Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat

Vuoden toteutunutta keskihintaa pörssisähkön kanssa seurataan.

9 tykkäystä

On ne piikit 70sent kuitenkin merkitseviä, meillä lämmityksenä kaukolämpö, sähkösopimus pörssisähkö ja kulutus noin 6500kwh/vuosi.
Sähkölasku heinäkuussa 48e elokuussa 19e. Optimoimalla säästää 300euroa vuodessa, toki toinen asia onko koko vuoden sähkönhinnan kyttäämistä sen arvoista kannattaako siitä maksaa 300e.
Toisaalta heinäkuussakin ainakin yritettiin kohdistaa kulutusta halvoille jaksoille, toki näköjään huonohkolla menestyksellä. Eli jos ei seuraisi ollenkaan sähkön hintaa lainkaan ja kävisi esim saunassa 70sentin hinnalla, niin voisi joutua maksamaan ylimääräistä 400-500euroa per vuosi.
Ei nappikauppaa meille, parempituloiselle voi olla.

4 tykkäystä

Tämä oli aika karua luettavaa määräaikaisten kalliuden suhteen, yllätti jopa minut vaikka nopeita päässälaskelmia itsekin tehnyt. Jopa (tai erityisesti) sähkölämmitteisen ok-talon suhteen pörssi 40% edullisempi läpi vuoden tarkasteltuna, kt-asunnossa 30% edullisempaa.

“Nyt pörssisähkön ero määräaikaiseen on poikkeuksellisen suuri, mutta myös pitkäaikainen vuosien 2006–2023 hintojen tilasto todistaa selvän noin 5 prosentin edun pörssisähkön hyväksi ihan ilman minkäänlaista kulutuksen optimointia.”

11 tykkäystä
8 tykkäystä

No nyt ei tunnu yhtään pahalta että ostin vakuutuksen sähkönhinnan nousun varalta viime viikolla, eli kiinteän määriksen :sweat_smile:

8 tykkäystä

Naapurista johtuen sidottu hinta 12 kk ajaksi :confounded: jos maailma ei romahda, niin siirrytään keväällä taas pörssisähköön.

Täällä lämmitetään sähköllä, joten sillä pieni vakuutus vaikka se yleensä maksaakin.

2 tykkäystä

Älähän nyt. Kohta sulle tullaan kertomaan kuinka edullista pörssisähkö on ollut historiallisesti. Siis aikana ennen Putinin hyökkäyssotaa Ukrainaan, jossa näköjään kaikki keinot ja konstit on otettu käyttöön. Minäkin arvostan vakautta ja olen siitä vaikka sen ylimääräisen sentin valmis maksamaan.

3 tykkäystä

Teeppä se.

Itselle pörssisähkön kanssa kikkailu on pelkästään hyvää ajanvietettä. 99%:sti etätyötä tekevänä pystyy käytännössä koko ajan säätämään lämmityksiä jne, joten työpäivän ratoksi tulee lähinnä hipelöityä sähkönkulutuksen kanssa. Ihan vaan vastapainoksi tämä kommentti, täällä kun saa vähän sellaisen kuvan että pörssisähkön kanssa pitää HAMPAAT IRVESSÄ :scream: :scream: painaa täyttä päivää :joy:

12 tykkäystä

Varmasti näin onkin ja pörssisähkön “puolella” tässä itsekin ollaan :smile: Sillä tämä päätös oli myös kamppailu itseni kanssa.

Lainaus puolisolta: “Minä juuri opin ajastamaan käyttöä ja nytkö ei tarvi?”

Yritin selittää, että kaikkien kannalta parempi ajastaa käyttöä halvemmille tunneille.

Niin eli ts. pörssisähkö on ollut ainoastaan kalliimpaa pahimpina kriisiaikoina - eli viime talvena. Sekin kalleus on tasoittunut nyt kevään ja syksyn aikana. Nyt on hieman parempi varautuminen.

Toki hinta nousee paljon, jos Suomen voimlaitokset ja kaasuputket räjäytetään. Sen jälkeen on tosin aika paljon isompiakin ongelmia kuin sähkön hinta.

