Salkkujen tuotto-%

Niin kun sulla on se admicon(jota osti 15,5 eur ja otin pikavoiton 30%) en sano, että harmittaisi paljoa, mutta kuitenkin…

Minä nyt onkin salkkua avannut, sanotaan, että talenom, qt ja revenio on performoinut kivasti eikä ramirentin osto pois pörssistä haitannut, mutta glaston ja Nokia lienee nyt suurimmat tappiot

Salkku nyt kokonaisuudessaan orgaanisesti +20% vrt. 1.1.19
Epäorgaanisesti eli lisäyksiä ja uusia sijoituksia yhteensä +15%.
Eli yhteensä 35% ylös vuoden vaihteesta.

1.1.19 jälkeen tehdyt uudet sijoitusten ja lisäysten osalta tuotto ±0 :slightly_smiling_face: Näistä:
Miinuksella: Wärtsilä, Nokia (lis.), Verkkis, Bittium ja Oriola.
Plussalla: Uponor, Capman, Nixu, Tokmanni, Nordea (lis.) ja Remedy.

Edit: pari selventävää sanaa

4 tykkäystä

Hissunkissun hyvä tulee. Tällä hetkellä opetellaan euron kolikoilla, mutta tarkoitus olisi uhkapelata sivutoimisen Tmi:n tuotoilla tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

uhkapelatapa hyvinkin.

1 tykkäys

Salkun tuotto tältä vuodelta pyöreä nolla. Opettelua opettelua. Kädet kakkaan, kun napsin Lehtoa alkuvuodesta salkkuun. Sen jälkeen se lovi paikattu. Nyt kevennelty isosti syksyn tullen osakepainoa.

3 tykkäystä

Helppoa%20ja%20kivaa

Aloitin suorat osakesijoittamiset suunnilleen tuossa heinä-elokuun vaihteessa, jossa trendi on noin 0 % kohdalla. Ennen sitä tullut laitettua vain pikkusummia satunnaisesti rahastoihin.

Täytyy kyllä olla tyytyväinen kun viimeisen 3kk tuotto lähentelee 30% ja osakeostot on tehty suurimmaksi osaksi Inderesin analyysien perusteella, kiitos niistä! Toki olen myös pitänyt joidenkin suhteen oman pääni. Esim. Metsä board B- osaketta olen holdaillut sen jälkeen kun sain kesällä halvalla ja taitaa olla tällä hetkellä salkkuni tuottoisin osake.

Nyt täytyy toki pistää vähän jäitä hattuun, ettei onnistumisien tuoma liika itsevarmuus johda tuhoon.

Ps. En ymmärrä Inderesin uutta suositusta Capmanille ja toimin sitä vastoin.

7 tykkäystä

CapMan ketjussa on selitetty tuota inderesin vähennä suositusta. Johtuu siis siitä, että heillä ei ole pidä-suositusta, joka Saulin mukaan olisi tähän muuten pätevin.
Itse ostin eilen hintaan a2e 3000 kpl lisää Capmania.

5 tykkäystä

Screenshot_2019-11-07%20Yleisn%C3%A4kym%C3%A4%20-%20Nordnet
Nordnetin salkku tuottanut ihan hyvin vuoden alusta. ATH-lukemissa mennään, mutta en valita. Mielenkiintoista on myös se, että salkkuni tuottokäyrä muistuttaa kovasti keltaista OMXHPI-käyrää, vaikka en kotimaan indeksiin sijoitakaan.

4 tykkäystä

Piti ihan mielenkiinnosta katsoa omakin tilanne tämän vuoden osalta. Nordnetin salkku on tuottanut vallan mainiosti +30%, rahastot sitten vähemmän (PYN Elite +5,6% ja Seligson Phoebus +22,8%). Tämä on tähän asti ollut hyvä vuosi. (Tuo harmaa käyrä tuossa kuvassa on OMXHPI-indeksi.)

image

5 tykkäystä

Tuloskausi omien salkkujen osalta paketissa

11 tykkäystä

Täytyy kyllä sanoa että oman salkun osalta tuloskausi on sinetöity aikalailla erinomaisena suorituksena (ei puhuta Nokiasta - joka on jo salkusta potkittu :shushing_face: :shushing_face: :smile:) tämän päivän Kamuxin ja Harvian jälkeen. Vaikka puhutaan suhteellisen lyhyestä ajanjaksosta luulen että voin hetken hengähtää ja hyvillä mielin tuijottaa illalla Pacific Tyynenmeren taistelutovereita HBOlta. Ja @Aston_Livingstone sanoin, ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä (ja joulukuun rommailua). Naksauttakaa sauna päälle ketkä voitte, minulla on saunavuoro vasta huomenna.

Viikonloput :coffee:

11 tykkäystä


Varsinkin syksy on mennyt munkin salkulla mainiosti (ainakin toistaiseksi).

2 tykkäystä

Komppaan!

