Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

AWR vaikuttaa kurssiin korkeintaan jos vastaanotto launchin jälkeen on erityisen positiivinen tai negatiivinen, tai sitten kun tietoa myyntimääristä on (jos ne poikkeavat merkittävästi odotetuista)

Kumpaakin saadaan vielä odottaa.

Ja näitäkin ennen voi tulla ns. sell the news-paikkoja, eli kurssi voi ottaa etukenoa ennen uutta tietoa ja kun uutinen tulee, positiiviseenkin uutiseen myydään…

5 tykkäystä

Teoriassa olen samaa mieltä, mutta vaihto kyllä hyvin pientä ja käytännössä tilanne se, että vain jenkkialgot laittaa lappuja myntiin. Uusia ostajia ei suuremmin liikkellä ja muut omistajat odottavat rauhassa seuraavaa kvartaalikatsausta.

Tämä viittaisi siihen, että uutinen uusista projekteista ei vielä kantautunut kaikkialle, sillä ei nähty a) Buy the rumour eikä b) sell the news ilmiötä. Jatkettu vain tasaista mörnintää tuossa 39-44 kanavassa, nyt tosin alalaidassa.

Itse näen tilanteen niin, että H2 tuloksen suhteen ilmassa on ollut epävarmuustekijöitä ja nyt kun virallisesti tiedetään mitä loppuvuoden aikana julkaistaan ja milloin, niin huoli olisi pois ja olisi mahdollisuus aloittaa uusi nousu. En odota tältä raketointia, vaan lähinnä trendin kääntymistä.

7 tykkäystä

Hieman perspektiiviä asioille. Toki pelibudjetiltaan AWR lienee täysin ylivertaisesti pienin näistä.

17 tykkäystä

Aika hyvä tulos, jos saatiin tuollaisella Remasterilla 11% God of Warin kiinnostuksesta

11 tykkäystä

Vaikkei tuo remasteri todennäköisesti olisikaan taloudellisesti mikään jättimenestys, niin se on hyvä (ja varmaan suhteellisen halpa) tapa muistuttaa valtayleisölle ko. IP:n olemassa olosta näin ennen kakkososan julkistusta. Eihän se PC-pelaajalle varmaan ole mikään kovin iso hyppäys alkuperäisestä PC-versiosta, mutta verrattuna Xbox 360 -versioon huomattava muutos - ja nyt ensimmäistä kertaa myös Sonyn alustalla.

11 tykkäystä

(jo useampi vuosi vanha artikkeli).

“On average, remasters/ports sell less than games that are new to the platform, unsurprisingly,” he said. “However, given the dramatically lower development costs when compared to new game development, the ability to outsource porting to speciality houses which frees up internal development resources to create new games, and the ability to mitigate risk since a clear demand pattern exists to determine which games should be remastered, the benefits of the practice are readily apparent to publishers.”

"In the long-term, the only risk to this remaster-friendly future is the advent of the Games as a Service model. I’m not sure what a remastered version of a live service game would look like, or if it would even be the least bit palatable to consumers.

En löytänyt googlesta benchmarkkeja siitä mitä puhdas remasterointi esim juuri 4k upscale ja tekstuuripäivityksineen ilman merkittävää contenttilisää maksaa suhteessa alkuperäiseen pelinkehitysbudjettiin. Mutulla veikkaisin, että reippaasti alle 50%, erityisesti AWR osalta, kun ilmeisesti käytetty alkuperäistä pelimoottoria, eikä lähdetty peliä muuten kuin visuaalisesti päivittämään.

Kun katsoo Remedyn (toivottavasti saan lainata tämän pienen osan laajasta raportista) liikevaihtoa 2005-2010, voi kuvitella, että pelikehitys alkoi 2005 (tiedetään, että AW devtime oli 5v), josta julkaisuun asti ke ~€15m liikevaihtoa, joista suurin osa todennäköisesit kehitysmaksuja. Todennäköisesit jotain sopimussanktiota aktualisoitui kehityskulujen osalta pelin viivästyttyä. Oletetaan kokonaiskehitys- ja markkinointibudjetin olleen €25-45m (€35M).

