Olihan se Control 2:n entinen co-publishing-diili 505:n kanssa jo hyvä verrattuna mihin tahansa Remedyn aikaisempaan diiliin (Jopa Epicin diiliin), kun ensimmäisesti kopiosta alkaen puolet nettotuloista valuu omaan pussiin ilman recoupeja.
Control 2’s initial development budget amounts to EUR 50 million, and Remedy will retain the ownership of the game’s intellectual property. The development, marketing, and post-launch investments as well as the future net revenues generated by the game will be equally split between 505 Games and Remedy.
–
Remedy Entertainment signs a co-development and co-publishing agreement with 505 Games for Control 2 - Remedy Entertainment Oyj
Spekuloin ja mutuilen, mutta vaikea nähdä että huonompaa diiliä tulisi Control 2:lle, mutta ei välttämättä merkittävästi paljoa parempaakaan. Oletuksena, että kaikki diilit ovat co-publishing diilejä ilman recoupia eli ensimmäisestä kopiosta alkaen nettotuloja Remedyn suuntaan. Oma täysin spekulatiivinen mutuilu-haarukka Remedyn nettotulo-osuudelle Control 2:sta on perusteluineen seuraava.
- 45% nettotuloista Remedylle - Karhu
→ Vain yksi kiinnostunut julkaisija, jolla merkittävä vipuvarsi Remedyyn kokonsa tai muun tekijän vuoksi). Alle 45% nettotuotoilla voisin kuvitella, että Remedyn vaakakupissa alkaa painamaan itsejulkaisu annin tai muun rahoitusinstrumentin sekä Streaming/B2B palvelun day-one julkaisun kautta.
- 50-55% nettotuloista Remedylle - Neutraali
→ Muutama kiinnostunut julkaisija, parempi tarjous tai paremman track-recordin omaava julkaisija saa diilin, mutta hyvin samankalatisella diilillä kuin 505.
60% nettotuloista Remedylle - Härkä
→ Julkaisusopimuksesta on useampi iso toimija erittäin kiinnostunut, jonka vuoksi Remedyllä neuvotteluissa huomattavaa vipuvartta.
Rahoitusympäristö on heikentynyt, mutta spekuloin, että tämän vaikutukset koskevat enemmän korkeariskisempiä projekteja (uudet IP:t/stdiot). Ei julkaisijoiden intresseissä ole toimia korkorahastoina, vaan kyllä heidän pitää saada pääomansa tuottamaan - kun on riittävän hyvä ROI-odotus projektille tarjolla, kyllä tähän julkaisijat tarttuvat.
Kysyisin ehkä näin, että kuinka monta itsenäistä AAA-pelinkehittäjää pystyt @Relaaja tai kuka tahansa muu nimeämään, joiden budjetit €30-50M tasoa (AAA-tasoa, mutta ei liian korkeita!), jotka eivät ole jo itsejulkaisun puolelle siirtyneet (kuten esim. Larian, CDPR) ja joilla on hyvä trackrecordi viimeiaikaisten pelien ROI:sta?
Kysyn tätä ihan aidosti, sille itse en pysty on-top-of-head ainoatakaan tällaista nimeämään?
Ainoa lähellekään mieleen tuleva, joka kuitenkin on korkreintaan AA+ tasolla, on tanskalainen IO Interactive (Hitman-pelisarja, headcount n. 150-200), joka otti Hitman 2 (2018) Warner Brosin mukaan julkaisijaksi, mutta julkaisi jo Hitman 3 (2021) itse. Tulevien pelien julkaisuista ei ole tietoa, mutta Warner Bros saattaa olla julkaisijana seuraavassa uudessa IP:ssä, jolla ei vielä ole julkaisupäivää. Hitman 3 budjetti ~€20M ja tällä tehnyt reilu 3x ROI:n.