Rusta - Pohjoismainen halpakauppias

Avataan ketju Rustalle, jonka edesottamusten seuraaminen voi olla hyödyllistä myös Tokmannista ja Puuilosta kiinnostuneille –Tokmannin tapauksessa varsinkin Dollarstoren kautta. Ja kuten muutkin kilpailijat, myös Rusta aikoo kasvaa myymäläverkostoaan laajentamalla. Aika näyttää, mitkä yhtiöistä onnistuvat tässä lopulta parhaiten. Sen pidemmittä löpinöittä käydään Rustan keissiä läpi.

Rusta on vuonna 1986 Uppsalassa perustettu ruotsalainen kv-halpakauppaketju, joka listautui Tukholman pörssiin syksyllä 2023. Kirjoitushetkellä sillä on runsaat 200 myymälää Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Saksassa, joita täydentävät verkkokaupat Ruotsissa ja Suomessa.

Valtaosa Rustan liikevaihdosta syntyy kivijalasta, sillä verkkokauppa toi 1,6 % tilikauden 2022/-23 liikevaihdosta (10 202 MSEK). Oikaistua liikevoittoa (”oikaistu EBITA”) Rusta teki samanaikaisesti 5,3 % ja oman pääoman tuotto 20,5 %. Nämä luvut saadaan päivitettynä aivan pian, sillä Rusta raportoi kalenterivuodesta poikkeavan tilikautensa tuloksen myöhemmin tällä viikolla.

Rustalla on yli 5 miljoonaa kanta-asiakasta (“Club Rusta”), joiden ostosten osuus edellisen tilikauden kokonaismyynnistä vastasi lähes 80 %. Rustan tuotevalikoiman pääkategoriat ovat koti & sisustus, puutarha, tee-se-itse, vapaa-aika sekä puhtaus & kauneus. Asiakaskunnasta yli 50 % on naisia, kun valtaosalla kilpailijoista asiakasjakauma keskittyy miehiin.

Myymäläverkoston laajentaminen keskeinen kasvudraiveri

Rustan Ruotsin ja Norjan myymäläverkostosta käytännössä kaikki myymälät ovat kannattavia, kun taas Suomen ja Saksan verkoston myymälöistä 85 % teki positiivisen tuloksen tilikaudella 2022/-23. Kasvun lisäksi onkin olennaista, että Rusta onnistuu parantamaan varsinkin Suomen ja Saksan myymäläverkoston kannattavuutta lähemmäksi Ruotsin tasoa. Myöhemmin näistä tarkemmin.

Myymäläverkoston laajentaminen on keskeinen osa monen halpakauppaan keskittyvän yhtiön strategiaa, ja sitä se on myös Rustan tapauksessa. Rusta on avannut viime vuosina keskimäärin yli 10 uutta myymälää vuodessa ja vuosina 2024-2026 laajentumisvauhti on edelleen nopea, sillä suunnitelmissa 40-60 myymäläavausta. Aika näyttää, miten moneen lopulta päädytään, mutta tammikuussa 2024 Rustalla oli 25:stä kauppapaikasta allekirjoitettu sopimus (14 Ruotsissa, 8 Norjassa, 2 Suomessa ja 1 Saksassa).

Kaikkiaan potentiaalisia kauppapaikkoja on yhtiön oman arvion mukaan nykyisillä markkinoilla noin 150 (Ruotsi ~60, Norja ~40, Suomi ~20 ja Saksa ~30), kun nykyisestä yli 200 myymälän verkostosta noin puolet myymälöistä sijaitsee Ruotsissa ja 40-50 myymälää Norjassa ja Suomessa. Saksassa myymälöitä on kymmenkunta.

Keskimäärin uuden Rusta-myymälän avaaminen on maksanut historiassa ilman varastoa noin 4 MSEK, ja itsensä myymälä on maksanut takaisin (”keskimääräinen takaisinmaksuaika”) tyypillisesti alle vuodessa, tarkemmin ilmaistuna 10-11 kuukaudessa. Rustan IPO-esitteessä keskimääräinen takaisinmaksuaika määritellään myymälän perustamiseen liittyvänä investointina (mukaan lukien myymälän sisustus, mutta pois lukien käyttöpääoma) suhteessa myymälän katteeseen.

Myymäläverkoston iästä en löytänyt tarkkaa tietoa, mutta omien päätelmien perusteella nykyisen verkoston myymälöistä noin 30 % voisi olla iältään alle 5-vuotiaita, ja näissä oletettavasti ylösmyynnin potentiaali on kaikkein korkein.

