Salkkujen tuotto-%

Juurikin näin! Niin Masse-sedän kuin monen muunkin on vaikea löydä tämä Massen lanseeraama “vaiettu Mr. Index”, mutta “sijoittaminen onkin viihdettä, mistä pitää välillä ihan maksaakin” :slight_smile:

Indeksiin sijoittaminen on aivokuolema ja viihteen loppu. Kauan eläköön osakepoiminta!!

Masse-setä, FA, sijoita elämää älä voittojen maksimointia varten :heart::heart::heart:

6 tykkäystä

Tänne voi minun puolestani ainakin päivitellä myös salkun pitkäaikaista kehitystä, tutkailin itsekkin juuri salkun kehitystä 10 vuotta sitten (jolloin salkku perustettiin) ja siitä eteenpäin vuosittain, ja huomaa kyllä, että salkulla on selkeästi ollut ylä- ja alamäkiä, jos kiinnostaa niin voin kyllä lätkäistä muutamat graafit tännekkin :slight_smile:
Itselleni vaan kivana pikku yksityiskohtana on se, että vaikka salkun 3 ja 5 v. per annum tuotto on indeksin perässä, niin silti 10 v. aikajänteellä katsottuna indeksiin nähden tuottoa tullut yli 30%. Jokainen prosentti on kuitenkin kotiinpäin vs. tilillä makuuttaminen :slight_smile:

4 tykkäystä

Mulla hitusen junnannut tai vähän noussut salkku viimeaikoin, kun talenom menee vaakasuoraan vasemmalle. Ramirent toki anto 10k.

1 tykkäys

Onko Talenom nyt EQ:ssa?

Piti sanoa oikealle. Mikä on Eq? Talenom odottaa isompaa pomppua2020 q1 tai q2 viimeistään nykytasosta.

Hinta sopivasti tasapainossa ja kulkee vaakasuoraan.

Lähinnä tämä oli kysymys TA-osaajille.

Omassa kokemuskorissa joskus tällainen tapaus, kun hinta noussut pidempään ja sitten kun ostaa, niin jämähtääkin paikalleen vetämään sellaista vaakasuoraa. Parempi tietysti sekin, kuin alaspäin korjaus.

1 tykkäys

Kyllä tuosta ainakin jotain EQ:ta muistuttavaa sai aikaiseksi päivätasolla? @DayTraderXL :


Tosin lower trendline on aika loiva :thinking:

@DayTraderXL selvensi tuon EQ:n erinomaisesti muistaakseni TA-ketjussa, kannattaa katsoa sieltä määritelmä myös @Elina_A:n selvennyksen lisäksi :slight_smile:

1 tykkäys

Moikka foorumilaiset!
Q2-tulokset on aika pitkälti pureskeltu ja ajattelin vähän päivitellä tilannetta tähän ketjuun, Medifilmin salkun performanssissa indeksiä vastaan on nimittäin tullut hiukan muutoksia. Tilanne tämänhetkisillä tuotoilla näyttää siis tältä (OP:lla tarkat tuottoluvut ovat päivän myöhässä, mutta pitää suht hyvin paikkansa myös tämänpäiväinen kehitys huomioiden):


Tässä myös OMXH25GI:n kehitys (samalla tavalla päivän myöhässä):

Ihan ensimmäisessä päivityksessäni erittelin edellisen tilikauden performanssia ja odotuksiani loppuvuodelle, näistä odotuksista yllättävän moni on osunut jokseenkin oikein, esimerkiksi:

  • Ensimmäiseksi Sammon arvostustaso kerkesi korjaantua kesäkuun puolivälin jälkeen, niin kuin olin odottanut, sain siitä realisoitua break-evenin ja osinkotuotot päälle. Pääsin myös takaisin kyytiin 39,5€ tasoilta ennen Nordean lisäosingon jakamista, mikä oli suunnitelmissa, vaikkakin osake kerkesi dipata huomattavasti odotuksiani enemmän, jolloin entry tapahtui siis aivan liian aikaisin. Q2 oli Sammolta kuitenkin operatiivisesti Nordeaa lukuun otttamatta erinomainen suoritus, joten Sammon kehitys menee juuri siihen suuntaan mihin olen olettanut suunnan olevan (Nordeaa lukuun ottamatta).
  • Toiseksi Nokian Q2 löi selvästi odotukset, mistä seurannut kurssinousu siivitti Nokiasta saadut tuotot treidien aloituksesta alkaen mukavasti plussalle. Tätä kurssinousua olin odottanut, mutta en kylläkään ihan näin nopeasti.
  • Ennustukseni syklisten osakkeiden hintojen paineessa pysymisestä on myös nykyisillä kursseilla osunut oikeaan, konepajojen arvostustasot (etenkin Wärtsilän, jonka position myin salkusta ulos alun perin 13€ pintaan) ovat tippuneet huomattavasti. Wärtsilän kanssa kerkesin valitettavasti matkalla saada vähän haavoja kun yritin treidata ennen osaria, mutta stoppari pelasti katastrofilta tässä tapauksessa. Myös esimerkiksi Nokian Renkaiden, metsäyhtiöiden ja Outokummun arvostustasot ovat tippuneet huomattavasti (tähän listaan voi lukea myös esim. Nordean).

