Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Ei Remedy maksa IP:stä koska ne ovat jo heidän hallussaan Controllin, Control 2:n ja Condorin suhteen!

Riippuen vähän miten asiat ajoittuvat niin tällä voi olla merkitystä tilinpäätöksen kanssa. Esim. Jos 505:lla on ollut maksussa rojalteja Controllista ja ne kuitataankin nyt kaupassa. Myös kulujen siirtely eri poolista toiseen kun eivät olekkaan kehityskuluja 505:lta vaikuttaa asiaan.

Mutta en usko että kaikki kortit ovat pöydässä, tuossa tiedotteessa suoraan sanottiin että uusien kumppaniehdokkaiden kanssa jutellaan heti. Eli kumppaniehdokkast ovat jo olemassa ja sieltä voi tulla rahat heti kattamaan kuluja.

Hieno peliliike ja varmasti kannattava Remedylle kaikissa skenaarioissa :partying_face:

PS. Epic pyörittää yhtä maailman suurinta ja tällä hetkellä menestyneintä GaaS:a, he olisivat hyvä kumppani Condoriin. Ottaen huomioon myös Epicin viimeaikaiset miljardien rahoitukset sekä pyrkimykset tuoda EGS myös mobiilialustoille. Muitakin toki on mutta aika näyttää miten käy.

29 tykkäystä

Digital Brosin tiedote.

have entered into an agreement to revert all publishing, distribution and marketing rights of the videogame franchise Control to the Finnish developer, for a total repayment of minimum Euro 15.7 million with a potential minor premium. This amount corresponds to the investment made to date by 505 Games for the development of Condor and Control 2.

505 investoinut tähän mennessä 15,7 miljoonaa, ja preemio siis maksimissaan 1,3miljoonaa euroa (edittiä sen verran, että Remedyn tiedotteessa olikin maksimikauppasumman kohdalla “noin 17 miljoonaa”, eli kai tuo siis vähän voi tuosta heittää).

22 tykkäystä

Tässä on vielä kolmisen viikkoa tuohon viivästyneeseen tilinpäätöstiedotteeseen, pitäisin kohtuullisen korkeana todennäköisyyttä että ennen sitä tiedetään kuka julkaisee Control 2:n ja Condorin.

Epicistä voi olla useampaa mieltä mutta jos sieltä tuodaan iso rahasäkki pöytään ja pyöritellään vähän RemedyVerseä niin aika hyvältä näyttää.

6 tykkäystä

Kumman osapuolen toimesta on mahdettu nämä neuvottelut polkaista käyntiin?

Onko Remedy nähnyt DB:n taloudelliset huolet mahdollisuutena irtaantua sopimuksesta paremman diilin perässä vai onko DB:n puolelta alettu karsimaan julkaisuja, jotta saataisiin kassa kuntoon? :blush:

Omat ensivaikutelmat diilistä kallistuu vahvasti positiivisen puolelle. Nyt vaan pitää jännittää millaiset julkaisusopimukset saadaan solmittua ja kenen kanssa. Siitä olen samaa mieltä että Remedyllä on nyt enemmän vipua neuvotteluihin.

Olisin (ehkä) jokseenkin pettynyt, jos Condor ja Control 2 päätyy Epicin yksinoikeuspeleiksi. Kyllä mielestäni pitää saada steam-julkaisut tehtyä, jotta saadaan kunnon vertailupisteet myyntimäärille. Jos todetaan että steamin myynnit eivät olleetkaan halutulla tasolla niin sitten vaan ehdottomasti naimisiin Epicin kanssa.
Toki jos Epic kantaa rahaa ovista ja ikkunoista niin ehkä muutan mieleni. :sweat_smile:

4 tykkäystä

Tämän päivän uutisista toimialan pitkän aikavälin kehityksestä hyviä nostoja Remedyn Puhalla.

Relevantti kohdemarkkina kasvaa hitaammin (jos ollenkaan), kuin paisuvat kulut. Samalla pelaajien vaatimustaso nousee peleille, mikä lisää kustannuksia. Etenkin USAssa palkat ”kestämättömiä” Puhan mukaan.

