Sijoitusvirheet

Mutta ne on vasta siinä vaiheessa oikeata rahaa kun ne on kaikki heitetty laitaan.

3 tykkäystä

Ihan oikealta rahalta toi nytkin näyttää. Euron symboli näyttäs olevan perässä valuuttamuunnoksen jälkeen.

1 tykkäys

Siinähän sitä virhettä jo petaat hyvällä vauhdilla…

16 tykkäystä

Viputuotteilla sähläsin itselleni n 5000e tappiot kun harjoittelin treidausta. Kai sitä jotain tuli opittuakin…

40 tykkäystä

Parempi hyvällä vauhdilla kuin huonolla. Edellisen kerran kun romahti, otin etumatkaa Helsingin yleisindeksiin noin +20% jo romahduksessa. Tehään sit samat ja otetaan toinen 20%… Tosin ei oo toista rommausta tulossa.

Turhaa hännän nostattelua paistaa läpi, ei ketjun aiheen mukaista. Et paljon lisäarvoa nyt tänne onnistunut tuomaan :slight_smile: Kannattaa lukea @Kimi.Heikkila aloituspostaus ja lesoilla seuraavan kerran vaikka salkun tuotto% ketjussa.
[Salkkujen tuotto-%]

26 tykkäystä

Noniin noniin. Rauhoittukaapa. Tehtiin nyt kärpäsestä härkänen. En ole pelaamassa pokeria, enkä mitään muutakaan uhkapeliä harrasta. Ryhmän nimi oli “sijoitusvirheet” ja mietin mitä sijoitusvirheitä olen tehnyt ja totesin että hyvin on menny virheittä. Aika pienestä saa porukan hiillostumaan. Vaivalla hankittuja euroja on täälläkin osakkeissa. En kai minäkään huvikseni rahojani laittele pörssiin kiinni. Hyvä ketju on, mutta jotkut näyttää ottavan turhan negatiivisesti.

2 tykkäystä

Älä ole murheissasi, kyllä sinäkin tulet niitä vielä tekemään, ja jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin useita sijoittajaurasi aikana. Tulet sitten kertomaan meille, mitä tapahtui, mitä siitä opit ja miten meinaat tulevaisuudessa välttää samoja virheitä.

12 tykkäystä

Mietin tässä asiaa toiselta kantilta että mitä on jäänyt ostamatta. No tuolta viime vuoden puolelta oli kiikarissa Cell Impact AB ja Cell Coatings AB, mutta kumpikin jäi ostamatta. Nyt jäliviisaana olis pitänyt tarttua näihin kun oli vahva näkemys. Sen ainakin opin että omaa näkemystä pitäisi seurata enemmän ja tehdä ratkaisuja kun siltä tuntuu. Pari uutta näkemystä on nyt sen vuoksi menossa ostoon.

Tulen varmasti kertomaan ja varmasti tulee tapahtumaan. Täällähän se paikka on missä joku näitä lukee.

Korona aiheutti kyllä pörssiromahduksen, se että se korjautui nopeasti ei muuta sitä muuksi.

Joka ilta vierähtää aikaa, monesti tuntejakin, salkkua katsellen ja sisältöä miettien. Tästä on tullut tapa. Vuosien mittaan on tullut todenneeksi tosiaan se että tuurilla on valtava osuus parhaissa menestyksissä. Sen tajuaminen palauttaa hölmön itsevarmuuden tasolle jolle se kuuluu.

Vielä kun osaa olla liikaa syyttämättä huonoa tuuria niissä epäonnistumisissa niin hyvä tasapaino tulee.

8 tykkäystä

Asiallisempaa asiaa kuin tuo negan viljely. Arvostan enemmän kokemuksia ja keskustelua kuin turhia välikommentteja. Joillakin tullut väärä käsitys mun sijoitusstrategiasta.

3 tykkäystä

Nordean ostaminen ison osinkonsa vuoksi tuolta 9.5e hujakoilta tuntui tuolloin syyskuussa 2018 nuoren sijoittajan mielestä aivan nobreineriltä :see_no_evil: kohtalaiset turskat siitä ja nuori sijoittajan alku sai hyvän opetuksen sijoittamisesta pelkkää osinko % tuijottamalla. Markkina opettanut kyllä paljon nöyryyttä vaikka sijoitusuraa takana itsellä vasta alle neljävuotta.:muscle::grin:

14 tykkäystä

Wikipedia ei välttämättä ole paras lähde mutta

On naurettava väittää, että korona ei aiheuttanut oikeaa pörssiromahdusta sillä perusteella etteivät indeksit möyrineet tarpeeksi kauan pohjilla. Vanhoina hyvinä aikoina pörssiromahduksetkin tehtiin sentään oikein!

