Salkkujen tuotto-%

Siinäpä se oma salkku nyt noin puolentoista vuoden ajalta. Kuukausittain menee rahaa rahastoihin ja sitten makustelua osakkeilla suhteessa noin 1:2. Vuoden onnistumisia Talenom, MetsäBoardin osto pari kertaa 4€ ja Kamux 5€. Niin ja tietty Nokian myynti ennen Q3 osaria. Suurinta turskaa on tarjonnut tänä vuonna Wärtsilä sekä Baswaren ostotarjouksella spekulointi. Suurimmat epäonnistumiset myös lueteltu kun luovuttu niistä liika aikaisin Talenomin ja MetsäBoardin kohdalla…

3 tykkäystä

otsikko on tuotto%, mutta siis onko tässä tuotto% 1786% aika mehevä.

2015 isoimmat painot taisivat olla Elektrobit/Bittium, Revenio ja Comptel ja niistä siirtin varallisuutta raaka-aine ja jalometalliyhtiöihin jotka omasta mielestä vaikuttivat suhteellisen aliarvostetuilta ja se osoittautui juuri oikeaksi hetkeksi. Nyt pari vuotta mennyt kovalla volalla, mutta mitään suuria loikkia ei ole sattunut samassa mittakaavassa. Edelleen suurin paino salkussa on Raaka-aineisiin liittyvissä yhtiöissä.

3 tykkäystä

Laitetaan omakin kun vuosi alkaa olla lopuillaan eikä taida enää jaksaa alkaa veivaamaan mitään tämän vuoden puolella.

Yllä tämä vuosi
Ja alla salkku 3v. Kelpo taapero tästä on tullut:

13 tykkäystä

Tämä Nordnetin antama kaavio näyttää aika hurjalta :sweat_smile:
Todellisuudessa salkkuni tuotto on kuitenkin +8,6% (+0,56% tänään mittarissa kirjoitushetkellä)
Pidän sitä ihan kohtuullisena ottaen huomioon kaupankäytikulujen olleen usein yli prosentin verran toimeksiannoista. Vipuakin oli alkuun huolimattomasti mukana ja se näkyy

4 tykkäystä

Vuosi alkaa olemaan veivailujen osalta taputeltu ja eihän tuon oman salkun kehitys ihan huono ole!
Jotenkin kutina, että ei tämmönen meno montaa vuotta jatku. :grinning:

8 tykkäystä

Kehtaako tänne näin vaisuja indeksinomaisia edes laittaa? No loppuvuodesta osui pari peliliikettä.

10 tykkäystä

Harva täällä miinustuloksia näyttää, mutta mulla on kolmen vuoden tulos vielä hieman miinuksella kovan biohit painotuksen vuoksi. Nyt viiminen 3kk pelasti paljon kun irtaannuin biohitistä stop lossilla kesällä ja sitten taas pohjilta siihen isosti kiinni plus opton ekan päivän ostoilla. Koko vuosi siten 60 pinnaa plussalla.

5 tykkäystä

Kaipa tämä nyt aloittelevan nyyppän käppyräksi on siedettävä. Ei hävitty indeksille vaikka jokunen kämmikin matkalle mahtuu.

6 tykkäystä

Näistä käppyröistä kun muistaa vähentää tappiolla myynnit niin ollaan lähempänä lukemia joilla on oikesti jotain merkitystä. Nämä käyräthän saa halutessaan näyttämään lähes mitä lukemia vaan kun ensin kärsii tappiot pois alta. Tämä vaan yleisenä huomiona. :+1:

Nuo käppyrät ovat salkun tuotto käyriä, ja sisältävät kaikki tapahtumat, myös tappiolla myynnit. Niitä ei voi manipuloida millään “tempuilla” .

5 tykkäystä

Tuotoissa lienee kuitenkin mukana talletukset jotka ainakin nordnetissä näkyvät nousseena tuottona päiväkohtaisesti. En ole varma onko nuo salkun tuottonäkymässä poistettu.

1 tykkäys

Talletukset eivät vaikuta tuohon tuottonäkymään

6 tykkäystä

Itse olen Nordnetissä huomannut, että kun sinne tallettaa rahaa, niin salkun “Tuotto tänään” näyttää prosentteina talletuksen määrän suhteessa salkussa jo olevaan pääomaan, mutta sen päivän kohdalle ei tule silti nousua tuohon tuottokäyrään.

Se näyttää talletuksen jälkeen aina hetken aikaa väärin, mutta korjaantuu parin tunnin sisällä.

6 tykkäystä

Jep, ei vaikuta talletukset kuin hetkellisesti juuri senhetkiseen tilanteeseen kunnes efekti katoaa. Eli ei näissä käppyröissä ole sen efektiä. Ja ottaen huomioon paljonko verottaja on kahmimassa niin paras ollakkin käppyrä plussalla :slight_smile:

(itsellä yli puolet tuosta tuotosta on jo ns. toteutunutta kun olen treidaillut edestakaisin ja ei-ihan-lopullinen raportti näyttää että herra Vero Karhu on jo käsi ojossa)

3 tykkäystä

Mulla on verotonta tuloa vuosiksi eteenpäin joten herkästi koittaa ottaa yliostetut tilanteet haltuun tai tehdä momentumilla lyhyitä treidejä kuten toi optomed oli. Toivotaan että nousu jatkuu…

Pienellä keskitetyllä salkulla on helpompaa tehdä kova käppyrä kuin isolla ja hajautetulla. Oma pieni “sivusalkku” teki reilussa parissa vuodessa 120% plussaa. Salkussa on ollut tyypillisesti 2-4 osaketta ja salkun koko on vaihdellut muutamasta tonnista reiluun kymppitonniin. Siellä oli myös Nokiaa, kun negari tuli ja salkku tuli hetkessä alas yli 15 pinnaa. Keskitetty salkku on ärhäkkä liikkeissään hyvässä ja pahassa.

4 tykkäystä

Mulla taitaa olla tulossa paras vuosi tähän saakka, varsinkin euroissa.
Hyvältä näyttää prosenteissakin.

2 tykkäystä

Mulla on ollut viimeinen puoli vuotta maagisen hyvä. Salkkuun Exel 4,2 euroon, talenom 32€, Kamux 5.2€, Harvia 6.8€, Metsä board 4€, Fodelia kh 4.7, nämä kaikki on lentäneet. Vanhoista omistuksista Titanium ja etenkin Hoivatilat tykittäneet hyvin. Pari isoa epäonnistumistakin on osunut, verkkokauppa ja nokia. Nixu myös nikottelee. Nordeat myin pois suunnilleen omillani.

Pääsalkku ytd +30% ja pieni sivusalkku +14% (nokia tiputti tämän)

Tulossa kokonaisuutena kaikkien aikojen paras vuosi ja mikäs siinä kun salkku on nykyään sen verran iso, että euroissakin tulee jo kunnon plussa mälli :ok_hand::ok_hand:

6 tykkäystä