Päivän uutiseen totean vain, että pelin nimen mukaisesti Remedy otti taas lisää tulevaisuutta omiin käsiinsä.

30 tykkäystä

Ööö, jos kyse olisi julkaisijan kiinnostuksen lopahtamisesta yksipuolisesti, ei hommassa siirtyisi rahaa Remedyltä 505 Gamesille oikeuksista. Kyllä tässä näkisin että Remedy haluaa eroon 505 Gamesista. Ja AW2n menestyksen myötä väittäisin että Remedyn projektien julkaisemisen suhteen on jopa ns. jonoa ovella.

Condor tietenkin voi olla kysymysmerkki koska hieman oudompi genre Remedylle ja viime aikojen multiplayer lootter shootterien menestykset ja “menestykset”. (vaikkapa Helldivers 2 ja Suicide Squad esimerkkeinä molempiin suuntiin) saattavat vaikuttaa kiinnostukseen.

1 tykkäys

Tätä juuri tänään itsekseni pohdin ja mietin skenaariota miltä myynnit olisi näyttäneet jos Remedy olisi asemoitunut siten että AW2 on ihan oman tasoinen “kokemus” ja lätkäissyt pelille perushinnan 100€ tms. Muutamia mutuiluja jolla voisin itselle perustella logiikan:

  1. Remedyllä selkeästi vahva hardcore fanipohja joka olisi (ehkä?) valmis maksamaan tämän että saisi AW2 “kokemuksen”.
  2. Pidän ihmisiä yksinkertaisina ja todennäköisesti ihmiset olisivat valmiimpia maksamaan 60€:a 100€:n pelistä kuin 60€:a 60€:n pelistä. Eli tässä kysymys olisi että toimisiko alennuskampanjat suhteessa edes jollain tavalla?

Pidän todennäköisenä että GTA 6 tulee olemaan ensimmäinen peli jonka perus versio myydään yli 100€:lla ja on mielenkiintoista lähteekö jotkuut muut yrittämään tähän suuntaan.

Ja lisätään tähän että tämä täysin omaa mutuilua joka pyöri tänään päässä eikä ole mitään pohjaa mitenkä kumpikaan esittämistäni pointeista oikeasti toimisi esim Remedyn kohdalla.

6 tykkäystä

DB:n kassassa oli Q2 €10M ja Q3 enää ~€5M ja Q4 reilun viikon päästä tuskin paljoa valoisammalta näyttää kun samanaikaisesti olisi pitänyt jatkaa investointeja mm. Condorin ja Control 2:n kehitysmaksuihin ja seuraava potentiaalinen merkittävämpää kassavirtaa tuottava peli DB:llä vasta aikaisintaan kesällä 2024 tulossa (Assetto Corsa 2).

Edeltävästi Ghostrunner 2 ja Payday 3 floppasivat. Control 2 olisi ollut erinomainen cash-cow DB:lle. En usko että siitä tässä olisi luovuttu kuin pakon edestä. Ja pakko tässä lienee ollut.

Luonnollisesti samanaikaisesti Remedyllä lienee ollut selvä insentiivi neuvotella itselleen uudet julkaisusopimukset erityisesti nyt AW2 jälkeen. Tuossa jää optio Condorin itsejulkaisuun ja Control 2 kehitysputkessa pidemmällä ja ylipäätään kiinnostavampi ja vähänriskisempi projekti tänään kuin 15kk sitten mm. AW2:n julkaisun ja sitä kautta vahvistuneen “RCU:n” siivittämänä. Condorin itsejulkaisun taloudellisia riskejä voi laskea esim. B2B diileillä.

Ja vaikka @Pohjolan_Eka karhuilee meemiketjussa, onhan tämä diili hyvä uutinen. Tiedossa ollut DB:n likviditeettiriski on taklattu ja tässä on optio parempaan oman pääoman tuottoon, jos jommassa kummassa projektissa halutaan itserahoituksen osuutta kasvattaa, mitä myös Eka on aiemmin vaatinut :wink: Tuo reilu miljoonan preemio on paljon kivuttomampi vaihtoehto kuin oikeusteitse tai konkurssipesästä oikeuksien takaisin hakeminen, mikä olisi voinut lamauttaa tai pitkittää Condorin ja Control 2 kehitystä.

