Salkkujen tuotto-%

Hukattu kesä on palaamassa takaisin lähtöpisteeseensä.
Kesän tuotot 0%.
Koville se otti. Ei ikinä enää.

Jos joku ihmettelee 12 kk lukeman pomppimista, se johtuu 2023 heinä-elokuun johdannaissekoilusta, mikä sai salkun huojumaan -50%…+100% välillä lailla mielipuolen. Jääräpäisyys voitti sillä kertaa.

8 tykkäystä

Heinäkuu pudotti sijoittajamaskini ja paskasalkku otti takapakkia kolmisen pinnaa. :-1::face_with_raised_eyebrow:

IMG_0178

2 tykkäystä

Näistä monenvuoden tilastoista pidän, näistä näkee todellisen pitkänajan tuoton, lyhyet tilastot näyttävät joskus hulppeita voittoja ja niitä mielellään esitellään😃.

Eihän tästä voi olla pitämättä. Kolme vuotta siihen meni, mutta lopulta tavoitin Hesulin referenssikäyrän ja pääsin läpikin.siitä.

Matti Nykänen valisti aikanaan parisuhdeoppaassaan:
“Naisten kanssa pitää vaan joustaa ja sopeutua. On ne semmoisia kapistuksia.Kun menee nukkumaan ja herää,taas on kaikki ylösalaisin.”
“Meikäläinen on nykyään avioliittoneuvoja. Jos menee hyvin niin ei kun meikäläinen paikalle. Se on seittemän sekuntia ja kaikki on päin persettä.” Maailmanmestaria ihaillessa ja muistellessa tässä olympialaisia seuratessa olen pohtinut, josko otse alkaisin sijoitusneuvojaksi tai pörssikonsultiksi.

Raha on tehty poltettavaksi, mun käärinliinoihin ei taskuja tarvita. Olo on kuin olisin mennyt miehenä ja naiseksi tekeytyneenä naisten nyrkkeilymatsiin kukkoilemaan naisnyrkkeilijää vastaan, ja vastustaja olisi potkaissut munille. En ollutkaan niin fiksu ja ovela kuin luulin.

16 tykkäystä

Ehkä tuota mun käyrää voisi käyttää myös oppimateriaalina sen suhteen, että näin voi käydä, kun intoutuu vivuttamaan velkavivulla lisää vauhtia, kun ei muuten tunnu tulosta syntyvän. On nimittäin velkasaldo venytetty tappiin ssaakka alamäen vauhdittamiseksi ja luottorajaa kasvatettu aina hyppyrin nokalla.

1 tykkäys

Täytyy vielä hehkuttaa - tästä tuli oma ennätyspäivä. Yhden päivän tuotto:
Miinus 23 000 euroa.
Ei varmaan tunnu missään isoilla pojilla ja tytöillä, jotka pelaa kaiken maailman johdannaisilla, mutta kyllä tämä vähän meinaa ärsyttää tämmöistä eläkesäästäjää, joka lähtökohtaisesti yrittää välttää isompia riskejä. Paiskitaan sitten töitä vähän pidempään, olin jo suunnitellut, että jättäisin työpaikkani nuoremmille.

Toivottavasti teillä muilla menee paremmin. Tavallaan tekis mieli ostaa lisää, kun on näin halpaa, mutta kun oma omaisuus on jo velkojen panttina, tohtisko sitä vanhan äitimuorin taloa kiinnittää…

36 tykkäystä

Ihan kivasti mennyt alkuvuosi. Meillä taitaa olla hesulin kanssa eri suunta :smiley:

OP:n 3 rivin minisalkku:

26 tykkäystä

Ainahan voisi mennä huonommin :cowboy_hat_face:

Nordnetin salkun tuotot, tuo “valittu ajanjakso” on 17.11.2021 alkaen. :slight_smile:

image

Kryptot:

image

PYN Elite:

14 000 euroa laitettu ja arvo on nyt noin 12 389,26 euroa

64 tykkäystä

Aloitin sijoittamisen helmikuussa 2020 juuri ennen koronamonttua. Kuvassa näkyvät upeat paperituotot tehtiin hesulin kasvuyhtiöillä; Harvia, Qt, Kamux, Orthex jne. Saarion kirjan olin lukenut sen verran tarkkaan tai vailla ymmärrystä, etten myynyt laadukkaita yhtiöitä edes kovan nousun jälkeen, ja osasin istua kyydissä myös kurssien laskiessa. :man_facepalming:

En onneksi vaipunut masennukseen, vaan onnistuin lisäämään omistuksiani jollain onnen kantamoisella lokakuussa 2022 melkein päivälleen pohjilta, mutta lisäykset olivat tietenkin liian maltillisia jälkiviisaana tarkasteltuna. Kasvuyhtiöt vaihdoin arvoon ja tietenkin koviin osingonmaksajiin vuoden 2023 alkupuoliskolla. Harviaa on toki edelleen salkussa.

Vuonna 2021 teki hirveästi mieli postata tuottograafi tänne, koska olin voittanut pelin, murtanut koodin ja oppinut loistavaksi sijoittajaksi heti harrastuksen aloitettuani. Jokin pieni osa minussa, sekä Yhä musa soin inhottavalta tuntuneet kirjoitukset pidättelivät minua postaamasta. Yli neljässä vuodessa olen oppinut etten tiedä sijoittamisesta juuri mitään. Olen tehnyt monia klassisia virheitä ja todennäköisesti toistan niitä eri muodoissa jatkossakin. Nyt graafin julkaisu tuntuu hyvältä.

