Salkkujen tuotto-%

Ei haittaa. Jatka :blush:

4 tykkäystä

Ei ollut tarkoitus taaskaan hyökätä, mielestäni päivitykset ovat edelleen mielenkiintoisia ja niitä mielelläni seuraan. Ajattelin vain että kun itse tykkään laittaa kaiken matalalla kynnyksellä exceliin, niin se voisi olla oikeasti näppärää myös sinulla. :blush:

3 tykkäystä

279,85% viidessä vuodessa. 10 vuotta ei ole ollut salkku nordnetillä vielä.

Edit: mutta toki seittemässä vuodessa voin laittaa jos naksun verran pidempää aspektia haluat: 345,65%

Edit 2: lisätäämpä vielä screenshotti ettei mene pelkäksi huuteluksi

26 tykkäystä

Kiitos! Hmm, löytyyköhän Mandatumilta tuollaista mistä näkisi noin selkeästi, vaikkap vuoden, 3v ja 5v ajalta. Pitää käydä tutkimassa

Kakkos salkku lähti ihan hyvin liikkeelle. Noin 1/6 osa osakkeista.
Ykkös salkku nordeassa .aot llä n.1/ 5 osa osakkeista voitolla n.200%
Ostilla suurin osa, nyt näyttää 20% voitolla mutta joutunut lypsämään muutaman kerran. Oisko 25% lähellä.

3 tykkäystä

Tässä salkussa syynä jatkuva osto-myynti akseli. Vipua en ole käyttänyt ja tuskin ikinä käytänkään. Myös liian pieni perehtyminen sijoittamiseen näkyy. Tuo syyskuu oli sitä taukoa kun olin myynyt kaikki. Sit marras-joulukuussa lähdettiin liikkeelle uudestaan. Nyt en enää myy. Lisäilen vain. Putoileva savo-solar puukko koettu. Suurin virhe vrm ikinä ja mietin miksi edes olin niin sokea. Mentaliteetti “kyllä se vielä nousee joku päivä” ei tässä kohtaa auttanut. Joku tuolla puhuikin salkun elvyttämisestä ja teen parhaiten eli rauhallisin liikkein ensi vuosi kuiville ja siitä raketin lailla yläilmoihin. Nyt jouluun 30. pv saan ekan isomman palkan niin josko siitä alkais kamuxia ja Qt:ta nosteleen. Myös Metso outoteciin tuun panostaan seuraavan 7kk aikana paljon.

Jos tuon salkun nyt ensi vuonna saisi kuiville niin olisin oikeasti tyytyväinen. Se olkoon ensi vuoden tavoite. Sijoitushorisontti on pitkä. Puhutaan yli 10v reilusti. Uutta päivitystä maaliskuussa 2021 miltä näyttää.

17 tykkäystä

Tuossa vielä summat punaisella ylhäällä. Matka jatkuu oppineena.

29 tykkäystä

Kiitos rohkeasta avauksesta, harvempi uskaltaa jakaa salkkuja mitkä ovat miinuksella ja tämä on omiaan vahvistamaan sitä harhaluuloa, että kaikki tahkoavat nyt voittoja.

Virheistä oppii ja ei muuta kuin eteenpäin ! :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä

Mahdatko olla ihan perillä Nordnetin kaupankäyntikuluista? Jos oikeasti olet ostanut 2kpl Savosolaria 0,4 eurolla ja kaupankäyntikulut minimissään jotain 3e luokkaa niin ei riitä edes kymmenkertaistuminen, että jäisit edes omilles. Jos käy kauppaa noin pienillä summilla, Nordnet on varmaan huonoin paikka tehdä niin.

7 tykkäystä

Tän vuoden lopussa alan saamaan isompaa vaki palkkaa joten summat tulevat nousemaan myös. Savosolaria ei ole ollut enää kuukausiin salkussa eikä ikinä enää tule. Plussalle päästään viimeistään 2022 kesäkuussa. Seuraan nyt pääasiallisesti inderesin mallisalkkua ja niitä toimia. Seuraan myös raportteja sekä aamukatsausta täällä niin kovin pieleen ei voi mennä.

1 tykkäys

Tämäkin on ihan hyvä taktiikka, muista kuitenkin että isoja kavereita kun peesaa olet aina yleensä markkinareaktion verran jäljessä.

1 tykkäys

Joku postaili tänne pidemmän aikavälin salkun kehityksestä ja voisin kertoa ehkä opettavaisenkin tarinan vakuutussäätämiseni pitkän ajan tuotosta.

