Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

@Relaaja

Mielenkiintoisia kommentteja. Lisäisin vielä, että nyt kun genreen liittyy multiplayer ja first person ammuskelu, niin on enemmän kuin taattu, että kitinää tulee.

Jännittävää kerkeääkö/pystyykö Remedy näihin reagoimaan. Oma näkemys preview-matskusita on se, että ongelmat ovat korjattavissa, eikä fundamentaalisia. Esim. efektien suttuisuus ja varhaisten aseiden tehottomuus ovat todennäköisesti launchiin korjattavissa, jos pelin muissa fundamenteissä ole vikaa. Monessa preview:ssa, että lämpenivät pelille vasta jälkimmäisellä puoliskolla pelitestaustaan. Tämä olisi toki silti tärkeä asia korjata. Nykypelaaja on niin dopamiiniriippuvainen, että pitäisi heti ensimiinuteilta olla sitä dopamiinimyrskyä, mitä ei välttämättä tule, jos peli on alussa “liian vaikea” tai hidas. Sama ongelmahan oli AW2 kanssa - alkoi aivan liian hitaasti nykypelaajalle.

Tässä vaiheessa löytyy kommentteja kaikista laidoista. On hyvä tarkasatella niin positiiviset kuin negatiiviset palautteet kriittisesti, ja tarkastella palautteiden sisältöä, perusteluja jne. Positiivisiakin palautteita löytyy, mutta nämä yhtä epäluotettavia kuin kriittiset, koska voivat olla Remedy-fanittajien lasein kirjoitettu.

image
image

(Kun ei itse ole playtestissä, niin mikään ei estä minua jakamasta muiden NDA:ta rikkovia kommentteja :smiley: )


Tervetuloa ketjjuun @Zubreska !

Mielestäni koko sijoituskeissi perustuu siihen, että nimenomana kehitysmaksuista päästään eroon. 11/2024 Capital Markets Dayn kalvosta näkee, että tämä on ylivoimaisesti suurin yksittäinen tuloksellisuutta parantava seikka yhtiön lähitulevaisuudessa. Yhtiön käyttökate oli viime vuonna karkeasit nolla (€2.5M) , ja nettotulos negatiivinen, ja koko vuosi perustui käytännössä puhtaasti kehitysmaksuihin. Ei tämän pitäisi sijoittajaa lämmittää.

Muilta osin olen samaa mieltä kanssasi :slight_smile:

Lähtökohtaisesti Control 2:n pelinkehitys lienee jo nyt rahoitettu, ellei tule jotain black swan -tapahtumaa, esim. tuotannossa olevan peliprojektin alaskirjaus.

Yhtiöllä viime kvartaalista se €28M kassaa/likvidejä sijoituksia. Todellisuudessa ehkä aavistus enemmän, kun viime kvartaalin kassavirta oli voimakkaasti negatiivinen rahavirtojen ajoituksellisiin seikkoihin liittyen. Control 2 on lähtökohtaisesti sen reilu 2v tuotannossa, josta Annapurna maksaa 50%. Control 2:lla Remedyn antamien tietojen perustella n. €50M pelinkehitysbudjetti (ei sis. markkinointia), josta lienee ehkä €10-15M jo devattu. Remedylle siis maksettavaa jää €17.5-20M, mikä kassasta jo nyt löytyy.

Max Payne pelitiimi tehnee pienellä kehityskatteella kokoajan plussaa, mikä saattaa pienten rojaltien muodossa jatkua julkaisun jälkeen, vaikka pelitiimi siirtyisi muualle. Firebreakin pelinkehitys käytännössä jo maksettu, ehkä karkeasti reilu €5M maksettavaa vielä loppuvuoden lisäkontenteista ja markkinoinnista. Kuten kirjoitat, tästä tulee heti day 1 rahaa, ja B2B diilit tuovat jo läjän varmaa kahisevaa (Atte ennustaa €10M). Täydellisessä flopissakin Firebreakista pitäisi tulla B2B diileineen karkeasti tulla tuo Remedyn Control 2 jäljelle jäävä omarahoitusosuus. Peliprojektien ulkopuolella nykykassa riittänee rahoittamaan muut kuin pelinkehitykseen liittyvät kulut (Northlight, hallinto- ja tukifunktiot jne).

Jos on Inderes Premiumin tilaaja, voi myös tarkastella Aten rapsasta mallinnusta kassan riittävyydestä.

Jep. Ei se, että joka viides pelaaja ei pidä Helldivers 2:sta (Steamissa 77% positive review) ole peliä sen kummemmin estänyt menestymästä. Kuten kirjoitat, olennaista on pelaajaretentio - ja osin myös jatkavatko negatiivisten palautteiden kirjoittajat pelaamista kitisemisestä huolimatta.

Tämä vanha klassikkokuva liittyy vahvasti:

On kuitenkin hyvä muistaa, että Sonyn muskeleiden alla Helldivers 2:lla n. kaksi-kolminkertainen pelinkehtiysbudjetti, ja siten käytännössä AAA-peli. Firebreakin kohdalla olisi tärkeä pohtia kannattaako yksinkertaisesti poistaa yksinpelaamisen mahdollisuus (kunnes tekevät AI-botit, kuten verrokkiepeleissä, jos se nähdään panostuksen arvoiseksi launchin jälkeen), vai antavatko olla nykyisellään silläkin riskillä, että kokemus ei ole erinomainen.

Ymmärrän kyllä, että tämä AI-botti yksinpelaajille ei ole prioriteetti tällä pelinkehitysbudjetilla. Firebreak on kuitenkin käytännössä AA-peli vrt. esim. Helldivers 2. Siten jo heti alkuun on hyvin huonot kortit käsissä, kun miettii pelialan nykytilaa. Olennaista on, pystyykö peli olemaan kokoaan suurempi esim. järkevän bisnesmallin, monetisaatiostragegian ja oman erottautuvuus/hauskuustekijänsä vuoksi.

Juuri näin. Ei muuta kuin noppaa heittämään. Kun on taas taas pelijulkaisu lähestymässä niin kaiken melun ja ristiriitaisten signaalien keskellä on tullut istuttua kyydissä sen verran pitkään, että alan onneksi hiljalleen siirtyä alla olevan jakauman keskiosilta kohti vasenta laitaa, mikä helpottaa huomattavasti psyykettä :slight_smile:

image

21 tykkäystä