Q3 mennyt mehukkaasti! mm. isois järjestyksessä.

Talenon! 35,8 -->37+
Qt !! missä oltiin n. 12 eur -->18 eur
Revenio!! 19 → 26,5
Siltronic ok! 50-60 taso → n. 86
Kamux! 5,2 - ( 6,48- 7 eur)
Capman!
Ostettu pois Hoivatilat + Pihlajalinna! Preemiot
Sampo ok. +5%
Basware about 17,5-18 -->22,4

erikoismaininta:
uusia Harvia!! n. 7 + osinko - > 8,52
Herantis Pharma 6,7->7,8
Efectekin vähän piristynyt…
Martela jota pikkuriikkinen jäljellä pompahti (möin juuri pois)

pettymykset Nokia ja Nokian Tyres, joista osa osumasta väistetty…Lehdossa suurin osa vältetty…Avidly alas päin. Salkussa myös siivu Enersenseä (taitaa joutua voittoverojen alttarille).

Onnistuneet veivaukse ainakin: Aspo, Cramo, Etteplan, Wärtsilä, Noho, Digia, Sanoma, raute.

4 tykkäystä

Viimeaikaista toimintaa, joista ei mainintaa yllä: pikkuisia eriä Goforea, Sanomaa, Efecteä, Nixua salkkuun lisää!

Pohdinnassa muutamia lisäksi, ainakin F-secure vähän halvemmalla vois palata salkkuun, sekin saatto olla tässä q2-q3 hyvällä tuotolla veivauksessa, mutta en muista enää milloin möin.

1 tykkäys

Vuosi on ollut sijoitusrintamalla tylsä, mutta tuloksekas. Oikeastaan tullut vain tankkailtua salkun kivijalkoja. Paljon on tullut tutkittua mahdollisia uusia sijoituksia, mutta jotenkin aika hankalaa on tehdä ostoja kun kriteerit on tiukat.

5 tykkäystä

Aina puhutaan ettei pitkässä juoksussa voi voittaa indeksiä. Mikä on tarpeeksi pitkä aika? Itse en ole joka vuosi voittanut indeksiä, mutta kalenterivuosihan on vain yksi katsauskausi ja tilanne muuttuu jos katsausvuoden aloituspäivämäärä on joku muu. Sinänsä itseäni ei kiinnosta voitanko indeksiä vuosittain, kunhan pitkän ajan tuotto on suurempaa ja ero kasvaa.
Oma salkku on perustettu 2012 alussa ja alkuun oli hieman oppirahoja maksettava, mutta sitten on alkanut indeksi jäädä jälkeen aika tuntuvasti. Salkku on tänä aikana koostunut lähinnä pienistä ja keskisuurista yhtiöistä, joita salkussa on ollut keskimäärin 10 erilaista.
Aika vähän olen veivannut ja varsinkin myöhemmin se on vähentynyt entisestään.

Odotukset on toki ylittyneet ja tuuriakin varmasti ollut. On myös tullut tuntuviakin huteja ja niistä koitetaan oppia. Koitetaan jatkaa samalla tyylillä kohti eläkepäiviä.

14 tykkäystä

Samoilla linjoilla.

Oon viitisen vuotta sitten siirtänyt kaikki indeksirahani suoriin osakkeisiin. Katselin, että oma salkku on Nordnetin graafien mukaan tuolta viideltä vuodelta 145 % plussalla vs. OMX 45 % samana aikana. Ja itselläkin on etenkin alkupäässä ollut mukana muutamia suorastaan idioottimaisia osakepoimintoja. Kuten mainitsit, sinne sekaan mahtuu aikoja jolloin on hävitty indeksille ja aikoja jolloin on selvästi indeksi voitettu. Vähitellen ero oman käyrän ja indeksin välillä on kasvanut. Jännä nähdä miltä näyttää viiden, kymmenen tai viidentoista vuoden päästä.

4 tykkäystä

Itse pidän kymmentä vuotta sopivana ajanjaksona tarkkailla, miten on mennyt indekseihin nähden. Siinä ajassa tuurin ja sattuman merkitys alkaa olla jo pienempi ja ns. iso kuva alkaa hahmottua. Vertailuindeksin valinta on vaikeampi juttu - kun sijoittaa maailmanlaajuisesti niin maailmanindeksi olisi ehkä luontevin vertailukohta. Sen olen pystynyt ylittämäänkin ja olen tulokseen tyytyväinen.

5 tykkäystä

YTD:
Nordean osakesalkku (20-25 osaketta): +10 % (ennen Mokian munausta oli + 17 %).

Nordnetin salkku, 6 osaketta ja 2 rahastoa (Tanska + Suomi) : +16 %.

Seligsonin rahastosalkku: + 12 %.

Ei ole mitään syytä olla tyytyväinen ja kyllä tulee kehno arvosana suoritukselle vrt esim US Nasdaqiin.

2 tykkäystä