Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Jenkkipankkien tulokset vaikutti. Itsellä stop-loss aiheutti myynnin.

kuva

10 tykkäystä

Puhdasta spekulointia ja fiilistelyä… Mahtaisiko tällainen kriisi jättää pidemmänkin jäljen? Ihmiset muuttuvat varovaisemmiksi, joka johtaa a) vähemmän vahinkoja, ja b) vakuutuksia ostetaan enemmän?

1 tykkäys

En usko, että tämän kriisin jälkeen ostetaan yhtään ylimääräistä vakuutusta. Yhtiöt eivät korvaa. Sen rahan voi sijoittaa omaan henk.koht. vakuutussalkkuun pahan hetken varalle.

Sammon osake näyttää menevän yhä syvemmälle kellariin jo toista päivää putkeen. Ei tätä kauaa viitsi katsella

En itse tiedä, mitä Sammosta pitäisi ajatella. Aikanaan fanitin firmaa, mutta jotenkin tuntuu, että Sammossa on tällä hetkellä paljon riskejä liittyen vakuutustoiminnan tuottojen kestävyyteen, Nordean tilanteeseen yms. Italian velkamörkö monimutkaisine solmuineen varjostaa myös Sammon tilannetta. Odottelen itse vielä Sammon suhteen.

3 tykkäystä

Totta, kohta joutuu taas ostohommiin. En osaa yhtään arvioida onko 25e ja risat hyvä hinta tähän tilanteeseen, mutta eiköhän se meikäläisen pitkään salkkuun mahdu. :slight_smile:

6 tykkäystä

:smiley:

Saanko kysyä millä perustein, millä sijoitushorisontilla ja tuotto-odotuksella olet Sampoon sijoittanut?

Se, että joku osake laskee jo toista päivää putkeen, ei pitäisi olla mikään peruste ostolle, eikä varsinkaan myynnille. Kannattaa muistaa, että sijoittaminen on maraton, eikä mikään parin päivän pikapikapikasprintti, joka ei ole mitään muuta kuin arvailua. Toisin sanoen, turha edes lähteä ylipäätään ostamaan mitään osaketta, jos katse ei ole pitkällä tulevaisuudessa. Treidaajat toki erikseen.

16 tykkäystä

Olet toki oikeassa. Olen vaan tullut hieman varovaiseksi, kun ensin sijoitin pitkällä tähtäimellä ja tuli takkiin 30% tämän Koronan seurauksena (toki oli Koronalle herkkiä osakkeita osa, kuten Outoteciä). No nyt olen saanut yli 10% takasin lähinnä sillä periaatteella, että myyn jos laskua tulee enemmän. Sammon kanssa tein vähän poikkeusta, eli parin päivän aikana tippunut n. 8% enkä myynyt pois. Sampo ja Fortum ovat ainoat salkussani joiden kohdalla olen sietänyt hieman enemmän laskuakin. No viimesen viikon ovatkin olleet hyvässä nousussa. Eli tällä hetkellä mennyt hieman treidaamisen puolelle jollain tavalla. Fortum on harvoja osakkeita, joihin vielä usko riittää. Itse ajattelen, että riski tulla alaspäin vielä isomminkin on suuri, kun varsinkin jenkkilän uutisia seuraa…

1 tykkäys

Onko Sampo mielestäsi hyvä ostos pitkään salkkuun nykyhinnalla 26€?

  • kyllä
  • ei

0 voters

[Katsotaan vetääkö vertoja Fortumin gallupille jossa 98% oli positiivisia 13€ hinnalla.]

3 tykkäystä

Pakko ottaa vähän kantaa tähän asiaan: Oma näkemykseni tällä hetkellä on, että hyvin useat piensijoittajat ainakin tällä foorumilla on muuttaneet strategiaan pikkuisen lyhytjänteisempään suuntaan - mahdollisesti insentiivillä suojella tuottoja (implikaatiolla, että veivaamalla edestakaisin pystyy suojaamaan isommilta tappioilta). Osakkeiden veivailu ei minun mielestäni ole pelkkää arvailua, mutta jotta veivailu ei olisi pelkkää arvailua, niin veivailun pitää perustua johonkin selkeään näkemykseen, joka usein vaatii TA:n näkökulmasta asian tarkastelua jos on lyhyellä aikajänteellä liikkeellä, koska fundan avulla lyhyen aikavälin liikkeiden perustelu on jokseenkin mahdotonta (tähän sisältyy oletus siitä, että price action ei läheskään aina reflektoi sen ajan fundamenttikehitystä lyhyellä aikavälillä). Tämän takia itse ainakin suosin varovaisuutta tällä hetkellä kaikessa lyhyen tähtäimen kaupankäynnissä - jos se on ammattitreidaajillekin tällä hetkellä vaikeata, niin se on varmasti sitä myös normaalille yksityissijoittajalle!
E:
Jos TA-perusteinen näkemys löytyy, niin sen pohjalta voi spekuloida, mutta se vaatii taas kokemusta ja tietämystä, jota kaikilla yksityissijoittajilla ei ole (ja ihan syystäkin, se on oma taiteenlajinsa, johon kaikki ei halua osallistua!)

31 tykkäystä

Mielestäni tähän voi ottaa perspektiiviä sillä, että jos pre-korona hintaan (reilu 41€) päästään 5 vuodessa niin vuosituotto on ollut 10% (kelpaisi ainakin itselleni). Ei tietysti kerro sitä, ettei halvemmallakin tässä kriisissä tätä voisi saada, mutta eiköhän tälle ole vain hyviä ja vielä parempia ostopaikkoja.

24 tykkäystä

@SijoitusSeppo, tuohon vielä osingot päälle, niin varmaan ollaan reilustikin tuon 10% yli! :slight_smile:

17 tykkäystä

Teknistä analyysiähän tehtiin ammoisina aikoina merkkamalla rasteja ruutupaperille nousupäivinä yksi rivi ylemmäs ja laskupäivinä yksi rivi alemmas. Tässähän on tehty 50 vuoden kokemuksella tekninen analyysi suoraan 50-luvulta:

X
I I X :arrow_lower_right:
IIII :chart_with_downwards_trend:
IIIIII :chart_with_downwards_trend:
IIIIIII :chart_with_downwards_trend:
Forevö :chart_with_downwards_trend:
:arrow_heading_down:
:arrow_down:
:arrow_down:
:arrow_down:
:arrow_down:
:chart_with_downwards_trend: :chart_with_downwards_trend: :chart_with_downwards_trend: :arrow_heading_down:

Kiitokset Johannekselle kommentista, tämä on erittäin opettavaista lukea näitä “pitkän aikajänteen” sijoittajien kommentteja. Voisi luokitella viihteeksi.

2 tykkäystä

Tähän ehkä lisänä se, että vaikka nyt oon kirjoitellut huomattavan vähän pitkän aikajänteen asioista tänne, niin todellakin seuraan myös pitkää aikaväliä koko ajan. Siihen sisältyy myös ymmärrys siitä, että pitkä ja lyhyt aikaväli on usein pakko erottaa toisistaan, etenkin näin volatiilissa markkinassa. On mun mielestä aika ilmiselvää, että 5 vuoden aikajänteellä Sammon osakekurssi tulee olemaan jotain ihan muuta (= huomattavasti korkeampi) kuin nykyinen n. 26€, mutta eri asia on se, että mitä reittiä sinne kuljetaan. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö myös pitkän aikavälin ostoja voisi yrittää optimoida ja ajoittaa - mutta silloin ainakin omassa sijoitusstrategiassa korostuu se, että pääasiaksi jää se, että ylipäätään hypätään kyytiin, vaikka ajoitus ei ihan osuisi parhaalla mahdollisella tavalla!

28 tykkäystä

PS: Kiitos hyvän viihteen tarjoamisesta @Warren_Fyffet, taidat olla 50-luvun TA:n ammattilainen! :wink:

2 tykkäystä

Se on “sillä sipuli” kuten Sippola sanoo, että kun Sampoa ostaa 26euroa/kuponki, niin ei voi käydä pidemmällä aikavälillä kuin hyvin !! Osake voi olla huomenna euron kalliimpi, mutta mitä sitten…
Monesti pitkä-aikaiset osakesäästäjät elävät treidaajien murheiden kanssa tai treidaajien seassa…
EI mitään järkee…

8 tykkäystä

Eikös Seppo Saarion pörssiraamatun ensimmäisessä painoksessa ole juuri tuon tapaisia kuvaajia…?

2 tykkäystä

Mutta huomasitteko, Sampo totteli mun nuolia.

Samalla mietiseklen kovasti tuota yhtä viestiä edellä, että kuka ostellut aiemmin ylimääräisiä vakuutuksia? Itse ostelen mielummin vaikkapa ylimääräisiä Sampoja.

2 tykkäystä

Mestari työssään, vai miten se menikään :wink: