Salkkujen tuotto-%

Aiemmin tänään postasin salkkujakauman ja tässä salkkuni kehitys (12kk @ 10.1.2023). Saa kelvata! :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

Edit: Tuli vahingossa postattua ensin eurojen kera, mikä ei ollut tarkoitukseni :flushed:

7 tykkäystä

Minulla on taipumus laskea paljonko on tultu salkun huipuista alas, eli osakkeet + käteinen, ikävä kyllä huipuista on tultu salkkujen osalta n. -22%, tosin tuota rahaa ei ole koskaan ollut olemassa, koska vasta myyty osake tuottaa, joko voittoa, tai tappiota. Kun ottaa huomioon vielä inflaation, niin köyhtyminen huipuista on tosiasia. Toisaalta sijoitettu omaraha on +11,2%, se lienee kuitenkin tärkein mittari ja myös se, että omistettujen osakkeiden lukumäärä on kasvanut ja se on hyvä asia tulevaisuutta ajatellen. Tämä alkuvuosi on alkanut hyvin, saapa nähdä jatkuuko kovin pitkään noin iloisesti?

5 tykkäystä

MIksi ei niin notta paljonko on noustu salkun pohjista, posin kautta?
Luovutusvoittoja printtasin viime vuodelta 27,7K eli olen pikku tekijä täällä rahan merellä, senkin osakekeinottelijat! :man_shrugging:

8 tykkäystä

Postataanpas nyt oikein tänne, kun äkkinäinen voisi luulla, että on mennyt hyvin ja voittoa tehty. No, totuus jotain muuta, mutta hauska oli nähdä, miten paljon voi sopivasti valittu käppyrä hämätä.

Kyseessä Nordnetin puolen uraanisalkku.

.

Edit: suht kovaa volatiliteettia näiden uraanilappujen kanssa ja jos heikompaa hirvittää, niin hyvä mainita, että tämä Nordnetin puoli kokonaan vivulla. :sweat_smile:

Ois se kiva jossain vaiheessa tehdä oikeasti voittoakin.

9 tykkäystä

Alkuvuosi on alkanut tasaisella ylämäellä. Vain yksi laskupäivä tähän mennessä. Ei edes Embracer ole pilannut näitä bileitä. Toivottavasti sama meno jatkuu ja pohjat olivat lokakuussa.

41 tykkäystä

Täällä samankaltainen alkuvuosi, vihreälle päästy mukavasti.
Toivottavasti suotuisa kehitys jatkuu, koska viime vuonna tuli turpaan oikein kunnolla.

9 tykkäystä

Onkohan täällä kaikilla sama salkku, kun prosentit on aika yhtenäisiä alkuvuodesta :smiley:

image

Pielä pari pinnaa ylös, niin koko 2022 itkupotkuraivari olisi pyyhitty pois salkusta. Ikävästi vaan tuntuu siltä, että kohta päästään taas näkemään punainen numero tuossa yläkulmassa :smiley:

13 tykkäystä

Onneksi tämän vuoden punainen numero olisi rahallisesti paljon pienempi kuin viime vuonna :wink: :wink:

13 tykkäystä

Siinäpä oma salkkuraportti blogin muodossa.

6 tykkäystä

Vuoden alku ollut positiivinen mutta jännitystä on että kauanko tämä jatkuu. Inflaatio, korkojen nousu, ostovoiman kutistuminen, muutosneuvotteluista ilmoituksia melkein päivittäin jne. Tummia pilviä on siis horisontissa mutta osinko kevättä odottelen.

3 tykkäystä

Tarviihan sitä nyt ihan piruuttaan laittaa yksi vähän vivutettu Rovio-salkku kuva. Valitettavasti tuon AOT:n painoarvo ei ole vieläkään viittä prosenttiä enempää, mutta näyttää päivämuutos kuitenkin kivalta.

22 tykkäystä

Täälläkin on vuosi lähtenyt oikein mukavasti käyntiin :smiley:

image

Mutta jotta ei olisi liian ihanaa, niin selvyyden vuoksi todettakoon että viime vuonna tuli myös täällä turpaan huolella ja vaaditaan vielä aika paljon nousua, että saisi viime vuoden tappiot ja surut pyyhittyä mielestä. Salkussa ei tällä hetkellä ole Voxturin lisäksi juuri mitään :wink:

E. Ja nyt 4 päivää myöhemmin YTD +65,55%. Vähän alkaa meno pelottaa. Toimi hyvin laskumarkkinassa, että lopetti vain kurssien seuraamisen mutta sama ei toimi nouseviin kursseihin enää.

32 tykkäystä

Hieman myöhäinen tilipäätös, mutta laitataanpa 2022 käppyrääkin vielä jakoon. Alla Nordnetin AOT + OST graafi, joka edustaa noin 80 % sijoitusvarallisuudestani. Loput 20 % on Nordeassa, mistä ei tietenkään mitään 2000-luvun hömpötyksiä, kuten kuvaajia, tarjoilla.

