Salkkujen tuotto-%

Motivaattorina itselle ylös tilanne 3 kk katkimenon ja Intrumin omistajaksi tänään palaamisen jälkeen.

Ensimmäiset pari kiloa tuotoista tulivat vielä Intrum-veivillä ennen luottokorttilaskun maksamista, lisäsijoituslainaa en tuolloin enää toisesta pankista saanut. Silloista sijoituslainaa en alkanutkaan lyhentää pakollista nopeammin vaan ideana “laimentaa” korkokuluja vivuttamalla itse salkkua (mikä voisi mennä pieleen), tarkoituksena alkuun 3x panokset joiden ohella jo tilapäisesti lipsuttu “erikoistilanteiden” takia kuten näkyy. Faron-merkintöjen paperivoitot luonnollisestikaan eivät näy tuotoissa, realisoimattomat turskat (kh. 1,32 €) sen sijaan jo mukana. Kokonaisuudessaan tällä hetkellä 15-20 osakkeen salkku pääsiassa Suomi-yhtiöitä ja muutama Kiinasta tai Ruotsista.

10 tykkäystä

Heikko kuukausi, mutta indeksin voittaminen jatkuu. :yellow_circle:

:white_check_mark:Kuukauden ainoa lisäys: Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

:x:Ainoa myynti: Nokia (muutama lappu joka oli jäänyt vanhaan salkkun; suurin osa myyty jo viime talvena)

Kaikki salkkuni vs. OMX25GI / 26.06.2024:

  • 1 vko: –1,0% vs. –1,3% :yellow_circle: (Δ +0,3 %-yksikköä / Δ +23%)
  • 1 kk: –1,9% vs. –4,1% :yellow_circle: (Δ +2,2 %-yksikköä / Δ +54%)
  • 3 kk: +6,2% vs. +3,5% :green_circle: (Δ +2,7 %-yksikköä / Δ +77%)
  • YTD: +9,0% vs. +2,7% :green_circle: (Δ +6,3 %-yksikköä / Δ +233%)
  • 1 v: +21,0% vs. +7,3% :green_circle: (Δ +13,7 %-yksikköä / Δ +188%)
  • 3 v: +9,1% vs. –3,4% :green_circle: (Δ +12,5 %-yksikköä / Δ +NA%)
  • 5 v: +78,3% vs. +37,1% :green_circle: (Δ +41,2 %-yksikköä / Δ +111%)
3 tykkäystä

H1 taputeltu ja varsin hyvin salkku kehittynyt vuoden alusta. IRR 48,53% ja TWR 20,48%.

6 tykkäystä

Hups :joy: Mikä treidaten tulee, se holdaten menee…

En kotiuttanut EVO voittoja ajoissa heti Q1 tuloksen jälkeen ja ne muuttuivat tappioiksi. Menivät lopulta stop-loss asti, kun odottelin koska alamäki kääntyy.

Sijoitin jäljelle jääneet rahat Faron osakeantiin ja otin pienet pikavoitot ulos.

Ostin nyt alkuviikosta lottosalkun uudestaan täyteen EVO mini long vipua. Näytti että laskutrendi viimein taittui, saapa nähdä. Kolmen viikon päästä tulee Q2 tulos ulos ja odotan murskaavaa odotusten ylitystä…

Hyvää kesää kaikille :sunglasses:

12 tykkäystä

Kah, se on toinen kvartaali paketissa. NVIDIA ja AMD kantoivat repun mäkeä ylös mukavasti viimeisen 3kk aikana, mutta vauhti on hieman hidastunut ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna.

Mutta eipä tässä voi hirveästi silti valittaa.

22 tykkäystä

Mörnii.

Harvia, Bonesupport kantaa.
OmaSp, Neste laskee.

YTD +0,23%

Tapahtumat Q2:
Avattu Johnson&Johnson 2,6%
Avattu Rentokill 1,9% (peesattu 15min analyysillä)

2 tykkäystä

Tompan paskasalkun Q2/H1 oli viimeiseen kolmeen vuoteen parasta toimittamista, ei silti ole syytä tyytyväisyyteen kun salkkuni on kuin ladattu pommi, jonka purkamista jatkan loppuvuonna. Alemmasta kuvasta olen leikannut epämiellyttävän osan pois :face_with_peeking_eye:

TP salkku YTD @ 2024-06-28 H1

IMG_0036

8 tykkäystä

Kertokaas mulle minkä takia kaikki käyttää vertailuindeksinä OMX Helsinkiä?
Mä en ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt näitä paikallisia tai toimialakohtasia vertailuindeksejä, Sen sijaan et vain käyttäisit indeksinä SP500 tai jotain muuta globaali-indeksiä.
Mä en teistä muista tiedä mutta mä sijoitan sen takia että tekisin niin paljon rahaa kuin osaan, enkä sen takia että voittaisin jonkun periferisen kulman yleisindeksin.

M

14 tykkäystä

Sille omalle salkulle pyritään löytämään se relevantein vertailuindeksi. Helsingin pörssiin sijoittavalle se yleensä on Helsingin pörssin yleisindeksi. Tuotto suhteessa vertailuindeksiin kertoo, miten omasta veivailusta on hyötyä suhteessa siihen että sijoittaisi vain sen markkinan indeksiin, jolla toimii. Ei tarkoituksena ole verrata tuottoja suhteessa muihin tai muuhun markkinaan. Ei omenoita appelsiineihin ole järkeä verrata.

3 tykkäystä

Itselle ei sopivaa vertailuindeksiä löydy (Paras olisi OMXHSCGI), joten käytän GI-käppyrää kun kuulemma sitä pitää käyttää jos haluaa olla katu-uskottava. Heitin Nordnetin toivomuskaivoon tuon em. käppyrän mutta kaltaisiani toivotaan-toivotaan-sijoittajia ei onneksi ole monia. OMXHGI:llä siis mennään ainakin täällä.

2 tykkäystä

Helsingin pörssin vetämänä, kivireki (jota myös osakesalkukseni kutsun) sinnittelee vielä plussalla tämän vuoden osalta. Johtolappu välillä vaan vaihdellut. Hyvähän se on, ettei yksi lappu väsähdä.

YTD: +19,33%

2 tykkäystä

OP:n palvelusta ei saa muuta vertailuindeksiä kuin OMX Helsinki GI.

2 tykkäystä

H1 meni oikein mukavasti viimeisen kvartaalin osalta kun salkkuni (ex) suurimmasta suorasta osakkeesta, Calliditas-therapeutics Ab:sta, tehtiin ostotarjous noin 83% preemiolla. Lisäksi viimeisen kuukauden aikana nykyinen suurin omistus - Palantir on tuottanut hyvin. Investor AB puolestaan jatkaa samalla vakaalla linjalla. Ekan kvartaalin tuotot söi rehellisesti huonosti tehdyt osakevalinnat.

Viimeisen 5 vuoden tuotto 73%, joka jää S&P 500 noin 3%-yksiköllä (Nordnetin mukaan).

6 tykkäystä

Itse olen käyttänyt vertailuindeksin valinnassa seuraavaa logiikkaa:

  • Kun katson onnistumistani osakepoimijana, vertaan salkkuani Helsingin indeksiin, koska en edes tutki globaaleita yhtiöitä sen tarkemmin (käytännössä siis puhdas suomisalkku)
  • Kun katson onnistumistani sijoittajana, vertaan SP500, koska se on relevantti mittari sille, että onko osakepoiminta ollut järkevää sijoittamista

Historiasta voidaan todeta, että olen ollut ihan hyvä poimimaan osakkeita, mutta olisin ollut parempi sijoittaja jos olisin ollut kokoajan all in maailmaindeksissä. Veikkaan että aika monella suomisalkun omaavilla on sama tilanne.

6 tykkäystä

Itsellä osakepoiminta on ollut tuottoisaa vain muutamien yhtiöiden kohdalla, OST Puuilo, Marimekko, Optomed ja Huhtamäki on olleet leipähampaita, 5 muuta yhtiötä ovat mörnineet
0% molemminpuoli. Salkku on plussalla, mutta todellinen alusta asti laskettu tuotto on miinuksella.

