Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

No niin. Pääsin vihdoin pelaamaan FBC:tä ja palautukseen meni. Pelasin ensimmäiset pelit ennen uusinta patchiä ja silloin jo huomasin, että jengi ei kerää pelin valuuttaa. Koitin pingailla muulle tiimille, että täällä on, mutta ei niin ei. Jos olisi ollut se voice-chat tai edes chat olisi voinut viestiä vähän paremmin. Lisäksi kaverit herättelivät itseään henkiin vaikka olin ihan vieressä nostamassa. Siinähän menettää kaikki kerätyt valuutat, mutta eihän tätä pelaajalle kerrota mitenkään.

Myöskään shieldistä, joka on vahvempi kun pelaajat ovat yhdessä, ei ollut mitään indikaattoria. Itse luin sen patch notesta, mutta patchin jälkeen en edelleenkään olisi huomannut tiimin shieldiä, jos en olisi siitä lukenut.

Clearance level ja vaikeustasot tuntuvat ainakin itselleni siltä, että vaikeampi löytää peliseuraa. Voisiko vaikka vain kahdella Clearance levelillä ja vaikeustasolla alkuun pärjätä? Vaikeimmat vaikeustasot sitten valuutalla avata. En myöskään ymmärrä syytä, miksi aseet on debuffattu alkuun. Mitä streamejä katsoin julkaisupäivänä, niin monet jättivät pelin vähällä tämän ongelman takia. Yksinkertaisesti aseet eivät vain tee damagea alussa.

Itselleni jäi semmoinen fiilis, että peli on raakileena julkaistu ja halutaan enemmän näyttää, että moniprojektimalli toimii. Varmasti oli myös haluttiin saada kassavirtaa kotiin päin. Tulosjulkistuksessa nähdään nyt ensimmäisen kerran, mitä se itsejulkaisu tarkoittaa rojalteissa. Täälläkin puhuttu 10 M€ vuodessa kuulostaa jopa hyvältä, mutta jotenkin tuntuu tässä kohtaa, että kyseessä olisi hyvin onnistunut comeback pelin suhteen.

Sitä myös mietin, miksi pelissä ei ole käytetty yhtään Remedyn vahvuuksia eli tarinan kerrontaa ja maailman luontia? Alkuvideo, jossa selitettäisiin maailmaa ja mikä tämä FBC ja Firebreak on? Voisiko palaajille selittää miksi in niin pirusti post-it lappuja ja miksi niitä pitää ampua? Sijoittajille pelistä puhuttiin siihen malliin, että tavoitellaan Remedylle uutta yleisöä ja ainakin rivienvälistä ellei jopa suoraan, saataisiin ristiin myytyä Controllia ja Alan Wakea, mutta eihän pelissä kerrota mitään näihin liittyvää.

Viimeisen pelin pelasin kaksin randomin kanssa. Oli tuskasta. Ei ollut enää hauskaa. Mitäs sitten, kun kaksi juuri pelin hankkinutta pelaavat keskenään eikä tiedä pelistä mitään? En usko, että kovin pitkälle jaksavat.

FBC:ssä on kuitenkin hyviä tehtäviä ja pelissä voi olla hauskaa, kunhan on kaikki suunnitellut varusteet ja aseet tikissä. Tässä lähdin miettimään, että onko jopa pelattavuuden osalta parasta mitä Remedy on tehnyt? Pelin kehityksen kannalta on käynyt klassiset eli oltu itse liian lähellä ja mekaniikat tuntunut selviltä. Olisi pitänyt päästää hakea ihmisiä metsistä pelailemaan tätä ilman alun brieffausta, jolloin alkupelin ongelmat olisivat tulleet vastaan. Peli on yksinkertaisesti liian vaikeasti ymmärrettävissä uusille pelaajille.

Mielestäni Pohjolan_Ekan valuaatio esimerkki 125 M€ on täysin validi riskit huomioiden. Tämän pelin esityksen perusteella voisi olla jopa pienempi. Jos positiivista kassavirtaa ei saada tänä vuonna aikaiseksi, 100 M€ voi myös olla ihan realistinen. Itselläni on Max Payne remaken osalta odotukset matalat ja pidän positiivisena yllätyksenä, jos Remedy tulisi siitä saamaan pelistä rojalteja. Control 2 vähän jännittää itseäni, koska aikoinaan alkuperäinen Control sai todella paljon näkyvyyttä NVIDIAn kautta ja siitä tuli säteenseurannan kokeilupeli monelle. Lisäksi pelin julkaisun jälkeen tuli korona ja jengi joutui jäämään kotiin, jolloin kaikkien pelin myynti räjähti.

Omaan makuun tulevaisuudessa on paljon riskejä ja toivottavasti Remedy panostaa gameplayhin. Sillä saadaan isoja massoja pelejä pelaa, kun itse pelaaminen tuntuu hyvältä, jolloin saadaan myytyä peliä täyteen hintaa.

39 tykkäystä