Salkkujen tuotto-%

Nordnet osakesalkun YTD +17%. Siellä lopputulos olisi ollut roimasti parempi, jos ei olisi tullut turhaan säädettyä välissä. Ehkä 2024 opin istumaan paremmin käsieni päällä, sillä omat sijoitusideat ovat toimivia, mutta turha sekoilu syö niistä turhan ison siivun. Interactive Brokersin puolella tulee treidattua pääasiassa jenkkilappuja ja siellä YTD +51%. Ihan hyvää tekemistä, siellä swing-treidit ja satunnaiset intran treidailut menivät mukavasti. IB:n ja NN:n salkkujen koot suunnilleen saman verran, mutta IB:n puolelle tallettelen aina ansiotuloista noin tonnin lisää kuussa. Nettovarallisuus toivottavasti ensi vuonna rikkoo 100k euroa ja pysyn terveenä. Hyvää uutta vuotta foorumilaisille!

13 tykkäystä

Jooh, paremminkin olis voinu mennä, mutta seuraavaan vuoteen mennään ihan uudella asenteella. Huomasin tuossa myös, että en tänä vuonna tehnyt myyntejä lainkaan.

42 tykkäystä

Minulla on 3 salkkua: yksi arvo-osuustili, juustotili ja jenkkitili. Tässä reflektointia vuodesta.

PERVO
Tänä vuotena tuli tauluun -8 % arvo-osuussalkulla eli tuttavallisemmin Pervolla. Olen sijoittanut suoriin osakkeisiin 8 vuotta, ja urani aikana kärsinyt 3 negavuotta. Kävin laskemassa Pervolle CAGRin Inderesin sijoituskoulun opeilla. Se oli huimat 19 %. Tuo luku sisältää vain osakkeet, niiden nousut/laskut ja osingot, ei osakkeisiin varattua rahaa arvo-osuustilillä.

Valikoidut selitykset tämän vuoden tappioille on Capman (oli toiseksi suurin sijoitus, nyt sulanut numerolle neljä), sekä annista ostetut spinnovat, inderes ja spac. En ole oikein pitänyt tästä salkusta huolta, joten se saa erityishuomiota ensi vuonna. Ainakin spin-off-lappu Manda lähtee ensi vuonna, koska sitä löytyy myös juustolta. Suurimmat kantavimmat voimat tässä salkussa ovat Sampo, jota kahmin jostain alle 30 € tasoilta kaksin käsin pari vuotta takaperin sekä tämän vuoden korkosijoitus (ensimmäinen ikinä, oli vähän jännää) OP Euro A.

JENKKI
Amerikan Yhdysvaltoihin pelkästään sijoittava jenkkisalkkuni YTD on +12 %. Tämäkin luku sisältää vai sijoitusten nousut ja osingot tältä vuodelta, ei jemmassa olevaa käteistä.

Salkussa on vain 3 lappua, ja ensi vuonna, mahdollisesti, kasvatan sitä yhdellä tai kahdella lapulla, riippuen kursseista ja maailmantilanteesta. Tai sitten en.

JUUSTO
OP:lta ei saa raportointia juustolle, ja osakkeiden arvo näyttää + 17%. En tiedä kuuluuko tuohon osingot ja millä aikavälillä osakkeiden arvonnousu on ilmoitettu. Täpästä “kehitys” näkee jotain osinkotuottoja, mutta ne eivät täsmää tämän vuoden maksettujen osinkojen kanssa (OP wtf??!). Arvelen kuitenkin, että arvonnousu koskisi tätä vuotta, koska olen ostanut 2/5 lappua tänä vuonna, ja ovat reippaasti vihreällä. Tässä salkussa raskaasti tappiollinen on vain spinnova, kaikki muut ovat hienosti ylös ostohetkestä.

Näillä mietteillä kohti uutta sijoitusvuotta! Olkoon se suosiollinen meille kaikille!
Edit: typo. Ja korkosijoituslisäys Pervolle.

9 tykkäystä

Vuosi 2023 tiivistettynä Suomi-salkuissa:

  • Suomi-salkkuni (pitkä) otti takkiin -6,07 %. Salkku on hyvin keskitetty ja kun Duell sekä Nokia veivät sitä alaspäin, ei muut yhtiöt riittäneet saamaan sitä plussalle.
  • Suomi-salkkuni (peli) tuottivat noin 15,3 %.

Onnistumiset Suomi-markkinoilla:

  • Loput Caverionin osakkeet myyty heti vuoden 2023 alussa ja kuitattu mehevät voitot
  • Musti Groupia tuli osteltua paljon 16-18 euron välillä ja ostotarjouksen myötä kuittaan hyvät voitot. Suurin osa Musteista myyty hieman yli 26 euron hintaan.

Epäonnistumiset Suomi-markkinoilla:

  • Duell. Huono johto, huono hallitus, halpa osake (varmaankin näistä kahdesta edellä mainitusta syystä).
  • Nokia. En ymmärrä mitään bisneksestä enkä yhtiön kilpailueduista. Pitänee taas kaivella muistiinpanot esille, että miksi tähän olen sijoittanut.

Muutama päänosto vuodesta 2023:

  • Hajautus maailmalle kannatti ja ETF:t sekä suorat osakesijoitukset etenkin jenkkeihin kannattivat hyvin.
  • Metsä- ja asuntosijoituksissa ei mitään yllätyksiä. Pieniä myrskytuhoja metsissä, mutta saavatpahan ötökät sitä kaipaamaansa lahopuuta ja minä kerään pisteet monimuotoisuuden parantamisesta.
  • Harjoittelin sijoittamista (=pelaamista?) kryptoihin. Oikein hyvin meni ja kaksinumeroiset tuottoprosentit. Jatketaan pelaamista (ei kun sijoittamista?) vuonna 2024, kyllä tämä Veikkauksen palvelut voittaa.
  • Makselin asuntolainan pois. Olen velaton. Ei varmaankaan fiksua ole taloudellisesti ajateltuna, mutta tuo kivasti mielenrauhaa.
  • Elin huoletonta elämää taloudellisessa mielessä. Uusi auto on tulossa ensi vuonna, en malta odottaa.
16 tykkäystä

Aktiivista treidaamista (koko ajalta tähän asti 160 toteutunutta toimeksiantoa), usein laittanut koko tilin yhteen osakkeeseen kun on löytynyt hyvä tilaisuus. Myyn herkästi pois tappiollisiakin positioita, jos löytyy parempi vaihtoehto.

11 tykkäystä

OP:n arvo-osuustili, jossa sijoituksista 26% Suurin sijoitus on OP-Aasia indeksi. Tämä on Suomi-salkku aasialaisin maustein. Titanium on suurin osakepoiminta.


YTD tuotto on +8,86. Täytyy tähän olla tyytyväinen. Kaupankäyntikulut ovat olleet 1 prosenttia myynneistä ja ostoista. Olen hajauttanut kaupat hyvin pieniin osiin.

Tässä vielä kolmen vuoden käppyrä:


Innostuin IPO:sta vuonna 2021. Siihen nähden tämä on jonkinmoinen torjuntavoitto.


Nordnetin arvo-osuustili, jossa sijoituksista 26%. Suurin sijoitus on Mandatum, vaikka joka pörssipäivä suoritetaan kylläkin arvonta Mandatumin, Tokmannin ja Sammon välillä.


Jonkinmoisena saavutuksena voi pitää, että voin käyttää SP500:sta vertailuindeksinä, vaikka sille hieman häviänkin. YTD on siis +22,6 %. Suurimpana harmituksen aiheena voin pitää kulupuolta. Lapion Nordnetiin kaupankäyntikuluina 36 euroa ja se on kyllä aivan liikaa. Olen puolentoista vuoden ajan muokannut salkkua luottokelpoiseksi, mutta Nordnet ei myöntänyt luottoa. Turhia kuluja siis, mutta onneksi olen salkun sisältöön tyytyväinen. Tulenkin tiukasti pitämään kiinni siitä, ettei Nordnet enää minua toiste rahasta.

Tässä vielä kolmen vuoden käppyrä:


Nordnetin osakesäästötili, jossa sijoituksista 3%. Ainoa sijoitus on Tesla.


YTD on +95,64 %. Kulut olivat nollassa, kun en mitään tälle tehnyt. Suunnittelin kyllä monenmoista.

Tässä vielä max-käppyrä:


Olen käyttänyt OSTia siihen, että verotuksen realisoiminen on tuupattu mahdollisimman kauas.


DEGIROn arvo-osuustili, jossa sijoituksista 8%. Suurin sijoitus on Grafton Group.