AOT on myös osakepoiminnan kannalta kahden yhtiön varassa, Kemiran ja Incapin, muut yksittäiset osakkeiden arvot ovat 0% molemmin puolin, salkun tuotto lepää hyvin pitkälle 5 sijoitusrahaston varassa. AOT on pitkässäkin juoksussa ollut tuottoisa, toisin kuin OST, jonka aloitin “väärään aikaan”, toinen virhe oli ajallisen hajautuksen puute, eli hätäily.
Tästä voisi päätellä meikäläisen taitoja osakepoimijana, hyvin harvassa on onnistumiset, tosin pörssi mataa alamaissa. Kyllä olen miettinyt vakavasti osakepominnan mielekkyyttä ja siirtymistä hajautetusti ETF-rahastojen pariin.

Tässä on H1 2024 tuotto eikä se hääppöinen ole. 2020, 2021 ja 2022 menivät ihan hyvin indeksiin nähden, mutta 2023 ja 2024 toistaiseksi ovat olleet kyllä itselleni kovin vaikeita. Olen päättänyt antaa itselleni aikaa 10 vuotta kokeilla osakepoimintaa ja jos tämän jakson lopussa ollaan kokonaisuutena indeksiä jäljessä, niin parempi siirtyä vaan indeksisijoittamiseen ja jättää osakepoiminta fiksummille. Nyt mennään sillä saralla noin puolivälissä eli vähän vajaa viitisen vuotta sijoittamista takana.

Onnistumiset:
Isoin onnistuminen on ehdottomasti ollut sijoittamisen aloittaminen myös ulkomaille. Vuodenvaihteeseen saakka olin puhtaasti hesulisijoittaja, mutta kyllä tämän surkean korpivaelluksen takia heräsi kiinnostus myös ulkomaita kohtaan. Olen keskittänyt voimani jenkkipörssiin hesulin lisäksi, siellä eivät yhtiöt lopu kesken ja hyvää hajautusta hankkia salkkuun firmoja jotka pelaavat jenkkimarkkinalla jossa on selkeästi ollut talouden suhteen parempi veto kuin euroopassa. Jenkeissä muutenkin talouden fundamentit ovat paremmalla tolalla; erittäin yritysmyönteinen kulttuuri ja innovointia tapahtuu sekä tätä kautta syntyy uusia maailman johtavia yrityksiä ja väestörakenne on parempi.

Ensimmäinen ulkomainen osakepoimintani oli muuan Nvidia, jota ei harmillisesti enää ole salkussa. Ostin Nvidiaa tammikuussa, sillä pintapuolisesti ymmärsin että yhtiön tuotteille kysyntä on valtaisaa ja kurssikin tuntui vaan painavan ylämäkeen päivä toisensa jälkeen. Hetki tämän perään ostin myös Supermicro computeria, samat perustelut kuin yllä pääosin valtaisa AI kysyntä sekä kurssin hyvä noususuhdanne. Kuitenkin päädyin myymään molemmat salkusta jo helmikuussa. Jälkeenpäin analysoituna en kuitenkaan niin perusteellisesti ymmärtänyt yrityksiä fundan perusteella kuin olisin voinut. Lisäksi helmi-maaliskuussa jenkkipörssissä tuntui olevan niin railakas meno, että homma alkoi vahvasti muistuttamaan vuotta 2021 ja ajattelin ettei tämä ralli enää kauaa voi jatkua ja karhumarkkina alkaa ihan kohta. Noh kyllähän se on jatkunut ja aika paljon jäi tuottoja pöydälle. Ylipäätään olin makron suhteen aivan väärässä, koko ajan pelkäsin taantumaa tulevaksi. Sinänsä onnistuneet osakepoiminnat kun tuottoa tuli, mutta aika paljon jäi myös pöydälle.

Tuli myös myytyä salkusta Aiforia maaliskuussa, pienellä voitolla joten sikäli onnistuminen mutta kurssi on tämän jälkeen jatkanut vaan ylöspäin vaikka omasta mielestäni fundamentit eivät ole mitenkään erityisesti parantuneet aiempaan nähden. Itse päädyin myyntiin, koska petyin vauhtiin jolla yhtiö kykeni voittamaan uusia soppareita ja kasvattamaan liikevaihtoa. Lisäksi anti oli väistämättä edessä kassatilanteen takia. Tässä tuli kuitenkin ensikertaa nähtyä, että vaikka yhtiö järjestäisi annin, ei se välttämättä laske kurssia lainkaan. Vaikea on välillä ennustaa sentimenttiä ja mistä tulee se markkinan uusi lellikki.

