Salkkujen tuotto-%

Ai Gfinanssissa on tuollainen salkkutyökalu? Saako sinne kaikki ostot ja myynnit historiasta ja sitä myöden kokonaistuoton kohdilleen? Ainoa vaan ettei G tunnista kaikkien pörssien kaikkia lappuja edelleenkään.

1 tykkäys

Ei ole supergeen tai telemasterin tuottoja tosiaan, mutta jotain kuitenkin:

34 tykkäystä

Vielä ollaan vahvasti miinuksella vuoden alkuun verrattuna, mutta taidanpa juhlistaa tilkalla calvadosta, kun taisi pätkähtää tänään isoin päivänousu ikinä euroissa mitattuna. Oli siinä mukana vähän osinkojakin, mutta myös hämmentävän kova päivänousu, kun on kumminkin jonkin verran hajautustakin salkussa. Mulle sopisi ihan hyvin, että tulisi edes kerran viikossa tämmöisiä päiviä, kunhan muun viikon osaisi sitten salkku olla valumatta alaspäin.

Eilen soi vielä stereoissa Suurlähettiläiden Rahat on loppu, mutta myydään Volvo. Nyt pitää lähteä kaivelemaan kellarista vanhaa AC/DC-vinyyliä, ja ehkä parin calvadoksen jälkeen joutuu kaivamaan myös vanhan Stratocasterin varastosta ja vetämään mukana…

31 tykkäystä

YTD tällä vuodelle +7%. Tuota voinee pitää torjuntavoittona :slightly_smiling_face:. Osakepainoa nostettu(30–>45%) varovasti kesän ja syksyn aikana, joskin edelleen suojausmoodissa ollaan.

31 tykkäystä

Pohjat tällä? :smile: Käytännössä mikään aikaväli ei ole positiivinen tuotoltaan, koko sijoitushistoria n. 7v ajalta on reilut 8% tappiolla. Indeksiltä (sp500) turpaan tältä ajalta siis yli 90%

Noh, nyt salkusta 85% on indeksissä, joten ehkä tämä tästä. Tuottoisaa ei tämä harrastus kyllä ole ollut. Toki kaikki harrastukset maksavat… :smile:

88 tykkäystä

Muutama pointti, mistä osa voi pitää osaltasi paikkansa.

  1. Aika moni, kun innostuu sijoittamisesta niin innostuu samalla oman talouden hallinnasta, joka usein tarkoittaa sitä, että esimerkiksi säästöaste nousee. Muutamilla kavereilla, joilla on säästöaste ollut noin kolmikymppiseksi asti about nolla, niin sijoittamisharrastuksen myötä ovat pystyneet säästämään vuodessa yli 10 000 euroa. Muutenkin heidän rahan käyttönsä on järkevöitynyt.

    Ehkä sinullakin on käynyt näin ainakin osittain? Eli ilman sijoittamisharrastusta sinulla olisi varallisuutta ehkä jopa kymmeniätuhansia euroja vähemmän?

  2. Sijoitat nyt indeksiin, joten pitkällä aikavälillä hyvin todennäköisesti päihität selvästi suurimman osan meistä piensijoittajista.

  3. Tässä harrastuksessa on kaikenlaisia mukavia puolia, joita en jaksa lähteä edes luettelemaan.


Kryptot ovat turvasatama vaikeinakin aikoina. Tässä katsaus kryptosalkkuuni:

image


Olen minäkin sijoituksissa koko sijoitushistoriani ajalta jonkin verran miinuksella, toisaalta rupesin laittamaan vähän sijoituksiin 2018, mutta vasta 2020-2021 tienoilla rupesin kunnolla laittamaan, eli lähes kaiken ja sitten alkoi tapahtumaan. Tulotaso on tässä parin vuoden sisään noussut, kiitos sen, että saan tehdä ylitöitä ja mulla on nykyisin sivutyö, eli ostelen halvalla tai “halvalla” hurjasti osakkeita.

Aika pitkältä aikaväliltä olen miinuksella, mutta olen hyvin optimistinen, vaikka osakepoimintaa Alokkaana harrastan. Indeksille häviän hyvin todennäköisesti pitkällä aikavälillä, mutta varmasti pitkässä juoksussa ihan kohtalaisesti menee. :slight_smile:

53 tykkäystä

Siihen on syynsä, että meikäläinen on ollut vähän hiljempaa viime aikoina. ATH:sta tultu alas karkeasti jotain 80%. Salkkuun kerätty aikanaan joka ainoa shorttirapsapulju ja tappiolliset kusetusfirmat. Nyt nuollaan haavoja aika pitkän kaavan mukaan, kun palkoista ei riitä rahaa sijoitettavaksi salkkuun. Compounding on toiminut lähinnä vain toiseen suuntaan.

Ainoa valopilkku sijoitusrintamalla tuomassa uskoa tulevaisuuteen on tyttären OST, joka viime joulukuun alussa perustettuna on tuottanut prosenteissa laskettuna ihan kivasti. Toki liian pienistä lähtökohdista, kun ei ole hirveästi pystynyt alkupääomaa lahjoittamaan. Mutta käväisi tänään hetkellisesti jo +47%:ssa, ennenkuin vähän lasketteli sulkuun.

41 tykkäystä

Suomi salkku -5,5%, USA Ruotsi-salkku -1,7%. Torjuntavoitto tähän asti. Muutenkin tää laskumarkkina opettanut tervettä nöyryyttä sijoittamista kohtaan. Pikkuhiljaa sijoitusten paino siirtynyt enemmän sinne arvo tai laatusijoittamisen puolelle, jossa fokus kasvavalla osinkotuotolla. Jotkut pitää tätä tyhmänä, mut sopii mun psyykelle.

PS, myyty puolet suomi-salkusta, ostettu Visa, Goldman Sachs, Brookfield Asset Management, VICI. Jonkin verran puolijohteita jokerina ASML, Broadcom, Applies Materials, AMD. Suomi-osakkeissa pääpaino Keskossa, Puuilossa ja Valmetissa. Ruotsissa Investor ja Evolution. Tällä nyt mennään, mut jos olisin fiksumpi niin pistäisin rahat vain johonkin 4-5 ETF:ään.

Joo ja löytyyhän myös Kempower! Täysin spekulatiivinen sijoitus,

24 tykkäystä

Tehokas kahden osakkeen salkku: OmaSp ja Petrobras. Alkaa odottelun jälkeen arvo purkautumaan molemmissa.

Salkun koko mallia pieni ja heiveröinen, kun asunnoista tuleva vuosituotto on 2,5x salkku. Tarkoituksena aloittaa kunnon kasvatus kassavirralla ja jatkossa virittää salkkuun puolet osinkokoneita ja puolet kasvufirmoja, max 4 osaketta.
Paras päätös kurssikehityksen kannalta ollut stoplossin käyttöönotto, -20% niin lähtee luiskaan vaikka mikä olis.

30 tykkäystä

Sen verran synkkiä salkkuhetkiä juuri nyt että minun pitää muistuttaa itseäni että tämä on pitkä peli. Pieni lohdutus että OMX25GI:n kehitys on vielä kurjempi.

  • 1 vko: –4,4% vs. –5,8% :yellow_circle:
  • 3 kk: –4,4% vs. –8,2% :yellow_circle:
  • YTD: +0,5% vs. –13,1% :green_circle:
  • 1 v: +6,0% vs. –8,3% :green_circle:
  • 3 v: +21,0% vs. +1,7% :green_circle:
  • 5 v: +45,4% vs. +22,3% :green_circle:
21 tykkäystä

Nordentin salkussani YTD on -2,97 ja vertailuindeksini on −12,44%

Mielestäni tämä vuosi on mennyt todella hyvin, toki monilla on mennyt paremmin, mutta tykkään verrata tuohon OMXHGI:hin. En tosin sano, että tarttis verrata, mutta on tavallaan kiva verrata johonkin, että miten on mennyt.

Mulla on hyvin vähän kryptoja ja ne ovat suorituneet hyvin tänä vuonna, mutta tulee muistaa, että olen laittanut aikanani niihin rahaa osissa 4500 euroa ja muistaakseni niiden arvo on nyt joku 1500.

PYN Elitessä YTD on jees vs Suomi-indeksit, mutta olen tähän rahastoon laittanut noin 14k ja arvo on nyt päälle 12k.

Minulla on ollut sijoittamisessa enemmän hyvää tuuria kuin huonoa tuuria. Olen tehnyt paljon isoja todella hölmöjä mokia ja toistanut niitä, eli olisin ansainnut huonommatkin tuotot.

Sijoittamisesta stressaisin enemmän ellei omaisuudestani olisi kiinni asunnossani noin 70 pinnaa, lisäksi saan tehdä paljon töitä (kaksi työtä ja välil saan tehdä ylitöitä päätyös) ja säästöaste on todella korkea. Niin… stressaan silti muihin sijoittajiin verrattuna silti aika paljon, koska olen stressaavaista sorttia eli normaali about keski-ikäinen sijoittamies eli uhridraamakuningas. :cowboy_hat_face:

Nyt olen aika positiivisella mielellä sijoituksistani ja valinnoistani, mutta huomenna, kun salkku tippuu -3% niin olen täysin toista mieltä. :upside_down_face:

Tämä Foorumi on oikein mukava paikka, koska täältä saa paljon hyviä ajatuksia, paljon hyvää tietoa ja apuakin, jos vain kysyy. Täällä on myös mukava tunnelma jne. Jokainen viesti omalta osaltaan vie Foorumin laatua ja henkeä eteenpäin (tai taaksepäin), joten yritetään parhaamme.

