Salkkujen tuotto-%

Joo, toki tuossa usean miljoonan tapauksessa ainakin itse olisin jo aika isolla osuudella pörssin ulkopuolella muissa sijoituksissa. Toki riskinsä kaikkialla.

2 tykkäystä

Sitä kun luulis, että katto tulis vastaan pian.
image
Äskettäin tuli 2 vuotta täyteen. +244%, kulmakerroin vain kiihtyy :crazy_face::crazy_face:

32 tykkäystä

Kannattaa katsella tuota logaritmisella asteikolla.

7 tykkäystä

Tasaisesti ylöspäin vaikka indeksiä pari prosenttia jäljessä ollaankin. Kuukaudessa vaivaiset 2,3% / 2150€ nousua, eli yli sen mitä peruspalkastani jäisi nettona käteen. Mukava huomata, että salkun kasvaessa myös euromääräiset tuotot alkavat olemaan jo varsin tuntuvia.

5v graafi näyttää edelleen surulliselta :smiley:

40 tykkäystä

Ekonomisti ja sijoituskirjailija Burton Malkiel esitti vuonna 1973 kirjassaan Sattuman kauppaa Wall Streetillä(A Random Walk Down Wall Street) vertauksen, jonka mukaan sokea apina, joka heittää tikkaa talouslehtien sivuille, osaa valita yhtä tuottavia osakkeita kuin ammattimainen osakesalkunhoitaja.

Minähän apinana tästä innostuin ja aloin vuoden alussa valitsemaan salkkuuni osakkeita silmät sidottuna tikkaa heittämällä. Osakevalinnan suoritan tämän vuoden ajan joka kuukausi.

Tässä tikkasalkun tuotto ja sisältö tällä hetkellä:

Tämän lisäksi halusin vielä jotain lisää tähän vuoden kestävään tikanheittoprojektiin. Niinpä sitten haastoin YouTubessa katsojat sijoituskilpailuun, jossa katsojat saavat joka kuukausi äänestää minkä yhtiön osaketta ostan toiseen salkkuun.

Tässä kansansalkun tuotto ja sisältö tällä hetkellä:

Tällä hetkellä voi sanoa että kyllä kansa tietää, mutta tämä kilpailu päättyy 7.1.2022. Silloin selviää lopullinen voittaja, sekä se kuinka tuottava apinan sijoitusstrategia on. Apinakin tajuaa että vuosi on sijoitusaikana erittäin lyhyt, ja nämä salkut olisi tarkoitus pitää ja niitä seurata myös jatkossakin. Olen lisäksi luvannut lahjoittaa tämän vuoden mahdollisten sijoitustuottojen verran hyväntekeväisyyteen, niin että kilpailun voittaja/voittajat saavat valita hyväntekeväisyyskohteen. Kaikki osakepoiminnat sekä salkkuraportit nähtävissä YouTubessa. Seuraavat osakkeet valitaan vielä tämän kuukauden aikana, kannattaakin laittaa OsakeApina-kanava tilaukseen, niin pääsee osallistumaan kansansalkun rakentamiseen.

Ystävällisin terveisin
OsakeApina

89 tykkäystä

Tikkaa heittämällä näyttää matchaavan indeksin aika hyvin :smiley:

7 tykkäystä

Ennen kesäkuuta salkussa oli vain Nokia, jonka jälkeen pohdin (eli luin täältä) vähän pitempää mitä ostaisi. Kesäkuun alkupuolella siis loput toimeksiannot. Yhden osakkeen olen myynyt tappiolla (juuri sen kohdalla en käyttänyt aikaa tutkimiseen). Oli oikeastaan hyvä, että sijoitustusvirhe tuli näin alkutaipaleella. Loput osakkeet onkin sitten hyvin pysyneet plussan puolella. Nokia ja tecnotree noussut eniten. Salkku tällä hetkellä plussalla 31%, joten oikein mukavasti näin muutamassa kuukaudessa. Iso kiitos siitä tämän foorumin aktiivisille keskustelijoille! :+1:

7 tykkäystä

Eilen se päivä koitti, kun olin uskomattoman onnellinen ihminen. Nimittäin Sievi & Boreo uutiset nostatti salkkua todella railakkaasti, olihan Sievi toiseksi suurin omistus salkussani.
Tässä samalla meni 40% tuotto tälle vuodelle rikki. Tänään toki korjattiin jo hieman noista lukemista, mutta voimpa ainakin sanoa, että sielä on käyty.