Yhteenveto

Myymäläverkoston kasvu

Taloudelliset tavoitteet

Rustan tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoaan keskimäärin noin 8 % vuodessa (CAGR ~13 % 2019-2023) ilman yritysostoja. Huomattava osa kasvusta rakentuu verkoston laajentamiselle, sillä vertailukelpoisen myynnin kasvutavoite taustalla on yli 3 prosenttia vuodessa.

Kannattavuudessa tavoitteena on 8 % EBITA-marginaali (~5 % 2022/-23). Ruotsissa ja Norjassa Rusta tekee jo huomattavasti tätä korkeampaa kannattavuutta. Suomessa ja Saksassa tehokkuutta täytyykin parantaa eniten ja todistaa kansainvälisen kasvun skaalautuvuus.

Huomattava osa tuloksesta sijoitetaan takaisin liiketoiminnan kasvuun, sillä tavoitteiden mukaan Rustan nettotuloksesta osinkoja pitäisi jakaa 30-50 %.

Markkinat lyhyesti

Pohjoismaiseen halpakauppamarkkinaan ja sen kilpailukenttään saa hyvän katsauksen Rustan listalleottoesitteen markkinakatsauksesta (sivut 43-54). Rustan esittämän arvion mukaan sille relevantin markkinan koko oli 67 miljardia kruunua (Ruotsi 29, Norja 20, Suomi 18) vuonna 2022. Koko vähittäiskaupan markkinasta halpakaupan osuus oli kaikissa maissa alle 4 %, kun vastaavasti USA:ssa sen arvioitiin olevan vähintään 9 %.

Vuosina 2018-2022 halpakaupan markkina kasvoi Ruotsissa, Norjassa ja Ruotsissa yhteenlasketusti Rustan esittämän arvion mukaan 8,9 %, missä taustalla vaikuttivat myös vahvat koronavuodet. Tästä huolimatta markkinakatsauksessa ennakoitiin, että kasvu jatkuisi edessäkin päin noin 8 % vuosivauhtia, minkä selittäjänä olisi mm. halpakauppaa tukeva epävarma taloustilanne ja kasvava hintatietoisuus kuluttajien keskuudessa.

Kilpailukentässä Rusta kilpailee kaikilla markkinoilla (pl. Saksa) Bilteman, Clas Ohlsonin ja Julan kanssa. Näiden lisäksi keskeisiä paikallisia kilpailijoita sille ovat Ruotsissa mm. DollarStore ja Öön, Norjassa Europris sekä Suomessa mm. Tokmanni ja Puuilo. Ikea on luonnollisesti Rustan kilpailija kaikissa maissa sisustuksen kategoriassa. Alla olevasta yhteenvedosta (klikkaa auki) saa hyvän käsityksen, missä kategorioissa Rusta erottautuu suhteessa tärkeimpiin kilpailijoihinsa.

Yhteenveto

Ruotsin kilpailukenttä

Norjan kilpailukenttä

Suomen kilpailukenttä

Saksan kilpailukenttä

Tietoja voisi täydentää vielä omien tuotemerkkien osuus Rustan myynnistä on kilpailukentän yhtiöiden joukosta selvästi suurin (yli 60 %) ja myyntikate-% (yli 40 %) joukon korkeimpia. Kiinteät kulut-% ovat vastaavasti kaikkein korkeimmalla tasolla johtuen osaltaan kv-kasvun tuomasta massasta.

Yhteenveto

Markkina-alueista ylivoimaisesti tärkein sekä liikevaihdolla että myymälöiden määrällä tarkasteltuna Rustalle on Ruotsi, jonka osuus vastaa nykyisellään ~60 % myynnistä ja myymälöistä noin puolta. Edellisten neljännesten perusteella se on myös selvästi kaikkein kannattavin markkina-alue Rustalle.

Koska Rustan toiminnot on jaettu kolmeen segmenttiin (Ruotsi, Norja ja Muut markkinat), markkinakohtaisesta kehityksestä saa varsin hyvän käsityksen, vaikka muut markkinat kattavatkin Suomen lisäksi sekä Saksan että verkkokaupan. Alla olevasta yhteenvedosta käy tarkemmin ilmi markkina-/segmenttikohtaiset luvut edelliseltä 12 kk sekä tilikaudelta.

