Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Enää muutama vuorokausi Firebreakin julkaisuun. Ajattelin muutaman hajanaisen havainnon ja ajatuksen vielä kirjoittaa.

Mitä uutta julkaisusta tiedetään?

Pelin tarkka julkaisuaika: Klo 13:00 Suomen aikaan tiistaina 17.6.2025
Milloin peliarvostelut tulevat: Ensimmäisille peliarvostelijoille on lähetetty pelikoodit. Review embargo on julkaisupäivänä.
Muuta uutta: Peli sai tänään “Steam Deck Verified” -statuksen.



Mitä julkaisuikkunan kilpailutilanne näyttä?

Julkaisuikkunan kilpailutilanne on loppujen lopuksi huomattavasti omia odotuksiani parmepi.

Steamin toiseksi wishlistatuin peli, Elden Ring Nightreign, myi neljässä päivässä 3.5M kopiota, mikä on hyvä suoritus, mutta pelillä olisi kuitenkin ollut mahdollisuudet huomattavasti parempaan Elden Ringin IP:n menestyksen jäljiltä. Peliarvostelut ylsivät vain 81/100 tasoon, vaikka Fromsoft-lisää peliarvosteluissa oli selvästi havaittavissa. Erityisesti crossplayn ja duo-jonottamisen puuttuminen ärsytti pelaajia. Pelaajamäärät ovat tasaisessa laskussa ja pöhinä pelin ympärillä laantumassa. Muutama turhautunut pelaaja saattaa hypätä Firebreakin kyytiin jo pelkästään Crossplay-mahdollisuuden vuoksi, kun pääsee kavereiden kanssa pelaamaan.


Nightreignin CCU (concurrent users) tasaisessa laskutrendissä

Vaikka kehuin ruotsalaista pelimarkkinointia aiemmin, niin poikkeus kai vahvistaa säännön. Hypetetyn ARC Raiders (#7 wishlistatuin peli Steamissa) -pelin takana oleva Embark Studios järjesti salaperäisen countdownin Summer Games Festiin. Huoli oli, että pelaajien odottama shadowdrop tai open beta söisi Firebreakilta kaiken ilman. Shadowdropin tai betan sijaan pelaajat saivatkin vain trailerin ja julkaisupäivän yli neljän kuukauden päähän 30.10.2025. Pelaajat ymmärrettävästi turhautuivat.


mm. Forbes kirjoitti Embarkin möhläyksestä näin.

Seuraava varteen otettava samaa genreä hipova julkaisu on 5 viikon kuluttua, kun alkuvuodesta rajun pelaajapalautteen vuoksi viivytetty Killing Floor 3 julkaistaan 24.7.2025 (#25 Wishlist). Pelaajien odotukset eivät kuitenkaan välttämättä ole tyrityn betan jälkeen korkealla.


Redditissä r/killingfloor -ketjussa vuoden tykätyin kommentti on Killing Floor 3:n vertaus Payday 3:een.

Elo-syyskuussa tuleekin sitten jo isompaa julkaisua mm. Dying Light: The Beast, Borderlands 4 ja mahdollisesti Marathon. Nämä ovat sen verran kaukana, että näiden merkitys Firebreakille tuskin on kovin erityinen. Firebreak on joko kerennyt ja kyennyt rakentamaan itselleen jalansijaa ennen näitä pelejä - tai sitten ei.

Yhteenveto: Näyttää siltä, että Remedylle tutuksi tullut julkaisuikkunan kirous jää toteutumatta Firebreakin kanssa - kiitos kilpailijoiden möhläyksien. Remedyllä on nyt Firebreakin kanssa latu auki kerätä pelaajien huomio ja menestyminen on nyt vain omasta tekemisestä kiinni.

Pelaajat ovat reagoineet positiivisesti Firebreakin trailereihin

Vaikka Firebreak eroaa sävyltään ja tyyliltään jonkin verran cosmic-horror -tyyppisestä ja hieman vakavampisävyisestä Controlista, ovat pelaajat ottaneet odouksiani paremmin värikkäämmän ja leikkimielisemmän lähestymistavan, jonka Firebreak otti. Pidin Firebreakin designia huomattavana riskinä announce-trailerin aikoihin. Pelaajien palautteen perusteella riski siitä, että pelaajat suhtautuvat negatiivisesti Controlin “kasualisointiin” on hälventynyt. En tiedä, miten Remedy tässä onnistui, mutta hyvää työtä ovat tehneet.


Announce trailerin jälkeen vain noin yksi pelaaja viidestäkymmenestä käynyt painamassa peukkua alaspäin.

Muuta ja omaa pohdintaa

Firebreakin follower/wishlistausmäärät ovat selkeästi jääneet omista odotuksistani, ja pysyn kannassani, että markkinointi/hype kokonaisuudessaan ollut jokseenkin aneemista. Odotin pelin yltävän n. 50-100 wishlist sijoille Steamissa, huomioiden Remedyn ja Controlin IP. Nyt about sija 130.

Jos peli kuitenkin osoittautuu laadukkaaksi, voi pelin ennakko-aktiviteetin merkitys jäädä vähäiseksi huomioiden, että pelin julkaisuikkuna vaikuttaa hyvältä. Kun uusien pelien kilpailu pelaajien huomiosta on vähäistä, leviää word-of-mouth tehokkaasti, jos se lähtee käyntiin. Pelin pitää kuitenkin olla riittävän laadukas ja hauska, että pelaajat lähtevät rekrytoimaan kavereitaan pelaaman. Jos Firebreak tässä onnistuu, on latu pelimyynninkin puolella auki. Jos peli ei ole laadukas/hauska, niin ennakko-aktiviteetti ei toisaalta paljoa kannattele.

Remedy on muutamassa viimeaikaisessa haastattelussa ja videossa epäsuorasti viestinyt, että peli on hyvällä mallilla ja valmiina launchiin, mikä on nostanut omia odotuksiani julkaisua kohtaan. Parviäly näyttää olevan samoilla linjoilla, kun lähes 40% äänesti 80-84 kriitikkotasoa, mikä vastaisi Remedyn keskimääräistä suoritusta, jos Crossfire ja DLC:t jätetään laskelman ulkopuolelle.

Tiistaista tuleekin sitten mielenkiintoinen päivä. En tiedä alkuunkaan miten allokoisin aikani. Pitäisi pelata itse peliä ja muodostaa oma näkemys. Toisaalta tärkeää lukea peliarvostelut ja pelaajien palautteet. Pitää myös tarkkailla pelaajamääriä ja toisaalta seurata mitä mieltä markkina on julkaisusta :upside_down_face:

Ehkä eniten jännittää tällä hetkellä tuleeko serveriongelmia, ja jos tulee kuinka nopeasti ne osataan ratkoa :robot: Esim. Payday 3 tässä möhläsi oikein urakalla, vaikka ollut kokemusta aiemmista launcheista.

18 tykkäystä