Kiitoksia kaikille ja hyviä sijoituksia! :slight_smile:

48 tykkäystä

Perjantai 20.10.2023 laitetaan omaan kalenteriin ylös päivänä jolloin kaikki sijoitukset ynnättynä menin miinukselle -0,98% :face_exhaling: :chart_with_downwards_trend:
Reilu parikymmentä vuotta tässä rallateltiinkin plussanpuolella kiitos hyvien rahastojen… mutta nyt ruvetaan todella koettelemaan hermoja ja varmaan hyvä miettiä taktiikkaa :sweat_smile:

OST: minkä avasin juuri sopivasti koronamonttuun lähtikin upeasti lentoon kuten varmasti kaikilla… nyt kiitos Putten sodan ja koko ”kusetusmarkkinan” se on todella rumasti ottanut osumaa :grimacing:

No välillä tulee näitä vaikeita ajanjaksoja ja pitää vaan luovia suht tyylillä näistä läpi. Olen tällä hetkellä aika 100% sisällä pörssissä käteisen suhteen, kohta tulossa lisää kun myimme toisen asunnon pois… tämä hieman pelottaa toki koska kohta on taas pelimerkkejä reilummin mitä työntää ns polttouuniin :rofl:

23 tykkäystä

Joulukuussa tulee kolme vuotta sijoitustaivalta täyteen. Oli tää kyllä aikamoinen aika aloittaa.

45 tykkäystä

3.5 vuotta takana ja huomenna varmaan menee maxikin miinukselle(en tiedä miten nordnet näitä prosentteja laskee) ,kyllä on ollu kaiken ahdistuksen ja vaivan väärtti melkein saa verojen jälkeen yhden talvirenkaan🥳

20 tykkäystä

Lokakuu oli huonoa aikaa sijoitusten kannalta.

Lokakuu 2023: - 4,07 %
vuoden alusta 2023: + 0,01 %
viimeiset 12 kk: + 2,19 %

YTD käväisi jo miinuksella, mutta viimeinen päivä korjasi koko salkun tilanteen niukasti plussan puolelle. Toivon mukaan pohjat olisi nyt jo saavutettu ja alkaisi nousu. Mahdollisesti lähiaikoina myyn isompia määriä osakkeita, kun toivon mukaan kuolinpesän selvitys alkaa.

6 tykkäystä

Lokakuu ~ -15%.

Tähän ihanaan laskuun vahvan kontribuution antoi Kempower ja Tesla, muutamat muut komppasi :grin:

6 tykkäystä

Tänään tuli välikatsaus mitä salkussa tapahtuu ja koko salkun arvo tällä hetkellä pyöreästi n. -70% pakkasella. Kyllähän tässä joka kerta sydän hyppää vain korkeammalle kurkkuun kun tarkistaa, välillä sitä miettii että myy kaikki vain hemmettiin ja nielis tappiot, mutta toistaiseksi jatketaan alkuperäisellä suunnitelmalla että osakkeet lojuvat salkussa eikä niitä lisää tule, mutta kuukausittainen rahastosäästäminen jatkuu. Kyllähän tää on ollut tähän mennessä kallis oppitunti asialle että mihinkään mistä ei mitään ymmärrä ei kannattais rahojaan laittaa…

25 tykkäystä

Sijoittamista takana: 3,8 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -11,1%

Kk tuotto: -3,8%
S&P 500: -2,2%
Nasdaq 100: -2,1%

YTD: -20,4%
S&P 500: 9,2%
Nasdaq 100: 31,7%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -36,2%
S&P 500: 29,8%
Nasdaq 100: 65,0%

Drawdown: -55,8%

Indeksit lasketelleet sen verran että toinen strategia hyppäsi käteiseen kaksi viikkoa sitten, ja toisen piti tehdä tuo tänään, mutta unohdin tuon toteuttaa :smiley: Meinasipas unohtua tämä päivityskin :smiley:
Noh, ehkei tuo ole niin vakavaa. Tänään oli vieläpä ihan kiva plus päivä, eli ihan hyvä näin.

Yllä olevat statsit ovat vielä eiliseltä, eli tämän päivän plussat (+0,8%) ei niissä näy. Josko tulisi marraskuussa ensimmäiset tuotot sitten heinäkuun? Alku ainakin hyvä: 0,8% plussalla tällä hetkellä, ja huomenna siirtyminen 100% käteiseen heti avauksessa :smiley:

9 tykkäystä

Tulipas vielä tutkittua tälläinenkin:

Mainitsin elokuun lopun päivityksessä että tuli tehtyä muutoksia strategioihin joiden pitäisi laskea kuluja. Näin vähän yli 2kk myöhemmin nuo tuntuu toimineen ihan ok. Jos alkaa laskemaan tuloksia tuosta strategia muutoksesta niin tulokset näyttää tältä:

SPX NDX Osakkeet
21.8.2023 -3,7 % -1,8 % -1,7 %

Tuota tulee olemaan mielenkiintoista seurata. Tuohon strategiamuutokseen asti homma oli käytännössä pitkää ja tasaista indekseille häviämistä, mutta nyt viimeiseltä noin kahdelta kuukaudelta olen jopa voittanut ne, eli ihan hyvältä näyttää vaihteeksi :smiley:

4 tykkäystä

Ei ihan vielä voi pojan lempisarjan Rekkua lainata että vihreällä mennään.

24 tykkäystä