Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat

8,3c/kWh 12kk ehdin kiinnittämään ennen kuin tarjous muuttui. Jostain syystä vahvistusviestissä oli 8,4c, mutta tätä on ilmeisesti käynty muillekin. Oikaisupyyntö laitettu.

1 tykkäys

Jotenkin tuntuu että hetkeen tänä syksynä ei noiden hintojen alle mennä mutta mistäs sitä tietää. Kustannuksiltaan mulla on myös tarjous myös yösähköstä joka tulisi halvemmaksi kuin tuo 8,4 mutta se olis 2-vuotinen. Viimein vuosien kulutuksen mukaan hinta olisi 7,9c/kwh.

Itsekkin kävin sitten kuitenkin vaihtamassa pörssisähkön kiinteään lumpeelta 8.6c/Kwh vaikka laskeskeskelin että pörssisähkö tulee kyllä halvemmaksi.

Syynä valintaan on kuitenkin se, että meille riittää pilaamaan pörssisähkön edun se että tammi-helmikuussa ilmenee pieni häiriö johonkin voimalaan ja tulee tällainen korkeamman hinnan jakso. Eli periaatteessa otin vakuutuksen!

6 tykkäystä

Itselläni Koillis-Satakunnan sähköstä otettu 6kk määräaikainen → aloitus 1.10.2023
Hinta 9,3snt/kWh ja 4,46€/kk

Tarkoitus siis mennä tämän kanssa loka/marras/joulu/tammi/helmi/maaliskuu ja huhtikuun alussa hyvin todennäköisesti taas pörssisähköön.

Joku tässä foorumissa vinkkasi tämän aiemmin - en muista nyt kuka - mutta tämä foorumi kyllä auttaa sähkösopimusasioissakin :slight_smile:

14 tykkäystä

Luulen että kiinteiden hintojen sopimusten myynti on hyvin piristynyt nyt tässä elokuun loppupuolella, sähkön kohonneet hinnat usein pelästyttää tai vähintään mietityttää. Pitää muistaa, että hinnoille, korkeille ja matalille, on aina jokin syy. Niinkuin nyt päällekkäisyydet huolloissa (suunnitellut) sekä epäonnessa (suunnittelemattomat). Sähköntuotannon taso valtakunnallisesti on lähes ennätyksissään ja vain edelleen kasvaa. Myös poliittinen sekä maariski (venäjä) voi olla järkevää ottaa huomioon.

Suosittelen laittamaan jäitä hattuun ja rauhassa miettimään mikä ratkaisu on just itselle paras. Toisille se on pörssisähkö, toisille vakaan hinnan kiinnittäminen.

Oma perätuntuma on, että hinnat talvea kohti ei tästä nykytasosta merkittävästi laske ja seuraavan 12kk ajan pörssisähköilijä voittaa rahallisesti. Kiinteitä ei juuri alle 8c saa ja vuoden kiinnityksessä maksaa ylihintaa suurimman osan kuukausista. Tämän sanottuani, valitsin itse toiseen asuntoon 6kk talven yliajan sopimuksen, koska: vakaus.

Toistaiseksi voimassaoleviin ja 24kk sopimuksiin en itse koskisi nyt ollenkaan.

/spekulaatio

3 tykkäystä

Kannattaa huomioida sekin kuinka paljon aikaa on valmis kuluttamaan siihen että säästää sähkössä muutaman satkun vuodessa. Mulle ei ainakaan sovi pörssisähkö ihan sen takia että en jaksa käyttää hetkeäkään aikaa sähkön kulutuksen analysointiin sen jälkeen kun olen sopimuksen tehnyt. Pörssisähkö on varmaan hyvä valinta jos tykkää käydä yöllä saunassa ja varata lämmitys yö aikaan ja muistaa päivällä elellä pimeässä mökissä.

14 tykkäystä

Täällä kans tuli lukittua helenin 12kk tarjous mikä oli 30.8 asti voimassa.

Perusmaksu: 3,99 €/kk
Energiamaksu: 8,30 c/kWh

Harkitsin hetken pörsisähkö mutta en minäkään jaksa sitä hintaa seurata…
Muutenkin hankalaa ajoittaa pienten lasten takia kulutuksia. Ja maalämpötalossa ei ole muuta varaavaa kuin takka…

1 tykkäys

Tämä taitaa olla Helen fiksu sähkö? Jolloin tuo on helposti joitain senttejä kalliimpi kuin mainitsemasi. Kun päästään talveen ja käyttö kohdistuu ruuhka-aikoihin, niin silloin hinta ei ole tuota.