Tämän lisäksi tein yhden pienen kevennyksen Bioreteciin, joka osoittautui myös virheeksi kurssin noustessa vain lisää. Onneksi en myynyt enempää. Bioretecin tarina tuntuu kuitenkin isossa kuvassa etenevän edelleen hyvin ja fundamentit vain vahvistuvat. Sinänsä voi olla tyytyväinen onnistuneesta osakepoiminnasta.

Pitää vielä mainita yksi onnistuminen, Nextrackerin poiminta salkkuun toukokuussa. Olen erityisen ylpeä tästä siinä mielessä, että se oli ehkä paras analyysini jonka olen toistaiseksi onnistunut tekemään ilman analyytikoiden apua. Mielestäni aurinkoenergiasektorin kiinnostavin yhtiö ja kasvulatua pitäisi olla edessä pitkälti. Spekulaatiot Trumpin valinnasta presidentiksi voivat heilutella kurssia alaspäin lyhyellä tähtäimellä, mutta arvostus ei näillä tasoillakaan ole todellakaan paha tulevaisuuteen katsoen.

Epäonnistumiset:

Selkein yksittäinen epäonnistuminen ja salkun tuhoaja tänä vuonna on ollut Neste. Erityisesti harmittaa siinä mielessä, että olen jatkuvasti ymmärtänyt hyvin mitkä riskit ovat ja pitänyt niitä todennäköisinäkin mutta koska minulle tekee psykologisesti niin vaikeaa myydä tappiolla, olen pitänyt lapuista itsepintaisesti kiinni. Kertaakaan sentään en ole lisännyt alamäen varrella, koska en ole nähnyt selkeää käänteen aiheuttavaa katalyyttia. Onneksi mielestäni yhtiöllä on mahdollisuus kääntää kelkka vielä parempaan, kunhan katteet vähän kohentuvat eivätkä ainakaan enää huonone lisää.

Ehkä koko alkuvuotta on leimannut yleisesti liian aikaisin myyminen ja aivan liian pessimistinen makronäkemys. Tästä syystä myyntejä on tullut tehtyä liian herkästi ja käteistä pidettyä aivan liikaa. Olen selkeästi mielenmaisemaltani enemmän karhuisuuteen taipuvainen ja minun pitää jatkuvasti muistuttaa itseäni myös positiivista mahdollisuuksista. Sopiva karhuilu on hyväksi, olen onnistuneesti tunnistanut markkinahuiput 2020 talvella sekä 2021 syksyllä, mutta markkinapohjien tunnistaminen on ollut huomattavasti hankalampaa ja olen pitänyt kurssitasoja jatkuvasti liian korkeina. Paljon on tuottoja jäänyt tämän takia saamatta. Tätä täytyy edelleen työstää ja löytää sopiva balanssi karhuilun ja härkänä olon suhteen.

Tässä vielä salkku:

7 tykkäystä

Alkuvuosi on mennyt kohtuudella vaikkakin toukokuun alun jälkeen ei juurikaan kehitystä ole tapahtunut suuntaan eikä toiseen. Olisin kuitenkin kyllä tyytyväinen jos toinen vuosipuolisko menisi edes samalla tavalla…

Edit: Ja pääpaino vahvasti Hesulissa

7 tykkäystä

Ensimmäinen vuosipuolisko takana ja aika tarkastella sijoitusten tuottoja. Hesulipainnoiset pörssiosakkeet +76 224 €, näistä osinkojen osuus 54 412 €.

PYN Eliten tuotto vuoden alusta +15% (+21 332 €).

Erilaiset korkotuotot sisältäen korkorahastot ja suorat lainat yrityksille +19 568 €.

Nordnetin Superluoton korot -6 795 €.

Näistä saadaan yhteensä +110 329 €, mikä on jopa muutaman tuhat euroa enemmän kuin kulutukseni :see_no_evil: Nykyistä kulutusjuhlaa ylläpitämällä maksimit verohuojennetut on syöty jo syksyllä. No, elämä on.

40 tykkäystä