Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Eilen oli mielenkiintoinen HS Vision podcasti, jossa vieraana Remedyn toimari Tero Virtala. Suosittelen kuuntelemaan. En tiedä vaatiiko tilausta/tunnuksia. Kesto n. 45min.

Remedyä tarkemmin seuraavalle pääosin vanhaa tuttua tavaraa, mutta ajattelin muutaman mielenkiintoisen noston tehdä. Kuuntelin puoli vuorokautta sitten muita asioita samanaikaisesti puuhaten, ja nyt kirjoitan nostot ulkomuistista parafrasoiden, joten rikkinäinen puhelin on hyvinkin mahdolline. En siis pysty takaamaan kirjoituksessani lähdemateriaalin virheetöntä kunnioittamista. Kuuntele podcast itse, jos haluat kuulla miten asiat oikeasti kerrottiin. Jos joku kuuntelee ja huomaa kirjoittamassani selkeitä asiavirheitä, niin ystävällisesti huomauttakaa niistä.

Moniprojektimallin kipuilut

Podcastissa Tero jakoi moniprojektimallin kolmeen vaiheeseen.

  1. 2016-2019: Ylössajo
  2. 2020-2023: Skaalaus
  3. 2024 ja eteenpäin

Mielenkiintoista oli, että 2016-2019 moniprojektimallin ylösajo oli Teron mukaan mennyt hyvin ja suunnitelmien mukaan. Siirtymä tehtiin rauhassa ja suunnitelmallisesti ja tämän vaiheen lopussa oltiin siirrytty yhdestä pelitiimistä n. 2.5 pelitiimiin.

Kipuilut tulivat 2020-2023, kun 2.5 tiimistä skaalattiin viiteen tiimiin. Jokainen tietääkin lopputuleman, mutta kipuilujen jälkeen tilanne stabiloitui 2024 kun aiemmista kipuiluista saadut opit ja 2020-2023 investoinnit alkoivat kantaa hedelmää peliprojektien edetessä.

Juuri nyt eletään viimeisintä vaihetta. Tero toistaa, että aiemmat investoinnit ja kipuilujen opit kantavat nyt hedelmää, mikä näkyy pelinkehitysnopeudessa, ja on myös konkreettisesit alkanut näkymään luvuissa.

Pohjoismainen pelinkehitys on laadukasta, mutta halpaa

Kuten podcastin otsikkokin kertoo, näkee Tero hillityt pelibudjetit merkittävänä tekijänä Remedylle, Tero toistaa, että Remedyn pelien kehitysbudjetit ovat €30-60M. Mainitaan, että kokenut työntekijän maksaa 70t Suomessa, kun taas Yhdysvalloissa keskimäärin tuplat tästä ja länsirannikolla vieläkin enemmän.

Toimittaja kysyy, että mitenköhän työntekijät reagoi, kun toimari podcastissa puhuu matalista palkkakulista. Tero toteaa tähän, että pelialan kansainväliset palkat ovat työntekijöillä hyvin tiedossa. Remedyn työntekijöistä 53% on ulkomaalaisia, jotka kokevat pystyvän elämään Suomessa niin, että rahaa jää myös säästöön jne.

Toimittaja haastaa toistuvasti (ja ihan aiheellisesti) siitä, että Alan Wake 2 oli ranskalainen taide-elokuva, jota kriitikot rakastaa, mutta ei myy. Tero oli asiasta eri mieltä, pitkät pelimyynnin hännät jne. Kysyy sitten puuttuuko toimitusjohtaja luovaan puoleen. Tero kertoo, että ‘Smart Creativity’ yrityksen perusarvo, joka tarkoittanee, että ollaan luovia ja rohkeita, mutta kustannustehokkaasti (?), eli ilmeisesti rohkea ja luova tekeminen saa jatkua (ja hyvä niin). Tero puhuu siitä, että jokaiselle pelille tehdään tarkat kaupalliset analyysit potentiaalista jne myös ennen pelinkehitystä.

Pelialan trendeistä

Tero ennustaa, että pelialan polarisointi valitettavasti jatkuu. Hän näkee erityisesti monen yhdysvaltalaisten peliyritysten tulevaisuudessa tummia pilviä, viitaten paisuviin pelinkehitysbudjetteihin sekä palkkakustannuksiin.

Lyhyt keskustelu Suomen pelialasta, jonka tila on yleisesti ottaen varsin surullien, heijastaen kuitenkin samaa meininkiä, mikä alalla kansainvälisestikin tällä hetkellä. Finnish Game Awardsissa ykköspalkinnon saaneella firmalla (Mainframe Industries) oli juuri isot yt:t ja kakkospalkinnon saanut firma on konkurssissa :upside_down_face: Remedy on Helsingin pörssin ainoa pelifirma tällä hetkellä, johon liittyen oli aiemmin lyhyt pohdinta siitä, että institutionaalisten sijoittajien kiinnostus suomalaiseen pelialaan oli ehkä suurempi silloin kun Next Games ja Rovio olivat vielä pörssissä.

Muuta

  • Tero vahvisti, että Max Payne Remakeista tulee Rockstarin mahdollisen recoupin jälkeen rojalteja (ei nyt tietenkään mikään yllätys, mutta taisi olla ensimmäinen kerta, että suoraan tämä todetaan).

  • Toimittaja kysyy riittääkö 1M Firebreakista breakeveniin. Tero toteaa, että toimittaja on oikeilla jäljillä tjsp. Ihan linjassa Remedyn oman arvion kanssa, että 100% ROI vaatii 2-3M myytyä kopiota Firebreakilta.

35 tykkäystä