Yhteenveto

Ruotsin segmentti

Norjan segmentti

Muut markkinat segmentti (Suomi, Saksa, Online)

Aiheesta muualla

Koska listautumisesta ei kirjoitushetkellä ole sen enempää aikaa, kaikkein kattavimmat tiedot Rustasta saa tutustumalla sen listautumisesitteeseen. Ohessa myös muita relevantteja linkkejä Rustaan liittyen.

Tässä lyhyesti, mistä yhtiössä suunnilleen on kyse. Lisää läpikäyntiä ajan kanssa oletettavasti lisää, kun ehtii tutustumaan yhtiöön paremmin, esim. pääoman tuottotasot, velkaantuneisuus, riskit, osakkeen arvostus, johto ja omistus, valikoiman laajuus ja erottuvuus. Ja todettakoon vielä, että mahdolliset virheet, kömmähdykset ja väärinymmärrykset allekirjoittaneen enkä omista osaketta kirjoitushetkellä.

36 tykkäystä

Kiitos napakasta katsauksesta! Jos muistan oikein eri vaiheet, niin meni seuraavasti:

Rustan annin yhteydessä tutustuin yhtiöön lukuineen ml. lynchimaisella kenttäkäynnillä itse puodissa. Kuuntelin myös mm. sen toimarin antamia antihaastatteluja ja lukaisin Ruotsissa tehtyjä analyytikkoarvioita.

Näiden pohjalta kävi tiivistetysti ilmi, että ilman muuta kiinnostava tapaus ja etenkin kasvumahdollisuudet Saksan suuntaan periaatteessa lupaavia. Hinnoittelu ei kuitenkaan ollut lukuihin nähden mitenkään edullinen. Muistaakseni 45 kr/osake. Annin jälkeen osaketta jouduttiinkin tukiostamaan ja shorttaajat kävivät sen kimppuun.

Pohdin noina aikoina nipun ostamista 44 kr tasoilla, mutta jäi tekemättä, koska tukiostot/shorttailut-yhdistelmä mietitytti. Sitten kurssi nousi muistaakseni yli 90 kr hyvän osarin vanavedessä ja nyt jossain 80 kr tietämillä. Rusta-ostokseni olisi ollut panostus Euroopan ja etenkin Saksan kurjistumiseen (ydinvoimasta luopuminen yms.), jossa näin näköalaa Rustan kaltaiselle toimijalle

Rustan lypsylehmä on siis Sveamamman kotimarkkina, mutta ulkomailla laajentumisen tuotot eivät ole olleet mitään erikoisia. Jos homma kuitenkin lähtee liikkeelle etenkin Saksassa, niin sitten kuuntelemieni toimarin antihaastattelujen maalailut toteutuisivat. Ja eikä olisi paha maksaa nykyhintaa. Jos taas kannattavuus jää Kamuxmaisesti vain kotimaan varaan ja ulkomaat eivät lähde lentoon, niin sitten ylihinnoittelua, ehkä reippaastikin.

Pikaisesti tuleva osari antaa kuitenkin lisätietoa, missä mennään. Toivotaan tuota lentoonlähtöä:)

10 tykkäystä

Kiitos loistavasta avauksesta, vähän odotellutkin, että joku osaavampi jaksaa Rustalle oman ketjun nykäistä. :slight_smile:

Bisneshän on ihanan simppeliä. Asiakas ovesta sisään, joutuu kiertämään “mini-IKEA”:maisesti koko myymälän ennenkuin kassoille saapuu. Myymälän loppupäähän asetetut herkkuosastot pelastavat uupuneen shoppailijan.

Myymälöiden rakenne on mielestäni fiksu, ja ainakin itse vierailemissani liikkeissä osastot ovat hyvin selkeästi jaoteltu: jos tiedät mitä haet, tavara löytyy todella nopeasti. Jos et tiedä, mukaan tarttuu silti aina jotain pientä. Meidän paikallisessa Rustassa on aina liikennettä, ja tuntuu, että kauppa käy jatkuvalla syötöllä. Etenkin nyt keväällä/kesällä puutarhapuoli on vetänyt ihmisiä mukavanoloisesti (työmatkan varrella näkee hyvin aina tilanteen).

Lyncheilyiden lisäksi oleellista on tosiaan jo yllä mainittu Q4 katsaus, joka huomenna aamulla kello 8.00 Suomen aikaa julkaistaan. Alla Quartrista poimitut ennusteet, jotta on pallokenttää mihin verrata huomenissa.

