Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

En ihan ymmärrä mikä tässä kommentissa oli se ongelma? :thinking:

2023 kesällä laajassa raportissa sanoimme synergioiden osalta näin:
image
Eli vähintään 50 MEUR, mutta potentiaalia 100 MEUR:oon.

2024 kesällä fuusion julkaisun yhteydessä näin (tai Kasper sanoi, mä olin sapatilla kun tää tapahtui):

Eli 95 MEUR synergiat vastaa omaa hahmotelmaamme positiivisesta skenaariosta.

Q1’25 raportin yhteydessä sanottiin 95 MEUR:n tasoa konservatiiviseksi, kun yhtiön johto kommentoi aika suoraan silloin, että synergioita voidaan löytää vielä nykyistä enemmän:

Eli, kyllä Sampo saa Topista enemmän synergiaa mitä me uskallettiin aikanaan mallintaa. Kuitenkin ainakin omaan silmään tämä linja ollut ihan johdonmukainen :slight_smile:

Sitten vielä @eizbee kysymykseen. Kannattaa muistaa, että Sampo on omistanut Toppia jo yli vuosikymmenen ja tuntee yhtiön kuin omat taskunsa. Tässä mielessä synergiaprosessit ovat olleet selvästi nopeampia kuin tuntemattomamman yhtiön haltuunotossa. Yhtiö sanoi suoraan tulosinfossa, että synergioita voi vielä tulla lisää. Ohessa lainaus meidän Q1’raportista.

Sampo nosti myös arviotaan Topdanmarkin synergioista 95
MEUR:sta 140 MEUR:oon. Vaikka olimme pitäneet aiempaa
synergiatasoa konservatiivisena, on näin reipas nosto jo
näin aikaisessa vaiheessa integraatiota selvä positiivinen
yllätys. Yhtiö myös totesi konferenssipuhelussaan, että
heillä on nykyiseen tasoon erinomainen näkyvyys ja uusia
synergioita saattaa vielä löytyä matkan varrella.

Tästä teemasta myös @Verneri_Pulkkinen kyseli CFO Alsakerilta videolla.

Ehkä se mikä on hieman yllättävää, että vaikka Sampo tunteekin Topin niin hyvin, niin synergioiden määrä saattaa osoittautua lopulta lähes tuplasti suuremmaksi mitä yhtiö alunperun indikoi (jos 140 nousee esim. 170 tasolle ja alkuperäinen oli 95). Faktahan on, että jos näin isot synergiat olisi voinut syöttää exceliin alusta asti, niin Top-järjestely olisi voitu toteuttaa jo paljon aiemmin, kun preemion maksaminen ei olisi ollut ongelma :smiley:

55 tykkäystä