Mielestäni FBC Firebreakilla olisi ollut parempi potenttiaali menestyä, johtuen siitä, että peli on konsoleiden tilauspalveluissa ilmaisena. Peli kuitenkin floppasi ja syy on selvä: Remedy ei osaa tehdä moninpeliä nuoremmalle “gen-z tiktok”-sukupolvelle.
Olen itse kyseisen sukupolven edustaja, ja mielestäni tässä pelissä olisi ollut useita “matalalla roikkuvia hedelmiä”, joilla rahaa olisi saanut nyhdettyä juuri siltä tärkeimmältä yleisöltä, eli nuorilta, joilla on eniten aikaa käyttää pelaamiseen.
Pelasimme ystävieni kanssa 2 tuntia, jonka jälkeen poistimme pelin. Tässä on selkeimmät havainnot, mitkä olivat mielestämme no-brainereita:
- Pelin skinit ovat tylsiä, eivätkä herätä kiinnostusta. AHTI ja ALAN WAKE olisivat olleet aivan täydellisiä skinejä heti launchiin. Ahdin voicelinet olisivat olleet aivan kultaa.
- Pelin edistyminen olisi pitänyt olla battlepass-tyylinen, ja battlepassin lopussa parhaimmat skinit palkintona, esim. Ahti. Tämä lisäisi pelitunteja. Battlepassin palkinnot olisi myös tietenkin rahalla ostettavissa, esim. 7 eurolla.
- Tälläisessä brainrot-pelissä kuuluisi olla jompi kumpi, hauskoja tehtäviä, tai vain vihollisten ampumista. Tämä molempien yhdistelmä on liian omituinen, eikä kukaan oikein ole pelin alussa perillä, että mitä pitäisi tehdä.
- Olen myös kryptosijoittaja, ja tiedän, että mikäli Remedy hyväksyisi pelin sisäiset mikromaksut vaikkapa USDC stablecoineilla, niin peli saisi suuren hypen kryptosijoittajien joukossa, ja kaikki kävisivät kokeilemassa. Mikäli siis skinit olisivat mitenkään ostamisen arvoisia.
- Nyt kun trendinä näyttää olevan, että Bitcoin treasury yhtiöt raketoi, niin Remedy voisi ilmoittaa ottavansa käyttöön myös Bitcoin strategian. Voisi olla hyvä keino saada taas kurssi kohoamaan ja Remedy hype päälle juuri ennen Max Payne remake ja Control 2 julkaisua.
Näillä muutoksilla peli olisi heti enemmän uudestaan pelattava, nyt siinä ei ole “ilmaiseksi” pelin ladanneilla mitään syytä palata takaisin.
P.S. Jos joku Remedyn edustaja jostain syystä tämän lukee, niin minut voi palkata konsultiksi kertomaan tulevaisuutta ajatellen, millaisia moninpelejäpelejä brainrot-sukupolvi haluaa pelata.
P.P.S. Vähän posiakin: Minulla on uskoa, että Alan Wake 2 printtaa vielä kohtalaisesti rahaa, ja tänä vuonna kassavirta olisi positiivista. Toimari taisi sanoa, että 3 miljoonaa myytyä firebreakkia on tehnyt 100% tuotot, eli 1,5 miljoonaa olisi kaiketi break even, eli enää puoli miljoonaa peliä kun saisi jotenkin menemään, niin ei ainakaan tappioksi jäisi tämä farssi?