Muistan, kun vuoden alussa istuin käsieni päällä, enkä tohtinut ostaa oikein mitään, kun kaikki tuntui kalliilta. Lopulta kuitenkin uskaltauduin markkinoille, niin eiköhän muutamaa päivää myöhemmin rytissyt ihan mukavasti (Nasdaq korjasi), salkku kävi joitain prosentteja hetkellisesti pakkasella.

Tuohon aikaan tuli tehtyä todella paljon hölmöjä virheitä. Osittain se toki johtui siitä, että olin armeijassa, osittain panikoinnista ja osittain liiallisesta riskinottohalukkuudesta. Ostin siis ihan momentumin mukana melko tappiin arvostettuja osakkeita ja kun kurssit laski, niin myin paniikissa. En ymmärtänyt teknisestä analyysistä mitään, enkä oikeastaan edes kerinnyt opiskelemaan perusasioita intin aikana.

Kun kuitenkin pääsin armeijasta maaliskuussa, niin ajattelin, että nyt loppuu sekoilut ja rupean panostamaan sellaisiin yhtiöihin, joita todella haluan omistaa. Uutena strategiana oli siis ostaa kohtuu hinnalla hyviä & itselle mielenkiintoisia yhtiöitä.
Tähän aikaan kiinnostuin teknisestä analyysistä ja sen kiehtovasta mahdollisuudesta ajoittaa ostoja edes hieman paremmin, kuin pelkällä mututuntumalla. Opettelin perusasiat (tässä huom. en edelleenkään ole mikään guru käppyröiden kanssa, mutta uskon saavani paremman todennäköisyyden oikealle ostopaikalle nykyään nimenomaan teknisen analyysin perusteella).

Muistan, kun sanoin isälle ja muutamalle kaverille joskus helmi-maaliskuun vaihteessa, että “jos pääsen 8% vuosituottoon tänä vuonna, niin olen tyytyväinen”. Noh, täällä sitä mennään edelleen 37% tuotolla. Pakko myöntää, että matkan varrelle on tullut aivan uskomattomia ajoituksia, jotka ovat olleet täysin puhdasta tuuria, enkä voi ottaa kunniaa millään tavalla “osaamisesta”.

Muutamia mainitsemisen arvoisia ajoituksia: Sievi 1€, OmaSp juuri ennen pomppua ylöspäin noin 12€ tienoilla, Tecnotree 0.75€. Viimeisimmästä näistä luovuin jo euron kohdalla, joten vuoden tuotto voisi olla huomattavasti suurempi.

Hauskinta tässä on se, että isäni & hänen naisystävänsä ovat peesanneet meikäläistä hyvin aktiivisesti. Juttelin heidän kanssaan eilen siitä, että kuinka hyvin nuo yllämainitut osakkeet ovat osuneet kohdalle ja he tietysti ovat varmaan siinä uskossa, että minulla on jotkut maagiset kyvyt ostaa räjähtäviä osakkeita kerta toisensa jälkeen.

Noh, siinä tuli sitten puhetta vuosituotoista ja kerroin heille, että minulla meni aivan käsittämätön 40% tuotto rikki tälle vuotta.
Kysyin heiltä, että minkälaisella vuosituotolla he purskuttaa eteenpäin…
Tässä kohtaa meinasi lentää kahvit suusta, kun isä sanoi, että hänen YTD on 87% & hänen naisystävä sanoi, että YTD on 64% täysin puhtaasti peesaamalla meikäläistä. Uskomatonta. Mainittakoot, että heillä molemmilla oli pohjalla muutama muukin (eri)osake, ja sen takia heillä tuollainen eroavaisuus tuotoissa. Lisäksi heillä kummallakin on erikokoiset salkut ja minulla taas vastaavasti on huomattavasti suurempi salkku kuin heillä.

Tänään mainitsin ostaneeni muutamaa muutakin osaketta kurssilaskujen myötä. Pörssin sulkeuduttua heidän molempien salkkuun oli maagisesti ilmestynyt samat rivit.
Mielenkiinnolla odotan loppuvuotta ja sitä, että kuinka kauan tälläinen päätähuimaava purskutus eteenpäin voi jatkua… :person_shrugging::rofl:

21 tykkäystä

Laitetaanpa, kun on nyt kehitys ollutkin heikkoa ja on luosutti - 10% alas, kun mörnittiin +75% ytd aika pitkään.

