Salkkujen tuotto-%

Hmm, löytyyköhän OP:sta jotain työkalua, jolla saisi tehtyä Nordnetin tyylisiä käppyröitä. OP näyttää vain salkun tämänhetkisten instrumenttien arvon vs. niiden hankintahintojen summa, eikä ota siis huomioon esim. myyntivoittoja ja osinkoja lainkaan tuottoprosenttiin :slight_smile:

E:
Oli tuolla jokin käppyrä kehitykselle (Arvopaperisäilytys → Kehitys → Kehitys), mutta se on aika… öhöm, abstrakti. Siinä vertailuindeksi on prosentteina ja OMX Helsinki on 47,73 % :thinking: Ilmeisesti tarkoittaa, että OMX on noussut +47,73 % määritetyn vertailujakson alun indeksistä tähän päivään.

1 tykkäys

OP mobiilista ei saa kuvakauppausta ja siellä on vaan 1kk,3kk, 1v, jne. Tuotot.

Firman tililtä en ite saa sitäkään.

Mulla on energiat ja vedyt vuoden alusta mandatumin kriteereillä +82,6%, kun nuo on nyt eu vetystrategia boostin jälkeen rauhoittuneet ja OP on 1 vuosi kehitys +80,6% (OP henk. Koht tili).

Pääsalkku joka on ylivoimaisesti suurin on koronan jälkeen jonkin verran plussalla, mutta sinne virtaa kokoajan uutta pääomaa ja en saa sieltä hienoja käppyröitä esiin.
Olettaisin tuoton olleen ehkä 15% vuoden alusta.

2 tykkäystä

Tammikuussa aloitin pienillä summilla harjoittelun ja 80% kassasta sijoitin maalis-huhtikuussa, myöhemmin pieniä lisäyksiä. Inderesin suosituksilla menty hyvin pitkälle, mutta omilla painotuksilla ja tähtäin kasvuyhtiöissä. Alottelijan virheenä muutama turha veivi, joilla olen yrittänyt hallita riskejä, pahin Revenion myynti ennen Q2, mutta vastaavasti muutama onnistunutkin. Oppia tullut sen verran, että jatkossa veivauskynnys nousee. Olen kuitenkin tyytyväinen, että isommat mokat vältetty ja arvokasta oppia on tullut.

Salkkussa suht pitkään olleita (toki muutamalla ±0 veivauksella ): Qt, Harvia,Siili, Tokmanni, Revenio, Digia, Kojamo, Kamux, Consti, Remedy, LeadDesk.
Isompia matkalle jätettyjä sijotuksia, Sampo, Fortum, Huhtamäki, Kemira, Outotec keskimäärin ok ajoituksella.

Tähän hommaan jää totaalisesti koukkuun :smile:

22 tykkäystä
15 tykkäystä

Ensimmäinen täysi vuosi osakepoimijana takana nyt.

image

Otin koronadipin täysillä naamaan, mitä ei olisi kannattanut tehdä. (Eli 20.2 lukien salkun arvo laski 40% maaliskuun 20. mennessä). Ainakin toivon, että seuraavalla kerralla osaan käyttää hedgeä jyrkässä laskussa. Tiedän nyt, miten kannattaa hedgettää, mutta en ole varma, ymmärränkö silti toimia oikein.

Strategiana yhä long-only stocks, pyrkimyksenä parin vuoden pitoaika tai kunnes osakkeen näkymät muuttuvat. Salkussa n. 10-15 osakettä. Pelkään olleeni vain hullun onnekas. Harmikseni olen ollut kovin kriittinen “kalliilla” ostamisen suhteen, ja jäänyt paitsi Qt.n, Remedyn ja Revenion kurssinousuista.

Vuoden highlight:

27 tykkäystä

Millä tavalla olisit hedgettänyt?

Miten täällä saa sellasen kuvan, että kaikkien salkut tuottavat +50% vuodessa? Kaikki on muka juuri aloittanut ja tuotot tota luokkaa :open_mouth:

16 tykkäystä
23 tykkäystä

Ne joilla reput ovat punaisella eivät postaile niistä?