Myönnettäköön kuitenkin yksi iso moka: Yksi ennustus ei todellakaan ole mennyt niin kuin Strömsössä, ja se ennustus on KONE:n osakkeen odotettu korjausliike alaspäin. Korjausliikettä ei ole vieläkään nähty, ja osakkeen kertoimet ovat edelleen huikeita:

Miten tästä sitten eteenpäin loppuvuoteen?

Käteispaino on kasvanut huomattavasti Nokian myynnin myötä:



Toisaalta salkun omistukset (ja painoarvot) ovat hiukan muuttuneet:

Muut Medifilmin salkun tuottoluvut nykyisillä luvuilla:

Tällä hetkellä koen reilun käteispainon hyväksi asiaksi, ja lähden loppuvuodesta hakemaan lyhyitä treidejä (isolla painolla, niin kuin Metsä Boardin, Wärren ja Outokummun treideissä), pääosin ylimyyntipomppuja, sen verran kuin ehdin YO-kirjoitusten ohella. TA:n opiskelussa (@DayTraderXL :heart:) edistytään jatkuvasti pienin askelin, ja toisaalta Inderesin analyysejä luen edelleenkin jatkuvalla syötöllä, ja muodostan sen mukaan kuvaa seuraamieni yritysten fundamenttien muutoksista, toisaalta myös DCF-mallit myös puhuvat taustalla omaa kieltään Excelissä.

Valehtelisin räikeästi, jos sanoisin etten ole lainkaan yllättynyt näin hyvästä performanssista lyhyellä aikavälillä. Olen jokseenkin yllättynyt, mutta kaiken kaikkiaan todella iloinen nykyisestä tilanteesta Medifilmin salkun kehityksen suhteen, erityisesti Nokia lopulta onnistui yllättämään tavalla, joka sai todella iloitsemaan. Saatoin hiukan hurrata kotona kun katsoin Mikaelin Nokian Q2-livereaktiota Facesta aamulla :smile: :wink: Voisin tässä kohtaan jo väittää, että tulen olemaan todella pettynyt jos näillä luvuilla ei tältä vuodelta voiteta indeksiä. Siispä olen nyt luonnollisesti aika varovainen, ja siksi pyrin hakemaan nimenomaan TA:n avulla mahdollisimman selkeitä ylimyyntejä, ja niistä entry-paikkoja. Nykyisiin salkun yhtiöihin minulla on luottoa huomattava määrä, ja siksi olen salkun koostumukseen erittäin tyytyväinen, käteisen määrän ja nykyisen markkinan kehityksen huomioiden. 20% tuotto tältä vuodelta olisi unelma, mutta jos tuo 15% tuotto säilyy, niin en ole lainkaan pettynyt (olettaen, että se on kuitenkin indeksiä edellä).

Seuraavaksi hakusessa olisi sitten kaksi Laudaturia, biologiasta ja englannista. Fingers crossed, että onnistuu…

Mukavaa kolmatta kvartaalia kaikille, seuraavaa päivitystä sitten Q3-tulosten pureskelun jälkeen loppuvuonna! :blush:

Johannes S. CEO, Medifilm Oy

15 tykkäystä

Opinkohan vihdoin ottamaan mäcilläni kuvakaappauksia ja postaamaan niitä vielä lisäksi?

OP:lla ja IB:llä lisäksi salkut. Tai no Osuuspankissa ei enää kuin Sammot ja jotain pientä sälää. Interactive Brokersilla tietty jenkkejä

9 tykkäystä

En tiedä näkyykö screenshotit, mutta itse olen tyytyväinen tähän astiseen kehitykseen ja näkymät ovat hyvä👍🏼 1v kehitys +10% ytd kehitys +27% vertailuindeksinä omxh25 koska performoinut paremmin.

4 tykkäystä

Salkun%20tuotto

Laitetaas myös omat tuotot näkyviin, kerrankin kun on ollut onni myötä. noin 1,5v sitten perustettu salkku, menestyksestä kiitos lähinnä Hoivatiloille, Talenomille ja Remedylle. Mitään varsinaista sijoitussuunitelmaa ei ole mutta tässä muutama talonpoikaisjärkeen perustava ohje mitä olen noudattanut.

  • Minulla ei ole taitoa tai näkemystä luotettavaan analyysiin, joten tämän jätän mielelläni Inderesille. Kiitos <3
  • Yritän suosia vähäriskistä ja ennustettavaa liiketoimintaa (Remedy ja Fellow Finance oli poikkeuksia tässä)
  • Lueskelen Inden positiivisia suosituksia, jos näistä joku vakuuttaa(kuten aika usein tekee) niin lähdetään pienehköllä betsillä ensin kokeilemaan.
  • Jos betsi ei osu niin stop losses short(tämän tulee liittyä yhtiökohtaiseen tekijään, jos esim. koko pörssi laskee niin silloin ei myydä mitään vaan ostetaan lisää salkun tähtiä)
  • jos betsi osuu ja tarina kulkee oikeaan suuntaan niin lisätään panoksia ja kasvatetaan rohkeasti keskihintaa. Jos ilmaantuu epävarmuutta → kevennetään.