Oletetaan, että AWR:n kehittäminen maksaa about 10-30% alkuperäisestä pelibudjetista, koska mitään mullistavia uusia teknologioita tai sisältöjä peliin ei tullut. Tästä muutama skenaariolaskenta alla montako myytyä kpl tarvitaan break eveniin (joka siis saavutettava ennenkuin Remedy pelituotoista hyötyy).

Näillä mutuilla ja rangeilla break even jossain parinsadan tuhannen ja miljoonan myydyn kappaleen välissä, minkä jälkeen Remedylle tuloutuu kehitysmaksujen lisäksi 50% myyntirojaltit. Näiden tavoitteiden saavuttamista en pidä mahdottomana pelitlä, joka on myynyt tähän asti lähemmsäs 7-8 milj (4.5milj luku 2015, Playtracker.net arvio 5.8M + xbox). PS omistajamäärät toki myös huomattavasti Xboxia suuremmat (>2x edellisen sukupolven osalta).

Distr. cut oletettu 25% avg (30% Playstation Store, 12% EGS). Alvista en ole varma miten menee ulkomailla tai isommilla pelimarkkinoilla, mutta onpahan konservatiivisesti mukana tuollaisenaan. Avg pelihinnan osalta pari skenaariota local pricing ja alennusmyynnin vaikutuksista hintaan perustumatta mihinkään.

Laskelma ei toki huomioi lainkaan mitään pelistreaming-palveluiden lisensointituloja, jotka voivat olla merkittäviä ja voisi kuvitella olevan myös strategian mukaista saada AWR ennen AW2 remaster vaikka sitten pilkkahintaan niin monen nenän eteen gamepass, PS+, Stadia, Luna etc.

Toivotaan, että päästään vastaavanlaisia uutisia lukemaan AWR ja W2 osalta (uutinen siis Steam releasen, ei Xbox osalta) https://www.gamasutra.com/view/news/40402/Alan_Wake_PC_recoups_costs_in_2_days.php

Disclaimer: Yllä olevat laskelmat ja spekulaatiot eivät siis perustu mihinkään. Älkää uskoko mitään.

PS.

Awww yissss

image

43 tykkäystä

Peli nyt näkyvillä myös ps5-storen etusivulla. :moneybag:

57 tykkäystä

Kait ymmärrät että Remedy on kehittänyt samaa pelimoottoria vuodesta toiseen, kyse on vain sen eri sukupolvista.

Brändäys Northlightiksi tapahtui joskus kauan sitten Alan Waken ja Quantum Breakin välimaastossa.

Max Payneja tehtiin saman teknologian aikaisemmilla sukupolvilla ja nimenä oli Max-FX. Samoin FutureMark starttasi tuolla teknologialla, jossa sitä kehitettiin vahvasti omiin tarpeisiin.

Yleensä nämä lentävät lauseet ”tehtiin kokonaan uusi pelimoottori ja työkalut” ei tekniseltä kannalta pidä paikkansa. Pohjalla yleensä olemassa oleva teknologia ja siitä saatetaan tehdä isojakin palasia uusiksi.

3 tykkäystä

No tässä nyt on taas kyseessä klassinen dilemma: jos vaihtaa laivasta kaikki osat, niin onko se vielä sama laiva vai täysin uusi?

1 tykkäys

Alan Wake remaster on pitkälti teetetty alihankintana. Työn on tehnyt D3T

Varmasti hyvä ratkaisu, niin Remedy on voinut keskittyä teknisesti haastavampiin ja kehitystyötä vaativiin ydinprojekteihin.

Mietin myös tuota, että jos remasterointi on pitkälti teetetty ulkopuolisella, niin olisiko Northlightia voitu edes käyttää, kn tähän ratkaisuun päädyttiin.

