(jo useampi vuosi vanha artikkeli).
“On average, remasters/ports sell less than games that are new to the platform, unsurprisingly,” he said. “However, given the dramatically lower development costs when compared to new game development, the ability to outsource porting to speciality houses which frees up internal development resources to create new games, and the ability to mitigate risk since a clear demand pattern exists to determine which games should be remastered, the benefits of the practice are readily apparent to publishers.”
"In the long-term, the only risk to this remaster-friendly future is the advent of the Games as a Service model. I’m not sure what a remastered version of a live service game would look like, or if it would even be the least bit palatable to consumers.
En löytänyt googlesta benchmarkkeja siitä mitä puhdas remasterointi esim juuri 4k upscale ja tekstuuripäivityksineen ilman merkittävää contenttilisää maksaa suhteessa alkuperäiseen pelinkehitysbudjettiin. Mutulla veikkaisin, että reippaasti alle 50%, erityisesti AWR osalta, kun ilmeisesti käytetty alkuperäistä pelimoottoria, eikä lähdetty peliä muuten kuin visuaalisesti päivittämään.
Kun katsoo Remedyn (toivottavasti saan lainata tämän pienen osan laajasta raportista) liikevaihtoa 2005-2010, voi kuvitella, että pelikehitys alkoi 2005 (tiedetään, että AW devtime oli 5v), josta julkaisuun asti ke ~€15m liikevaihtoa, joista suurin osa todennäköisesit kehitysmaksuja. Todennäköisesit jotain sopimussanktiota aktualisoitui kehityskulujen osalta pelin viivästyttyä. Oletetaan kokonaiskehitys- ja markkinointibudjetin olleen €25-45m (€35M).
Oletetaan, että AWR:n kehittäminen maksaa about 10-30% alkuperäisestä pelibudjetista, koska mitään mullistavia uusia teknologioita tai sisältöjä peliin ei tullut. Tästä muutama skenaariolaskenta alla montako myytyä kpl tarvitaan break eveniin (joka siis saavutettava ennenkuin Remedy pelituotoista hyötyy).
Näillä mutuilla ja rangeilla break even jossain parinsadan tuhannen ja miljoonan myydyn kappaleen välissä, minkä jälkeen Remedylle tuloutuu kehitysmaksujen lisäksi 50% myyntirojaltit. Näiden tavoitteiden saavuttamista en pidä mahdottomana pelitlä, joka on myynyt tähän asti lähemmsäs 7-8 milj (4.5milj luku 2015, Playtracker.net arvio 5.8M + xbox). PS omistajamäärät toki myös huomattavasti Xboxia suuremmat (>2x edellisen sukupolven osalta).
Distr. cut oletettu 25% avg (30% Playstation Store, 12% EGS). Alvista en ole varma miten menee ulkomailla tai isommilla pelimarkkinoilla, mutta onpahan konservatiivisesti mukana tuollaisenaan. Avg pelihinnan osalta pari skenaariota local pricing ja alennusmyynnin vaikutuksista hintaan perustumatta mihinkään.
Laskelma ei toki huomioi lainkaan mitään pelistreaming-palveluiden lisensointituloja, jotka voivat olla merkittäviä ja voisi kuvitella olevan myös strategian mukaista saada AWR ennen AW2 remaster vaikka sitten pilkkahintaan niin monen nenän eteen gamepass, PS+, Stadia, Luna etc.
Toivotaan, että päästään vastaavanlaisia uutisia lukemaan AWR ja W2 osalta (uutinen siis Steam releasen, ei Xbox osalta) https://www.gamasutra.com/view/news/40402/Alan_Wake_PC_recoups_costs_in_2_days.php
Disclaimer: Yllä olevat laskelmat ja spekulaatiot eivät siis perustu mihinkään. Älkää uskoko mitään.
PS.
Awww yissss