10 tykkäystä

Ostin muuten itse tismalleen samaan aikaan ja tismalleen samoin perustein Nordeaa :smile:

Plus osakehan oli halpa, sillä se oli laskenut niin paljon… Taisin vielä lisätä myöhemmin laskevaan kurssiin ja lisää turskaahan siitä tuli. Sittemmin olen onnekseni päässyt yli tästä ajattelusta ja nykyään lähes kaikki ostot tulee suoritettua nouseviin kursseihin. Tai pikemminkin kursseja katsomatta, hyvään liiketoimintaan ja tulevaisuuden näkymiin katsoen, kurssi kyllä seuraa perässä jos aihetta on. Negatiiviset uutiset vain tuppaavat seuraamaan toisiaan ja päinvastoin.

Myös minä aloitin sijoitusurani 4 vuotta sitten. Jopa tismalleen, se oli heinä- tai elokuu vuonna 2016. Samalla myös ehkä se suurin yksittäinen virheeni, että sijoitusurani alkoi “vasta” 23-vuotiaana, eikä esimerkiksi 15 tai 18-vuotiaana. Tosin vielä suuremman virheen olisin tehnyt jos en olisi aloittanut tuolloinkaan, saati ollenkaan. Niin suuri kansanosa on autuaan tietämätön koko hommasta ja jäävät paitsi vaurastumisesta. Tässä pitäisi osata nähdä lasi pikemminkin puoliksi täytenä kuin tyhjänä. Olen toki taipuvainen muutenkin näkemään kymmenen hyvän asian seasta sen yhden huonon ja alkaa sättimään itseäni siitä.

9 tykkäystä

Tämä on niin totta, joku 70% alas kuin lyijy - ja siitä sitten vuosikausien hidas hivuttautuminen ylös. Aivan eri asia. Ja kamala asia tämmöiselle ikääntyvämmälle. En nyt sellaista ennustamaan ale mutta tulee se taas joskus.

3 tykkäystä

Mä en ole oikeaa pörssiromahdusta itse kokenut “omilla rahoillani”, vaikka tästä kuulemma piti tulla sellainen (en uskonut koska kaikki aikaisemmatkin pandemiat on menneet ohi hyvin nopeasti ja kurssit palautuneet nopeasti). Mutta pari lamaa/taantumaa on nähty elämän aikana eikä ne häviä muistikuvista. Toinen lapsena (90-luvulla) ja toinen opiskelijana (finanssikriisi). Se on täsmälleen yksi suurimmista syistä miksi sijoitan. En halua kokea kolmatta enää työikäisenä henkilökohtaisesti, vaan pidän hyvin tarkkaan huolta siitä että jos sellainen tulee niin itse kellun sen yläpuolella selvityjänä. Mulla ei ole eikä tuskin tule olemaan sellaista tukiverkkoa että pystyisin selviämään siitä yksin ilman omaa pääomaa. Säästän siis itseäni varten ja pidän ihan helvetin tarkkaan huolta jokaisesta eurosta jonka sijoitan ja ymmärrän mihin ne menee. Mulla on työnantaja joka ei hätkähdä mihinkään suuremmastakaan kuopasta eikä tule hätkähtämään, ei edes kärpäsen paskaa (sekin tuli nähtyä). Koko homman ydin on se että mun ei tarvitse välittää siitä mitä mulla on tilillä milloinkin rahaa, koska tarvittaessa sitä löytyy lisää kunhan maksaa verot voitoista. Jos nyt alkaa maailmanlaajuinen lama niin mulla on aikaa odotella 100% käteiselläkin, ei se homma yhdessä yössä tapahdu.

5 tykkäystä

Ei siinä kuule ehdi edes muokata myyntitoimeksiantojaan kun matto lähtee alta.
Mutta kun on vuosia edessä niin eihän se ole kuin tilaisuus.

1 tykkäys

Suoraan sanottuna en edes ymmärrä, miksi täällä puhutaan jostain 70-90% kyykkäämisestä pörsseissä. Nykysin on niin hyvät välineet ja informaatio sitä varten olemassa ettei näin pitäisi koskaan tulla tapahtumaan yhdellekkään tällä foorumilla. Ei me eletä missään 70-luvulla kun piti käydä pankissa kysymässä, että “mikäs on mun salkun kunto”. Helmi-maaliskuussa nähtiin nopein pudotus 100-vuoden aikana. Sen perässä tuli yksi nopeimmista plautumisista historiassa. Ehtii aivan tasan varmasti tekemään sen verran päätöksiä ettei menetä lanttiakaan. Itse jäin voitolla ihan reilusti kun katsoo viimeisen vuoden käyrää. Laita hyvänen aika vaikka stop-lossit kaikkiin osakkeisiin johonkin itseä miellyttävälle tasolle. Ei se oo työvälineistä kiinni vaan omasta tyhmyydestä. Siitä sitten ei oo suunta kun ylöspäin kun lähtee taas ostolaidalle. Ainut missä voi mokata on huonot yhtiövalinnat lopulta. En mä ymmärrä miksi pörssissä pitäis jostain syystä automatiikkana hävitä rahaa. Mä en ole hävinny penniäkään.