Itse o tulkut otettua takkiin. Mm. Medexus ja scorpiotankers johon palasin liian aikaisin, muutoin markkina ei ole jaksanut arvostaa enää mm. Harviaa ja livechat software Sa ihan niin hyvin kuin aikaisemmin. Lisäksi.

Lisäksi oroco ja voxtur on tulleet alaspäin parhaista ajoista.

Salkkua on pitänyt kohtuullisessa vireessä mm. Kaspi tuo Kazakstaniin ihme, johon yhtiönä luottoa löytyy ja jonka pitäisi omasta mielestäni olla ensi vuoden alkuun mennessä n. 40-50% kalliimpi. En silti lisää.

Kassa on euroissa aika suuri, ja % n. 25%+ kokonaisen varallisuudesta.

Vuoden alussa lähdettiin tavoittelemaan +4% tuottoa kuten joka vuosi ja ajattelin 2020 hullutuksien jälkeen, että positiivinen tuotto olisi jo mainiota, mutta niin. Vaan on vuosi tähän saakka ollut mainio.

Jokusen viikon on nyt markkina tuntunut p(onnettomalta), mutta kannattipa silti olla markkinalla kun suurin positio on qt…

Kassan kanssa aion golffata ja väijyä isompaa dippiä.

Qt ei sisälly tähän salkkuun.

3 tykkäystä

Kunpa olisikin myytti. :frowning:
Itsellä YTD pakkasen puolella ja reilusti. En ole uskaltanut laskea aikoihin mutta arvaan että YTD on noin -25%. :chart_with_downwards_trend:
No pari edellistä vuotta menikin aivan liian hyvin. Tämä vuosi palautti taas maan pinnalle. :disappointed:
Sama tulee käymään myös isolle osalle tuottoja tällä hetkellä täällä hehkuttavista. Tietysti toivon että olen väärässä mutta eipä tuo indeksin voittaminen pitkässä juoksussa aivan joka pojan hommaa ole. Onnea kuitenkin tämän vuoden onnistujille. :partying_face:

36 tykkäystä

Oma ost ytd on tältä vuodelta 128% plussalla. Olisi enemmän, jos en olisi vaihtanut Tecnotreetä optoomediin ja kamuxiin, jotka miinuksella (toisaaltaan puoliso all in Tecnotreessä).

Niitä hetkiä on ollut kun koko oma sijoitettu pääoma (siis se mitä rahaa olen pankkitililtä salkkuun siirtänyt) on ollut - 25% ja ylikin (lopetin salkun seuraamisen kun oli - 25 taulussa ja avasin kun luin indersiltä, että maailmanloppu peruttu).

Sen mitä olen näinä parina vuotena oppinut (toki olen seurannut sivusta välillä osakemarkkinoita) on se, että se mikä on tänään totta, voi olla huomenna toisin ja seuraavana päivänä taas…

Itse en pidä mitään osaketta “turvallisena” mutta tulen todennäköisesti kompastumaan jossain vaiheessa omaan sääntööni “älä myy tappiolla”.

Tästä syystä tulee hypättyä osakkeesta toiseen toisinaan, koska Nokian 80e osake 2e pudotukseen kummittelee mielessä. Tai kaverin isot velat, joihin tarvitsi jeesiä kun teknokuplapuhkesi.

Monesti kun luen tätä Foorumia, musta tuntuu että teen kaiken ihan väärin ja juuri niin kuin neuvotaan ettei pitäisi tehdä.

Mutta se on toiminut tähän asti ja toivon, että vastakin :see_no_evil::rofl:

8 tykkäystä

Jos vain peesaa kaikkia, niin pääsee vain siihen tylsään +40 % vuosittain. Kun tekee omaa polkua, voi päästä ihan mihin vain, etumerkkiä myöten :stuck_out_tongue:

30 tykkäystä

Tunnustan peesaavani jossain määrin foorumin asiantuntijoita osakkeiden ostossa. Zaptec:in osto ath:ssa on ollut suurin mokani so far.