Netissä ainakin kiinteähintaiset alk. 9,65c / kWh riippuen sopparista.

Fiksu sähköä saa halvemmalla, mutta eiköhän tuo silloin tarkoita et sähkö on kalliimpi, jos et pysty ohjaan kulutusta merkittävästi poikkeaville ajoille eli yölle.

Tuote: Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
Sopimuksen hinnat:

  • perusmaksu 3.99 €/kk
  • energiamaksu 8.30 c/kWh

Tää oli vanhalle asiakkaalle…

2 tykkäystä

Helen markkinahintasähkö vaikuttaa myös mielenkiintoiselle tuotteelle. Kuukausi kerrallaan hinta tiedossa ja aina 2 viikkoa etukäteen, nyt 15.8. kerrottiin että koko syyskuu on 7.46snt/kwh + 3.99€/kk.

Itsellä Helenin pörssisähkö ja siihen tyytyväinen, mutta tuo on ainoa tuote, johon edes voisin harkita vaihtavani.

nm. kt-asunto 3000 kwh/v

3 tykkäystä

Meillä on vuosikulutus omakotitalossa 9000 kWh, kiitos ison varaavan takan ja ilmalämpöpumpun. Tähän asti ollut Vaasan Sähkön kausisähkö, jonka hinnat ilmoitetaan kvartaaleittain. Nyt tuli hinnat loka-joulukuulle; talviarkipäivä 11.58 c/kWh ja muu aika 9.48 c/kWh. Päätin vaihtaa yleissähköksi Lumme-energialle 8.6 c/kWh ja 12 kk sopimuksella. Lisäksi kyselin siirtoyhtiöltä että onko muutoksella vaikutusta siirtohintaan. Kertoivat siirron olevan halvempaa yleissähköllä ja minun kulutuksellani tämä on 45 €/vuosi.

5 tykkäystä

Onko siis eri “sähkötyypillä” kausi, yleis jne. vaikutusta myös siirtohinnoitteluun?
Jos, niin on uusi asia minulle.

Saiko tähän 6kk ilman perusmaksua, kuten kauppaavat pörssisähköön?

On. Sekä siirron kuukausimaksuun että kWh-hintaan.

2 tykkäystä

Jukka7 jo vastasikin, mutta tässä suora lainaus siirtoyhtiön sähköpostista: “Yleissähkössä on pienemmät perusmaksut kuin kausisähkössä, mutta yleisesti käyttöpaikoille on pyritty valitsemaan aikavyöhyke, joka tulee kokonaisuutena siirtomaksujen osalta halvimmaksi asiakkaalle. Yleissähkö saattaisi kuitenkin olla teille halvempi vaihtoehto kuin kausisähkö, jos vuosikäyttönne on alle 10 000 kWh (kuten näyttäisi arvion mukaan olevan)”.

Kausisähkö on meillä ollut edellisen omistajan peruja.

@RimaPoika : En saanut puolta vuotta ilman perusmaksua.

4 tykkäystä

Kiitos tiedosta! Itsekin asunut kerrostalossa kohta 4 vuotta, joten ei isoa merkitystä, mutta suoralla sähköllä lämpivässä talossa sitä ennen 30 vuotta, n. 24-26.000kWh/v.

Ainoita ajoituksia mikä on mennyt hyvin, sekin säkällä…

4 tykkäystä
12 tykkäystä
4 tykkäystä

Onko kukaan tehnyt laajempaa vertailua aurinkosähkön myynnin toimitusmaksuista? Suuri osa yhtiöitä näyttäisi lisänneen 0,3 - 0,4 snt/kwh toimitusmaksun tämän vuoden aikana kaikkiin myyntisähkösopimuksiin (esim Helen lisää toimitusmaksun 1.10. alkaen). Osa yhtiöistä, esim. Tampereen Energia, ei kuitenkaan huomioi tuota toimitusmaksua, jos myös ostat sähkösi heiltä.

Aiemmat yhtiöt, joista olen sähkön ostanut (KSOY ja Oomi), ovat velvoittaneet minua tekemään myös myyntisopimuksen heidän kanssaan. Joten tuo toimitusmaksu on myös hyvä huomioida, jos paneeleja omistaa.

3 tykkäystä

Näyttää olevan sähkönhinta taas nousussa. Sain uuden tarjouksen päivä/yösähköön. Päivä oli sentin kalliimpi ja yö 1,5 senttiä kalliimpi kuin jokunen viikko sitten. Vanha tarjous myös voimassa. Tarjoukset samalta yhtiöltä.

2 tykkäystä