Salkkujen tuotto-%

Sharpen luku 0,06. Osaako joku sanoa, mitä tämä siis minun salkun kohdalla käytännössä tarkoittaa?

Sanoisin, että riippuu markkinatilanteesta mikä on hyvä ja mikä ei. Jossain finanssikriisin syöksyssä 20 prosentin tappio oli hyvä tuotto kun kovassa nousussa 10 prosentin tuotto voi olla keskinkertainen. Pitkässä juoksussa homma tasaantuu, joku tyyliin 10% vuosituotto on hyvä saavutus. Indeksiin vertaaminen tai riskikorjattu tuotto kertovat enemmän toiminnan onnistumisesta kuin pelkkä tuottoprosentti.

2 tykkäystä

Nordnetin blogista:

“Mitä suurempi Sharpen-luku, sitä paremmin sijoitus on tuottanut suhteessa riskiinsä. Positiivinen Sharpen-luku kertoo siis siitä, että riskinotto on kannattanut ja negatiivinen luku sitä, että sijoitus on tuottanut huonommin kuin riskitön vaihtoehto olisi tehnyt.”

Sijoitusaikasi on niin lyhyt, että kantsii tarkistaa onko Sharpen lukusi laskettu oikealta ajanjaksolta.

Raportissa lukee “Sharpen luku 1v”, enkä tietääkseni pysty muuttamaan tuota ajanjaksoa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mitä Nordnet käyttää riskittömänä korkona Sharpen lukua laskiessaan?

Sitten pitää odotella, että salkullasi on vuoden historia, että se laskee sen oikein.

2 tykkäystä

Ne käyttää 3 kk:n Euriboria

1 tykkäys

Tämä taitaa olla OST-tili tai muutoin uusi, kun ei näytä tammikuuta?

Niin tai näin. Kelpaa tuotto :blush: itse en ihan tuohon kyllä yllä, mutta otin koronan lähes täysmääräisenä, jos loppuliukua ei lasketa.

Jep. Helmi-maaliskuun “koko salkun swing-treidissä” otin samalla OST:t 2kpl käyttöön (itselle ja rouvalle). Eli siis myin 95% omistuksista helmikuun lopussa ja menin all-in maalis-huhtikuussa.

Tuota swingiä ennen omistukset oli pääosin meidän vanhoilla AOT:llä, jotka olivat -1,3% YTD (minä) sekä -10% YTD (rouva) välillä 1.1. - 28.2.2020 (kävi muuten parhaillaan jossain 10-15% plussalla, eli oltiin tultu tuon verran huipulta jo alas kun myin omistukseni)… ajoittaminen ei onnistu yleensä!

Tällä omalla OST:lla (kuva yllä edellisessä viestissäni) olen käynyt siis aktiivisimmin kauppaa. Lisäksi on olemassa siis rouvan OST sekä yksi vanha yhteinen AOT, jossa on edelleen osakkeita.

Rouvan OST näyttää euromääräisesti laskettuna olevan +68% YTD (vaikka salkku näyttää 58%). Oletan tämän johtuvan muutamista onnistuneista päivätreideistä(?). Mutta tuo +58% kuvaa aika tarkalleen koko vuoden kehityksen huomioiden tuo aika ennen swingiä (-10% turskalla YTD AOT:n puolella).

Yhteinen vanha AOT on Danskessa ja kunnon graafia ei ole. Olen syöttänyt salkun KL oma salkku palveluun ja sieltä saa lähinnä tällaisen graafin (graafista puuttuu kuitenkin tämän päivän nousu n. +2,4%).

image

10 tykkäystä

Koska meinaat jättää päivätyöt? Meinaan, noilla prosenteilla sinulla on väkisten kohta melkoinen omaisuus povarissa, kun jo toista vuotta peräkkäin vedät samoilla luvuilla :sunglasses:

4 tykkäystä

Kerrytetään nyt hiljalleen tuota takuueläkettä :smiley: Tuuriahan tässä varmasti lähinnä on ollut.

3 tykkäystä

Vaatimattomuus kaunistaa :smiley:

7 tykkäystä

Wow! Täytyy sanoa, että hiljaiseksi vetää noi lukemat. Hieno suoritus ja varmasti ansaittu - ei noita pelkästään säkällä vedetä. Fantastic!

2 tykkäystä

En tiedä Astonin riskinsietokyvystä tai salkkujen koosta, mutta itsellä ainakin jos salkku nousisi vaikka 500 000 euroon(noilla prosenteilla siellä ollaan äkkiä), niin en mä uskaltaisi laittaa tyyliin yli 100 000 euroa, johonkin tappiota tekevään ruotsalaiseen pikkufirmaan. Siinä itse rupeaisi miettimään, että kuitenkin kurssi huonolla säkää tulee kohta 50 % alas ja täytyy osakeannissa laittaa 50 000 euroa sisään, jos haluaa säilyttää omistusosuutensa ja seuraavana vuonna taas uudelleen kurssi alas ja osakeantia.

9 tykkäystä

jos varat on ost tilillä, niin sinnehän saa sen 50k toki jos rouvan tili onkin vaan frontti niin … :slight_smile: jokunen vuosi varmaan pitää vielä sitten kerryttää. toivotaan muutamalle seuraavalle vuodelle vielä samaa Astonille!

3 tykkäystä

Päivitetääs tilannetta: 1v tulos 47%. Lähes 65% kaikista omistuksista Suomi-yhtiöissä. Viime viikkoina suurimmat nousijat Cargotec, sekä Intrum ja niiden lisäksi NEL joka palautui laskun jälkeen nopeasti. Rahastot tuottaneet erittäin hyvin viimeiset 1-2kk. Fortum alkaa näyttää hyvältä ja Wärtsiläkin palailee koronan jälkeisiä huippuja kohti. Pakko nostaa esille se tosiasia että yksikään sijoituksistani ei ole enää miinuksella tämän päivän jälkeen kun Capmankin punnersi vihreän puolella. En ole siis tehnyt toisinsanoen yhtään tappiollista sijoitusta koko sijoitushistoriani aikana tästä päivästä lähtien. Verottaja kiittää jossakin vaiheessa.

3 tykkäystä

Juu, tein saman tammikuussa. Kaikki lähti AOT:ltä OST:lle. YTD ei AOT:lla kerennyt olla kuin hieman vajaa 0,7%. OST kerkesi reilun 10% nousuun kun otin koronasta oman osani. Pähkäilin jonkin aikaa ja tuumasin, että pulkkamäki ei varmaan ole vielä loppu. Ehdin hypätä siitä mäestä pois ennen viimeistä 10-15 % laskua joskus maaliskuun alussa, tuurilla. Puolessa välissä maaliskuuta kädet tärisi niin, että menin ostamaan pari kertaa ennen aikojaan ja tietysti myymään vielä tyhmempään aikaan. No kai siitä jotain oppi. Maaliskuun loppupuolella alkoi kaikki uutiset olevan ulkona ja minulla tiedossa osakkeet joihin haluaisin sijoittaa ja joihin olin halunnut sijoittaa jo pitempään, mutta osa niistä olivat olleet aivan liian kalliita, vaan ei enää. Sen jälkeen oltiinkin all in tähän päivään asti. Pari pahvia ovat vaihtuneet vasta viime aikana, joista toista ei ainakaan olisi kannattanut myydä. No ihan tyytyväinen silti nykyiseen YTD tuottoon noin 59 %. Vähän on harjoittelemista vielä, että pääsee kolminumeroisiin lukemiin, jos koskaan enää :grin:

4 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa plussalla sitten Helmikuun! Tästä on hyvä jatkaa. Jos joku hämmästelee noita 3.10 ja 5.10 tapahtuneita pomppuja niin ne johtuvat sijoitus omaisuuden määrän muutoksista, ei itse salkun sisällöstä.

16 tykkäystä

jonkuverran foorumia seuranneena voi sanoa ettei astonilla tuuria vaan kyllähän tossa haiskahtaa intohimo markkinaa/firmoja kohtaan, ja tulos mikä saadaan kun perehdytään asiaan.

Vähän vielä miinuksella oma salkku, alotin tuossa kesäkuussa aktiivisemman sijottaimisen.
Noi jenkkien markkinat vaan rysähti melko lujaa kui paljo sielä on volaa verrattuna suomen pörssii.
Rahastoja ollu 20v, sieltä joku hillitty 150% voitto siitä ajasta, ne on ollu semmosia mitä en ees monesti muistanu, ja saa siellä pysyäkki.

1 tykkäys

Tuuria on sitä enemmän, mitä enemmän perehtyy.

1 tykkäys