Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Kirjoituksesi lähtökohdat ovat mielestäni oikeat, mutta totean kohteliaasti että johtopäätös on ennenaikainen tai että tarkastelujakso on liian lyhyt.

Maukkaista niche-makkaroista tunnettu Makkaretehdas Oy Ab on pitkään pyörittänyt yhtä makkaratehdasta ja on viimein päättänyt, että nyt on aika kasvattaa liiketoimintaa ja perustaa kolme makkaratehdasta lisää. Tätä varten Makkaratehdas Oy kerää antien ja vaihtovelkakirjojen avulla pääomaa sijoittajilta. Tehtaat on rakennettu vaiheittain viiden vuoden aikana. Kun ensimmäinen tehdas avataan, tulee siihen harmillisesti merkittävä laitevika, jonka myötä tehtaan tuotanto hidastuu määrittelemättömäksi ajaksi.

Todetaanko tässä vaiheessa, että Makkaratehdas Oy:n tehtaissa ei enää makkaraa kannata valmistaa?

Hieman hupsultahan tuo johtopäätös ehkä tuntuisi. Ehkä viisaampaa olisi todeta että liiketoimintariski realisoitui ja varmistetaan että samaa laitevikaa ei muista tehtaista löydy.

Remedyn bisnesmallin onnistumista voidaan siis arvioida vasta muutaman vuoden kuluttua siitä, kun merkittävät investoinnit niin IP/immateriaalioikeuksiin kuin teknologiaan, julkaisutoimintaan ja henkilöstön kasvattamiseen on saatu päätökseen ja ollaan nähty näiden vaikutus tuloslaskelmaan muutaman vuoden ajalta - käytännössä ehkä 2027, jos Control 2:n julkaisu sinne ajoittuu.

Lyhyesti siis 2019-2024 tarkastelujaksonasi Remedy on investoinut hankkimalla itselleen (takaisin) kaksi IP:tä kaikkine oikeuksineen, tuplannut henkilöstön ja pelitiimien määrän sekä investoinut siirtymässä alihankkijasta itsejulkaisijaksi eli konkreettisesti omiin peliprojekteihinsa. Näihin investointeihin toki liittyy riskinsä, joista myös osa on valitettavasti realisoitunut.

Vaikka foorumin nykyisessä sentimentissä jopa seuraava väite saatetaan ottaa nuivasti vastaan, uskallan kuitenkin varovasti ehdottaa, että aineettoman viihdehyödykkeen skaalautumis- ja tuottopotentiaali voi joissain skenaarioissa olla makkaraa parempi.

Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn - millä oletuksilla saat tästä vuodesta Remedylle persnettoa? Ensi vuoden persnetto on helppo ostaa. Kuitenkin kun kyseessä on tämä vuosi ja yksi toteutunut kvartaali alla niin tämän pitäisi olla helppo harjoitus.

Tässähän tulee tämä peliyhtiöihin sijoittamisen hienous/kirous! Kun @Pohjolan_Eka ja @Zubreska uskotte, että Firebreak ei tuottamaan (mitään?) kassavirtaa, Max Payne Remake floppaa, ja että Control 2 on liian riskinen tai floppaa, olette täysin oikeassa! Näillä oletuksilla yksinumeroinen kurssi voisi ehkä olla perusteltu - ainakin jos analyytikon arvonmuodostusta uskoo.

Foorumilla käydyn keskustelun pohjalta liittyen peliyhtiöiden arvottamisen vaikeuteen jopa @Atte_Riikola on esimerkillisesti ottanut skenaariopohjaisen DCF-mallinnuksen analyyseihinsä mukaan, jotta jokainan voi itse arvioida miltä analyytikon näkemys karhuisesta, neutraalista tai härkäisestä skenaariosta voisi näyttää.

Jokainen voi sitten peilata näitä tai omia odotuksia Remedyn nykyisten ja tulevien pelien myynneistä, ja jokainen voi omat sijoitus- tai sijoittamattajättämispäätöksensä tehdä niiden tai muiden tekijöiden perusteella. Itse kuitenkin nukun pitkäaikaisena omistajana yöni edelleen pääsääntöisesti hyvin, vaikka sijoittajana Firebreakin julkaisu tuntuukin painajaselta.

image
Q1 raportissa käytetyn 9.9% WACC skenaariot korostettu

Toki Firebreakin floppaamisella lienee jokin vaikutus yllä olevaan DCF-arvoon, mutta tuskin mikään massiivinen huomioiden analyytikon matalat odotukset peliltä sekä kassavirtojen painopiste kauempana tulevaisuudessa.

Ymmärrän, että sentimentti draivaa keskustelua voimakkaasti tällä hetkellä. Kuitenkin esimerkiksi kommentit Remedy-bulleroista maistuvat omaan suuhun hieman ylilyöviltä.

Voin toki olla jäävi, mutta mielestäni 2022 jälkeen täällä ei ole kyllä nähty mitään erityisen bulleroista keskustelua koronahuippujen jälkeen, ja keskustelun laadun kannalta tämä on ollut positiivista, vaikka johtikin keskustelumäärän romahtamiseen. Pelijulkaisujen välissä täällä on keskimäärin ehkä enintään muutama viesti viikossa pikku-uutisista ja spekulaatioista. Pääsääntöisesti keskutelu täällä on kuitenkin ollut laadukasta ja usein datalla tai luvulla perusteltua pohtien suht tasapainoisesti niin positiivisa tai negatiivisia skenaarioita. Sanoisin jopa, että Alan Wake 2 julkaisun jälkeen keskustelun yleissävy viimeiset 1.5 vuotta on ollut enemmänkin karhuista kuin neutraalia/härkäistä, ehkäpä ihan perustellustikin. Ja hyvä näin, sillä kaupallisesti omista odotuksistani jäänyt Alan Wake 2:n jälkeen karhuiset näkemykset ovat antaneet hyvää kriittistä näkökulmaa Remedyn omistamiseen itselleni.

Haluan vielä lopuksi todeta - ja tämä ei ole millään tapaa kuitti @Zubreska sinulle. Kirjoitat ja perustelet hyvin, ja kiitos siitä. Olen myös myös monesta asiasta samaa mieltä, mutta pakko kuitenkin kommentoida, että itsessäni herättää pienimuotoista huvitusta, että foorumin yhdessä tykätyimmistä viimeaikaisista viesteistä liitetään useita “Game of the Year” -palkintoja voittaneen Controlin kaupallinen menestys koronaan ja NVIDIA:n tech-demona olemiseen, eikä Remedyyn tai pelin omiin ansioihin, vaikka pelin kaupallista potentiaalia rajoitti uuden IP:n lisäksi julkaisu Steamin ulkopuolella :slight_smile:

On kuitenkin ilahduttavaa, että Remedy tällä hetkellä herättää niin paljon keskustelua ja intohimoa. Ajoittain näkemykset ovat ehkä omaan makuuni turhan mustavalkoisia tai itsevarmoja lähtökohtaisesti erittäin volatiilissa markkinassa olevalla maturoimattomalla yhtiöllä, joka tuo vielä oman volatiliteettinsa yhtiön tekemiseen ja arvottamiseen. En ainakaan itse en ole niin hyvä sijoittaja, että uskaltaisin tietyn skenaarion puolesta varmuudella liputtaa, siksi tykkään pohita useita eri skenaarioita.

Kiitos kuitenkin kaikille kanssakeskustelijoille ja jatketaan samaa rataa :pray:

42 tykkäystä