9 tykkäystä

Eilen lukitsin kiinteän sopparin 8,?? senttiä +4,90kk 12kk. Olen itse paljon pois kotoa eikä vaimon sekä lasten kouluttaminen tuota haluttua tulosta sähkön kulutuksen ajoittamiseen. Näin olen yksi uhri lisää kiinteään soppariin.

2 tykkäystä

Sun viesteistä suorastaan loistaa varmuus siitä, että määräaikainen kannattaa. Sen takiahan sä kokoajan täällä yrität vakuutella muille ja itsellesi että oikein tuli valittua.

15 tykkäystä

Niin…viime kuussa sähkö maksoi minulle 1.8snt/kwh ja tässä kuussa 2.0snt.

Minäkin mielelläni ottaisin määriksen 1snt kalliimmalla, mutta ei se kyllä onnistu.

Itse ihan rauhassa nyt pörssisähköllä menen. Toki jos näyttää siltä että joku uusi sähkökriisi tulee, niin joutuu melkein sen 8snt toistaiseksi sopimuksen ottamaan.

Meillä kuluu about 20,000kwh vuodessa sähköä, niin kyllähän tuolla hieman on merkitystä paljonkon se maksaa.

6 tykkäystä

Ongelma vain on että siinä vaiheessa kun kriisi tulee, sitä ei enää tuolla hinnalla myydä.

Olen itsekin samaa mieltä että todennäköisesti pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvempi, mutta jos kulutus on isoa ja peppu ei kestä sitä että voi olla päiviä tai viikkoja jolloin hinta on monta kymmentä senttiä sen muutaman sentin sijaan, sitten se ei sovellu.

4 tykkäystä

Onneksi meidän alueella toimii paikallinen yhtiö millä on paljon vesivoimaa. Viime talvena hinnat pyöri 6-8snt välissä. Ei pitäisi olla hirveitä nostopaineta, vaikka sähkön hinta eläisikin reilummin.

1 tykkäys

Ei tarvi kovin paljon ylemmäs mennä ketjussa, niin itsekin huutelen pörssin puolesta ja seuraan futuureita, hinnan kehitystä jne.

Nyt minun mielestä näyttää siltä, että halvimmat kiinteät sopimukset on tähän saumaan nähty. Edelleen voi olla, että pörssi on paljon halvempaa koko talven ajan, teollisuus ei käytä sähköä, olosuhteet sopivat, Olkiluoto toimii…

Mutta katsotaan sitä pörssiä sitten keväällä uudestaan

1 tykkäys

Itsellä myös pörssisähkö, mutta ei tarvitse silti kaunistella lukuja. En usko, että olet päässyt tuollaisiin keskikulutuslukemiin, ellet lataa kahta sähköautoa öisin. Itsellä tässä kuukaudessa keskihinta n. 4 snt ja olen ajoittanut käytön halvoille tunneille. Kulutus rivitalo 3000 kWh/v.

Itsellä syyskuu 2.53 ja lokakuu tähän mennessä 1.84, ihan mahdollisia nuo yllä olevat luvut optimoimalla kulutusta. Riippuu tietysti monesta asiasta.

1 tykkäys

Siirryin myös pörssiin, otin ylös asiat mitkä puoltaa korkeaa hintaa ja mitkä ei puolla ja sen pohjalta päätös. Tässä pohdinnat.

Ei puolla: samaa hintavedätystä ei tapahdu toista kertaa, yleinen taantuma kulutus vähenee, Olkiluoto käynnissä nytkin vajaateholla, Euroopan kaasukriisi ohi, näitä voisi luetella aika paljon mitkä viime talvena oli toisin.

Puoltaa korkeaa hintaa: Sota, ollut tiedossa jo toista vuotta, Israel ei vaikutusta, kaasuputki ei vaikutusta.

Lisäksi esim. Fortumin tarjoamat hintakattodiilit kylmille kuukausille. Otan mieluummin +10c 3kk ”määräaikaisen” kuin vuoden 8c.

4 tykkäystä

Tämmönen vakuutus tuli ostettua omakotitaloon “kylmimmille” kuukausille. Muuten mennään pörssin armoilla :dash::slightly_smiling_face:

8 tykkäystä