Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Alustan vastaukseni sillä, että on selvää, että Firebreakin launchi floppasi niin kaupallisesti kuin laadullisesti. Peli on paljon keskeneräisempi, kuin mitä previewit yms antoivat ymmärtää. En yritä tätä faktaa vastaan mitään väittämään, mutta tämä CCU-ihmettely on mennyt sen verran mustavalkoiseksi, että heitän omat 2c sisään.

En ehkä ymmärrä tätä päivätason pelaajakadon seurantaa/ihmettelyä. Jos joku odotti pelin markkinointimateriaalit ja arvostelut nähtyään peliltä mahdollisuutta pitkäaikaiseen päivittäisen sitoutumiseen kuukausiksi tai vuosiksi niin se on oma vika, jos pelaajakato tulee yllätyksenä oli pelaaja sitten Steamissa tai tilaajapalveluissa.

Koko premissi pelaajakadosta hirvittävänä asiana on mielestäni virheellinen. Firebreak on tällä hetkellä peli, jossa on 10-30 tuntia unlockattavaa/pelattavaa sisältöä. Tämä huomioiden suuri pelaajakato on lähtökohtaisesti perusoletus ja ainoat merkityksellinen asiat ovat:

  • Paljonko peli saa uusia pelin ostajia päivässä
  • Paljonko peli saa uusia tilaajapalvelupelaajia päivässä
  • Aktivoituvatko nämä pelaajat pelaamaan ja ostamaan kosmeetiikkaa sisältöpäivitysten yhteydedessä.

Kirjoitin jo ennen julkaisua näin:

Tiesimme jo pelin markkinointimateriaaleista, että pelin scopea tuskin oli tarkoitettu tuhansiksi tai välttämättä edes sadoiksi tunneiksi pelattavaksi. Oliko tämä oikea strategia on asia erikseen, mutta pelaajakato on enemmänkin odotettu ilmiö kuin valtava yllätys. Mielestäni pelaajamääriä olisi Firebreakin kohdalla järkevämpi mitata ennemmin QAU (kvartaali) kuin DAU (päivä)-tasolla pelin luonne huomioiden. Steam ei toki meille näitä metriikoita tarjoa, mutta tähänastinen päivittäinen CCU-seuranta muistuttaa lähinnä DAU-seurantaa, joka ei ole Firebreakin kaltaiselle pelille ehkä kuitenkaan se kaikista relevantein.

Eiköhän tämä CCU tasaannu jonnekin 100-400 välille, jossa uusien pelaajien sisäänvirtaus ja kyllästyneiden ulosvirtaus ovat tasapainossa.

Mitä tulee tilaajapalveluihin niin haleana hopeareunuksena tälle katastrofille voi olla se, että pelin heikon hypen/markkinoinnin ja huonojen arvostelujen vuoksi tilaajapalveluissa pelajaat eivät välttämättä heti ryntää peliä kokeilemaan, mikä voi antaa aikaa jatkokehittää peliä. Muutenkin tilaajapalveluiden kautta peliä kokeilevien tavoitettavuus ei ehkä yhtä etupainotteista, kuin mitä ajatellaan. Konkreettisia verrokkkiesimerkkejä tilaajapalvelutavoittavuuden kehittymisestä tästä tarjosin ennen julkaisua pidemmässä kirjoituksessani.

Paras julkinen metriikka tällä hetekllä seurattavaksi on mielestäni yksinkertaisesti eri liikevaihtoperusteiset “best seller” - sijoitukset (Steam + PS Store), jotka eivät toki nekään päätä huimaa. Erityisesti se mille tasolle nämä asettuvat ja miten nämä reagoivat uusiin sisältöpäivityksiin, jossa kosmetiikkaa tulee myytäväksi ovat mielestäni moninkerroin tärkeämpi metriikka kuin Steamin CCU:t.

Seuraava laajempi päivitys onkin sitten “syksyllä” ja sitä seuraava “talvella”.

Uusi kartta ja uudet viholliset parantavat uudelleenpelattavuutta jonkin verran. Toivottavasti myös tuo uusi “gameplay system”, mitä ikinä onkaan. Ensimmäinen päivitys on erityisen tärkeä, sillä jos se jää heikkolaatuiseksi tai koetaan ettei peli ole oikealla trackilla, niin comeback tästä muodostuu kyllä vaikeaksi.

Remedy tekee täysin oikein päivityksessä, kun parantaa ensituntien kokemusta loppupään kustannuksella, kun unlockeja helpotettiin. On mielestäni järkevää kasvattaa sitä porukkaa, joka saa pelistä positiivisen alkukokemukseen, vaikka kyllästyisi nopeammin. Tämä pelaaja saattaa kuitenkin myöhemmin kokeilla peliä uudelleen, kun peli saa merkittävän päivityksen. Se, joka lopetti ensituntiin pelaamisen palanee takaisin CoDin pariin eikä ajattele Firebreakia sen jälkeen.

Sopii toivoa, että tilaajapalvelualustojen kanssa on sovittu markkinointitoimenpiteistä, joilla aiemmin peliä kokeilleet aktivoidaan.

En ymmärrä. CCU:t ovat huonoja, mutta tämä menee mielestäni kovin synkisteleväksi. Miksi pelin ostanut tai tilaajapalvelun kautta peliä kokeillut ei myöhemmin ilmaiseksi kokeillisi pelin sisältöpäivitystä uudestaan? Erityisesti PS+ Extra/Premium pelien laadullinen ja määrällinen tarjonta on ollut pitkään niin heikkoa, että muutakaan ei hirveästi ole tarjolla.

17 tykkäystä