Kryptoleikkiin lähdin viime talvena mukaan työkavereiden ylipuhumana. Kuukauden nettopalkkaa vastaava summa on laitettu yhdelle kortille joka tällä hetkellä näyttää +158%. Kryptoihin nähden nämä osakemarkkinat tuntuvat turvallisilta ja tylsiltä.

2 tykkäystä

Salkkujen tuotto% keuliminen on sinänsä ihan jees. Mutta on kaksi eri asiaa tuotto % ja tuotto €/$.

Kun lukee näitä tuotto% keulimisia niin aika riskipitoisilla salkuilla porukka painaa, ja vaikea kuvitella että suurinosa tekee sitä kymmenillä tai sadoilla tuhansilla euroilla.

Tämä hyvänä muistuksena kaikille joiden salkku mörnii ja tekisi mieli lähteä lyömään all in raketteihin tai kryptoihin.

24 tykkäystä

Tämä. Mahdollisimman suuren tuoton hakeminen isolla riskillä on köyhien huvia. Sitten kun varallisuus lasketaan miljoonissa niin alkaa kiinnostamaan riski/tuotto-suhde. Siinä vaiheessa hype-osakkeet monesti vaihtuvat Fortumiin ja Sampoon. Itse olen siirtänyt kolmasosan omaisuuttani osakkeista tylsiin kiinteistörahastoihin jotka eivät niin heilu pörssin mukana ja ovat historiallisesti takoneet 7-12% vuosituottoja.

Toisaalta oma “konservatiivinen” salkkuni on peitonnut kaikki indeksit viimeisen vuoden ajalta :sweat_smile: Isoimmat omistukset järjestyksessä Sampo, Fortum, Qt ja UPM.

66 tykkäystä

Tuskin mahdollista jatkaa tätä tahtia. Mutta täytyy olla todella tyytyväinen.

EDIT: Kyseessä OST. Tällä hetkellä salkussa: QT, Revenio, Marimekko, Remedy, Harvia, UPM, Siili, Vincit ja Efecte.

13 tykkäystä

Tai sitten salkuT on miljoonan ja siinä keulineessa 100k salkussa on all in hypelapuissa. Jätetään olennainen mainitsematta. :smiley:

5 tykkäystä

Toisaalta kun on tarjottu 16kk aikaa tienata se miljoona helposti, niin miksipä jättää tilaisuus käyttämättä :slightly_smiling_face: Ei tarvii olla enää köyhä ja voi siirtyä suojeluhommiin.

kuva

58 tykkäystä

Aallonharjalla kaikki laskee salkkujaan lähes All-in tilanteissa. Kaikki on eläkkeellä nykyisillä salkuillaan. Kuinka moni oikeasti on maha täysi ja hyppää sivuun, kun “tavoite” on saavutettu? Laulu raikaa ja soitto soi ties kuinka kauan, mutta ahneella on paska loppu. Ensi viikolla voidaan mennä +10% ylös tai -50% alas… Sijoitussuunnitelmaan voi kuulua eläköityminen tai what ever koska vaan, mutta peliä sitten sen mukaan.

Ja ei ollut kohdistettu @Telemaster sinulle, vaan ylipäätään kaikille.

Ja omaan tavoitteeseeni on matkaa 21vuotta. Pääsen siihen nykyisellä (kohtalaisella) säästöasteella palkkatulojen kauttakin, mutta salkkua varjelen jo nytkin.

PS Komeita tuottoja monella ja hattua päästä kaikille hyvästä päätöksestä ruveta sijoittamaan. Euforian huipulla tämä on sijoitusvinkki. “Never lose money”. Jokainen miettiköön omaa tilannettaan :ok_hand:

21 tykkäystä

Täällä on ainakin käteistä haudottu viime kuukaudet.
Se on mun vakuutus.

Vähän enemmänkin vois olla.

@doriangray kyllä se mulla taitaa olla n. 20-25% tasoa ja nykyisella salkun koolla laskelmoi, että jos ne saataisiin kokonaan työnnettyä kriisihinnoittelulla sisään hyviin “sampoihin” jne, niin pelkästään ne varmaan tuottaisivat riittävän kassavirran kunhan osingot virtasivat.

Mulla on seuranta lista nimeltään " romahdus toivelistakin" laadittuna mandatumille. Jonne keräilen sellaista hyviä nimiä, joita haluaisin mieluusti onistaa, mutta en näillä hinnoilla!

11 tykkäystä