Kaupankäyntikulut olivat 16,12 euroa. Tuotto taitaa olla +8,7 %. Avasin DEGIROn toukokuussa 2023.
Tässä on salkkukatsaus vuodelta 2023.

19 tykkäystä

Ajoitukset: 8/10
Osakevalinnat: Nokia/10
Hajauttaminen pelkästään Suomen pörssiin: Priceless!

15 tykkäystä

Nyt on pakko varmistaa, eihän sulla ole omissa nimissä kahta OSTia?

4 tykkäystä

Täällä en ole varmaan ainoa kuka haluaa jatkossakin kuulla lisää. Voitollisia treidereitä julkisilla track recordeilla ei Suomessa todellakaan ole liikaa.

28 tykkäystä

Aloitin osakepoiminnan käytännössä 1.12.2019. Ennen tuota minulla oli vain passiivisia indeksirahastoja, joiden tuotto aika pitkälti indeksin tahtiin meni. Tämän vuoksi tutkin sijoitusmenestystäni käytännössä tuosta 1.12.2019 alkaen.

En ole jaksanut postata (tai tutkia tarkemmin) vuosituottoja, koska haluan pitää yllä suurempaa kuvaa. Yksittäisenä vuonna mennään kovaa ylös ja/tai alas, nähdäkseni se on liian lyhyt horisontti tekemään kummempia johtopäätöksiä. Koska me eletään tällaisessa “kvartaalitaloudessa”, niin olen keksinyt itselleni tällaisen keinotekoisen tavan miten haluan muistuttaa itseäni sijoittamisen pitkäjänteisyydestä. Katson tietysti lyhyenkin horisontin tuottokehitystä, mutta isoa kuvaa olen päättänyt jo pitkän aikaa sitten katsoa NELJÄN vuoden välein. Nyt takana on tuo n. 4v joten tämän vuoksi ensimmäinen päivitys tänne.

Kuvassa on kaikki osakevarallisuuteni (OST + AOT) ja salkun koko on kuusinumeroinen. Vertailuindeksi on ainoa rehellinen SP500 (vaikka salkussa enemmistö Suomi-osakkeita). Sharpen-luku pyörii hieman ajanjaksosta riippuen tuolla +1 paikkeilla. Kokonaisuuteen olen tietysti suhteellisen tyytyväinen, vaikka osa tietysti pääsee paljon hurjempiinkin tuottoihin. Sijoitusstrategia on hieman elänyt tässä neljän vuoden aikana kun tietotaito-osaaminen on lisääntynyt, mutta uskon että seuraavan “kvartaalin” (4v) aikana strategia ei muutu käytännössä lainkaan. Salkun koostumus on menossa hitaasti seuraavaa kohti (suhdeluvut ovat viitteellisiä, tietysti todelliset suhdeluvut elää koko ajan):

  • 30 % salkusta on kategoriassa “absolutely quality”
  • 40 % salkusta on kategoriassa “potentially compounders”
  • 30 % salkusta on kategoriassa “special cases”

Seuraava päivitys sitten 12/2027. Palataan silloin asiaan :cowboy_hat_face:

58 tykkäystä

Huh olipas vuoristoista menoa taas. Mutta yay, 2022 “Grande Kusetus” vuoden jälkeen tuntui, että tänä vuonna tuskin tulee salkulla menemään yhtään sen paremmin, mutta pääsinpäs plussalle ja voin kehua päässeeni niiden harvojen joukkoon, joiden salkku tänä vuonna plussalla :tada:. Myös salkulle sopivan “vertailuindeksin” päihitin mukavalla marginaalilla, mutta jätän paljastamatta mikä indeksi tällä kertaa kyseessä :face_with_peeking_eye:

Anteeksi mitä sanoit? Ai että muka 75% foorumilaisista pääsi plussalle tänä vuonna? No voi kiitos kun kerroit. Ihan todella kiitos kun tulit pilaamaan tämänkin ilon :melting_face:.

21 tykkäystä

Vuosi on sujunut ihan kohtullisesti, salkut yhteensä noin +14%. Siirsin viime vuoden syksyllä isommin ETF:iin (maailma ja SP500) ja se on toiminut nyt hyvin, varsinkin kun osakesalkku on suomipohjainen.

En tehnyt kovin suuria muutoksia salkkuun vuoden aikana, lisäilin jotain vähän ajoissa keväällä Suomesta.

