Sijoitusfoorumi

Salkkujen tuotto-%

osakesalkku

Moi kaikki! Pistän nyt pystyyn tällaisen ketjun, missä saa asialliseen sävyyn jaella oman salkun tuottoprosentteja halutessaan, samalla ehkä iloja ja suruja vuodelta tai muulta aikaväliltä. Itselle tuli idea siitä, että kaikki ketkä haluavat esim. minun matkaani seurata toimitusjohtajan pestissä salkun tuoton välityksellä, voivat tehdä sen täällä. Toivoisin, että kun puhutaan tuotoista, niin puhutaan asialliseen sävyyn, mielellään prosenttiyksiköissä, eikä euroissa :slight_smile:
Päivitän Medifilmin salkun tilannetta tänne tilikauden päättyessä (eli jossain kesäkuun paikkeilla), ja myöhemmin kalenterivuoden lopussa.
Johannes S. CEO Medifilm Oy, ts. nuori osakesijoittaja varustettuna suurella intohimolla ja halulla auttaa muita sekä myötä- että vastoinkäymisissä :slight_smile:

Tuossa on salkun tuottohistoria koko siltä ajalta (eli vajaa 2 vuotta) kun se on pitänyt majaansa nykyisellä välittäjällä.
Nokiat on naulattu kiinteäksi osaksi salkkua joulukuusta 2017 lähtien, ja siellä saavatkin pysyä vielä useita vuosia.
Tuottoihin tässä matkalla on vaikuttaneet paljon myös lyhytaikaisemmat, spekulatiiviset sijoitukset, joita ovat olleet mm. Nokian ja DAX-indeksin johdannaiset (sekä long että short) , Boeing, Realty Income corporation, Patriot One, Remedy, Qt Group, Tesla, jne.

Pelailuviettiä on pörssissä ollut yli 15 vuotta, eikä siitä tunnu pääsevän eroon, vaikka Nokia onkin lyönyt jo kaikki salkussa pysymisen ennätykset. Sen kortin olen päättänyt katsoa sijoituscasena loppuun asti, tuomioita onnistumisesta tai epäonnistumisesta jaellaan toivottavasti joskus 2024-2025 tietämillä.

kuva

4 Likes

Todella komeita lukuja @Pika-Sissi, ja hommahan on vasta alkutaipaleella, etenkin Nokian kanssa! :wink:

YTD koska aloitin 2.1.2019.
Salkun sisältö: Kamux, Verkkokauppa, Digia, Tieto, Fortum, Nordea, Suomen ja Tanskan Superrahastot.

4 Likes

Komeita lukemia sullakin @G.J_Joe! :wink:

1 Like

Tää on hieno peli, kun kaikki näyttää voittavan - ja reilusti!!! Masse-setä menee vuodesta toiseen Indexillä. Pelaamalla tai antamalla kaiken vaan olla ja aina about sama tulos. Mr. Indexiä on vaan keskivertokarviksen niin pirun vaikea voittaa :cold_face::cold_face:

Mutta: Rahaa setä ei enää tarvitse, mutta jännittävästä peliviihteestä pitää välillä ihan maksaakin, eiks vain :wink:

Vihe kaikkille rahan tarvitsijoille: Tehkää Sissin kanssa 100k diili eli Sisille 100k päivähoitoon 2v. ajaksi niin keväällä 2021 voitte laittaa 200k voiton puoliksi!

Masse-setä, kaikille hyvä mieli ja tarvitseville vähän myös massea :briefcase::briefcase::briefcase:

1 Like

Olen omistanut muutaman vuoden sijoittajan urani aikana viittä osaketta:

Nordea: +22,23 %
Citycon: +9,50 %
UPM-Kymmene: +6,48 %
Technopolis: +0,63 %
Neste: +0,10 %

Kokemattomuus näkyi kärsimättömyytenä ja pelko kurssilaskusta johti lyhyisiin pitoaikoihin. Olin pelkästään onnekas tienatessani Nordealla siksi että kurssi sattui lähtemään heti ostokseni jälkeen nousuun. Samaten olin epäonnekas Nesteen kanssa kurssin sahatessa paikallaan. Sijoituksen kolminkertaistumista ei kukaan osaa aavistaa, enkä pidä sen missaamista siksi virheenä. Cityconia lukuun ottamatta kaikki ostamani yhtiöt vaikuttavat olevan kohtuullisen laadukkaita ja ostotkin osuivat lähes aallonpohjille. Taitavampi sijoittaja olisi pidossa luottanut fundamentteihin.

Filosofi Mike Tyson on sanonut, että jokaisella meistä on suunnitelma ennen kuin saa nyrkin naamaansa. Osakesijoittaminen on teoriaa niin kauan kuin ei ole omat eläkerahat pelissä. Tulin mukaan lähes syklin huipulla, mutta pidän kuitenkin saatua käytännön kokemusta arvokkaana. Kuten pokeripöydässä, tässäkin hommassa pitää ymmärtää että voittaminen ja hyvien päätösten tekeminen ovat kaksi eri asiaa. Warren Buffett ei pelkää ajaa osakemarkkinoiden jyrkänteeltä alas salkku täynnä laadukkaita yhtiöitä ja hän myös sanoo, ettei osakemarkkinoilla tarvitse tehdä mitään ennen kuin siihen tarjoutuu todellinen tilaisuus.

2 Likes

mulla on niin surkee pankki, että en saa tuottoa siitä ulos?! mutta sanotaan, että viimeaikoin on mennyt kyllä mukavasti kun aloitin 2017 lopussa firman taseen sijoittamista nollasta. kuitenkin oli sellainen johtaja tason tienesti ainakin plussalla.

Hyvästä suorituksesta vastaa erityisesti Talenom ja QT, veivaukset, etenkin joulukuussa kannatti olla ostolaidalla ja näitä hedelmiä on kotiutettu alku vuodesta.

henk koht tilillä ei juhlita niinkään, mutta kokonaisuus ihan hyvä!

2 Likes