Ja pörssi noin keskimäärin on viime aikoina kuitenkin noussut. Pieni kuoppa oli matkalla, mutta noin muuten.

Niin ja, vastalause, omani on 1v +93.5% :grin:

image

7 tykkäystä

Tehdään tutkimus. Miten salkkusi on tuottanut ajalta YTD, eli 1.1.2020 alkaen:

  • <0%
  • 0-10%
  • 10-20%
  • 20-30%
  • 30-40%
  • 40-50%
  • 50-60%
  • 60%+

0 voters

2 tykkäystä

YTD +40%.

Aika minimaalisia säätöjä, mitä nyt koronadippiä ennen realisoin onnekkaasti 50% salkusta erään veroteknisen syyn takia.

Sinänsä ollaan erittäin erikoisessa tilanteessa, että olen vuoden sisään muuttanut sijoitusstrategiaa 3 kertaa. Nyt viimeisimmällä muutoksella yritän vastata markkinan siirtymistä irrationaalisuuteen ja osittain euforiaan, jota normaali arvo-strategia ei tue kunnolla. Eli nyt vahvemmin siirtynyt momentum ja swing -puolelle.

Toivotan kaikille menestystä ja ennen kaikkea onnea tähän hulluun markkinaan.

6 tykkäystä

Mulla on kolme salkkua :smiley: ääk. laitan 20-30, niin on turvamarginaalia… pääsalkusta kun ei saa numeroita ja on defensiivisin.
20-40 % olis ollut hyvä range mulle :slight_smile:

1 tykkäys

Lasket niistä tietty keskiarvon.

Ei voi kun hattua ottaa päästä. Kai sen on vaan oltava niin, että meillä on Foorumi täynnä tosi lahjakkaita sijoittajia. Toivotaan, että tuotot ovat puolellamme myös tulevaisuudessa !

4 tykkäystä

Tuossa nyt tulee pientä tilastoharhaa useammastakin syystä :smiley:

  1. Suomessa on vain suht vähän oikeasti huonoja osakkeita
  2. Inderesin keskivertokäyttäjällä on varmasti pitkälti “samat” osakkeet salkussa kuin toisellakin
  3. Suomen markkinat ovat muutenkin selvinneet koronasta huomattavasti muuta maailmaa paremmin
5 tykkäystä

Kyselystä olisi enemmän hyötyä, kun näkisi ketkä kuuluu tuohon +60% kastiin niin osaisi viestejä suodattaa sen perusteella :sweat_smile:

Kauhean pieniä prosentteja vaihtoehdoissa :wink:

13 tykkäystä

No ehkä tämä tutkimus ei läpäise kaikkia tieteellisen menetelmän kriteereitä, mutta kuitenkin on mielestäni melko kova suoritus mikäli moodi on 30-40% :slight_smile:

No jaa, NASDAQ on +26% YTD kyllä nyt indeksi pitää biitata :smiley:

(S&P 500 onkin sitten vain +5% ja OMXH25 aika tarkkaan 0%… mutta ei nyt anneta näiden häiritä)

1 tykkäys

Tuossa oman OSTin tilanne tänään. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä itseä vähän hirvittää tämä nousu jo (ei siinä, antaa nousta :slight_smile: ). Mutta itse en kyllä voi allekirjoittaa sitä, että olisin tuon tuoton vain taidolla ja osaamisella saanut, vaan kyllähän markkina tällä hetkellä antaa aika paljon, kunhan vaan laittaa kädet alle ← Vaarallinen ajatus mielestäni.
edit. vaarallinen siis siksi, että sijoittaminen tuntuu atm liian helpolta. Ei hyvä tämä. Vähän pitäisi olla aina varpaillaan.

Eipä siinä, toivotaan, että sama ralli jatkuu vaikka seuraavatkin 10 vuotta, pääseepähän eläkkeelle reilusti suunnitelmia aikaisemmin… :slight_smile:
ytd24.8.

4 tykkäystä