Revenio sijoituskohteena

Huomisen rapsaa odotellessa ei odotukset jälleen ole erityisen korkealla. Lisäksi olen huomattavasti pessimistisempi lukujen suhteen mitä ennakossa analyytikko.

• valuutat ja niiden vaikutukset lukuihin
  • tullit (on nähty jo, että nämä vaikutukset ovat olleet, toki muilla yhtiöillä, enemmän negatiivisia etukäteen jo kuin positiivisia; epävarmuus huonoa bisnekselle)
  • henkilöstökulujen kasvu
  • markkinointikulujen selvä kasvu tuotelanseerauksien johdosta
  • terveydenhuoltoon suunnitellut merkittävät leikkaukset (enemmän epävarmuudesta nyt ja jatkossa suora vaikutus)

Olen mielelläni väärässä mutta trendinomainen kannattavuuden lasku olisi syytä saada kääntymään jo vihdoin. Ymmärrän em. asioiden vaikutukset ja etenkin lyhyellä mutta mm. yhtiökokouksessa asiaan viitattu ja esim. tekoälyn ja ohjelmistoratkaisujen korkeamman marginaalin nostaviin vaikutuksiin olen vielä hyvin skeptinen. Toki tämäkin on alussa, mutta itsellä on jotenkin sellainen näkemys että tämä (tekoälyratkaisut, pilvi) oli käytännössä toimialan ja yleistä kehitystä vaativa panostus joka ei realisoituisi palaavina euroina niin merkittävinä mitä uskomus on yleisesti. Saati marginaalia nostavina.

Mitä mieltä kanssakirjoittajat ovat? Uskotteko marginaalien “palautumiseen”/“elpymiseen” vai onko joku samoilla ajatuksilla? Täytyy selailla taaksepäin että voi nojata täysin faktaan, mutta en muista äkkiseltään ihan heti viimeisen parin vuoden ajalta yhtään odotuksia parempaa rapsaa ainakaan. Odotuksia täyttävää? Joitain ehkä? En pidä yhtään tästä trendistä firman kohdalla.

15 tykkäystä