Sitä paitsi on sieltä alkuperäisetä Controlistakin tulevaisuudessa varsin suurella todennäköisyydellä tulossa vuosien saatossa > €2.6M euroa nettotuloja (preemion break-even). Joten jos tuo €1.3M preemio pitää paikkaansa, halvalla kyllä saatiin takaisin Control talliin.

Tuskin se Condorin ja Control 2 julkaisu julkaisijan kanssa, jonka markkina-arvo selvästi pelinkehittäjää pienempi ja kassa huutaa punaista ilman pätäkkää markkinointiin olisi ollut mitenkään positiivinen skenaario. Toki tässä on vielä ilmassa riskiä liittyen tulevien julkaisusopimusten ehtoihin ja tulevien peliprojektien etenemiseen, mutta sopimusehdot ovat mielestäni tässä pienempi riski kuin DB:n likviditeetti riski. Toisaalta saamme näistä stage-gaten etenemisestä pian tiiviissä tahdissa tietoa 20.3 (Q4 katsaus) ja 29.4 (Q1 katsaus).

Näkisin itse, että Remedy yrittäisi Control 2 hieman parantaa nettotuotonjakoa itselleen edullisemmaksi, mutta tämä varmaan riippuu lähteekö yksi vai useampi julkaisija tosissaan tästä neuvottelemaan. Tässä olisi myös MSFT/Sonylle julkaisijana hyvä “katselukortti” Remedy-osto… krhm… yhteistyöhön.

Voisi kuvitella, että molempia kiinnostaa moniprojekti-AAA pelistudio, jolla budjettikurista track recordi - erityisesti huomioiden Sonyn irtisanomiset eilen, live-service häntien katkaiseminen ja keskittyminen yksinpeleihin ja budjettikuriin. Molemmat julkaisijat myös flirttailleet cross-platform julkaisuista, joskin MSFT jo konkreettisesti tuomassa pelejä PS:lle samalla kun Sony vasta laajenemassa PS:ltä PC:lle.

Joka tapauksessa mitään recoup-diilejä tai alustanrajoituksia ei mielestäni pidä tehdä, vaan suoraan co-publishingin mallia vähintään 50% nettotulonjaolla.

Joka tapauksessa diili lienee Remedy-DB:lle “win-win”, tai vähintään “derisk-must” -tilanne.

23 tykkäystä

Itselle tuli sellainen mieleen että mikäli Epicin kanssa päästäisiin yhteisymmärrykseen RCU:sta kokonaisuudessaan, niin onnistuttaisiinko diiliin samaan myös Steam-optio mukaan. Ajatuksen takana se että Control on jo Steamissa, näin ollen olisi järkevää että myös Control 2 olisi siellä. Condorikin menisi samassa paketissa sinne ja voitaisiin vielä puhua AW2 mukaan pakettiin :grinning_face_with_smiling_eyes:

Epic saisi vastaavasti julkaisijana RCU:n talliinsa ja toki pelit olisi myös EGS:ssä.

Toinen vaihtoehto että Epic latoisi salkkutolkulla rahaa ja ostaisi koko RCU:n ekslusiivisesti alustalleen. Tässä skenaariossa toki IP:t olisi Remedyllä ja pelit joskus vapautuisivat EGS:stä.

3 tykkäystä

Tässä on Remedyllä (vielä) huomattava kilpailuvaltti. Kun vertaa miten esim. juuri julkaistu Skull and Bones maksoi n. 200 milj. € ja kehitys kesti 10 vuotta, niin AW2 tason pelin, jonka ylälaita on arvioituna olevan max. 70 milj. € ja kesti 4 vuotta kehittää, niin kyllä kilpailukykyä löytyy. Paljon löytyy tapauksia näiden välistäkin, mutta vahva esimerkki pointin tueksi, ja jos näiden kahden arvosteluja vielä vertaa:

Varmasti Remedynkin budjetit nousevat sen +10milj. € pelijulkaisusta toiseen, mutta hyvin maltillisella tasolla vielä ollaan. Tällaiset megabudjetin AAA pelit ovat valtavia riskejä julkaisijoille ja paisuvat käyttökustannuksiltaan valtaviksi. Se alkaa olla taitolaji pitää kustannukset kurissa ja läskiä on nyt alettu leikkaamaan.

