Salkkujen seuranta: excel-taulukot

Moikka!

Palaan tähän vanhaan keskusteluun, kävin ketjua urakalla läpi mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni sieltä tai googlaamalla.

Tiivistettynä kysymys on, että voiko portfolion tuoton laskea todenmukaisesti ilman rahavirtoja?

Tilanne on se että minulla on n 15 vuoden ajalta kerättynä jokainen osto/myynti/osinko jne. Kun yritän laskea portfolion tuottoa rahavirtojen puuttuminen vääristää sitä. Ongelmia lisää se, että olen minulla on ollut useita arvo-osuustilejä kolmella eri toimijalla. Välittäjien raporteista en siis saa apua.

Olen myös kokeillut useampia softia, mutta jokaisen import -toiminnallisuus on niin monimutkainen että jo historian siirtäminen menee vaikeaksi. Jos samaa pitäisi vielä tehdä jatkossa jokaisen transaktion suhteen, niin homma menee liian vaikeaksi.

Ketjussa puhutaan aikaisemmin päivittäisen pisteluvun laskemisesta (TWR). 15 vuodelle tämä menee jo todella vaikeaksi viimeistään kun kurssihistoriaa ei ole saatavilla esim. Affectolle tai Talvivaara/Ahtiumille.

Kaikki apu kelpaa, iso Kiitos!

1 tykkäys

Terve!

Lisään hieman. Koska minulla ei ole ollut rahavirtoja, olen käyttänyt ostoja ja myyntejä ja osinkoja rahavirtoina. Näiden perusteella saa yksinkertaisen ROIn vuosittain (joka ei ota kassavirtoja huomioon). Tämän rinnalla olen käyttänyt Dietzin (original) kaavaa, joka ajoittaa jokaisen rahavirran vuoden keskiväliin (50% paino). Näin salkun vapaa käteinen jää huomioimatta.

Tänään inspiroiduin laskemaan ostojen, myyntien ja osinkojen suhteen Modified Dietz luvut. Eli painotus tulee sen suhteen minä päivänä vuoden aikana on transaktio tapahtunut. Kaikki kolme lukua antavat samansuuntaisia tuloksia.

Nyt mietin että menenköhän tämän suhteen metsään? Ovatko laskutoimitukseni valideja ja mitä pitää modified Dietzin kohdalla ottaa huomioon?

Ja toinen ongelma on tällaisen mega-taulukon rakentajana lisätä jatkuvasti uusia hienouksia taulukkolaskentaan. Joskus pitäisi osata antaa periksikin ja vain tyytyä valmissoftiin…

Eikös modifioidussa Dietzin mallissakin tarvita ajanjaksolle nettorahavirta salkkuun/ulos arvioitavalle ajanjaksolle? Minä en oikein ymmärrä miten sen voisi korvata portfolion sisäisillä kaupoilla.

Lisäksi Dietzin käyttö ei muuta sitä tosiasiaa, että kaikkien arvopapereiden kurssitiedot tarvittaisiin salkun markkina-arvon laskemiseen periodin alku- ja loppupisteessä. Ahtiumin hinnat löytyvät kyllä täältä Talvivaaran Kaivososakeyhtio Oyj Historical Price Data (AHTIUM) - Investing.com ja samoin Affecto Affecto Oyj Historical Price Data (AFE1V) - Investing.com.

Vaikka ilman tietoa rahavirroista ei tarkkojaa vuosituottoja saadakaan selville, on salkun arvon historian laskeminen ihan kiva harjoitus. Siitä näkee ainakin miten varallisuutta on milloinkin kertynyt.

Kiitos vastauksesta ja linkistä!

Tiivistit ongelmat hyvin eli

  • koska minulla ei ole rahavirtoja, olen “simuloinut” niitä ostoilla, myynneillä ja osingoilla
  • minulla ei ole yksittäisten osakkeiden arvoja, mutta koko portfolion tasolla lukemat vuoden alussa/lopussa.

Kysymys näiden suhteen onkin, että menenkö näin laskemalla metsään?

Ja toinen kysymys on, että onko sinulla ehdotusta miten laskisi vuosituottoja ilman rahavirtoja?

Kyllä tuollaisen “simulaation” voi toki tehdä. Sitten täytyy vain huomioida, että saatu tuotto ei kerro onnistumisestasi pääoman allokoinniss, koska käteispainon vaikutus jää näkemättä. Sen sijaan saat käsityksen siitä miten salkun osakeomistukset kehittyivät ja sekin on ilman muuta tyhjää parempi tieto.

Jälkimmäistä kysymystä olen joskus miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että siinä joutuu vain kaivamaan ne tilisiirrot jostakin. Se on aika sekava urakka ja jäänyt itseltäkin vielä tekemättä, mutta lopputulos on varmasti kiinnostava. Ennen kaikkea se vastaa todellisia sijoituspäätöksiä kun käteisen vaihtoehtokustannuskin tulee huomioitua.

Kiitos kommenteista!

Uskon että olet oikeassa, TWR ja IIR esimerkiksi tarvitsevat rahavirrat ainakin tiettyyn tarkkuuteen asti.

Sijoitushistoriani alkuun sijoitin aktiivisesti pari vuotta. Sen jälkeen tein maksimissaan pari transaktiota per vuosi. Tulot ja osingot menivät lainojen maksuun. Käteiskassaa minulla ei siis taas ollut kuin pari vuotta sitten, jolloin aloitin uudestaan aktiivisen sijoittamisen. Periaatteessa siis voisin aloittaa käteiskassan seuraaminen parin vuoden takaa. Tämä johtaa taas sen verran monimutkaiseen laskentatapaan, että ehkä parempi jättää tekemättä. Sama kuin firmat, joilla oli tuloksissa EBITDAC korona-aikoihin, kiusaus itsepetokseen on liian suuri. Kun perustelee itselleen asiaa ja käyttää sanoja kuten “periaatteessa”, kannattaa miettiä uudestaan. Ainakin periaatteessa.

1 tykkäys

Ketju on niin pitkä, että tätä voi olla joku jo kysynyt ennenkin - saa linkata.

Tietääkö joku, voiko Sheetsiin tai Exceliin tehdä jollain tapaa soluille “tageja”. Ajatus olisi, että yksi positio voisi saada useita tunnisteita, eli että salkun sisältöä voisi katsella monesta eri näkökulmasta. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Nordnetissä vaimon salkussa säilytyksessä oleva Nordean osake:
#rahoitus
#osake
#Nordnet
#Suomi
#Eurooppa
#EUR
#Vaimon salkku
jne.

Voisin siis katsella asiaa eri perspektiiveistä, mutta kuitenkin totaalisummassa positio olisi vain kertaalleen. Tämä analyysi normaalina pivottina on jokseenkin mahdollista, mutta hyvin epätäydellistä ja hankalaa.

Tähän kun vielä jaksaisi väkertää automaattisesti päivittyvät kurssit, niin kyllä olisi hienoa. Saakohan rahastojen kursseja noudettua jostain?

Noin sai ainakin jonkinlaisen tagisysteemin tehtyä. Tuosta kun naksuttelee täppiä tagilistassa niin oikeanpuoleinen portfolio suodattuu sen mukaan. Tämä yhdistää valitut tagit OR-operaattorilla mutta varmaan päätä raapimalla saisi myös AND-logiikan tehtyä. Voit ihan vapaasti kopioida omiin taulukoihisi.

1 tykkäys

Automaattisesti päivittyvät kurssit saa helpoiten toiminnolla Tiedot, Osakkeet (Data, Stocks). Pitää olla melko uusi versio Excelistä. Toinen vaihtoehto on web-kysely (Tiedot, Nouda ulkoiset tiedot, Internetistä) (Data, Get external data, from web).

Rahastojen kursseja en ole yrittänyt hakea mutta saattavat nekin tulla tuolla tavalla.

Olen tehnyt tietoiskun aiheesta:

2 tykkäystä

Sheetsiin saa ainakin kahdella eri keinolla. Ensimmäinen keino on käyttää Prophierin Yahoo-skriptiä ja sitten vain soluun =yahoofinance("0P00015D8I.F";"price"). Tuo hakee Handelsbankenin Usa-indeksin hinnan. Toinen (ja mielestäni huonompi) keino on hakea Morningstarin sivulta =importxml("https://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000VC6H";"/html/body/div[2]/div[1]/div/div/div/div[1]/div/div[2]/div[1]/div[3]/div/table/tbody/tr[2]/td[3]"). Tuo on huonompi tapa, koska xpath-osoite saattaa vaihtua.
Suosittelen käyttämään tuota Yahoo-skriptiä, koska nykyään Yahoosta löytyy todella paljon rahastoja. Laita Yahoon hakuun rahaston nimi niin saat sen “tikkerin” jolla pystyy sitten hakemaan noita hintatietoja. Rahastojen kurssithan eivät ole kovin reaaliaikaisia, koska ne taitavat kerran päivässä päivittyä.

1 tykkäys

Karvalakkina löysin netistä tällaisen simppelin Sheetsille:

function yahooF(ticker) {
const url = https://finance.yahoo.com/quote/${ticker}?p=${ticker};
const res = UrlFetchApp.fetch(url, {muteHttpExceptions: true});
const contentText = res.getContentText();
const price = contentText.match(/<fin-streamer(?:.?)data-test=“qsp-price”(?:.)>(\d+.\d+)</fin-streamer>/);
console.log(price[1]);
return price[1];

Mutta miten tuohon saa kyseisen kurssin valuutan?

Hei! Moni käyttää täällä google sheetsia osakeseuranta työvälineen laatimiseen. Olen itsekin aloittanut tekemään seurantyökalua sheetsilla mutta yksi ylitsepääsemätön ärsytys ko työvälineeseen liittyy. Olen kohtuullisen etevä töiden vuoksi excelin käytössä ja sheetsin käytössä moni yksinkertainenkin toiminto vie hemmetisti aikaa kun en vaan osaa ko välineellä samoja temppuja.

Itse halusinkin testata nyt excelin stock data type ominaisuuksia ja pohtia sitten lähdenkö laajentamaan osaamista analyysityökalun rakentamisen osalta excel puolella.

Kotikoneella tämä idea tyssäsi alkuun seinään! Olin aikanaan asentanut koneelleni suomen kielisen version excelistä. Uskomatonta mutta totta, stock data type puuttuu täysin suomen kielisestä versiosta. Ajattelinkin olevani kohtalainen pässi kun etsiessäni kyseistä tietotyyppiä, ei sitä kerta kaikkiaan löytynyt mistään.

Vinkki siis muille, että jos excel kiehtoo sheetsiä enemmän niin vaihtakaa suosiolla kieli englanniksi… puuh!

Edit: osakkeen hintahistoria löytyi helposti ja perustiedot tikkeristä ja muutamat perus mittarit. Eli toimii loppulta hyvin, mutta nyt täytyy treenata seuraavaksi miten saisi importattua muita tietoja verkosta.

6 tykkäystä

Valuutat saat kuten pörssikurssitkin Data, Currencies-komennolla,

Muita web-tietoja saat web-kyselyllä (Data, From Web). Kaikilta sivustoilta ei onnistu mutta aika monelta.

1 tykkäys

Hands down paras seurantatyökalu, mihin olen törmännyt. Kun oppii käyttämään, toimii kuin rasvattu.

4 tykkäystä

Osasta sivuista data from web löytää näemmä helposti taulukoidut tiedot. Yahoo finance/ muuta muukin palvelu ei tahdo löytää taulukko-objekteja. Voisikohan syy olla siinä, että palveluissa osa tiedoists vaatii rekisteröitymisen/ premium version. Näin ollen ilman kirjautumista ei ehkä näytä mitään?

Oletko törmännyt ongelmaan vai onko syy laajempi ja välillä taulukkoihin ei vaan pääse tuolla toiminnolla käsiksi?

Kiitos jo aiemmasta vinkistä. Sain vikkelän alun tekemisille.

Muistaakseni sivu on toteutettu nykyaikaisesti diveillä eikä tableilla, joten excelin parseri ei välttämättä osaa tulkita.

1 tykkäys

Aina taulukoihin ei tosiaan pääse käsiksi web-kyselyllä. Yksi syy on että taulukot ovat upotettuja tietokantaobjekteja.

Olen kyllä joskus onnistunut tekemään web-kyselyn myös sellaiselle sivustolle joka vaatii kirjautumisen. Kirjautumisen on voinut tehdä itse web-kyselyn sisällä ja sen jälkeen on päässyt kiinni varsinaiseen dataan.

Toimiiko tämä “erikoisempien” omaisuuserien kanssa, kuten kiinteistöt? Entä rahastojen? Oletettavasti näille hintadata pitää syöttää varmastikin itse, toki.

Kannattaa kokeilla. Jos vain sivustolla on taulukkoja näkyvissä niin voi hyvinkin onnistua.

Web-kysely uudistettiin pari vuotta sitten. Aiemmalla web-kyselyllä pystyi linkittämään Exceliin kaikenlaisia sivustoja. Nyt se etsii aina vain taulukoita. Saisikohan tuon vanhan mallin tyylisen kyselyn vielä aktivoitua jostain. Täytyy tutkia.

Mutta saako ihan käsin naputeltua, esim. kiinteistölle arvon (entäs velkaosuus, pystyykö järjestelmä hanskaamaan lainasaldoja)?