Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Nyt kun aletaan olla Firebreakin julkaisua edeltävän markkinoinnin loppu suoralla koitan mahdollisimman objektiivisesti omalla kokemuksella ja ulkopuolisen saatavilla olevan informaation kautta tarkastella mitkä asiat ovat onnistuneita ja missä osissa ollaan epäonnistuttu.

Firebreak markkinointi aikajana tiivistettynä
17.10.2024 – Firebreak julkistettiin Xbox Partner Previewissä 1.5 minuutin trailerilla - Tämän ympärille parin päivän sisällä tuli Community First View videot Remedyltä ja pari artikkelia pelimedialta. Yleisellä tasolla vastaanotto ihan hyvää vaikka paljon skeptismiä pelin ympärillä. Julkaisuksi ilmoitettiin vain 2025.

20.3.2025 – Future Games Showssa tuli Gameplay Preview traileri. Samalla tarkennettiin julkaisuajankohdaksi “Summer 2025”. Samaan aikaan Remedy oli antanut hands-off previewit pelimedialle. Tästä useampia videoita ja artikkeleita pelimediaan. Vastaanotto ja näkyvyys selkeästi parempaa kuin ensimmäisen trailerin kohdalla.

17.4.2025 – Galaxies Showcase 2025 showssa uusi traileri. Tässä näkyvyys pienempää verrattuna aikaisempaan gameplay traileriin. Trailerissa ilmoitettiin Remedyn omasta livestream eventistä. Ei muuta suurempaa pelimedia aktiviteettia ympärillä.

24.4.2025 – Remedyn Firebreak Livestream eventti. Eventissä pelattiin livenä Firebreakkia ja lopussa paljastettiin pelin julkaisupäivä 17.6.2025 sekä pelin hinta ja deluxe edition. Samalla Remedy toteutti hands-on previewit pelimedialle jonka embargo päivä oli asetettu 14.5.2025.

14.5.2025 – Preview embargo päättyy. Pelimedioiden videoita pelistä ja paljon artikkeleita. Pääosin ilmapiiri myönteinen ja toiveikas, mutta soraääniä kuuluu. Pääsääntöisesti gunplay kriitikkojen aiheena. Preview videot eivät älyttömiä määriä katseluita saaneet.

15.5.2025 - 20.5.2025 - Firebreak Closed Beta -Päivissä voi olla heittoa en löytänyt oikeita päivämääriä – NDA:n ohi valui aika paljon informaatiota julki. Suurimmat kritiikit oli sama gunplayn tuntuma ja itse peli sisällön määrän vähäisyys. Remedyn puolelta paljon painotusta että asiat tiedossa ja niitä on jo ratkottu.

5.6-2025 - 8.6.2025 - Summer Game Fest / Days Of Plays – Traileri tuli pääeventtien ohi sivu eventeissä PC Gaming Showssa jossa oli noin 10 minuutin slotti Firebreakilla ja traileri joku tuli oli Launch Trailer. Days of Playn aikana Remedyn markkinointi tiimi ollut paikan päällä tapaamassa mediaa ja peluuttanut peliä.

9.6.2025 - 17.6.2025 Markkinointi kohti launchia – Tällä hetkellä näyttäisi että päivittäin jotain aktiviteettia markkinoinnin osalta tehdään ja yleinen ilmapiiri pelin ympärillä tuntuu olevan ihan hyvää. Reviewit ovat vielä tulossa joka määrittelee isolta osaltaan itse julkaisua ja sen onnistumista.

Siirytään sitten tarkastelemaan onnistumisia ja epäonnistumisia.

Onnistumiset:

  • Maaliskuu ja huhtikuun aika on mielestäni onnistuneinta koko pelin markkinointi kampanjassa tähän asti. Tuossa vaiheesa saatii nostettua Steam Followereiden määrää 3.6k:sta 9.5k:n. Tuntui että trailerit ja videot saivat suhteellisen hyviä katselumääriä ja tuntui että Remedy saa käännettyä alun aika vahvan skeptisismin odottavaiseksi tunnelmaksi pelin ympärillä. Tämä alun ensivaikutelman kääntö ei ole mikään helppo tehtävä.
  • Hyvää oli miten Remedy sai käytettyä oman Youtube kanavan näkyvyyden ja esimerkiksi pelistä tuli Youtube shorts puolelle klippejä päivittäisellä tasolla jotka selkeästi pitivät esimerkiksi Steam followereiden kasvun hyvällä tasolla tämän saman maaliskuun ja huhtikuun ajan.
  • Game Director Mike Kayatta erinomainen kasvo tälle pelille ja jaksanut energisen ja innostuneen oloisesti tuoda peliä esiin. Varmasti yksi isoimmista syistä että tätä alun skeptisismiä saatu onnistuneesti käännettyä
  • Monet markkinointi tapahtumat tehty Steamin puolelle. Esimerkkeinä Mike Kayattan AMA maaliskuussa. Saaneet hyvin suunnattua Steamin ulkopuolista liikennettä Firebreakin Steam sivulle josta Steamin algoritmi tykkää.