Taisi olla vuosi 2005 kun nuorena parikymppisenä kloppina tarttui Rahoitusvakuutusmeklarit ( ei ihan 100% muistikuvaa firman nimestä ) niminen lafka hihasta jossain Helsingin keskutassa ja aikani kuluksi suostuin bisnestapaamiseen. Saavuin tapaamiseen tuohon aikaan mahdollisesti joku EdHardy lippis päässä ja annoin pukumiesten visioida lokoisia eläkepäiviä. Satuin olemaan nuoreksi mieheksi ihan kohtalaisissa varoissa, olin kova poika pelaamaan ja heitin 11t heidän suosittelemaan pääomaa turvaavaan salkkuun. En nyt tähän hätään osaa sanoa mitä salkku sisälsi mutta otettiin mitä viisaammat suosittelee.

Jonnet ei muista mutta tästä seurasi jokusen vuoden päästä mm. Iso pörssiromahdus mikä laski entisestään laiskahkoa kiinnostusta seurata mitä pääomalleni tapahtuu. Seurailin salkkua puoli silmällä kerran vuodessa kirjeiden välityksellä, mutta jossain vaiheessa salkku siirtyi toisen lafkan alaisuuteen mistä ei jostain syystä enää rahastopäivitystä postitse tullut ( voipi olla että reissaillu tai muutotkin vaikutti tähän ). En myöskään omannut muita tilejä kyseisessä lafkassa ja totesin että hautautukoon sinne, elämässä on paljon mielenkiintoisempia asioita kuin raha ja katsotaan joskus eläkkeellä paljonko siellä on.

Olen aina ollut kova tekemään töitä ja elelen melko mukavaa elämää ansiotuloilla joten jossain vaiheessa tosta tuli jopa sellainen leikkimielinen peli etten halua tietää mitä siellä tapahtuu. Sain kuulla silloisilta tyttöystäviltä että millaisella kaverilla on jossain ~11tonnia eikä edes seuraa kyseistä salkkua ollenkaan, mutta kohauttelin sille olkia että onhan se hyvä että on jossain “patjan alla” rahaa mitä en pääse käyttämään. Lopulta tästä seurasi se että en lopulta edes muistanut/tiennyt että missähän mun rahat edes on.

Noh jossain vaiheessa sitä sitten alkoi miettimään että vaikka pärjään ansiotuloilla ja diggaan tehdä töitä, joten en sinällään haaveile mistään valtavista pesämunista, niin onhan se vaan tyhmää etten hieman panosta sijoittamiseen. Sen seurauksena lopettelin suurimman osan pankkien salkuista tai rahastoista ja päätin alkaa oman itseni herraksi ja alkaa sijoittamaan itse rahani suoriin osakesijoituksiin. Olen aina ollut kiinnostuneempi kirjallisuudesta ja historiasta kuin luvuista, mutta oli sellainen olo että jos saisin lapsia niin haluaisin osata puhua niille sijoittamisesta. Sitten heitin Dostojevskin ja Hugot hetkeksi nurkkaan ja lukaisin läpi vinon pinon sijoituskirjoja.

Tästä päästäänkin sitten viime talveen. Mietin että tämähän on silkkaa idiotismia että tollainenkin summa seisoo jossain ja päätin vihdoin selvittää mitä vakuutussäästötilille kuuluu. Jouduin käymään papereita läpi ja soittamaan lopulta OP:lle että onkohan mulla siellä rahaa. No olihan siellä ja lopulta koitti totuuden hetki kun mulle selvisi onko musta tullut miljonääri ~15v aikana.

Ei ollut. Viivan alla oli 11700€. Selkeästi mua ei huijattu vaan kyseistä 11tonnin pääomaa oli suojeltu niinkun luvattiin. No eipä mennyt veroja ja lopulta tästä summasta taisi mennä yli puolet 2x€ hinnoilla Qt grouppiin. Mitä tästä opimme? Nuorena saa olla tyhmä ja sen voi sitten korjata vanhempana. Jos tohon laskee suoraksi jatkeeksi sen Qt groupin tuplauksen ( koska olishan ne rahat muuten johonkin matkan varrella palanut ) niin onhan siinä sitten edes 50% tuotto läpi monen pörssiromahduksen.

Mietin pitkään jaksaako kukaan lukea, mutta siinä ainakin pitkän ajan sijoitushorisontti kun joku sellaisien perään kyseli.

