Salesforce - CRM:n kärkeä, vai kohta entistä kärkeä?

Salesforce, Inc. on yhdysvaltalainen pilvipohjainen ohjelmistoyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa. Yhtiö tarjoaa asiakkuudenhallintaohjelmistoja (CRM) ja sovelluksia, jotka keskittyvät myyntiin, asiakaspalveluun, markkinoinnin automaatioon, verkkokauppaan, analytiikkaan ja sovelluskehitykseen jne.

Salesforce perustettiin helmikuussa 1999 entisen Oracle-johtajan Benioffin toimesta. Yritys kasvoi nopeasti ja listautui New Yorkin pörssiin vuonna 2004. Nykyään Salesforce on yksi maailman suurimmista ohjelmistoyrityksistä. Vuonna 2023 yhtiö oli sijalla 491 Fortune 500 -listalla, liikevaihdon ollessa 31 miljardia dollaria liikevaihtoa.

Salesforcen tunnetuin tapahtuma on vuosittain järjestettävä Dreamforce-konferenssi, joka pidettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003. Vuosien varrella yhtiö on laajentanut tuotevalikoimaansa ja lanseerannut useita merkittäviä palveluita, kuten Service Cloudin vuonna 2009 ja Trailhead-oppimisalustan vuonna 2014. Vuonna 2020 Salesforce lisättiin Dow Jones Industrial Average -indeksiin, mikä teki siitä yhden merkittävimmistä teknologiayrityksistä Yhdysvalloissa.

Vuonna 2021 Salesforce toteutti suurimman yritysostonsa, kun se hankki Slack-yhteistyöalustan 27,7 miljardilla dollarilla. Tämän hankinnan myötä yhtiö vahvisti asemaansa liiketoimintasovellusten markkinoilla. Salesforce on jatkanut innovointia ja esitteli vuonna 2024 uuden Einstein Copilot -nimisen tekoälypohjaisen sovelluksen terveydenhuollon tarpeisiin.

Viime vuosina Salesforcella on ollut vähän haasteellisempaa, mistä kertoo irtisanomiset ja johdon muutokset. Viime vuonna yhtiö ilmoitti vähentävänsä noin 10 % työvoimastaan osana uudelleenjärjestelyä. Toisaalta tästä huolimatta Salesforce jatkaa kasvuaan ja keskittyy innovointiin.


Sijoittajanäkökulmaa:

Salesforce on yksi maailman suurimmista ohjelmistoyrityksistä, ja sen asema CRM-markkinoilla on vahva. Viime vuosina yhtiö on kuitenkin kohdannut haasteita ja sen osakkeen arvo on laskenut merkittävästi huippulukemista.

Salesforcen arvostus on tällä hetkellä joidenkin mukaan alhainen ja yhtiön tuotto vapaasta kassavirrasta on korkea niin tämä ei välttämättä tarkoita, että yritys olisi aliarvostettu sijoituskohde, kuten karhumaisesti voisi ajatella. Yhtiö on ryhdistäytynyt ainakin osittain paineen alla erilaisten sijoittajatahojen toimesta, joten yhtiössä on vähennetty osakeperusteisiä palkkioita, joka joidenkin mukaan osaltaan kertoo yhtiön hallinnossa olevista ongelmista.

Salesforce on edelleen kuitenkin kasvanut, ja sen taloudelliset tunnusluvut ovat vahvoja, mutta näistä luvuista huolimatta on tärkeää huomioida, että kilpailu CRM-markkinoilla on erittäin kovaa. Yhtiö hallitsee markkinoita ja sillä on merkittävä markkinaosuus, mutta sen kilpailijat kehittävät jatkuvasti uusia ja houkuttelevia vaihtoehtoja, jotka voivat uhata sen asemaa pitkällä aikavälillä.

Yrityksen vahvat marginaalit ja kassavirta voivat antaa sille pelivaraa, mutta on syytä pohtia, kuinka kestävä sen liiketoimintamalli on muuttuvassa taloudellisessa ympäristössä, kun kilpailijat tulevat kovaa innovoiden. Salesforce on tehnyt paljon osakkeiden takaisinostoja, mutta tämä ei välttämättä ole pitkän aikavälin ratkaisu, jos yhtiön kasvu hidastuu tai markkinat muuttuvat entistä haastavammiksi.