Männä vuosi oli osaltani kertakaikkisen surkea, suurimmat selittäjät lähes 2/3 sulamiselle olivat velkavipu (vuoden keskiarvo 1,23) sekä valtava painotus kuluttajasektoriin (vuoden lopussa 34 %) ja pelisektoriin (29 %). Salkun suurimpia positioita merkittävissä osin vuotta olivat Harvia, Kamux, Embracer ja Duell, joista jokainen on vuorollaan antanut salkulle runtua. Kaiken kruunuksi (pun intended) salkun sisällöstä noin 30 % – 40 % on ollut Ruotsin kruunuissa, mikä tarjoili ajanjaksosta riippuen jopa 10 % valuuttatappiota kaupanpäällisiksi. Jää nähtäväksi tulevatko nämä oppirahat aikanaan lunastetuksi.

Alla vielä nykyisen sijoitushistoriani Excel-kuvatus, johon kuuluu myös se ~20 % Nordean AOTin sisältöä. En tiedä voiko ROE:ta käyttää tällä tavalla, mutta en parempaakaan termiä ole tuohon keksinyt. Harmaa viiva siis osoittaa kuukausittain sijoitutetun oman pääoman ja salkun nettoarvon erotuksen (aka tuoton) prosenteissa. Heinäkuusta 2021 on lasketeltu kertakaikkisen mahtavaa kyytiä alas. Jos jotakin positiivista, niin omasta psyykkeestäni olen huomannut että lasku ei erityisesti missään vaiheessa hirvittänyt tai vienyt tilttiin, mutta olisi toista vuotta heikentyvään markkinaan voinut ehkä fiksumminkin reagoida kuin holdaamalla.

Anyhow, oman salkun pohjat on nähty jo syyskuussa, ja ehkä pian voi alkaa kuvitella suunnan muuttuneen. Nordnetissakin YTD näyttää +5 %, mutta näin tuloskauden alla olo on edelleen kuin heikolla jäällä ja puolentoista vuoden kurituksen jälkeen usko kestävään nousuun on vielä hataralla pohjalla. Toisaalta kuukausittain salkkuun siirtyvän käteisen määrä on vielä suhteellisen suuri, joten eihän osakkeiden halpuutuksen jatkumisen pitäisi minua tässä vaiheessa haitatakaan.

28 tykkäystä

Itsellä kuluva vuosi lähtenyt kulkemaan ihan positiivisissa merkeissä.

Edit. Samanlainen taktinen ”hengähdystauko”, kun ei mennyt kuin päivä, niin nyt itsellä myös kuin @sukkana

26 tykkäystä

Innolla odotan, että koska se suunta muuttuu. Ei ole enään kuin -28% vuoden kehityksestä. :crazy_face:

13 tykkäystä

En taida unohtaa… 35 vuotta sijoitusuraa takana ja jonkun -40-50% tappion kiinni kurominen saattaa hyvinkin viedä vuosikymmenen. Siihen kun otat vielä jonkun väärän hevosenkin kyytiin…

3 tykkäystä

Mulla käynyt juuri noin Stonesoftin kanssa, yhdestätoista holdausvuodesta olin miikalla varmaan 8-9. Lopussa kiitos toki seisoi mutta helpolla minulle ei ole pörssissä tullut oikeastaan mitään…ja olen toki pieni peluri mutta oli minulla työelämässäkin pienet pallit (=palkka), joten nykyisin kun salkku on turvonnut omassa pienessä mittakaavassa mukavasti niin päiväkohtaiset liikkeet ovat helposti yli aiemman kuukausipalkkani…on sitä ollut päiviä, jolloin on mennyt usean kuukauden palkka ja toisena sitten tullut takaisin. Mulla on sijoitusuraa takana jo plus parikymmentä vuotta mutta olen edelleenkin 10K:n swingeissä vs 100K (@Bondi). Ei vaan osaa niin on tyydyttävä kilpikonnan vauhtiin. Eteenpäin eikä yhtään mee.

Edit: Kävin vilkaisemassa salkkunäkymää niin syyskuun lopun pohjissa salkkuni oli 90K miinuksella.

2nd Edit: KL:n Unelmasalkkukisassa menestys ollut surkeaa kun 9. kisapäivän jälkeen sijoitus on 18527/20915 ja miikkaa tullut puolitoista pinnaa.
Posin kautta kun mennään niin taakse on jäänyt 2388 salkkua :grimacing:

8 tykkäystä

Kohta tämä kuukausi taputeltu ja ihan kivasti meni jos vertaa viime vuoden tuottoihin. 5.12 oli -80,68% pohjat :wink:

Tammikuu

24 tykkäystä

Nyt on kyllä pakko kysyä mitä pitää salkussa olla et koko salkku käy noin alhaalla? :smiley:

10 tykkäystä

All-in vetyindeksissä? :wink: