Salkkujen tuotto-%

Muutama pointti, mistä osa voi pitää osaltasi paikkansa.

1. Aika moni, kun innostuu sijoittamisesta niin innostuu samalla oman talouden hallinnasta, joka usein tarkoittaa sitä, että esimerkiksi säästöaste nousee. Muutamilla kavereilla, joilla on säästöaste ollut noin kolmikymppiseksi asti about nolla, niin sijoittamisharrastuksen myötä ovat pystyneet säästämään vuodessa yli 10 000 euroa. Muutenkin heidän rahan käyttönsä on järkevöitynyt.

Ehkä sinullakin on käynyt näin ainakin osittain? Eli ilman sijoittamisharrastusta sinulla olisi varallisuutta ehkä jopa kymmeniätuhansia euroja vähemmän?

2. Sijoitat nyt indeksiin, joten pitkällä aikavälillä hyvin todennäköisesti päihität selvästi suurimman osan meistä piensijoittajista.

3. Tässä harrastuksessa on kaikenlaisia mukavia puolia, joita en jaksa lähteä edes luettelemaan.

Kryptot ovat turvasatama vaikeinakin aikoina. Tässä katsaus kryptosalkkuuni:

image

Olen minäkin sijoituksissa koko sijoitushistoriani ajalta jonkin verran miinuksella, toisaalta rupesin laittamaan vähän sijoituksiin 2018, mutta vasta 2020-2021 tienoilla rupesin kunnolla laittamaan, eli lähes kaiken ja sitten alkoi tapahtumaan. Tulotaso on tässä parin vuoden sisään noussut, kiitos sen, että saan tehdä ylitöitä ja mulla on nykyisin sivutyö, eli ostelen halvalla tai “halvalla” hurjasti osakkeita.

Aika pitkältä aikaväliltä olen miinuksella, mutta olen hyvin optimistinen, vaikka osakepoimintaa Alokkaana harrastan. Indeksille häviän hyvin todennäköisesti pitkällä aikavälillä, mutta varmasti pitkässä juoksussa ihan kohtalaisesti menee. :slight_smile:

53 tykkäystä