Salkku on koostunut ja koostuu jatkossakin hesulin helmistä, mitä nyt “vähän” on kauhottu mukaan norjalaista kasvutekkiä nousua kiihdyttämään. :grinning:

Sijoittamisesta on muodostunut minulle mukava harrastus, jota en taida ottaa tarvittavalla vakavuudella siihen nähden kuinka suuri osa varallisuudestani on sijoitettu Helsingin pörssiin.

48 tykkäystä

Jaahas, kuukaudessa olen hävinnyt reippaasti yli 4,5 vuoden päivittäistavararuokaostosten verran sijoituksissani.

Sijoittamisen myötä eläkkeelle jäämiseni siirtyy parilla vuodella, tai siltä näyttää tällä hetkellä. :cowboy_hat_face:

image

39 tykkäystä

Tänään tuli sitten salkun kaikkien aikojen suurin päivämuutos ja totta maar alas:) Aika monta ruokalaskua tällä olisi kuitattu…

Mutta herättää lähinnä myhäilyä, sillä jatkuessaan yhtiöiden omien osakkeiden osto-ohjelmat paranevat silmissä ja vielä voi avautua hienoja paikkoja kasvattaa salkkua.

Kassaa en kuitenkaan laita vielä pörssiin, sillä jos Iran hyökkää lähipäivinä Israeliin, niin kunnon markkinameininki ehkä vasta tulossa👌

38 tykkäystä

Onneksi on jo sen verran kokemusta, ettei aiheuta mitään isompia tunnereaktioita, vaikka täälläkin muutamassa päivässä sulanut useamman vuoden päivättäistavara/ruokaostosten verran.

6 tykkäystä

Mikä päivä :woozy_face:
image

1 tykkäys

Ytd plussalla!

4 tykkäystä

Täällä on salkussa nousu jo alkanut, pitäkää hatuistanne kiinni, tänään mennään!

image

Edit: nyt jo +5€

10 tykkäystä

Puntti tutisee jo :wink:

4 tykkäystä

image
ezgif-4-d4767eb407

Futuurit -2,43 % :smiley: Pistin jo yhden pilkin vetämään.

9 tykkäystä

Tiukka kisa maailma indeksin kanssa jatkuu. Maailma veti liian kovaa oikeaan mutkaan menettäen johdon, mutta on mukana kisassa edelleen.

1 tykkäys

Huhhuh, olipahan taas syvä kyykky (n.3,5kk kestänyt) ja siksi pakko huokasta tässä kohtaa sitä että päästy takaisin lähtöruutuun, joskohan nyt olisi suunta toinen? :thinking: tai sitten ei :smiley: Eniten tässä ajassa ärsytti se että menit kehua retostelemaan tuurilla noussutta (taas tälläkin kertaa Tecnotree) salkkua, niin eikö viikon päästä tästä jo lasku alkanutkin, jota Kempoweri komppasi. :rofl:

Salkun sisältö nyt:
Faron 81,7%
UPM 10,3%
Kempower 8%

Faron vaikuttaa lupaavalta ja luotan tähän sijoitukseen sen takia mitä olen ketjussa käytyjen keskustelujen perusteella lukenut, olen ostellut tätä nousevaan kurssiin mikä on tuntunut välillä vaikealta mutta kannattavalta toistaiseksi. Salkun eheytyminen on siis vain ja ainoastaan Faronin ansioita :+1:

UPM on UPM. Tuttu itselleni jo niiltä ajoita kun metsää omistin, niin käytännössä aina Umpilta sai kapuloille parhaimman hinnan ja silti se näköjään pärjää kilpailussa. Aina jotenkin halunnut tätä omistaa. :slightly_smiling_face:

Kempower nyt on kaikille tuttu ja eiköhän se sähköautoilu ala taas kohta kuitenkin vetämään, niin eihän tästä halua olla ulkona kun lähtee takasi sinne kuuhun :wink: Positio kävi välillä nollilla, mutta tänään otin tämän takaisin.

Juu ja se Tecnotree…tänään lähti viimeiset osakkeet salkusta happanemasta ja vannomatta paras, mutta yritän pysyä tästä hyvin kaukana ellei tarinassa jotain ihan mullistavaa(siis oikeasti) tule matkan varrella. Olis pitäny älytä sen käänteisen splitin jälkeen ja tuommoisen nousun jälkeen heivata kaikki mäkeen, mutta ihminen on näköjään ahne :pensive: Nöyräksi vetää kun sama osake teki saman tempun eri aikana molemmille osakesäästötileille. Fool me once shame on you fool me twice shame on me :face_with_spiral_eyes:

Varmaan maantaina ilmenee että Faronin tutkimukset on ollu pelkkää huijausta, joten otanpa pulkan jo valmiiksi esille eteiseen odottamaan. :sweat_smile:

12 tykkäystä

Elokuu on jo kohta puolivälissä, mutta laitan kuitenkin salkun kehityksen heinäkuun lopussa:

Heinäkuu 2024: + 0,06 %
vuoden alusta: + 11,62 %
12 kk: + 19,24 %
2 v: + 19,19 %

En ole paljoa tehnyt mitään siirtoja heinäkuun aikana. Kuolinpesän jakaminen on yhä jumissa. Pesänjakaja on nyt lomilla, eikä mitään tapahdu. Pesänjakaja on ollut nyt virassaan 9 kk, eikä ole tehnyt yhtäkään yhteenvetoa tilanteesta. Hän on kirjoittanut vain yhden pöytäkirjan ensimmäisestä palaverista, jonka järjesti tammikuun alussa. Saa nähdä, miten paljon karhukirjeitä on tulossa lisää