100 tykkäystä

Aivan mahtava teksti kiitos! :v: Oli mukava hörppiä kahvetta ja lukee läpi. Tälläsiä tarinoita lisää! Varmasti olis vaikka mitä siistiä settiä tapatunu porukalle. Veikkaan että lukijoita täällä riittäa… Itellä se ongelma että en osaa enää vetää ku isolla munalla riskisii lappuihin kii. Ens vuoden tavote on että saisin edes puolet rahoista johki turvallisiin osakkeisiin. Ehkä sit vaikka ETF…

7 tykkäystä

Tuota graafiasi kun katson niin päättelen että noi suuret pystysuorat putoamiset on välityspalkkioiden aiheuttamia? Monella on hyvä nyrkkisääntö että osakeoston/myynnin välityspalkkio ei saa olla yli 1%. Jos olet Nordnetin taso 4:lla eli 9e per välityspalkkio niin osake oston/myynnin pitäisi olla siis yli 900 euroa. Suuremmilla välityspalkkioilla ei ole mahdollista pysyä edes indeksi perässä saati voittaa sitä. Rahastosäästäminen on kulutonta Nordnetillä. Nordealla taitaa olla osakevälityksessä kulu katto 1% joten jos halut pysyä osakepoiminnassa ehkä toisen välittäjän käyttäminen voisi piristää tuottograafiasi.

2 tykkäystä

Taisin tehdä laskelmat tän suhteen parisen kuukautta sitten:

3 tykkäystä

Kulujen huomioiminen missä tahansa taloudellisessa toiminnassa on menestymisen edellytys ja ne tulee ottaa huomioon valintoja tehdessä. Kun sijoitettavat summat on syystä tai toisesta pienehköjä, niin kannattaa harkita niiden sijoittamista säännöllisesti rahastoihin. Kun rahastossa oleva kokonaissumma on kasvanut säästöjen ja tuottojen seurauksena, niin vaihtaa ne sitten suoriin osakeomistuksiin, mikäli järkeväksi sen kokee.

2 tykkäystä

Tänään meni 70% rikki. Exit plan nyt piirustuspöydällä.

15 tykkäystä

Kuten jo edellä puhuttiin niin kaupankäyntikulujen takia kannattaa unohtaa Nordnet. Ja kulu ei ole lähelläkään 3e noilla kaupoilla. Jos et ole tehnyt kauppaa edellisessä kuussa niin maksat 9e per kauppa ja jos olet tehnyt 1-10 kauppaa niin hinta on 7e. Siinä varmastikin ne kulut, jotka tässä tapauksessa on kyseessä.

Kannattaa siis harkita esim Nordeaa, jossa maksat prosentin kuluja. Nordnetissä ainoa vaihtoehto minun mielestä on ostaa rahastoja, joita saa ostaa ilman merkintäkuluja.

2 tykkäystä

Jatkoa ketjulle Salkkujen tuotto-%:

Tuotto % salkku 1.1.2020 - 11.12.2020

Aloitin sijoittamisen kuivana suoriin osakkeisiin huhtikuun lopussa. Olin tätä ennen jahkaillut sijoittamisen aloittamista jo lähes kolme vuotta.

Olen aina ollut kiinnostunut taloudesta ja ajatellut että aloitan sijoittamisen vasta sitten kun olen varma, että osaamiseni on riittävä. Tämän seurauksena myöhästyin myös pandemian aiheuttaman nousurallin vaikka sen mahdollisen tuottopotentiaalin tiedostinkin. Kun ymmärsin että taas oli mennyt hyvä sauma ohi kaiken odottamisen jälkeen päätin että sijoittaminen on vain yksinkertaisesti pakko aloittaa, sillä se pakottaisi minut perehtymään, seuraamaan kursseja sekä uutisia. (Yllättäen asia kiinnostaa, kun on oma hevonen ojassa)

Sijoittamisen aloitettuani olen:

  • Tehnyt virheitä
  • Kuunnellut podcastejä
  • Oppinut virheistä
  • Lukenut inderesin foorumeita
  • Tehnyt omia päätelmiä & onnistumisia

Nyt vihdoin indeksin voitettuani olen tullut siihen tulokseen, että paras päätökseni ikinä oli rahan työntäminen lähes sokeana osakkeisiin vaikka yksikään alkuperäisistä ostoistani ei ole enää salkussani.

Tarinan opetus… tekemättä ei opi !

16 tykkäystä

500% rikki :partying_face:
5 päivää sitten oli 400%

46 tykkäystä