Vuositasolla Q1 ja Q3 ovat vahvimmat kvartaalit Rustalle (kesäsesonki & joulu. Huom! Poikkeukselliset ajankohdat kvartaaleilla). Q4 on yleensä Rustan heikoin kvartaali.

7 tykkäystä

Veikkaan, että Suomessa kehitystä jonkun verran jarruttaa Hong Kongin painolasti. Siitä on nyt noin 4 vuotta, kun honkkarit muuttuivat rustiksi. Valikoima, myymäläkonsepti ja etenkin kohdeyleisö on nyt hyvin erilainen, kuin mitä se oli honkkarin aikaan. Jos puutarhapuolen lisäksi vetonauloja silloin olivat kalastustarvikkeet, autotarvikkeet, pienrauta, työkalut ja sähkötarvikkeet, niin tänä päivänä kulma on enemmänkin sisustus, sisustus, sisustus. Varmaan ottaa aikansa, että asiakkaat tottuvat.

4 tykkäystä

Osalle sisustus on harrastus. Toki kirpputorit ja kierrätyskeskukset välillä valittavat siitä, että myös suomalaiset vaihtavat liian usein kotiensa sisustusta.

Olen käynyt Rustassa mainoksen houkuttelemana. Siellä myytiin noin 25 korkeita ja muistaakseni 150 kilon painon kestäviä kokoonpantavia jakkaroita. Ostin yhden ja huomasin, kuinka kätevä on pitää sellaista siinä lavuaarikaapin ja seinän välissä. Vähenee tarve hakea sitä varmaan jokaisesta taloudesta löytyvää Ikean kahden askeleen jakkaraa keittiöstä.

Jakkara ei nitissyt eikä natissut ja sain putsattua kunnolla peilikaapin päällisen sekä laitoin ihan Marttojen neuvon mukaan paperin siihen päälle helpottamaan seuraavaa kertaa. Huomasin, että sen jakkaran avulla saan sopivasti lisää pituutta myös kylpyhuoneessa kun ripustan pyykkejä (pitempiä neule- ja muita takkeja) kuivumaan suihkuverhon tangolle.

Tuli kiire mennä ostamaan pari jakkaraa lisää itselle ja yksi ikääntyneelle sukulaiselle. Se menee kasaan ja sen saa kapeaan väliin. Oman käden väliin tunkemiseen menee enemmän tilaa jakkaraa esille ottaessa.

Siinä samalla tuli ostettua parit thermoleggingit. Pakkasella on samantekevää, että onko niissä sepalusaukkoa tai ei. Ne lämmittävät miestenkin kinttuja mukavasti. Kun viettää tunteja sisätiloissa, voi laittaa thermoleggingsit reppuun ja taas ulos kylmään mennessä pukea ylle.

Kyseessä on sen verran sukupuolineutraali vaate, että kelpaa myös opiskelijanuorukaiselle. Hän kun ei ala pesemään mitään merinovillasta tehtyjä pitkiä kalsareita. Hänelle riittää kun pystyy kävelemään myös kylmällä pisteestä a pisteeseen b palelluttamatta itseään. Kukaan ei kyylää vessassa, että mitä siellä puetaan tai riisutaan.

Tavaraa Rustassa on valtavasti ja vaatisi työpäivän perehtyä koko valikoimaan. Omien ruokarajoitteideni vuoksi en alkanut lukea herkkupakkausten selosteita, mutta uskon kyllä sieltä ”normaalimman” yksilön löytävän herkkuja herkuttelunälkään.

3 tykkäystä

Rustan osari: tulos kuralla.

Syyttää säätä ja Tieto-Evryä. Hiukan on kyllä selittelyn makua ilmassa ja yritystä löytää syntipukit ulkopuolelta?

4 tykkäystä
  • Net sales increased by 2.9% (8.4%) and amounted to MSEK 2,268 (2,204

  • Gross profit increased by 8.0% and amounted to MSEK 976 (903) and the gross margin was 43.0% (41.0%)

  • Operating profit (EBIT) amounted to MSEK -49 (-57) and the operating profit margin was -2.2% (-2.6%)

  • The Board of Directors proposes a dividend of SEK 1.15 (SEK 0.69) per share

  • The fourth quarter was negatively impacted by operational disruptions as a result of the IT incident at Rusta’s hosting provider Tietoevry, with a total sales loss of approximately MSEK 61 million with a negative EBITA effect of approximately MSEK 48 million.