Vanguardin surullisen tarinan olisi voinut jättää tekemättä, mutta kuten täällä yhteen aiempaan viestiin jo totesin, jos Remedy 2024 Q2 eteenpäin saa Controlin, Condorin ja 1. AW2 lisäosan tuotannossa eteenpäin kestävästi, niin kyllä Remedyn pelkkä tuotannollinen koneisto tuntuu sentimentin happanemisen jälkeen aika aliarvostetulta nykyisellä yritysarvolla, kun katsoo millaisia julkisia kauppoja historiallisesti on tehty. Tätä voi tietty todentaa vain jälkikäteen ja Teron jutut on kyllä varmaan paljolti sijoittajien silmissä nähty. Osinkopuolue on kyllä siinä oikeassa että sitä positiivista kassavirtaakin pitäisi korkeilla arvostuksilla saada, mutta aikamoisen pudotuksen Remedy on tässä viime kuukauden aikana tehnytkin.

Tässä ollaan selvästi tienhaarassa. Hyvät julkaisusopimukset ovat varmasti tulossa ja Remedy tuskin haluaa myydä RCU potentiaalia tässä vaiheessa, koska näytöt moniprojektimallista ja itse RCU kiinnostavuudesta ovat vielä näyttämättä, vaikka Control ja AW2 hyvän pohjan ovat tehneet. Mutta se on sitten lisää riskejä kannettavaksi.

Vanguardin jälkeen usko Remedyn oman julkaisutoiminnan aloittamiselle, tai edes isomman vastuun ottamiselle julkaisuista, on kyllä pohjalukemissa ja tuntuu jälleen tarpeettomalta ydinosaamisen ulkopuolelle menemiseltä. Onko Remedyn strategisesti järkevää kantaa näitä kaikkia riskejä, jos isompi tahon RCU:hun uskoo ja haluaa RCU:n sisällön omaan piiriinsä.

Tämä erikoistilanteen aukeaminen taitaa myös luoda Remedystä kiinnostuneille isoille pelureille ainoan järkevämmän ostopaikan, jos ne haluavat julkaista Remedyn tuotoksia itse. Remedyn arvostusta voi myös kutsua aika lyödyksi tälle hetkelle.

Tencentillä on mahdollisuus saada ns. kaikki kortit käteen ja ei varmaan esim. Sony:lla multimedia strategiaansa saada Remedyn kaltaista kehittäjää, joka sekoittaa omasta mielestäni ensimmäistä kertaa toimivasti eri mediumeja AW2:ssa. Oliko sitten tosiaan 2019 uutisoidusta vierailullaan Yoshida yrittänyt Remedyä voikotella, mutta vain Housemarque sanoi kyllä. Suuresti epäilen etteikö näitäkin olisi Remedyn johdon käsiteltävänä seuraavan parin kuukauden aikana julkaisusopimusten ohella, mutta ns. näiden isompien pelureiden strategia tavoitteita voi nyt vain arvailla. Se onkin sitten arvailtava asia mitä isoimmat omistajat haluavat. Itsenäisyyttä, Remedyn osaamisen laajentamista rahoitushuolineen, vai rauhallista keskittymistä RCU:n rakentamiseen jatkossa.

Tällaista kahvikuppiajatuksenjuoksua tähän tiedotteeseen :coffee:.

8 tykkäystä

Tottakai siirtyy, koska niillä on rahallinen arvo. 505 Gamesin tilannetta seuranneille lienee selvää, että aloite tuli heiltä eikä Remedyltä. Ei Remedyllä ylipäätään olisi ollut sanomista asiaan ellei 505 olisi halunnut luopua pelihankkeista.

