Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat

No eikai se muuhun voi perustua kuin sähkön futuurihintoihin.

“Kuten alla olevasta kuvaajasta käy ilmi, tulevien kuukausien futuurihinnat ovat varsin maltillisella tasolla.”

Heinäkuun tienoolla pohjat, jossain 6 sentin tienoolla, sitten lähtee talvea kohti ylös.

8 tykkäystä

Johan on. Josko kohta saa taas 24kk soppareita n. 5snt pintaan

11 tykkäystä

On tämä kyllä aika halpaa tosiaan tällä hetkellä, kun ei ole pitkä aika kun 7 päivän keskiarvo huiteli jossain noin 20 snt/kwh.

10 tykkäystä

Tämä kätevä hintaseuranta tuli sattumalta tänään vastaan
Sähkön hinta nyt - Sähkön tuntihinta, pörssihinta ja ennuste (xn–hlytyslista-l8a.fi)

Hintakuvaaja 48 tuntia - 1 vuosi valittavissa

6 tykkäystä

Joo halpaa on. En kyllä vain mistään noita 20 sentin hintoja löydä tämän vuoden puolelta. Vuorokausien keskihinnat tasoittuvat kummasti, kun otetaan viikonlopun ja yön hinnat mukaan, jolloin on edullisempaa

Keskihinnat on eri kuin tuntihinnat. En muista itsekkään kaikkia hintoja, mutta kyllä niitä klo 09-10:00 huitteilla aamuisin ollut. Esim 16snt/kwh. Olen pörssisähkökuluttajana seurannut pahimpia miinoja kulutuksen osalta.

Fortumilta ja Oomilta tuli soittoa sähkösopimuksesta ja harvinaista kyllä ymmärsivät kun sanoin ettei mitään järkeä vaihtaa nykyisestä kun pörssisähkö voimassa ja oikeastaan sama mistä firmasta tulee.Nykyinen on samalla siirtoverkko yhtiö ja ostosopimus myös paneeleiden ylituotannosta heille.

toteutuneet ostohinnat tältä vuodelta:
Tammikuu 8,705
Helmikuu 7,872
Maaliskuu 7,215
Huhtikuu 5,921

Maaliskuusta tuli jo negatiivinen lasku paneelien takia eli pörssisähköllä mennään hamaan tulevaisuuteen.Pikkuisen kyllä nyt ilettää niiden puolesta joille lykätty viime syksynä kallis kiinteä sopimus kun katsoo pörssisähkön hintoja viime ajoilta,nyt juuri -0,26 snt/ kWh ja päivän kallein 2,32 senttiä, 7 vrk keskihinta 2,04 snt/ kWh.Jokohan kohta aletaan valtion toimesta tukemaan sähköfirmoja kun suunta on käsittääkseni koko ajan alaspäin ennen syksyä.Vähän tekisi muutamalle tutulle mieli sanoa että miten meni omasta mielestä kun jatkoivat kiinteitä sopimuksia, eivät uskaltaneet edes kokeilla pörssisähköä vaikka yritin sanoa että siitä pääsee äkkiä eroon,onneksi saivat kuitenkin vuoden sopimukset ,silti ottaisi kyllä pattiin maksella lähelle 20 snt/kWh.Tämä on nykyään käytössä itsellä ku Fingrid tahtoo tökkiä https://sahkoseuranta.fi/

6 tykkäystä

Jos pörssisähkön hinta on silloin kun käyttäjä eniten kuluttaa sähköä 20 senttiä, ja muulloin 2 senttiä, niin käyttäjän keskikulutus on lähellä 20 senttiä, vaikka pörssisähkön vuorokausitasolla keskihinnaksi tulisi 5 senttiä.

3 tykkäystä

Futuurihintoja konvertoitu kuluttajahinnoiksi. Ei näytä pahalta.