Mitä itse lukaisin raportin läpi eipä herätä mitään huolta. Aikalailla ennusteisiin osuttiin, vahva kanta-asiakkaiden lisääntyminen, hyvin alkanut kesäsesonki ja mahdolliset korvaukset TietoEvryltä IT selkkauksesta. Se, että tulos on kuralla nyt Q4 ei toivottavasti yllätä sijoittajaa joka yhtiötä seuraa :).

9 tykkäystä

Lukemani perusteella aivan hyvä vuosi ja neljänneskin Rustalta, vaikka it-vyyhti oli sotkemassa tätäkin neljännestä. Tietoevryn kanssa keskustelut sotkun korvauksista ovat käynnissä ja sopua haetaan ilmeisesti välimiesmenettelyn kautta.

Kvartaali-infon esityksessä it-sotkun vaikutusta oli avattu tarkemmin ja ilman ongelmia vertailukelpoinen myynti olisi kasvanut yhtiön arvion mukaan 1,4 % vuodentakaisesta eikä laskenut -1,2 % kuten nyt ja tulos (EBITA) olisi ollut käytännössä plusmiinusnolla kausiluonteisesti Rustalle kaikkein heikoimmalla neljänneksellä. Johto kommentoi infossa, että aiemmin historiassa viimeinen neljännes on ollut aina tappiollinen, mihin nähden plusmiinusnolla on parannus.

It-sotkun vaikutusten yhteenveto

Rustan tarinan kannalta juuri vertailukelpoisen myynnin kasvu ja kannattavuuden skaalautuminen ovat tärkeitä. Liikevaihtoa saadaan kyllä lisää avaamalla myymälöitä, mutta se millaista myyntiä ja kannattavuutta neliöistä saadaan irti ajan kanssa ratkaisee. Vuositason kehitystä kun katsotaan ja verrataan Rustan omiin tavoitteisiin, niin eteneminen oli sitä mitä pitää: vertailukelpoinen kasvu 4,6 %, kokonaiskasvu 9 % ja oikaistu EBITA 7,1 %. Ilman it-vyyhtiä vastaavat Rustan arvioimana 5,7 %, 10,1 % ja 7,5 %, ja taloudelliset tavoitteet tosiaan LFL-kasvu 3 %, kokonaiskasvu 8 % ja EBITA 8 % .

Koko kehityksen vuoden yhteenveto

Eniten ongelmista sai kärsiä Muut markkinat -segmentti, kun aivan oikein Rusta pyrki vaurioiden minimointiin ensisijaisesti Ruotsin ja Norjan toiminnoissa ja pitämään myymälöiden hyllyt täynnä. Koko vuoden kannattavuus oli niukasti plussalla, ilmeisesti ensimmäistä kertaa historiassa, ja johdon kommenttien perusteella parannusta on syntynyt varsinkin Suomessa. Vertailukelpoinen myynti koko vuonna -0,6 %, missä pitää parannettavaa, vaikka it-ongelmat tekemistä sotkikin.

Kesäsesongin johto kommentoi alkaneen hyvin: ”We’ve had a good start on summer sales. And why is that important? Well, that usually goes a long way to support our gross margins in our first quarter, because the more of our summer sales we sell in the beginning of the season, the less the need for sellouts towards the end of the quarter.”

Myymäläverkoston kehitys

Myymäläverkoston kehityksestä vielä todettakoon, että verkostossa oli neljänneksen päättyessä 212 Rusta-myymälää: Ruotsissa 112, Norjassa 48, Suomessa 42 ja Saksassa. Lisäksi 29 uutta kauppapaikkaa on sovittuna odottamassa liikkeelle lähtöä. Näiden määrä on kasvanut alkuvuodesta, vaikka alkuvuonna mainituista 25:stä kohteesta myymälä on nyt avattu. Toimitusjohtaja mainitsi, että nyt avattavista myymälöistä suurin osa sijaitsee Ruotsissa, missä niiden takaisinmaksuaika on lyhin ja kannattavuus korkein.

8 tykkäystä

Tokmannista julkaistiin uusi laaja raportti ja sieltä löytyy markkinasta ja kilpailukentästä (s. 29-34) hyödyllistä tietoa myös Rustan vinkkelistä, mm. vertailevaa grafiikkaa konseptien ja valikoimien eroavaisuuksista eri toimijoiden kesken.

Grafiikat

8 tykkäystä