Itse en ymmärrä, miksi pitäisi olla joku tiukka sijoitussuunnitelma. Tulevaisuutta on hyvin vaikea ennustaa ja joka päivä voi tulla uutta yllättävää tietoa, jolloin pitää mielestäni olla valmis heittämään vanha näkemys romukoppaan ja adaptoitumaan uuteen tilanteeseen. Esim. Fellow Financella onnistui jopa kotiuttaa mukavat voitot, kun rohkeasti muutti näkemystä kun merkit alkoi näyttää huonolta(vrt tyyliin “holdaan tätä ainakin vuoteen 2080”) ja mukaan pääsee aina myöhemminkin.

Paljon huteja on tullut(mm. Verkkokauppa, Siltronic, Vincit, Enersence) mutta näistä kaikista on irrottauduttu nopeasti niin vaikutus kokonaisuuteen jäänyt melko pieneksi. Toki esim. Metsä Boardista luovuttiin täysin väärällä hetkellä ja tämä oli selvä virhe. Enemmän kuitenkin hyötyä kuin haittaa ollut tiukoista stop losseista.

7 tykkäystä

Ei ole mennyt niin kuin Strömsössä.

  • Tanskan Superrahasto 19,5 %

  • Suomen Superrahasto 14 %

  • Fortum 16,3 %

  • Equinor 15,7 %

  • Lerøy 10,5 %

  • Verkkokauppa 9,5 %

  • Kamux 9,4 %

  • Cash 5,1 %

Osingot ja jatkossa uudet panostukset menevät ETF-kuukausisäästösopimukseen. Valittujen ETF:ien kulut korkeintaan 0,2% ja koko salkun pitkäaikainen kulutavoite < 0,2 %.

4 tykkäystä

Eihän siltronic välttämättä olis pahakaan virhe, mutta riippunee hankinta-ajasta.

Juuh, voi toki olla varsin hyvä sijoitus pitkällä aikavälillä ja ehkä palaankin vielä joskus omistajaksi. En vaan oikein pysty näin jälkeenpäin perustelemaan itselleni miksi ostin syklistä putoavaa puukkoa, kun todennäköisyydet sen puolella että ollaan syklin huipulla ja vielä kauppasota markkinaa kampittamassa.

23

Kyllähän tämä vuosi on mennyt hävyttömän hyvin. Salkussa ei kuitenkaan ole muutamaa firmaa, vaan hajautettu reilulla parillakymmenellä niin siltä kannaltahan tämä on ihan ok. Nousua kautta laidan

Pitäisi varmaan keskittää enemmän, mutta mitä sille voi että kymmenenneksi paras idea tuntuu tuottavan sen saman kuin se listan ensimmäinen aavistus :smile:

11 tykkäystä

Komea tuotto @Gadus! Itselle tulee nykyisillä arvoilla tukalaa pysyä indeksin vauhdissa, en olisi kyllä uskonut, rehellisesti sanottuna.

1 tykkäys

Jotenkin olen onnistunut välttämään oikeastaan kaikki miinat jo hetkisen aikaa. Ei Nokioita, ei Nordeoita (tai no ne pari Sampo-osinkoa), ei Outokumpuja, ei konepajoja, ei syklisiä. Tai no tämä on ollut strategia jo jonkin aikaa, enkä varmaan lähde sitä muuttamaan. En jotenkin vain ole mukavuusalueellani arvioidessa etenkään syklisten tuottoja syklin yli

3 tykkäystä

Onko sulla revenio, qt, telanomi, remedy yms? digia, capman jne. vai jotain ulkomaalisia?

Mulla on Nokiasta ja Tyresistä huolimatta ihan mukavasti edennyt… toistaiseksi.
Kieltämättä avidly ja Glaston on kyllä aika isona jännitteenä (Glaston jo ma). tuotto n. 15% ja minun salkulla se tarkoittaa jo ihan mukavaa summaa, mutta sehän on realisoimatonta voittoa suurin osa.
60% vuosi tuotto, niin taitas työnteko loppua :wink:

Onhan siellä Digiaa, Hoivaa, Talenomia, Admicomia ym. jotka ovat raketoineet aika kovasti tänä vuonna.

REIT-firmojen ylipainotus ennen koronlaskuja osui myös aika nappiin. Jenkkisalkussa näitä kyllä löytyy enemmän, mutta Brookfieldit olen pitänyt Nordnetissa. BPY vaikuttaa edelleen suht houkuttelevalta. Ehkäpä markkinat aliarvioivat yhtiön kehitysprojekteja noissa ns. Class A -kauppakeskuksissa

Etuoikeutettuja osakkeita pitäisi ostaa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi

2 tykkäystä