Salkkujen tuotto-%

Hurjat tosiaan! Itsellä myös 31% YTD ja olen todella tyytyväinen salkkuuni ja verenpaineeni pysyy terveellisellä tasolla, vaikka vähän heilahtelisikin.

4 tykkäystä

Vastataanko kyselyyn salkun tuotot vivut huomioon ottaen vai ilman? Ihan vaan että vastauksia voidaan vertailla.

2 tykkäystä

Se tuotto, minkä salkku näyttää. :slight_smile: Jos vipua on ni sehän huomioi sen, ja jos vipu on nostettu muualta niin sitten voi itse laskea.

2 tykkäystä

Jos pystyisin ylläpitämään tämän vuoden tuottotasoa olisi minulla parinkymmenen vuoden päästä yli sadan miljoonan euron salkku. :smiley: Sikäli hyvä laittaa jäitä hattuun - tämä oli poikkeuksellisen hyvä vuosi ja tällaisia ei monesti ole. Mutta tuotot ovat ihan todellisia, että kyllä niitä voi pikkuisen juhlistaa nyt.

5 tykkäystä

Ei kun ajattelin, että olisin voinut laittaa monta vaihtoehtoa… :pray:. Ihan mielenkiinnosta ajattelin, että olis hauska tietää foorumin suorituksia. Aika monella kovat prosentit.

1 tykkäys

Pistetääs kuva tästä virstanpylväästä. Kuten kuvasta näkyy, aloitin osakkeiden kanssa pelaamisen ihan hyvään aikaan. Tässä ei ole takana juuri muuta kuin moukan tuuria ja fiksumpien peesailua, kiitos foorumille siitä.


Loka-marraskuun vaihteessa vähän hikoilutti.

2 tykkäystä

On tämä kyllä melkoista ralliaikaa.

Oma sijoitusstrategia on pääasiassa mallia osta-ja-pidä, sillä tarkennuksella, että ostan lisää nouseviin kursseihin voittajia ja pyrin myymään heikoksi osoittautuvat yhtiöt salkusta vikkelästi pois. Koska salkussa on vain noin 10 yhtiötä ja vaihtuvuus on ehkä keskimäärin 0-2 yhtiötä vuodessa, niin melko mummomaista on liikenne salkun sisään- ja uloskäynnissä. Kuukausiostoilla sitten aina lisää niitä salkun yhtiöitä, jotka ovat esimerkiksi edellisten osarien muodossa vakuuttaneet eniten tai niitä, jotka ovat mielestäni perusteettoman edullisia. Koronakuopassakin meno oli aikalailla tätä. Vain yksi pieni myynti ja kuukausittain lisää salkun kivijalkoja.

Tällaisella mummo-strategiallakin on tullut ihan käsittämättömiä tuottoja viimeisten vuosien aikana. Muistelisin, että viime vuosi oli niukasti vajaa 80 prosenttia ja tämä vuosi näyttää olenan YTD hieman yli 100 prosenttia. Toisaalta, kun salkussa on mun kymmenen parasta sijoitusideaa (yhtä lukuun ottamatta kaikki Helsingin pörssistä), enkä pidä itseäni kummoisenakaan ajoittajana, on helppo istua näiden kyydissä markkinatilanteesta riippumatta ja jatkaa kuukausittaisia ostoja salkun kivijalkoihin myös jatkossa.

Tosin tunnustan, että viimeiset vajaa 2 kuukautta olen laittanut osan ansiotulovirrasta sivuun sijotusasuntoa varten, mutta tämäkin johtuu enemmän asuntosijoituskiinnostuksesta kuin pörssin kuumuudesta.

10 tykkäystä

Hieman off-topic, mutta en hätäisesti löytänyt parempaakaan paikkaa tälle viestille. Oman OST-salkun (ainoa salkku) YTD näyttää tänään +62%. En olisi todellakaan uskonut tänä vuonna saavani näin korkeaa tuottoa, enkä myöskään usko ensi vuonna yltäväni samanlaisiin lukuihin, puolet tuosta niin olisin enemmänkin kuin tyytyväinen.

Varsinkin kun salkun koko on vielä alle 10k€ ja tuotot euroina ovat sen mukaiset, olen vielä ylpeämpi siitä, että olen tänä vuonna kehittynyt huomattavasti sijoittajana. Sijoitussuunnitelmassa on pysytty jo kohtalaisen hyvin, eikä ole tullut veivailtua liikaa niitä lappuja joiden olen ajatellut pysyvän salkussa kauemmin. Ei ole mielestäni enää tullut lähdettyä mihinkään FOMO-keissiin mukaan, vaan jokainen yhtiö on tutkittu huolellisesti, ennen kuin on sormi mennyt osto-napille ja tähän haluan jatkossakin kiinnittää erityistä huomiota.

Sijoitussuunnitelmaa täytyy luultavasti kuitenkin hieman vielä tulevaisuudessa hioa ja tuoda hyvin keskitettyyn salkkuun lisää hajautusta, kun suunnitelmissa on hyödyntää myös opintolainaa opintojen joskus alkaessa. Monella täällä on hurjia tuottoja ja kaikille paljon onnea niistä, kuitenkin haluan vielä muillekin varsinkin aloitteleville sijoittajille muistuttaa, että kyseessä on pitkä peli :slight_smile: “Se joka alussa hosuu, myös lopussa väsyy”

9 tykkäystä

Mä oon pikkusen innoissani siitä. Ei kai huomaa? Koitan näinä aikoina koko ajan hillitä itseäni, että pysyy riskit kontrollissa…

3 tykkäystä

Aika upeasti puolet 270 äänestä yli 50% tuotot!

2 tykkäystä

Minä niin tiedän tämän tunteen! Vaikka edellisestä päivityksestä on vain pari viikkoa niin melkoinen ajanjakso on taas ollut! Vaikka 2 vko on melko flattina olen tähän jaksoon erityisen tyytyväinen, kun miettii tälle ajanjaksolle salkun suurimman omistuksen performointia! Kamuxin sulamista on paikattu onnistuneesti veiveillä Teslalla, Solteqilla, Nordnet IPO:ssa ja Sievillä. Pahin vastustaja on peilissä…

image

1 tykkäys

Kaikessa markkinahekumassa pitää vähän itse pysähtyä, miettiä sijoittamista, ja merkitä itselleni yksi merkittävä merkkipaalu!

YTD pyörii 100% yläpuolella, kaikki valitut osakkeet tuntuvat lottovoitolta. Aivan liian helppo peli tämä sijoittaminen. (tuhat silmäniskuhymiötä)

No mutta oikeasti. Sijoitusuraa takana n. 2vuotta. Olen palkan mukaan aikalailla keskituloinen, ja liikkeelle on lähdetty omilla varoilla ja säästöillä = nollista. Vaikka markkinat ovat tuntuneet antavat päävoiton kaikilla kupongeilla, on viimeinen kuukausi ollut itselleni merkityksellinen. Olen saanut ensimmäistä kertaa ehjän kuukauden, jolloin pörssissä olen tuottanut enemmän euroja kuukaudessa (huom. ei realisoitu!) kuin palkkatyöstäni. Teoriassahan(!!!) tämä tarkoittaisi, että voisi lopettaa työt, ja elää näillä tuotoilla. Näin en toki laske, mutta ajatus siitä, että olen yhden kuukauden jo voittanut leipätyöni tällä “harrastuksella” saa kyllä mielen iloiseksi.

Sulka siis hattuun, ja Timo Harakalle terkut, että kyllä ne matalapalkkaisemmilla aloilla työskentelevät ihmiset tästä hyötyy myös.

image

28 tykkäystä

Kyllä sitä korjausta jossain vaiheessa tulee…

6 tykkäystä

Kummasti alkoi tuottokäyrä loivenemaan kun tyhjensi mökkiprojektin verran pelimerkkejä energialapuista. Salkussa enää EVO, Quantafuel, Smart Eye ja pikku siivu Plugia. Mökki pystyyn ja sen jälkeen taas uuteen nousuun!

14 tykkäystä

Nordnetin näyttämä tuottoprosentti salkulle. Sijoitetun oman pääoman määrä on nyt n. 15-kertainen verrattuna aikaan ennen koronaa. Suurimman lisäyksen tein kesäkuussa, kun myin yhden kiinteistön ja menin lähestulkoon all-in osakkeisiin. Lyhyen ajan tavoitteesta on nyt noin puolet saavutettu.
image

20 tykkäystä


Kuukausi sitten oli tilanne synkkä. Olin juuri panostanut isosti Red Eye malli salkkuun ja minulla oli myös erittäin iso paino ruotsalaisissa pelifirmoissa ja ruotsalaisissa pienfirma rahastoissa. Vipu oli myös tapissa. Tein rauhallisia peliliikkeitä ja aloin purkamaan vipua ja silrtämään painoa ruotsista globaalimpaan hajautukseen. Samalla kaikki osavuosikatsaukset osuivat Suomi firmoissa. Tulikin hyvä kuukausi. Rokote koitti pistää kapuloita rattaisiin.

9 tykkäystä

Sopiiko laittaa kysely kaupankäyntikuluista samaan ketjuun. Nimittäin voi olla kuluja aika runsaasti, jos käy viikottain 1-5 kauppaa. Osto/myy.

Itselleni oli yllätys. Avasin Nordnetin sivuilta “kaupankäyntikulut” 2019 ja yllätys oli suuri 9700€
Siinä ei ole edes liimittikorko, joka itselläni oli yli 700€
2019 voittoa tuli 51000€ josta verottaja kiitti 14,600€muuttui lopulta 12.000€.

3 tykkäystä
Kaupankäynnin kulut 2019
  • 50-500€
  • 501-2000€
  • 2001-4000€
  • 4001-6000€
  • 6001-8000€
  • 8001-10000€

0 voters

2 tykkäystä

Millä tasolla olet, kun saat melkein 10k kulut? Ihan jäätävät kulut nimittäin, tosin jos salkku myös iso, niin eikai sillä silloin väliä. Saa kuitenkin aika paljon tehdä profittia, että saa nuo kulut katettua.

1 tykkäys

Teetko todella suuria kauppoja vai onko tuo kauppojen lukumäärä alakanttiin? Kun tuolla melkein 10k€ summalla ja joka viikko 5 kauppaa tulisi yhden kaupan kuluksi melkein 40€ / kauppa.

1 tykkäys