Hyvät:

  • ETF:t
  • Suomisalkun muutaman bagholderin (Kamux, pari muuta) myynti syksyllä ja rahojen siirtäminen kokonaan Revenioon 20e tasolta (yli 30% tuotto). Se pelasti OST:in joka punnersi 6% plussalle.

Huonot:

  • Olisi pitänyt olla vielä voimakkaammin jenkeissä ja nassessa
  • Ostin Ruotsista muutamaa mielestäni jo “löytö” liian aikaisin. Nekin alkaa olemaan nyt nollina, mutta ajoitus oli pielessä.

Ensi vuonna jatkan indeksien kasvattamista, pyrin johonkin 75/25% suhteeseen.

5 tykkäystä

Minulla tämä vuosi meni OST osalta hyvin (+39,46%). Suurimpina onnistujina mm. Wärtsilä, Salesforce, Meta & Netflix. Huonommin menivät Alibaba & Kone. AOT:n osalta indeksisijoitukset pienemmillä osuuksilla. Kokonaisuutena Nordnet näyttää tämän vuoden osalta +32,22%.

Tätä vuotta heikentää pahasti suuri osuus PYN Elite rahastossa. Lähes 50% kokonaisuudesta… ajattelin silti pidellä tässä painossa ja katsoa vähintään ensi vuoden mihin liikahtaa.

15 tykkäystä

Yleisesti erittäin tyytyväinen vuoteen. Ei pelkästään tuottojen, mutta oman sijoituskäyttäytymisen ja kehittymisen kannalta. Tosiaan nyt neljäs vuosi sijoittamista takana, ja aikajaksoon mahtunut oletetustikin ylä ja alamäkiä.

Huomattavasti pidempään harkittuja, pitkään pohdittuja ostoja sekä myyntejä. Itsenäinen arvonmäärityskin on tullut kuluneen vuoden aikana tutuksi, sen sijaan että mentäisiin täysin muiden analyysi edellä.

Asetin viimevuonna tavoitteeksi vähentää kaupankäyntiä ja impulsiivisuutta. Ta de lugnt. Tässä onnistuttu oikein hyvin:

  • Kaupankäyntikustannukset 2023 = 141€
  • Kaupankäyntikustannukset 2022 = 740€
  • Kaupankäyntikustannukset 2021 = 1350€
  • Kaupankäyntikustannukset 2020 = 1100€

Pääsalkku 2/3 sijoitusvarallisuudesta

“riskisalkku”, 1/3 sijoitusvarallisuudesta

Kehitettävää vielä on enemmän kuin tarpeeksi, mutta jos tätä tahtia omaksuminen jatkuu, voi ihan hyvillä mielin syyntää lisää rahaa koneeseen. 22-vuotta on ikää, vähintään kolminkertainen määrä aikaa opiskella uutta.

Jos jonkun tavoitteen heittäisi jälleen itselle olisi se ulkomaalaisiin yhtiöihin laajentuminen. Nyt Inderesin maantieteellisen laajentumisen myötä se on yhä helpompaa. Tällä hetkellä n. 90% Suomessa, 10% Yhdysvalloissa.

32 tykkäystä

Vähän kuin itselleni muistiin.

Aot 35% voitolla vuoden alusta. Oikeasti enemmän, sillä yksi osake saatu henkolökunnalle osoitetussa annissa 15% alle markkinahinnan, mutta Nordnet laskee kaupantekopäivän kurssin mukaan.

Ost miinukella 16%

Ja vuoden yhteenveto, että olen ollut umpisurkea säästämään tänä vuona. Tykännyt tuhlailla enemmän. Ja ost, jonka avasin veivailuja varten, niin en ole veivaillut (pitäisi) vaan olen tehnyt AOT:n puolella veivejä. Pitäisi saada menemään toiste päin. Ehkäpä ensivuonna saan sen käännettyä :blush: Ja pitäis rohkeammin kuunnella itseäni, kun tulee kutina, että nyt voisi tehdä tiettyjä liikkuja. Peräpeiliin katsoessa ne olisi olleet oikeita, tein tai en niitä liikkuja. Olisi ost:kin vähemmän miinuksella ja ehkä jopa plussalla.