Toki tekemällä hyviä diilejä voidaan aina luoda omistaja-arvoa oli tilanne mikä tahansa ja ehdottomasti pitäisi itserahoituksen osuutta kasvattaa. AW2 myynnin floppauksen vuoksi ei kuitenkaan täysin voida toimia ilman julkaisijarahoittajaa, ellei sitten Condoria todellakin puristeta vuodessa ulos pikkubudjetilla ja Control 2 kehitystä viivästytetä. Kunhan eivät nyt löisi noita oikeuksia viikon päästä Epicille ja lukitsisi pelejä pelikauppaan mikä aktiivisesti haittaa myyntiä :pray:

6 tykkäystä

Varmaan paljon riippuu siitä miten Epic näkee EGS vs Epic Publishingin. Jos aletaan luovuttamaan EGS:n suhteen (ei ole isoja exclu launcheja tulossa tänä vuonna) mutta nähdään että julkaisija puolella rahaa otettavissa ja homma rullaa (AW2 onnistuminen) niin tämä olisi sillon ihan tehtävissä oleva päätös mielestäni Epicin suunnalta.

1 tykkäys

Voin ostaa skenaarion jossa riski oli että 505 “defaulttaa” eikä maksa sovittuja kehitysmaksuja kun menee konkkaan/yrityssaneeraukseen ja tämän jälkeen oikeudet jäävät limboon, joten oli parempi sopia homma. 505 sai rahaa kassaa täyttämään ja Remedy voi AW2n jälkeen tehdä paremman diilin. En kuitenkaan usko että Remedy olisi tätä neuvottelua käynyt ellei tähtäimessä ole AW2n jälkeen parempaa sopimusta jonkin muun tahon kanssa. Ei muuten olisi ollut mitään järkeä maksaa sopimuksesta eroon.

4 tykkäystä

Juurikin noin, mutta ei Epic ole EGS:n suhteen luovuttamassa. Siellä on kuulemma tämän vuoden panostukset ennen kaikkea tuossa Applen kanssa tappelussa ja EGS:n tuomisessa mobiiliin isosti.

Remedyn kannalta saattaa olla otollinen hetki juuri nyt tuon asian suhteen ja Epic avoin asialle.

2 tykkäystä

Vahvasti eri mieltä tästä osasta tekstiäsi, muutoin samaa mieltä. Nykypäivän digijulkaisutoiminta ei mitään rakettitiedettä ole ja pelimyynnin jatkuva digitalisaatio laittaa julkaisijat ahtaalle, kun fyyisnen valmistus, jakelu ja retail-kumppanuuden menettävät merkitystään.

Minusta Remedyn kaksi merkittävintä arvoajuria ovat:

  1. Moniprojektimallin onnistuminen
  2. Harkittuihin itsejulkaisuihin siirtyminen

Mennyt ja nykyinenkin arvostustaso suorastaan huutaa molempien, tai vähintään toisen arvoajurin onnistunmista.

Jokaisen onnistuneen peliprojektin jälkeen seuraavan RCU projektin taloudellinen riski vähenee. Miksi parantuneella riski/tuotto suhteen pitäisi valua suoraan julkaisijan taskuun? 50% nettotuloista on valtava summa, jos se jätetään pöydälle.

Esimerkkinä Ninja Theory vei alkuperäisen Hellblade Senuan digitaalisena itsejulkaisuun ja oli 3kk päästä saavuttanut break-even. Myöhemmin kun ilmoittivat, että peli oli myynyt miljoona kopiota, Microsoft nappasi 2018 talliinsa tämän 100-päisen pelifirman noin €100M hintaan.

Myös 150-päinen Puolalainen 11 Bit Games julkaisee omat pelinsä (mm. This War of Mine, Frostpunk) pääosin digitaalisena, mutta myös fyysisenä. Frostpunk 2 tulossa tänä vuonna ja yhtiön pörssiarvo vajaa 50% korkeampi vrt. Remedyn, vaikka IP:t eivät ole yhtä nimekkäitä kuin Remedyllä. Mistä se johtuu? Ei ainakaan moniprojektimallista, koska pelejä yhtiöltä tulee ulos n. 4-5v välein. Ovat julkaisseet menestyksekkäästi sekä omia että ulkopuolisten (mm. Children of Morta) indie-budjetin pelejä erinomaisella ROI:lla.