Huonoa

  • Väärien eventtien valinta jossa trailereita näytetty. Emme tietysti ulkopuolisina pääse samaan tietoon käsiksi mitä Remedyllä on mutta esimerkiksi The Game Awardsin ulkopuolelle jääminen on todella karvas virhe. Tästä avaan hieman lisää alempana.
  • Markkinointi kampanja ei ole ollut ihan täysin “yhtenäistä”. Esimerkkinä julkistus Xbox Partner Previewssä viime vuoden lokakuun lopulla, jonka jälkeen käytännössä hiljaiseloa tämän vuoden maaliskuuhun. Maaliskuu ja huhtikuu todella aktiivista markkinointia, jonka jälkeen näihin verrattuna hiljaisempi jakso toukokuussa (markkinoinnin näkökulmasta - en laske closed betaa markkinointiin tässä yhteydessä).
  • Omalla Youtube kanavalla hiljaiseloa kuuden viikon ajan huhtikuun lopulta kesäkuun alkuun. Kanvalla 130k tilaajia ja aikaisempi aktiviteetti shortsien yms tekemisellä näytti tuottavan hyvää tulosta ja sai katseluita shorts videoille jne. Itse olisin näitä lyhyitä klippejä puskenut menemään melkeinpä päivittäisellä tasolla.
  • Tuntunut (subjektiivisin näkemys näistä) että focus ollut aika paljon communityssä. Firebreakin ja Controllin yhteisellä Discord kanavalla tuntunut tulevan kaikkein eniten informaatiota. Firebreak pääsääntöisesti kuitenkin tarvitsisi ulkopuolista näkyvyyttä ja keskittyminen communityyn julkaisun jälkeen.
  • Trailereissa ja postauksissa voisi hieman enemmän tuoda esiin sitä wishlistailua. Linkkejä puuttunut useista Twitter yms postauksista jolloin ihmisten pitää itse mennä hakemaan peli steamista ja pleikkarilta yms.

The Game Awards efekti
Mielestäni isoin yksittäinen virhe oli jäädä pois TGA:sta

@Akee jo tämän hyvin summasi numeroiden osalta miten halpaa tämä näkyvyys on. Itse tarkastelen nyt hieman minkälainen efekti TGA:lla ja esim Xbox Partner Preview eventeillä olisi ollut.

Firebreakin announcement trailerin jälkeen Steamiin kertyi noin 2.5k followreita ensimmäisen kuukauden aikana.


Firebreak on hieman välimaastossa onko uusi IP vai ei. Peli kuuluu kyllä Control IP:n alaisuuteen, mutta poikkeaa taiteelliselta kuin pelityyliltään Controllista, joten tätä voidaan periaatteessa myös tarkastella hieman kuin uutta IP:tä.

Otetaan seuraavaksi toinen datapiste pelistä joka toi julkistus trailerinsa TGA:ssa.

Thick as Thieves

Puolentoista minuutin announcement traileri ja tämän jälkeen pelistä ei olla oikein mitään vielä kuultu lisää. Peli taitaa olla täysin uusi IP ja kehittäjästä en ole aikaisemmin kuullut. Eli tilanne pitäisi siis olla paljon vaikeampi näkyvyyden kannalta kuin esim Remedyn/Firebreakin kohdalla. Traileri mielestäni aikalailla samaa tasoa kuin Firebreakin announcement traileri. Näistä syistä mielestäni aika helppo tehdä vertailu eri eventtien vaikutuksesta.


Käytännössä saman tasoisella suorituksella Thick as Thieves saavutti yhden eventin trailerin avulla noin 5k followereita Steamissa. Tämä on tuplat siihen nähden mitä Firebreak sai Xbox Partner Previewissä. Jos tähän oletetaan että Remedyllä on jotain omaa brändiarvoa sekä Firebreak saisi jotain apua Control IP:ltä myös näkyvyyteen niin voisin olettaa että Firebreakin announcement traileri TGA:ssa olisi lopulta tuottanut varmaan 7k-9k followereiden välimaastoon. Toki nämä lukuarvot on täysin puhdasta spekulaatiota.

Markkinointi ja brändin kehitys yleisesti
Haluaisin itse nähdä että Remedy nyt kun kontrolloi omia IP:tään ja on siirtynyt jukaisija puolelle alkaisi näkymään käytännössä jokaisessa suurimmassa eventissä pelialalla. Vähintään siis Summer Game Fest ja The Game Awards. Yksi hyvä esimerkki menetetystä mahdollisuudesta oli hyödyntää Remedyn 30v täyttämistä. Tästä loistava esimerkki on Capcom joka hienosti käytti tämän mahdollisuuden Summer Game Festissä.

Remedy olisi voinut samankaltaisen homman tehdä ja samalla esimerkiksi markkinoida että AW2, Control ja AWR on esimerkiksi alennuksessa Days of Play alennuksissa. Tällä noin 1min - 1.5min slotilla olisi ollut varmaan jo suoriltaan positiivinen ROI kun näkyvyys näiden pelien alennuksista olisi noussut ja varmasi konvertoitunut parempiin myynteihin mitä ilman ilmoitusta ollut.

Nyt kun alkaa näyttämään erittäin todennäköiseltä että se ensimmäinen ja vaikein askel siinä taisesti ja laadukkaasti ulostulevien pelien julkaisujen suhteen on selätetty on mielestäni hölmöä heittää hukkaan sitä potentiaalia joka tästä avautuu sillä että yhtiö pääsee olemaan useammin esillä. Tällä hetkellä Firebreakin kohdalla näitä tilaisuuksia on hieman heitetty hukkaan. Uskon ja toivon että näistäkin on otettu opiksi Remedyn päässä.

Loppuun vielä on sanottava että helppo se on täältä sivulinjalta huudella ja meillä ei sitä kaikkea informaatiota tietenkään ole ja sijoittajan se on luotettava firman kykyyn tehdä hyviä päätöksiä. Toki se ei poista sitä etteikö saa ja pidä katsoa myös hieman kriittisenkin näkemyksen kautta jos se on perusteltua.

18 tykkäystä