Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Hyvää joulunjälkeistä aikaa ketjuun!

Tämä menee osittain yleiseen pelialan pohdintaan, mutta liittyy vahvasti Remedyyn, joten postaan tähän ketjuun.

Ketjussa on muutaman kerran nostettu esiin “AAA-pelien nykytila”. Tiivistettynä asian voi ilmaista niin, että julkaisijat ovat muuttuneet erittäin riskejä vieroksuviksi. Sanonta “IP on kuningas” on tuskin koskaan pitänyt niin vahvasti paikkaansa pelialalla kuin tänään.

Mitä uusia AA+/AAA IP:tä nähtiin vuonna 2023? Alkuvuodesta Forspoken ja loppuvuodesta Starfield ja Lies of P. Varmasti muitakin, mutta nämä nyt ensimmäisenä tulivat mieleen. Ja Starfieldin ja Forspokenin vastaanotto saanee julkaisijat miettimään kahdesti kannattaako uutta IP:tä lähteä tekemään, vai olisiko parempi vain spinnata jokin uusi Elder Scrolls peli. Lies of P sen sijaan oli mukava raikas tuulahdus muuten ummehtuneena vuonna, joskin tämänkin pelin genrevalinta turvautuu ennemmin muiden yhtiöiden (FromSoft) tekemiin uurastuksiin genren eteen, kuin että yrittäisi muuttaa genreä tai tehdä vähemmän tunnettua genreä mainstreamiksi (kuten esim. Baldur’s Gate 3 tekee).

Miltä AAA-tulevaisuus sitten näyttää? Noh, ei omiin silmiin juuri valoisammalta:

  • WB Games/Monolith kehittää WonderWoman -peliä.
  • EA/Cliffhanger (uusi studio) kehittää Black Panther -peliä.
  • Insomniac (Spyro, Ratchet & Clank) kehittää Spider-Man 3, Venom, Wolverine ja X-Men pelejä.
  • Massive Entertainment (Tom Clancy’s: Division) kehiti tänä vuonna Avatar-pelin ja seuraava lienee Star Wars: Outlaws.
  • Arkane Studios (Dishonored, Prey) paljasti kehittävänsä Blade-peliä.
  • EA/Motive (Dead Space 2023) kehittää Iron Man -peliä.

Samalla esim. SEGA ilmoitti nyt joulua edeltävästi herättävänsä henkiin vuosikymmenet vanhat IP:t (mm. Golden Axe, Crazy Taxi jne)

Ehkä yhteinen nimittäjä kävi jo selväksi. Kun omasta portfoliosta loppuu IP:t, niin sitten joko tehdään joko Remake/Remaster, lisensoidaan Hollywood/Marvel -IP:t tai herätetään mielummin vuosikymmeniä vanha IP kuin kehitetään jotain uutta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa pelimarkkinalle? Marvel’s Spider-Man 2 pelinkehitysbudjetti oli $315M. Peli tarvitsee reilu 7M myytyä kopiota ollakseen break-even. Okei, peli lienee strategisesti Sonylle enemmän platform-selleri (PS5) kuin content-selleri. Silti, AAA-peliyhtiöiden budjetit paisuvat ja supersankaripelit vaikuttavat olevan AAA-studioiden seuraava hype, kun GaaS kilvassa on jo palkinnot jaettu.

Supersankaripelit toki myyvät hyvin, mutta samanaikaisesti julkaisija maksanee nettomyynnistä merkittäviä rojalteja IP:n haltijalle (esim. Marvel) Tähän päälle maksettavaksi platform-kulut, fyysiset kopiot, lokalisaatio jne.

Samanaikaisesti AAA-pelien budjetit paisuvat ja markkina saturoituu supersankaripeleistä. Näille löytyy varmasti oma pelaajakuntansa ja markkinansa, mutta itselleni on vaikea nähdä, etteikö tässä kävisi kuten GaaS-peleille. Kuitenkin GaaSiin nähden ero voittajien ja häviäjien välillä pienenee, koska vahva IP myy aina jotain, vaikka peli olisi kuraa, jos peli päätyy julkaisuun asti. Esim. Gollum-peli päätyi julkaisuviikollaan TOP10 myydyimpien pelien listoille.

No miten tämä kaikki liittyy Remedyyn? Kolme tärkeää pointtia, jotka erottautuvat yllä olevata.

  1. Remedy omistaa peli-IP:tä (Control, Alan Wake, “RCU”)
  2. Remedyllä on track recordi laadukkaista omanlaatuisesta ja erottautuvista AA+/AAA peleistä
  3. Remedyllä maltilliset tuotantobudjetit AA+/AAA -verrokkeihin nähden.