Toistaiseksi voi sanoa, että Salesforce on taloudellisesti vakaa ja sen markkina-asema on vahva, mutta on tärkeää tarkastella myös niitä riskejä ja haasteita, joita yhtiö saattaa kohdata tulevaisuudessa. Näihin kuuluvat muun muassa em. kova kilpailu ja kysymykset hallintotavoista. Siksi yhtiön tulevaisuudennäkymät eivät ole yksiselitteisesti positiiviset ja se huolestuttaa sijoittajia. Ei riitä, että nyt näyttää luvut mukavilta, kun koetaan ettei yhtiö ole ehkä tarpeeksi ehkä varautunut kilpailijoiden nousuun ja yhtiön sisällä oleviin mahdollisiin ongelmiin.

Olisi kiva saada konkreettista ymmärrystä ja näkemystä, minkä takia ajatellaan, että Salesforcen kilpailijat ovat tulossa lähemmäksi Salesforcea. Kuitenkin olen toisaalta ymmärtänyt, että “tuote/alusta” on onnistunut helppokäyttöisyydessään ja joustavuudessaan. Ja mitä ja millaisia ongelmia hallinnossa on ollut, kun vaihtuvuutta on ollut sekä puututtu osakepohjaisiin palkkioihin.


Q2/2024

https://x.com/EconomyApp/status/1828888998254891172

image


Lukuhommia yhtiösivuilta.

(Fiscal Year ended January 31, 2024)

2 tykkäystä

Jotenkin pistänyt silmään tämän firman osalta nuo osakepalkkiot. Melkoisen harhaanjohtavan kuvan saa arvostustasosta mikäli sokeasti vain tuijottaa non-gaap -lukuja

3 tykkäystä

Mulla on kokemusta Salesforcesta käyttäjänä ja analyytikkona/konsulttina. Käyttäjänä ei mitään valittamista - käyttökokemus on todella hyvä ainakin myynnin seuranta- ja ohjaustyökaluna. Markkinointipuoleen kosketuspinta on vähäisempi, mutta se mitä esim. kampanjatoimintoja käyttänyt, niin käteviähän nekin ovat.

Analyytikkopuolelta löytyy sitten ne syyt, minkä vuoksi Salesforce ei sijoituksena väräyttele itselläni viisareita ollenkaan. Jos mietitään esim. suomalaista keskimääräistä valmistavan teollisuuden yhtiöitä, joilla on toiminnanohjaus- yms. järjestelmät kunnossa (esim. Microsoft, SAP yms.), niin aika harvoin löytyy Salesforcesta mitään niin mullistavaa, joka perustelisi varsin korkeat käyttöönotto- ja käyttökustannukset tai esim. sen, että hankintaan jotain ihan uutta teknologiaa olemassa olevan pinon jatkeeksi. Aika usein on vain helpompi ottaa kilpailijan alustaratkaisuista CRM-moduuli (esim. D365 Sales) käyttöön.

Se, että Salesforce on kallis, standalone-CRM rajaa todella paljon asiakaspotentiaalia ja mahdollistaa sen, että kilpailijat pärjäävät huonommilla tuotteilla ilman, että joutuvat juurikaan edes lisenssihinnoittelusta.

6 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemusta Salesforcen uusista Agentforce AI toiminnoista? Beniof hehkutta jopa normaalia hehkutustaan enemmän ja se on paljon se

https://www.fastcompany.com/91208578/why-marc-benioff-is-all-in-on-ai-agentforce

Markkinoilta kuulin että parikin Suomalaista top 50 firmaa rakentamassa btob verkkokauppaa Salesforcen päälle mikä hieman yllättävää.

1 tykkäys

Beniof hehkuttaa jälleen AI agentteja. Ihan hyviä esimerkkejä. Kurssikin valunut ylöspäin viikko viikolta.

https://x.com/TechFundies/status/1854245135841890677

1 tykkäys

Salesforce raportoi vakaata kasvua ydinliiketoiminnassaan ja kannattavuus parani operatiivisen tehokkuuden ansiosta.

Merkittävin kehitys liittyy AgentForceen, joka on alkuvaiheessa, mutta on saanut positiivista palautetta ja voi ajan myötä merkittävästi kasvattaa yhtiön liiketoimintaa.

Segmentit, kuten myynti- ja palvelupilvet ovat osoittaneet vakautumisen merkkejä ennen tämän AgentForcen täyttä vaikutusta. Maantieteellisesti Yhdysvaltojen kasvu hidastui, mutta muualla kasvu jatkui vahvana.

