Avataan ketju Rustalle, jonka edesottamusten seuraaminen voi olla hyödyllistä myös Tokmannista ja Puuilosta kiinnostuneille –Tokmannin tapauksessa varsinkin Dollarstoren kautta. Ja kuten muutkin kilpailijat, myös Rusta aikoo kasvaa myymäläverkostoaan laajentamalla. Aika näyttää, mitkä yhtiöistä onnistuvat tässä lopulta parhaiten. Sen pidemmittä löpinöittä käydään Rustan keissiä läpi.
Rusta on vuonna 1986 Uppsalassa perustettu ruotsalainen kv-halpakauppaketju, joka listautui Tukholman pörssiin syksyllä 2023. Kirjoitushetkellä sillä on runsaat 200 myymälää Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Saksassa, joita täydentävät verkkokaupat Ruotsissa ja Suomessa.
Valtaosa Rustan liikevaihdosta syntyy kivijalasta, sillä verkkokauppa toi 1,6 % tilikauden 2022/-23 liikevaihdosta (10 202 MSEK). Oikaistua liikevoittoa (”oikaistu EBITA”) Rusta teki samanaikaisesti 5,3 % ja oman pääoman tuotto 20,5 %. Nämä luvut saadaan päivitettynä aivan pian, sillä Rusta raportoi kalenterivuodesta poikkeavan tilikautensa tuloksen myöhemmin tällä viikolla.
Rustalla on yli 5 miljoonaa kanta-asiakasta (“Club Rusta”), joiden ostosten osuus edellisen tilikauden kokonaismyynnistä vastasi lähes 80 %. Rustan tuotevalikoiman pääkategoriat ovat koti & sisustus, puutarha, tee-se-itse, vapaa-aika sekä puhtaus & kauneus. Asiakaskunnasta yli 50 % on naisia, kun valtaosalla kilpailijoista asiakasjakauma keskittyy miehiin.
Myymäläverkoston laajentaminen keskeinen kasvudraiveri
Rustan Ruotsin ja Norjan myymäläverkostosta käytännössä kaikki myymälät ovat kannattavia, kun taas Suomen ja Saksan verkoston myymälöistä 85 % teki positiivisen tuloksen tilikaudella 2022/-23. Kasvun lisäksi onkin olennaista, että Rusta onnistuu parantamaan varsinkin Suomen ja Saksan myymäläverkoston kannattavuutta lähemmäksi Ruotsin tasoa. Myöhemmin näistä tarkemmin.
Myymäläverkoston laajentaminen on keskeinen osa monen halpakauppaan keskittyvän yhtiön strategiaa, ja sitä se on myös Rustan tapauksessa. Rusta on avannut viime vuosina keskimäärin yli 10 uutta myymälää vuodessa ja vuosina 2024-2026 laajentumisvauhti on edelleen nopea, sillä suunnitelmissa 40-60 myymäläavausta. Aika näyttää, miten moneen lopulta päädytään, mutta tammikuussa 2024 Rustalla oli 25:stä kauppapaikasta allekirjoitettu sopimus (14 Ruotsissa, 8 Norjassa, 2 Suomessa ja 1 Saksassa).
Kaikkiaan potentiaalisia kauppapaikkoja on yhtiön oman arvion mukaan nykyisillä markkinoilla noin 150 (Ruotsi ~60, Norja ~40, Suomi ~20 ja Saksa ~30), kun nykyisestä yli 200 myymälän verkostosta noin puolet myymälöistä sijaitsee Ruotsissa ja 40-50 myymälää Norjassa ja Suomessa. Saksassa myymälöitä on kymmenkunta.
Keskimäärin uuden Rusta-myymälän avaaminen on maksanut historiassa ilman varastoa noin 4 MSEK, ja itsensä myymälä on maksanut takaisin (”keskimääräinen takaisinmaksuaika”) tyypillisesti alle vuodessa, tarkemmin ilmaistuna 10-11 kuukaudessa. Rustan IPO-esitteessä keskimääräinen takaisinmaksuaika määritellään myymälän perustamiseen liittyvänä investointina (mukaan lukien myymälän sisustus, mutta pois lukien käyttöpääoma) suhteessa myymälän katteeseen.
Myymäläverkoston iästä en löytänyt tarkkaa tietoa, mutta omien päätelmien perusteella nykyisen verkoston myymälöistä noin 30 % voisi olla iältään alle 5-vuotiaita, ja näissä oletettavasti ylösmyynnin potentiaali on kaikkein korkein.
Taloudelliset tavoitteet
Rustan tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoaan keskimäärin noin 8 % vuodessa (CAGR ~13 % 2019-2023) ilman yritysostoja. Huomattava osa kasvusta rakentuu verkoston laajentamiselle, sillä vertailukelpoisen myynnin kasvutavoite taustalla on yli 3 prosenttia vuodessa.