Jos 100-150 henkilön pelifirmat itsejulkaisuun pystyvät, niin kyllä Remedykin pystyy ja julkaisutoiminnasta pitäisi tulla nimenomaan omaa ydintä, jotta liiketoimintamallit, jakelu ja markkinointi RCU:n ympärillä olisi Remedylle strategisempaa vrt. jokaisen erillisen julkaisijan omat lyhyen tähtäimen insentiivit.

27 tykkäystä

Analyytikon kommentit eiliseen uutisointiin liittyen. :point_down:

19 tykkäystä

Kun DB kertoo kauppahinnaksi vähintään 15,7 Meur + mahdollinen preemio ja Remedy korkeintaan 17 Meur, niin miksi näkemyksenne mukaan näiden summien välinen 1,3 Meur (preemio) ei ole kiinteä summa? Onko preemio riippuvainen Controlin myynneistä vuoden 2024 aikana?

Hieman suhtautuisin varovaisesti siihen miten paljon paremmat ehdot Remedy lopulta pystyy saamaan verrattuna aiempaan sopimukseen. Tällä hetkellä koko ala rämpii jonkinlaisessa taantumassa ja henkilöstövähennyksistä saa lukea melkein joka päivä. Yleisesti rahoituksen hankkiminen markkinoilta vaikeampaa kuin 505 kanssa tehdyn sopimuksen kirjoittamisen aikaan. Remedyn asema on toki jossain määrin parempi, en sitä kiistä. Condorin osalta on tietysti enemmän kysymysmerkkejä. Osakeanti ja pelin/pelien julkaiseminen itse ovat kyllä mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Pidän sitä vaihtoehtoa kuitenkin tässä vaiheessa vielä epätodennäköisenä. Tulevaisuudessa minustakin Akeen tavoin Remedyn pitäisi lähteä mukaan julkaisutoimintaan.

Controllin ja Condorin oikeuksien hankkiminen uutisessa oli luokkaa lievästi positiivinen. Se, että H1 olisi menossa pari peliä tuotantoon on minusta enemmän positiivista. Jää toki nähtävästi tapahtuuko niin, etenkin kun rahoituksen suhteen on epävarmuutta.

20 tykkäystä

Olihan se Control 2:n entinen co-publishing-diili 505:n kanssa jo hyvä verrattuna mihin tahansa Remedyn aikaisempaan diiliin (Jopa Epicin diiliin), kun ensimmäisesti kopiosta alkaen puolet nettotuloista valuu omaan pussiin ilman recoupeja.

Control 2’s initial development budget amounts to EUR 50 million, and Remedy will retain the ownership of the game’s intellectual property. The development, marketing, and post-launch investments as well as the future net revenues generated by the game will be equally split between 505 Games and Remedy.

Remedy Entertainment signs a co-development and co-publishing agreement with 505 Games for Control 2 - Remedy Entertainment Oyj

Spekuloin ja mutuilen, mutta vaikea nähdä että huonompaa diiliä tulisi Control 2:lle, mutta ei välttämättä merkittävästi paljoa parempaakaan. Oletuksena, että kaikki diilit ovat co-publishing diilejä ilman recoupia eli ensimmäisestä kopiosta alkaen nettotuloja Remedyn suuntaan. Oma täysin spekulatiivinen mutuilu-haarukka Remedyn nettotulo-osuudelle Control 2:sta on perusteluineen seuraava.

  • 45% nettotuloista Remedylle - Karhu

→ Vain yksi kiinnostunut julkaisija, jolla merkittävä vipuvarsi Remedyyn kokonsa tai muun tekijän vuoksi). Alle 45% nettotuotoilla voisin kuvitella, että Remedyn vaakakupissa alkaa painamaan itsejulkaisu annin tai muun rahoitusinstrumentin sekä Streaming/B2B palvelun day-one julkaisun kautta.

