Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Tässä on ehkä vähän omenat vs. appelsiinit -tilanne.

PvE co-op shooter (Condor) ei ole sama genre kuin PvP shooter (Concord), vaikka molemmat kuuluvat yleensä live-service -malliin. PvP shootereissa sitten omat subgenret, Team-based, Battle Royale jne ja hinnoittelumuotonsa F2P, AA ja AAA- hinnoittelu.

PvP Shooterit on suuri, mutta äärimmäisen kilpailtu (ja saturoitunut) markkina, jossa F2P-malli dominoi.

  • Counter Strike 1&2 (F2P)
  • Call of Dutyt (F2P & AAA)
  • Fortnite (F2P)
  • Apex Legends (F2P)
  • GTAV: Online (subscription, PvP + PvE)
    jne.

Yllä olevia pelejä pelaa sadat miljoonat pelaajat ympäri maailmaa. Tai oikestaan jo pelkästään Counter Strikea on pelannut sadat miljoonat, ja PvP shootereita maailmanlaajuisesti lienee yli miljardi. Pelaajamäärä on iso, mutta keskivertopelaajan ARPU hyvin matala, ja yleisesti ottaen F2P malliset pelit nojaavat vain valaisiin, eli yksilöihin, jotka saattavat kuluttaa tuhansia euroja (jopa kymmeniä tai satojatuhansia) peliin elinkaaren aikana.

Kun yrität tunkea uutta IP:tä mihin tahansa muuhun malliin kuin F2P, on sama kuin sytyttäisi rahaa tuleen, ellei sinulla ole Valven resursseja ja aikaa tuottaa rauhassa laadukkaita pelejä ulos.

Sitten meillä on Co-Op PvE -genre, joista esimerkiksi tunnettuja pelejä (ei järjestyksessä):

  • Valheim
  • Helldivers 2
  • Borderlands-sarja
  • Remnant-sarja
  • Deeprock Galactic
  • Sea of Thieves (PvE & PvP)

Yksikään näistä ei ole F2P, vaan pelit ovat olleet AA-AAA hintaisia pelejä julkaisun aikaan. Pelaajamäärät pyörivät kymmenissä eikä sadoissa miljoonissa ja myös AA pelit ovat löytäneet menestystä, kun taas PvP peleissä olet joko jättiläinen tai kuolet.

Toki tähänkin genreen floppeja mahtuu mm. Suicide Squad: Kill the Justice league. Samalla genre on paljon lupaavampi juuri AA-menestysten vuoksi (mm. Remnant, Deeprock), joka myös tasaa riskejä, kun kehitysbudjetit ovat AA eikä AAA tasoa.

Condor (FBC:Firebreak) kuuluu Co-op PvE -genreen. Tero mainitsi -23 vuoden lopussa, että tähän genreen kehittäminen oli tietoinen valinta, ihan samalla tavalla kuin AW2:n muutos action thrilleristä survival horroriin oli. Mikäli aihe kiinnostaa, suosittelen kuuntelemaan 12/2023 Remedy Roastia, jossa Tero avaa prosessia, miten Remedy validoi pelejensä markkinapotentiaalia. Oliko Q1 vai Q2 Inderesin haastattelussa, kun Tero totesi, että heillä on jokin oma secret sauce kyllä Condoriin. Se on toki sitten eri asia onko se riittävä erottautumaan (ja myymään), mutta ainakin asiaa on mietitty.

Hintapisteen suhteen haarukka on yleisesti ottaen AA/AA+ peleille ollut €30-50 €/$ mm. Deeprock €30, Helldivers 2 €40 ja Remnant 2 €50. Olisin yllättynyt, jos Condorin hinta olisi jotain muuta kuin €40 ±5€.

Arvostelumenestyksen jälkeen on toki helppo huudella, mutta Alan Wake 2 oli mielestäni alihinnoiteltu ja ainoa positiivinen osa hinnoittelua oli se, että DLC pitää ostaa 20 €/$ paketissa. Todennäköisesit Epic halusi ‘testata’ vielä kerran toisenlaisella tavalla saisiko tavioiteltua AAA-pelin matalammalla hinnoittelulla uusia pelaajia EGS:lle PC-puolella - todennäköisesti ei.

TLDR; Concord ei ole millään tapaa vertailukelpoinen peli Condorin kanssa, vaikka näin voisi ehkä ensisilmäyksellä ajatella.

36 tykkäystä