22 tykkäystä

Varmasti oltaisiin voitu käyttää Northlightia. Eihän se engine niiden käyttöön jää projektin jälkeen.

5 tykkäystä

Hyvä huomioida, että pelimoottoria vaihtaessa myös pelin koodiin pitää tehdä isoja muutoksia. Jos halutaan helposti tehdä remasteri, niin käytetään vanhaa pelimoottoria ja päivitetään lähinnä pelin assetteja tarkemmiksi ja samalla nostetaan resoluutiota ja ruudunpäivitystä. Pelimoottorin vaihtaminen menisi jo sille tasolle, että sitä ruvettaisiin kutsumaan remakeksi eikä remasteriksi ja siinä vaiheessa kannattaisi tehdä melkeinpä iso osa taideasseteistakin kokonaan uusiksi.

10 tykkäystä

Tämmönen leviää PS5 yhteisöissä. Melko kovaan porukkaan Alan Wake päässy.

49 tykkäystä

Oikein hyvä meemi muuten, mutta AWR on myös muille alustoille kuin pleikalle, ja Gran Turismo 7 puuttuu. :wink:

Tässä vertailukuvia uuden ja alkuperäisen pelin välillä:

Onhan tuossa melkoisesti eroa! :sunglasses:

20 tykkäystä

En tiedä bugittaako sivusto, mutta jos pitää paikkansa, niin lupaava merkki preorder-myynnistä brittiamazonissa (syy miksi ihmetteln bugittamista on, että AWR löytyy ‘consoles, accessories & games’ kategoriasta, mutta ei itse Playstation 5 games kategoriasta.)

Muilta Amazonin kauppapaikoilla en ole vielä peliä löytänyt.

Edit:

Amazon.de sama ‘bugi’, sijalla #12 Xbox accessories ja games (listan #2 peli heti halon jälkeen, ei löydy ‘games’ luettelosta.

https://www.amazon.de/gp/bestsellers/videogames/20904944031/ref=zg_m_bsnr__bs

27 tykkäystä

Kappas, Atelta päivitetty yhtiöraportti ulos.
https://www.inderes.fi/fi/lisaa-panoksia-peliin-ennen-awrn-julkaisua
kuva

kuva

81 tykkäystä

Jotenkin en usko, että tässä nähdään kovaa inderes efektiä tällä kertaa, mutta mistä sitä tietää. Toivottavasti olen väärässsä.

Remedyä seurannut melko tarkasti pari viikkoa. Hiljaista on ollut pörssissä kun jenkkialgot käy kauppaa keskenään ja painaa kurssia hitaasti alas muun pelialan mukana. Uusia ostajia hyvin vähän liikkeellä, vaihto kevyttä ja kun syyskuun puolessa välissä yleensä lasketellaan, niin markkina hyvin varovainen liikkeissään.

ReWaken julkaisu otettiin markkinoilla vastaan olankohautuksella. CrossFirestä ei ole kuultu vieläkään mitään uutta, vaikka uutisia lupailtiin pian, joten voi olla ettei julkaisua nähdä tänä vuonna. :man_shrugging:

Karhuja on melko paljon liikkeellä, salkussa raadeltu olo on kyseessä sitten Harvia, Kamux tai vaikkapa Remedy.

Omilla rajoittuneilla TA kyvyillä Remedy näyttää nyt kovin heikolta. Pitkään ollaan jo sahattu tuota 44-39 väliä ja trendi näyttää kovin mollivoittoiselta. Isoveli Embracer ottanut jo mäessä Stigan alle ja voipi olla ettei tavoitehinta paljon auta kun Remedy tulee perässä liukurilla.

16 tykkäystä

Nyt on kyllä ihan pakko tulla karhuilemaan suositusmuutoksen myötä vaikka en ole ole koko keissiä sen tarkemmin seurannut, mutta näin sydämeltäni arvosijoittajana en kykene ymmärtämään miten kolmen euron kurssilasku tekeekin tästä keissistä yhtäkkiä screaming buyn samalla kun korona ei länsimaissa ole enää samanlainen arkea hankaloittava tekijä kuin esimerkiksi viime syksynä.