Kannattavuudessa tavoitteena on 8 % EBITA-marginaali (~5 % 2022/-23). Ruotsissa ja Norjassa Rusta tekee jo huomattavasti tätä korkeampaa kannattavuutta. Suomessa ja Saksassa tehokkuutta täytyykin parantaa eniten ja todistaa kansainvälisen kasvun skaalautuvuus.
Huomattava osa tuloksesta sijoitetaan takaisin liiketoiminnan kasvuun, sillä tavoitteiden mukaan Rustan nettotuloksesta osinkoja pitäisi jakaa 30-50 %.
Markkinat lyhyesti
Pohjoismaiseen halpakauppamarkkinaan ja sen kilpailukenttään saa hyvän katsauksen Rustan listalleottoesitteen markkinakatsauksesta (sivut 43-54). Rustan esittämän arvion mukaan sille relevantin markkinan koko oli 67 miljardia kruunua (Ruotsi 29, Norja 20, Suomi 18) vuonna 2022. Koko vähittäiskaupan markkinasta halpakaupan osuus oli kaikissa maissa alle 4 %, kun vastaavasti USA:ssa sen arvioitiin olevan vähintään 9 %.
Vuosina 2018-2022 halpakaupan markkina kasvoi Ruotsissa, Norjassa ja Ruotsissa yhteenlasketusti Rustan esittämän arvion mukaan 8,9 %, missä taustalla vaikuttivat myös vahvat koronavuodet. Tästä huolimatta markkinakatsauksessa ennakoitiin, että kasvu jatkuisi edessäkin päin noin 8 % vuosivauhtia, minkä selittäjänä olisi mm. halpakauppaa tukeva epävarma taloustilanne ja kasvava hintatietoisuus kuluttajien keskuudessa.
Kilpailukentässä Rusta kilpailee kaikilla markkinoilla (pl. Saksa) Bilteman, Clas Ohlsonin ja Julan kanssa. Näiden lisäksi keskeisiä paikallisia kilpailijoita sille ovat Ruotsissa mm. DollarStore ja Öön, Norjassa Europris sekä Suomessa mm. Tokmanni ja Puuilo. Ikea on luonnollisesti Rustan kilpailija kaikissa maissa sisustuksen kategoriassa. Alla olevasta yhteenvedosta (klikkaa auki) saa hyvän käsityksen, missä kategorioissa Rusta erottautuu suhteessa tärkeimpiin kilpailijoihinsa.
Tietoja voisi täydentää vielä omien tuotemerkkien osuus Rustan myynnistä on kilpailukentän yhtiöiden joukosta selvästi suurin (yli 60 %) ja myyntikate-% (yli 40 %) joukon korkeimpia. Kiinteät kulut-% ovat vastaavasti kaikkein korkeimmalla tasolla johtuen osaltaan kv-kasvun tuomasta massasta.
Markkina-alueista ylivoimaisesti tärkein sekä liikevaihdolla että myymälöiden määrällä tarkasteltuna Rustalle on Ruotsi, jonka osuus vastaa nykyisellään ~60 % myynnistä ja myymälöistä noin puolta. Edellisten neljännesten perusteella se on myös selvästi kaikkein kannattavin markkina-alue Rustalle.
Koska Rustan toiminnot on jaettu kolmeen segmenttiin (Ruotsi, Norja ja Muut markkinat), markkinakohtaisesta kehityksestä saa varsin hyvän käsityksen, vaikka muut markkinat kattavatkin Suomen lisäksi sekä Saksan että verkkokaupan. Alla olevasta yhteenvedosta käy tarkemmin ilmi markkina-/segmenttikohtaiset luvut edelliseltä 12 kk sekä tilikaudelta.
Aiheesta muualla
Koska listautumisesta ei kirjoitushetkellä ole sen enempää aikaa, kaikkein kattavimmat tiedot Rustasta saa tutustumalla sen listautumisesitteeseen. Ohessa myös muita relevantteja linkkejä Rustaan liittyen.
- IPO 2023 -esite
- Case: Pohjoismaisten halpakauppojen kannattavuus ja kulurakenteet
- Puuilo vs Rusta sijoituskohteena? | Kästi & Keskiväli
- Osavuosikatsaukset ja -infot
- Yhtiösivu inderes.fi:ssä
Tässä lyhyesti, mistä yhtiössä suunnilleen on kyse. Lisää läpikäyntiä ajan kanssa oletettavasti lisää, kun ehtii tutustumaan yhtiöön paremmin, esim. pääoman tuottotasot, velkaantuneisuus, riskit, osakkeen arvostus, johto ja omistus, valikoiman laajuus ja erottuvuus. Ja todettakoon vielä, että mahdolliset virheet, kömmähdykset ja väärinymmärrykset allekirjoittaneen enkä omista osaketta kirjoitushetkellä.