Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Redditin, bugi-ilmoitusten ja radiohiljaisuuden perusteella epäilen, että Remedyn kaikki paukut ovat konsoli/tilaajapalveluiden backend- ongelmien (connection ja loading errorien) korjaamisessa. Useampi PS pelaaja valittanut, että pelissä ei pääse loadingscreenista eteenpäin jo toista päivää putkeen.

Jos Remedy-sijoittaja kuvittelee, että pahin mahdollinen on jo tapahtunut Firebreakin kanssa, niin ei pelkoa - tämä voi olla vasta edessä! Pahin skenaario on, että peli ei läpäise Sonyn/Xboxin teknisiä laatustandardeja, minkä seurauksena Sony/Xbox vetää pelin pois tilaajapalvelusta, ja Remedy voi sanoa :wave: :wave: :wave: B2B-tilityksilleen. Esim. Cyberpunk vedettiin aikanaan tilapäisesti pois PS storesta karmaisevan performanssin vuoksi.

Itse gameplayhin liittyvät ongelmat ovat lopulta sen verran triviaaleja yllä olevaan nähden, että näistä olisin kuvittellut että olisi jo saatu jotain tänään viestintää pelaajia kohtaan.

Launchin jälkeen on tapahtunut vain kaksi asiaa Remedyn suunalta.

  1. Matchmaking hotfix eilen, jonka seurauksena quickplayssä muodostui oikeita partyjä, eikä tarvinnut pelata yksin. Tämä oli tärkeä fiksi, pelikokemus tällä parani huomattavasti.
  2. Tänään puoliltapäivin oli yllättäen vartin server maintenance. Tai ehkä tämä oli kenraaliharjoitus @Pohjolan_Eka ehdottamasta servereiden sulkemisesta :upside_down_face:

Yllä olevat viittaisivat kyllä ongelmiin nimenomaan backendin puolella, mikä voi pahimmillaan riskeerata B2B diilit, jos ongelmia ei pikaisesti korjata. Ja jos B2B rahoja ei tule, silloin yhtiö vasta kusessa onkin. Toisaalta eipä Payday 3 myöskään Gamepassista pois revitty, vaikka launchi oli teknisesti kyllä tätäkin isompi katastrofi.

Pelin laatupuolella en kuitenkaan usko, että 7/10 tasoisesta pelistä mitään merkittäviä sanktioita tulisi. Kaikenlaista kuraa sitä muutenkin Gamepass ja PS+ palveluista löytyy.

Kovin kovin huonolta tämä kyllä näyttää. Remedyn tietenkin tulee tässä tilanteessa ensisijaisesti keskittyä mitigoimaan riskejä, jotka voisivat vaarantaa B2B-rahoja. Toisaalta tämä tarkoittaa, että aikaikkuna pelin suunnan kääntämiseen hupenee, peli jatkaa surkeiden pelaaja- ja kriitikkoarvostelujen saamista, mikä vaikeuttaa pelistä pitävien mahjdollisuuksia rekrytoida kavereitaan peliin. Samalla pelaajien huomio siirtyy niin tilaajapalveluissa kuin Steamissa muihin peleihin.

Jos Remedy saa B2B diilien ehdot kuitenkin täytettyä, lienee jokin todennäköisyys, että aikanaan tilaajapalveluiden kautta peliparannukset, lisäsisällöt ja paranevat käyttäjäarviot saisivat pienimutoista word-of-mouthia, mikä voisi hyvässä lykyssä Steamiinkin heijastua. Lyhyellä aikavälillä näyttää kuitenkin synkältä. Peli on tippunut Steamissa jo n. 50. myyntisijalle. Vertailun vuoksi 6v vanha Control Ultimate Edition kävi viime äskettäin Steam-alennuksessa n. 70 myyntisijoilla.

19 tykkäystä