3 tykkäystä

Edellisen vuoden katastrofituloksen jälkeen(-46%) tämä vuosi meni erinomaisesti vaikka jossain vaiheessa tuntui että olin valinnut juuri ne paskimmat markkinat. Iso panos oli Hesulissa ja länsinaapurissa. Varsinkin Ruotsalaiset kiinteistöfirmat tuntuivat sulavan, markkinasentimentin, inflaation, korkojen ja kruunun heikkenemisen takia kun voi kuumalla pannulla. Onneksi kaikki tuntui kääntyvän kaksi kuukautta sitten ja sen jälkeen on salkussa soinut räntä på räntä.
Vuoden ylivoimainen onnistuja on Harvia. Sen paino oli yli 20% alkuvuodesta ja olen sitä pikkuhiljaa kevennellyt kohti 10% painoa. Vuoden tuotoista jopa puolet koostuu tästä yhdestä pakaratatuointi osakkeesta.

Kryptosalkku nousi noin 250% Solanan ja Avalanchen johdolla. Kryptosalkun koko tällä hetkellä noin 7% osakesalkkuun nähden ja olen jo keventelemässä. Tästä ei saa mitään nättiä käppyrää.

Henkilökuntarahasto on noin kolmasosa osakesalkkuun nähden. Rauhallinen hajautettu osakeindeksi + korkorahasto portfolio. Tuottoa reilu 10%.

Varallisuus kehittyi loistavasti tänä vuonna. Kokonaisuudessaan +66%. Tällä hetkellä tavoiteesta kasassa 37.5%. Ensi vuodesta odotan vielä parempaa.

37 tykkäystä

22,66 %? Aika hyvin, beattasit sepen (SXR8) peräti 0,19 prosenttiyksiköllä. Kyllä tässä passiiviukko on kateellinen.

3 tykkäystä

Jos en harrastaisi osakepoimintaa käyttäisin vertailuindeksinä sepen sijasta kaikkien maiden osakeindeksiä. Sepen valitseminen on minusta vähän survival biasia.
Tai jos rehellisiä ollaan niin laittaisin rahat esimerkiksi tähän Storebrand Global All Countries A EUR joka tuottanut tänä vuonna 17.64%. Eli selkeää ylituottoa jos verrataan näkemyksettömään indeksisalkkuun.

8 tykkäystä

Tuurilla ne isotkin laivat aina seilaa.
Aikamoisen +/- vuoristoradan jälkeen lokakuun lopusta lähtenyt suunta koilliseen piti ja salkun tuotto 19,5 %. Ihan kiva edellisvuoden -34,3 % jälkeen, vaikka kirittävää jäikin.

Vuonna 2021 meni niin lujaa, että se veti sen hetkisen CAGR 22,5 % (8 vuoden keskituotto) ja rehvakkaasti asetin tavoitteeksi tämän vuoden loppuun 15 % tuoton (10 vuodelta siis.) melkein siihen pääsinkin ihan yllättäen, kun 14,9 % noustiin tämän loppuvuoden rallissa.

Toim. huom. Lasken vuositasolla ja huomioin TWR tuotossa rahavirrat kokonaisuutena vuoden ajalta. Tiedä sitten aiheuttaako virhettä suuntaan tai toiseen.

Enemmän seuraan oman pääoman kasvua ja se oli 13,6 % tälle vuotta ja 10 vuoden CAGR oli 22,3 % vähän jäi tavoitellusta 25,9 % arvosta eli kymmenkertaistumisesta kymmenessä vuodessa.

5 tykkäystä

Aloitin Lokakuussa sijoittamisen, tulos 2½ kuukaudelta +8.55%.
Laitoin puolet osakepotista määräaikaiselle talletustilille +3.4% korolla, saan siitä käytännössä 3.4% * (3/12) = 0.85% :smile: Eli kymmenesosa :flushed:
Talletustilissä on toki huomioitava että kaupankäynti kustannuksia ei ole, mutta siitä menee saman tien verot. Markkinatilanne oli silloin paljon epävarmempi ja kukaan ei ollut ylioptimistinen sijoitusmessuilla käydessäni. Jos osakkeet olisivat menneet huonommin, olisi tuo talletustilin pienikin voitto lämmittänyt mieltä.

Olen hionut strategiaani ja osakepoimintaani joten lähden itsevarmoin mielin vuoteen 2024. Tänä vuonna oli aloittelijan tuuria, jos ensi vuonna oikeat sijoitukset toisivat potin kotiin :slightly_smiling_face:
Jos saa ennustaa niin pankit ja uhkapelit yllättävät.

10 tykkäystä