  • 50-55% nettotuloista Remedylle - Neutraali

→ Muutama kiinnostunut julkaisija, parempi tarjous tai paremman track-recordin omaava julkaisija saa diilin, mutta hyvin samankalatisella diilillä kuin 505.

60% nettotuloista Remedylle - Härkä

→ Julkaisusopimuksesta on useampi iso toimija erittäin kiinnostunut, jonka vuoksi Remedyllä neuvotteluissa huomattavaa vipuvartta.


Rahoitusympäristö on heikentynyt, mutta spekuloin, että tämän vaikutukset koskevat enemmän korkeariskisempiä projekteja (uudet IP:t/stdiot). Ei julkaisijoiden intresseissä ole toimia korkorahastoina, vaan kyllä heidän pitää saada pääomansa tuottamaan - kun on riittävän hyvä ROI-odotus projektille tarjolla, kyllä tähän julkaisijat tarttuvat.

Kysyisin ehkä näin, että kuinka monta itsenäistä AAA-pelinkehittäjää pystyt @Relaaja tai kuka tahansa muu nimeämään, joiden budjetit €30-50M tasoa (AAA-tasoa, mutta ei liian korkeita!), jotka eivät ole jo itsejulkaisun puolelle siirtyneet (kuten esim. Larian, CDPR) ja joilla on hyvä trackrecordi viimeiaikaisten pelien ROI:sta?

Kysyn tätä ihan aidosti, sille itse en pysty on-top-of-head ainoatakaan tällaista nimeämään?

Ainoa lähellekään mieleen tuleva, joka kuitenkin on korkreintaan AA+ tasolla, on tanskalainen IO Interactive (Hitman-pelisarja, headcount n. 150-200), joka otti Hitman 2 (2018) Warner Brosin mukaan julkaisijaksi, mutta julkaisi jo Hitman 3 (2021) itse. Tulevien pelien julkaisuista ei ole tietoa, mutta Warner Bros saattaa olla julkaisijana seuraavassa uudessa IP:ssä, jolla ei vielä ole julkaisupäivää. Hitman 3 budjetti ~€20M ja tällä tehnyt reilu 3x ROI:n.

7 tykkäystä

Tosi hyvä pointti Akee. Korostaisin kuitenkin vielä, että Larianin ja CDPR:n tapauksissa noudatettiin melko samanlaista kuvaa mitä Remedyltä toivoisi pitkällä aikavälillä eli siirryttiin erinäisistä julkaisusoppareista kohti täyttä itsejulkaisua. Witcher 2:ssa oli myös CDPR:n selviytyminen pelissä. Melkoista uhkapelaamista, jotka antaisi Remedykarhuille painajaisia. Larian hyötyi firman ympärille rakennetun nichen fanikunnasta ja Baldurs Gaten IP:stä, jotka antoivat alkuvaiheen projektille rahoitusta early accessin muodossa. Tämän lisäksi jakelu on ollut 99% digitaalista.

Remedyn toiminnassa korostuu usein alaa korkeampaa riskin välttelyä. Mielestäni se, että Control 2 oli co-publishing, jossa Remedy vastaisisi PC puolen julkaisusta oli se ensimmäinen askel julkaisurakenteiden muodostamiseksi riskejä minimoiden. Tämän takia uudet kumppanuudet on niin mielenkiintoisia.

Vertailukohteiden löytäminen voi myös olla vaikeaa, koska melkein kaikki Remedyn tason talot on ostettu kuleksimasta. Esim. Insomniac olisi sopinut tosi hyvin vertailuksi ennen Sonyn ostoa. Ehkä SuperMassive Games on vertailukohta, joka hyödyntää kumppaneita. AAA status ehkä kyseenalainen, mutta liikevaihdon näkökulmasta 2x isompi kuin Remedy. Markkina-arvolta (€120m) treidaava Bloober voidaan pitää tietyllä tapaa vertailukohteena myös, mutta lopputuotteet puhtaasti AA kamaa.

4 tykkäystä