Ruotsalaiset mikro- ja pienyhtiöt

Tukholman pörssiin on listattu paljon potentiaalisia mikro- ja pienyhtiöitä. Olisi kiinnostavaa keskustella niistä, ja ehkä saada uusia ideoitakin, joten avaan ketjun.

Mitä yhtiöitä omistatte?

Mulla on salkussa Oncology Venturea (lääkeala). Yhtiö kehittää mm. DRP-tekniikkaa, mikä mahdollistaisi syöpälääkkeiden kohdistamisen niille potilaille, joihin lääke tehoaa. Aiemmin syöpälääkkeitä, jotka ei toimi riittävälle määrälle potilaita (vähintään 20-30% vaste), ei ole voitu hyväksyä, joten tekniikka olisi käänteen tekevä. Tuotteen hyväksyminen ja markkinoille pääsy kestää vielä vuosia (jos onnistuu) joten sijoituksessa on merkittävää riskiä. Lisäksi yhtiöllä on kehitysputkessa muutamia lääkkeitä ja salkussa omia patentteja.

Täällä tarkemmin yhtiöstä

8 tykkäystä

Sikäli, mikäli jotain kiinnostaa, niin tänään on punasilmällä live lähetystä tarjolla koko päivän.

Redeye Tech Day - November 20, 2019

4 tykkäystä

Tällainenkin ketju löytyi ja itse nyt enemmänkin kiinnostunut nyt ruotsin pörssistä, eli laitetaan tämä tänne, jos saataisiin keskustelua aikaan.

https://www.investtech.com/se/market.php?CountryID=46&p=staticPage&fn=freeArticles

Hype, peli ja lääkeyhtiöitä ainakin löytyy tuolta listalta.

2 tykkäystä

Tunnistautumisaplikaatioita tekevä Zignsec on lähtenyt viime aikoina hurjaan nousuun. Tulos odotettua parempi ja saanut hyvin sopimuksia ympäri maailmaa. Itse olen tätä omistanut jonkin aikaa ja tämän hetken hinnallakin erittäin suositeltava kohde pitkään salkkuun.

Lisätietoja toisella kotimaisella:

2 tykkäystä

Tämmöinenkin ketju löytyi foorumin syövereistä, joten tuodaanpa tätä kautta yksi omaan silmään varsin kiinnostava nosto ilmoille, jos täältä löytyisi kyseiseen putiikkiin enemmän perehtyneitä tai jopa osakkeenomistaja.

Qt:n raportin verrokkiryhmästä bongasin ruotsalaisen yhtiön nimeltä IAR Systems Group AB https://www.iar.com/. Firma on lähes 40-vuotias ruotsalainen ohjelmistotalo, joka Qt:n tapaan tarjoaa työkaluja sulautettujen järjestelmien kentässä. Tässä snapshottina firma pähkinänkuoressa (lähde: DNB:n raportti):

Muutama vuosi sitten IAR Systems on nostettu esille myös Inderesillä Qt:hen liittyen kilpailunäkökulmasta: Qt Group vs. IAR Systems | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus, mutta varsinaisen suoran kilpailijan sijaan kyseessä on itse asiassa yksi Qt:n partnereista: The Qt Company and IAR Systems collaborate to deliver streamlined development of UI applications.

Qt:n arvostuksesta on käyty ansiokasta keskustelua pidemmän aikaa ja oikeastaan juuri tämä on syy miksi tuo IAR verrokkiryhmästä nousi esille.

Yhtenä kiinnostavana kohtana yrityksessä on 2018 tehty yritysosto Iot-turvallisuuskentällä toimiva Secure Skillz Global domain experts in device security, embedded systems, and lifecycle management. - Secure Thingz, josta IAR omistaa tällä hetkellä 100%.

DNB on ollut IAR:n suhteen bullish jo pidemmän aikaa, ja tässä linkki tuohon viittaamaani raporttiin kokonaisuudessaan: https://www.iar.com/siteassets/investors/corporate-governance/general-meetings/2021/iar_systems_q1_2021_review.pdf.

DNB näkee IAR:n fair valuen asettuvan 180-250 SEK välille ja kirjoitushetkellä yhtiö treidaa Tukholmassa 139,60 SEK kurssilla.

Henkilökohtaisesti firma vaatii vielä vähän tarkempaa syyniä ja perehtymistä, joten kiinnostaisi tosiaan jos täältä löytyy näkemystä. Arvostuksen näkökulmasta tämä vaikuttaa ihan houkuttelevalta, mutta oma ekspertiisi ei vielä tällä hetkellä ole riittävä arvioimaan missä määrin itse tuotteella on edellytykset jatkossa menestyä.

Omistajista poimintana Aktia ja Säästöpankki ovat parin eri rahaston voimin sijoittaneet tähän yhtiöön: Shareholders | IAR Systems.

14 tykkäystä

Pikkasen vanhaa tietoa, mutta 90-luvulla koodasin päivätöikseni IAR:n työkaluilla. Hyviä olivat, suosittelin (huom. Imperfekti) :grinning::+1:

5 tykkäystä

Ostin tätä pikku satsin viime vai toissa viikolla ku bongasin tutkaillessani Aktian pienyhtiö rahastojen omistuksia. En oo jaksanu oikeestaa vielä perehtyä ku vähä mut vaikutti mielenkiintoselta nii ostin ettei unohu

5 tykkäystä

Itse törmäsin Cyber Security 1 ab nimiseen mikroyhtiöön. Nimestä voinee päätellä yhtiön toimialan :smiley: yhtiöllä takana isosti ylimerkitty anti (n. 250 %) ja pitkästä aikaa positiivinen tulos ensimmäisellä neljänneksellä. Vaikuttaa mielenkiintoisessa vaiheessa olevalta mahdolliselta käänneyhtiöltä, joka vaikuttaa vanhoista synneistä johtuen melko halvalta. Onko kukaan tarkemmin seurannut tätä?