Riippumaton sijoitusneuvonta - onko sitä Suomessa?

Mahtaako Suomessa olla riippumattomia sijoitusneuvojia? Siis sellaisia, joilla on riittävä ammattitaito mutta ei mitään kytköksiä sijoitustuotteiden myyjiin. Tulonsa ansaitsevat läpinäkyvästi sijoittaja-asiakkaan maksamista palkkioista.

Olen huhuja tällaista kuullut Amerikan-maalta ja sikäläisissä keskusteluissa olen kuullut varoiteltavan ksikenlaisista private banking -kuvioista ja muista joissa neuvojilla on intressiristiriita. Suomessa en ole vielä löytänyt ainakaan retail-tason toimijoita.

Itsellänl varallisuus ei riitä mihinkään henkilökohtaiseen palveluun provisiopalkkiolla, mutta tunnen erään henkilön, jolla varallisuutta on hieman enemmän mutta ei osaamista eikä oikein kiinnostusta sen hankkimiseen. Siksi olisi hyvä löytää palvelu, jota voisi suositella.

8 tykkäystä

Erittäin hyvä kysymys. Minäkin haluaisin tietää. Mahdollisimman vähän riippuvaista varainhoitoa kyllä tarjotaan, mutta puhtaasti neuvojen jakeluun keskittyviä en minäkään ole löytänyt.

Syy löytyy sijoituspalvelulaista ja muista määräyksistä. Riippumaton sijoitusneuvonta on luvanvaraista toimintaa. Toimiluvan saadakseen ja hommaa tehdäkseen riippumattoman sijoitusneuvojan on täytettävä käytännössä samat kriteerit kuin tuotteita tarjoavien. Toiminta on järjestettävä tietyllä (kalliilla) tavalla ja omat pääomavaatimukset ovat kohtalaisen korkeat. Asiakkaat taas eivät tuota palveluntarjoajalle niin hyvin, että moiset rahalliset panostukset tulisivat korkoineen takaisin. Taitavat sijoittajat keksivät rahoilleen parempaa käyttöä kuin sijoitusneuvontafirman pyörittäminen.

Lain saisi kierrettyä jos pystyisi kokonaan välttymään antamasta kehotuksen myydä tai ostaa tiettyä osaketta, rahastoa tai muutakaan rahoitusvälinettä. Sijoituspalvelulain 15 pykälän 5 kohdan mukaan sijoitusneuvonta on määritelty sillä tavalla: Sijoituspalvelulaki 747/2012 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Mutta aika vaikeata se olisi. “Tarjoamme sijoituskonsultointia, mutta emme sijoitusneuvontaa”?

2 tykkäystä

Eikös Mika Hyttinen tarjonnut ennen jotain palvelua, aika kallis tuntihinta oli kyllä keskusteluille toimistolla. Liekö sääntely tehnyt siitäkin selvää.

2 tykkäystä

Mitä tahoja nämä ovat? Lasken mukaan myös valtakirjavarainhoidon, kunhan kytköksiä ja intressiristiriitoja ei ole. Amerikkalaiset puhuvat käsitteestä fiduciary, eli että toimitaan vain yhden päämiehen lukuun tämän etua ajaen. Kaikki varainhoitotalot, joihin olen itse törmännyt, vähintään kuuluvat samaan konserniin sijoitustuotetalon kanssa.

Fisher ja Index näyttäisi sopivan kriteereihin, Capmanilla on kivasti muutakin bisnestä mikä herättää huolta vaikka muodollista ongelmaa ei olisikaan.

Hyvä että näitäkin on, ja Index jopa ilmoittaa salkun vähimmäiskoon.

2 tykkäystä