Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Tehdäänpä ensimmäinen foorumipostaus tähän Remedy-ketjuun, joka näyttää olevankin keskustelultaan hyvin aktiivinen. Täällä on ollut paljon mielenkiintoista luettavaa, ja hyviä härkä- sekä karhuargumentteja. Selkeästi suurin kritiikki Remedyn suhteen tuntuu olevan se, että tämä on täysin tarinaosake, ja nykyiset kassavirrat eivät mitenkään tue nykyistä osakekurssia. Tässä on todellakin perää, sillä Remedy on salkkuni ainoita osakkeita joka ei oikeastaan täytä “kannattavaa kasvua kohtuuhintaan” teesiä. Jos en Remedyn tuotteita tuntisi hyvin ja katsoisin vain yhtiön tilinpäätöslaskelmia ja nykyistä markkina-arvoa, niin en voisi mitenkään perustella sijoitusta tähän yhtiöön omilla sijoituskriteereillä.

Syy miksi haluan olla sijoittajana mukana Remedyssä on kuitenkin se, että intohimoisena pelaajana lapsesta asti olen aina pitänyt suunnattomasti Remedyn peleistä. Remedyn tekemät pelit ovat laadullisesti ja pelinautinnon näkökulmasta lähes poikkeuksetta erinomaisia. Olen pelannut käytännössä kaikki muut Remedyn pelit paitsi Quantum Break:n, joka sekin on pelattavien pelien listalla jahka joskus joudan. Mielestäni firmaa, joka tekee todella laadukkaita tuotteita on voi hyvillä mielin omistaa.

Täällä on ollut paljon erinomaisia laskelmia ja mallinnuksia tulevaisuuden pelimyynneistä ja kassavirrasta, näihin itsellä ei ole mitään järkevää lisättävää. Joskus kun määritin itse osakkeen “käypää arvoa”, laskeskelin “tupakka-aski laskelmalla” että moniprojektimallin kunnolla käynnistyessä Remedyllä on mahdollista tehdä iso pelijulkaisu kerran noin kahdessa vuodessa. Koska halusin yksinkertaistaa teesiä mahdollisimman paljon, oletin että keskivertopeli voisi myydä elinkaaren aikana noin viisi miljoona kappaletta noin 40 euron keskihintaan (tämä siis hyvin yksinkertaistettu ja perusteeton oletus, johon sisältyy maksulliset lisäsisällöt, alennukset, jne.). Jos tästä taas yksinkertaistaen ajattelee että peli on maksanut kaikki kulut noin 4 miljoonan myydyn pelin kohdalla, jäisi tästä karkeasti viivan alle 40 miljoonaa tuottoa 2 vuodessa, eli 20 miljoona vuodessa. Jos tälle tulokselle antaa P/E kertoimen 15, niin yhtiön potentiaalinen markkina-arvo on tässä holtittomassa ja täysin perusteettomassa spekuloinnissa noin 300 miljoonaa euroa tai noin 22 euroa osake. Ostojeni keskihinta asettuu suurin piirtein tuohon summaan. Kaikki ostot ovat olleet osakkeen ollessa alle 30 euron hinnan, jota olen pitänyt ehdottomana ylärajana. Alle 20 euron olen nähnyt osakkeessa aliarvostusta.

Uskon edelleenkin osakkeen olevan nykykurssilla tulevaisuutta ajatellen hyvä ostos. Viimeisin tiedotus Alan Wake 2 odotuksia hiljaisemmasta myynnistä sekä osavuosikatsauksen siirtämisestä ei juuri omaa teesiäni muuttanut. Viimeaikaisen kurssilaskun perustelen sillä että Remedyn ennustettavuus on ainakin lyhyellä aikavälillä merkittävästi heikentynyt Alan Wake 2:n odotuksia heikomman myynnin, Vanguard projektin kuoppaamisen / uudelleenkäynnistämisen Kestrelinä, sekä osavuosikatsauksen siirtämisen sopimusneuvottelujen johdosta. Koska omassa näkemyksessäni osakkeen arvo markkinoilla yleisesti perustuu yhtiön kassavirtaan, sen potentiaaliin tulevaisuudessa, sekä ennustettavuuteen, niin tällainen heikkous ennustettavuudessa tuntuu olevan myrkkyä sijoittajille, ja siksi osaketta on hakattu viimeaikoina huolella. Itse hyödynsin tämän dipin ostopaikkana. Nähtäväksi jää oliko tämä hyvä vai huono päätös. :thinking:

Halusin kommentoida lähinnä sen vuoksi että selkeytän myös omia ajatuksiani Remedystä kun kirjoitan niitä auki. Mikäli kurssi jatkaa laskua, tulen ostamaan lisää. Tulevaisuus onneksi kertoo että kuinka typerää tai järkevää tämä sitten lopulta oli.

Osakkeesta luopumista tulen harkitsemaan vasta, jos Remedyltä tulee yksikään mielestäni huono peli pihalle, tai jos näyttää että moniprojektimalli epäonnistuu täysin. Mielessäni moniprojektimalli ei toki ole edennyt niin kuin on pitänyt, mutta toisaalta oletin että tämä tulee olemaan möykkyinen matka ja että matkalla tulee olemaan kasvukipuja. Teron kommentteja kuunnellessa olen kuitenkin vakuuttunut että suunta on oikea ja moniprojektimallissa mennään aina parempaa kohti. Seuraavat 3-5 vuotta tulevat kuitenkin olemaan kriittiset, sillä puheilla ei ole mitään merkitystä jos näyttöjä ei ala tulemaan.

Atte on useasti maininnut että Remedyn matkassa kulkevalta sijoittajalta vaaditaan hyvää vatsahappojen sietokykyä. Tämä on kyllä tullut koettua ja osake ei todellakaan ole herkkänahkaisimmille. Itse en ole silti yöuniani tämän takia menettänyt. Ehkä tämä johtuu jopa hieman fanaattisesta uskosta firman tuotteisiin, toisaalta ehkä siitä että vaikka Remedy on yksi isoimpia osakesijoituksiani, on sen osuus silti vähän turhan hyvin hajautetusta osakesalkustani vain noin 5%. Jos ei muuta niin saapahan ainakin hieman jännitystä elämään kun sijoittaa Remedyyn.

50 tykkäystä