Q4:n näkymät ovat ihan hyvät ja tekoälyyn liittyviä investointeja odotetaan katettavan kustannussäästöillä. Yhtiö panostaa kasvupotentiaaliin palkkaamalla lisää myyntiedustajia ja laajentamalla AI-työkalujaan. Osakemäärä pienenee osakkeiden takaisinostojen myötä.

https://x.com/EconomyApp/status/1864059847089766488

image

https://x.com/StockMarketNerd/status/1864059951909318716

4 tykkäystä

Tästä tviitistä tulee hieman historiatietoakin, ihan nättiä tekemistä. :slight_smile:

https://x.com/carbonfinancex/status/1864313513834918332

image

2 tykkäystä

Alla olevassa tviitissä puhutaan siitä, miten Salesforce on laajentunut merkittävästi agentti-AI:n pariin Marc Benioffin johdolla.

Yhtiö on vahvistanut ekosysteemiään hankkimalla MuleSoftin, Tableaun ja Slackin. Agentic AI, kuten uusi Agentforce automatisoi monimutkaisia tehtäviä käyttäen suuria kielimalleja, mikä tehostaa työnkulkua ja vapauttaa työntekijöitä vaativampiin tehtäviin.

Yritykset kuten IBM ja Accenture hyödyntävät Agentforcea, ja agentti-AI-markkinan odotetaan kasvavan 367,68 miljardiin dollariin vuoteen 2033 mennessä. Salesforce on hyvin asemoitu hyötymään tästä kehityksestä innovatiivisten ratkaisujensa ja kumppanuuksiensa ansiosta. :thinking:

https://x.com/moneyballinvest/status/1876312761187410413


image
image

image
image

1 tykkäys

Tviitissä pohditaan sitä, että tekoäly haastaa Salesforcea muuttamalla jäsentämätöntä dataa (esim. puhelut, sähköpostit) suoraan “oivalluksiksi” (hyödylliseksi tiedoksi tms.) ilman perinteisiä CRM-järjestelmiä.

Hän uskoo, että kun työvirrat siirtyvät lähemmäs asiakkaita, niin Salesforce voi menettää merkityksensä, eli jotenkin niin että kun tekoäly pystyy käsittelemään ja hyödyntämään näitä suoria asiakasvuorovaikutuksia ilman, että tietoja tarvitsee syöttää CRM-järjestelmään, Salesforce voi menettää roolinsa välttämättömänä järjestelmänä. Näin ollen Salesforce ei enää olisi yhtä merkityksellinen liiketoiminnalle kuin aiemmin.

https://x.com/sv_techie/status/1879052373001400730
image

2 tykkäystä

Google ja Salesforce ovat tehneet 2,5 miljardin dollarin arvoisen pilvipalvelusopimuksen seitsemäksi vuodeksi.

Salesforcen Agentforce siirtyy Google Cloudiin ja lisäksi yhtiöiden palvelut integroituvat tiiviimmin. Myös Googlen Gemini AI tukee Agentforcea.

https://x.com/EconomyApp/status/1894053787750310044

image

3 tykkäystä

Salesforce ylitti odotukset EPSin osalta, mutta liikevaihto jäi hieman markkinaennusteista.

Yhtiö on kasvattanut merkittävästi tekoäly- ja datapalveluitaan, lisäksi näiden vuotuinen toistuva liikevaihto on noussut voimakkaasti. Kassavirta ja kannattavuus ovat parantuneet, lisäksi myös säästötoimenpiteet näkyvät vahvana tuloskehityksenä.

Yhtiön kassavirta oli kuulemma ennätyksellisellä tasolla ja myös operatiivinen katekin. Mutta, mutta… lähitulevaisuuden näkymät eivät olleet monien mielestä tarpeeksi mukavia, mikä on herättänyt sijoittajissa huolta kasvun hidastumisesta.

Pitkällä aikavälillä Salesforce on onnistunut vahvistamaan asemaansa tekoälyn ja datan hyödyntämisessä, lisäksi suurten yritysasiakkaiden määrä kasvaa ja yhtiön strateginen suunta vaikuttaa lupaavalta, mutta lyhyen aikavälin kasvuennusteet ovat maltillisemmat.

https://x.com/CmgVenture/status/1894859993553285507


3 tykkäystä

Tässä on vielä Salesforcesta lukuhommia ja vielä visualisoituna. :slight_smile:

https://x.com/EconomyApp/status/1894859297995280808