Nämä seikat mahdollistavat aivan eri tason luokan ROI% -vaateen projekteilleen vrt. esim. Sony/Insomniac. Okei, Microsoftin ja Sonyn ei tarvitse platform-ekslusiiville peleillään maksaa platform-kulua, mikä tavallaan mahdollistaa Marvel IP:n lisensoimisen, mutta silti. Toki silti Spider-Man 2 voi ajan saatossa hyvinkin generoida tuon 15-25M myytyä kopiota ja päästä sinne kohtalaiseen ROI:hin, hieman riippuen kuinka suuren markkinointibudjetti tuohon $315M pelinkehitysbudjetin päälle laitetaan.

Terokin taisi Roastissa jotakuinkin sanoa, että tavoitteena on että peli tuottaa tuotantokustannuksesnsa takaisin, seuraavan peliprojektin kustannukset sekä vähän tähän päälle. Supersankaripelit, vaikka kopiomääräisesti myyvätkin hyvin, vaatinevat aivan eri luokan myynnit break-eveniin, kun huomioidaan lisensoimiskulut, suuremmat budjetit jne.

Kun katsoo muuta AAA-kenttää, ei siellä tapahdu riskinottoa, joka merkittävästi muuttaisi markkinaa. Supersankaripeli-actiongenre on jo mainstream. Se saattaa lähivusoina kasvaa, mutta samalla samaa kakkua jakaa yhä useampi. Jos pyritään vain matkimaan ja kopiomaan muita menestyspelejä kuten Lies of P ja Lords of the Fallen soulslike-genreä, on tavallaan näiden kopioijien upside rajoitettu - ei sieltä tule Elden Ringiä tai Dark Souls -IP:n tapaista menestystä. FromSoft otti aikanaan riskin ja loi soulslike-genren ja teki siitä mainstreamin, mikä mahdollistaa sen, että saa leijonanosan kakusta. Baldur’s Gate 3 on nyt tekemässä samaa D&D:lle eli tekemässä nichestä mainstreamia. Lähivuosina nähdään varmaan lisää CRPG-pelejä, mutta ei sieltä todennäköisesti tule BG3 kaltaista menestystarinaa.

Tämä on vain henkilökohtainen näkemys, mutta Remedyn riskinotto yhdistettynä pelien laatuun saattaa luoda pienen mahdollisuuden siihen, että jokin päivä loisi samanlaisen “superhitin” luomisen kuin CDPR, Larian ja FromSoftware ovat tehneet ottamalla riskiä pienessä nichessä ja menestyessään kasvattaen nicheä ja omaa kakkuaan merkittävästi alkuperäistä isommaksi. Tätä ajattelua muistaakseni sivuttiin Teron Roastissa, joten ei ole mitenkään minun originaali idea.

Alan Wake 2 tuskin mullistaa (Survival) Horror -genreä samalla tavalla kuin FromSoft, Capcom/RE, Larian omia genrejään, sillä survival horror genre on ollut varsin elinvoimainen viime aikoina. Silti pieniä merkkejä voi AW2:n horror-genreä kasvattavasta ilmiöstä löytää, mikäli asiaa haluaa niin tulkita: Muutamia lainauksia yllä olevan videon kommenttikentästä.

Alan wake 2 also helped me in facing my fear of horror games. The jumpscares were brutal but I kept powering through it and completed a horror game for the first time.

Alan Wake 2 introduced me to the wonders of the horror genre. I was scared so much but after finishing the story I wanted more. Im playing through the resident evil series right now and I absolutely love it!

I’m in a similar boat. Haven’t played a horror game since… the original Dead Space probably? I was just never that interested. But Alan Wake 2 is so much more besides. And by the time you get to the games’ most haunting sections it’s already got it’s claws well and truly hooked into you - too late to turn back then.

BAILEY!! So glad to hear from you! I couldn’t agree more, I don’t like survival horror games either but for me it’s usually because I find most survival horror uninteresting and predictable. THIS is a complete departure for me. I love the mystery of Alan Wake 2 and the way it is told! Such a great game!

Alan Wake 2 is the probably the first horror game I played with excitement and finished completely. I’ve always loved Remedy’s games and they really out did themselves with Alan Wake 2


Tämä nyt oli enemmän tällaista spekulatiivista ajatuksenvirtaa kuin syvää ja terävää analyysiä. Toisaalta sopii hyvin näin joulun jälkeen kun veri kiertää vatsassa eikä päässä. Mielellään kuulen mitä muut foorumilaiset ovat mieltä AAA-trendeistä ja Remedyn asemoitumisesta.

61 tykkäystä