16 tykkäystä

Oletteko vielä löytäneet kk-maksutonta sopimusta eli ilman perusmaksua? Mökillä kulutus vähäistä ja päättyvä sopimus tuollainen…

6 tykkäystä

Olen yrittänyt kevään mittaan selvittää, että koska sähköhyvitys maksetaan. Sähköyhtiöiden omille sivuilla ja viranomaisilla määrittely on ollut kaikkialla “mahdollisimman pian”, “kevään mittaan” jne jne.

Vaihdoin 2023 aikana Fortumin pörssisähköön. Nyt viimein näytti tulleen aiemmalta sähköyhtiöltä toinenkin erä sähköhyvityksestä :+1:

Olen edelleen sitä mieltä, että poliitikot ja viranomaiset hoitivat viime talven ‘sähkökriisin’ surkeasti. Ensin ei pitkään varauduttu mitenkään ja lopulta heitettiin kasaan kallis ja epäselvä tukihimmeli (=ALV alennus & kelan tuloriippuvainen tuki & verottajan sähkövähennys & takautuvasti maksettavat kertakorvaukset). Tämä homma on nyt takanapäin, mutta pidetään ketju seurannassa, jos joku muistaa tänne ilmoittaa, kunhan määräaikaisia sopimuksia alkaa taas saada oikeasti suhteellisen halvalla :slight_smile:

3 tykkäystä

Ei taida löytyä yhdeltäkään yhtiöltä tällä hetkellä, ja voi olla ettei hetkeen/milloinkaan enään näykkään.

Itse otin juuri kaksi Vihreän älyenergian pörssisopparia, joissa puoli vuotta kuukausimaksuttomuutta. Katsotaan, jos kesällä saisi jo määräaikaisia soppareita järkihintaan…

3 tykkäystä

Tässä on kuudeksi kuukaudeksi sellainen:

3 tykkäystä

Vattenfallilla oli ainakin reilu viikko sitten pörssisähkö 6kk ilman kuukausimaksua, marginaali 0,50 snt/kWh. Puhelinmyynnin kautta, ei löydy välttämättä netistä.

1 tykkäys

Tartuin tähän tarjoukseen itsekin. Se tuli vastatarjouksena, kun olin siirtynyt Fortumille. Perusmaksua ei ole kerrostaloasujan mitään järkeä maksaa.

Itse vaihdoin takaisin pörssisähköön, 1.6 alkaen. Kesäksi se on mielestäni hyvä idea, koska ainakin itselläni ilmastointipömpeli kuluttaa paljon sähköä ja se näkyy kyllä vuosikutuksessakin ts. minulla suurin sähkönkulutus on kesällä.

Kokonaiskulutus on tosin alle 2000kwh, joten varmaan aika sama mikä soppari on, mutta kaipa siinä muutaman euron ehkä säästää.

Tampereen Sähköltä otin sopparin, kun mielestäni erot oli ihan marginaaliset. Muistaakseni Helen olis ollut 5 senttiä per kk halvempi, joten aika sama.

1 tykkäys

Lumme Energialta tuli tarjous sähköpostia,nykyinen loppuu 31.8.
Vuosisähkö

Yleisenergia
01.09.2023 - 31.08.2025 9.98 c/kWh
Kuukausimaksu yleissähkö
01.09.2023 - 31.08.2025 3.99 €/kk

Tarjous voimassa 13.06.2023 saakka.

Katsellaan nyt vielä.

13 tykkäystä

Täälläkin päättyy sopimus 31.8.
Vähän sama fiilis, ettei kannata hätiköidä. Eiköhän tuota halvemmallakin voisi sopparin saada, kun vähän odottelee. Pörssisähkökin voi olla hyvä vaihtoehto…

Nyt tuo Lumme Energian 24kk määräaikainen näkyy hintavertailuissa myös. Taitaa olla nyt ensimmäinen 24kk määräaikainen missä mentiin alle 10c/kWh, rimaa hipoen tosin.

8 tykkäystä