Yhtäkkiä Remedyn hyväksytty P/S on kolminkertaistunut kahden vuoden takaa ja se palaa samalle tasolla ehkä 2026 jos ennusteet osuvat lankulle ja yhtiö onnistuu kehittämään hittipeliä toisensa perään.

Laajassa raportissa ja riski nelikentässä riskit tämän keissin suhteen on nostettu kuitenkin hyvin esiin, mutta veikkaan että iso osa joka seuraa inderesin suosituksista vain sitä sanallista suositusta jättää riskit analysoimatta ja saattaa tulla itku markkinoilla jos yhtiö joutuukin hakemaan vauhtia hieman alemmalta tasolta tai mörnii tällä hintatasolla samalla kun liiketulos kirii venyneitä kertoimia kiinni.

Pelaamisen megatrendi on Remedyn puolella, mutta kannattaako siitä maksaa mitä tahansa vaikka yhtiö onkin laadukas ja tekee kannattavaa kasvua.

Markkinan mielestä ei tällä kertaa ja siksi kurssi onkin kohta mörninyt vuoden päivät, tosin sitä ennen kolminkertaistuen vaikka tulos ei niin suurta loikkaa tehnytkään. :slightly_smiling_face:
Mitä vielä Mikaelin ajatus aikakoneeseen tulee niin epäilen sitä että Remedy olisi välttämättä edes 40€ tasolla mikäli yhtiö ensi vuonna pääsee Aten ennusteisiin ja ensi vuonna ei kasvua tulisi juuri lainkaan.

27 tykkäystä

Jos yhtiö / pääomistajat toteaisi, että voi rähmä kun emme osaa enää mitään itse niin jo olemassa olevilla näytöillä tälle firmalle löytyisi todennäköisesti ostaja jonkinlaisella preemiolla vaikka heti ensi viikolla. Tuo ajatus nyt ainakin omistajia suojelee vähintään henkisesti jos omassa sijoitussuunnitelmassa ei ole pakko myydä lappujaan juuri jokaisen notkon pohjaan.

Yhtiö kuitenkin nakuttaa hyvää jälkeä, strategia toimii, diilit on huikeita jne. Arvoasema on melko timanttia. Kaikki tämä on kehittynyt valtavasti vuodesta 2019 eteenpäin, johon viittasit.

Jos vertaa remedyä muihin tarinavetoisiin huippufirmoihin niin tän vuoden ev/s on kolmasosa esim kuutista (tokihan kasvuprofiili on toisenlainen). Kuutissa on melko hyvä näkyvyys että runtimeja tulee isohkosti vuosien päästä… samoin tässä on näkyvyyttä että isoja peliprojekteja valmistuu lähivuosina jo valmiisiin fanikuntiin ja varsin hyvillä ehdoilla remedyn kannalta… näillä näytöillä remedy saa printata fyrkkaa ihan rauhassa ja siihen nähden kuinka hyvä riski-tuottosuhde peliprojekteissa on remedyn todistettuun laatuun ja markkinan kysyntään nähden niin ei tämä vielä mikään överihintainen ole. Omasta mielestä täyttää “buy wonderful companies at fair price” vielä oikein hyvin… :man_shrugging: jotta ei ole sanahelinää niin olen parin viime viikon aikana siirtänyt qt voittorahoja mm. Remedyyn 40€ mol. Puolin.

Lisäys: paljon enemmän olen tällä hetkellä huolissaan että esim Hesarissa on huudeltu em. yhtiöstä termein “pakko omistaa”

91 tykkäystä

Olemassaolevan IP:n voimaa verraten eniten näyttöjä saaneita announcement trailereita:

875k views, 3+ vuotta sitten: E3: Control Announcement trailer (Playstation)

539k views, 5 päivää sitten: Alan Wake Remastered announcement trailer (Playstation)

45 tykkäystä