Satojen tuhansien salkut - Mistä rahat?

En myöskään ole koskaan ymmärtänyt, miksi kadehtia muiden elämää. Sen sijaan, että elää omaa, omannäköistään elämää, miksi ihmeessä keskittyä muiden elämän sivustakatsomiseen. Aina löytyy nimittäin joku, jolla menee vielä paremmin kuin sinulla. On suuremmat tulot, säästää niistä enemmän, on kerryttänyt sijoitusvarallisuutta enemmän tai on vaurastunut satumaisesti onnenpotkulla.

17 tykkäystä

Olen lukenut blogiasi todella kauan ja pitänyt sinua tavallaan sparraajanani palkka-asioissa ja uskalluksessa tavoitella isoja asioita. Tietämättäsi kisasitkin kanssani kauan palkkakehityksessä näin leikkimielisesti ajatellen ja minä olen nyt jo voitolla. :smile: Joka tapauksessa sinulla on mahtava blogi!

12 tykkäystä

Noin 50k palkalla saanut ihan ok säästettyä. Tietysti asiaan vaikuttaa miten ja missä asustelee ja onko pieniä suita ruokittavana vai ei. Jos tätä samaa tahtia jaksaa säästellä niin ei se satojen tuhansien salkku mikää mahdottomuus ole. Paitsi jos laittaa säästetyt rahat Nesteeseen.

Harmillisen lyhyeltä ajalta saa pankista tilitiedot, mutta kertoo se tämä muutama vuosi edes jotain.

6 tykkäystä

Kateus on ihan luonnollista ja ominaisuus pitäisi vaan rehellisesti hyväksyä osana ihmisyyttä., että pääsee ihmisenä eteenpäin. Jos haluaa lisää rahaa (kuten osakesijoittajat), niin luonnollisesti, jos jollain on enemmän, se vähän kirpaisee. Mitä innokkaammin haluaa lisää rahaa, sen enemmän kirpaisee. Samoin esim. jos toinen saa ison kalan, kun on itse pyytänyt 5 tuntia tyhjää ja kovasti haluaisi myös sen ison kalan. Jonkun haluaminen aiheuttaa aina kärsimystä. Kun halu loppuu, loppuu kärsimys (buddha), mutta sitten ei ole enää tavallinen ihminen, vaan jotain muuta :slight_smile:
Eipä tarvitse olla kateellinen puolen millin salkusta,vaikka olisihan se ihan hyvä kateusharjoitus :slight_smile: Nimim. kultalusikka suussa syntynyt.

5 tykkäystä

Neljästä tonnista on helppo säästää ja sijoittaa 2000€ eli puolet. Jos sen sijaan nettopalkka on parisen tonnia, on isohkon salkun rakentaminen raskaan grindaamisen takana. Osakemarkkina saattaa sitä paitsi huonolla tuurilla tuottaa vuosikymmenien ajan persnettoa, joten mitään takeita ei ole siitä, että korkoa korolle -ilmiö ihmisen elinaikana juurikaan auttaisi. Sen sijaan sijoittamalla puolet nettopalkasta tietää varmasti, että esim 20v jälkeen on iso salkku, vaikkei edes saisi reaalituottoa sijoituksille. Se tieto motivoi, toisin kuin mediaanipalkkaista.

4 tykkäystä

Ketjusta löytyy vaikka millä mitalla hienoja tarinoita, miten eri lähtökohdista on onnistuttu sijoittamaan ja kerryttämään varallisuutta onnistuneesti.

Jätän kaikki faktat kirjailijan (Morgan Housel: Psychology of Money) vastuulle, mutta mietittäväksi miten aika ja kärsivällisyys auttaa satojen tuhansien salkkujen rakentamiseen: Warren Buffettin nykypäivän 84,5 miljardin dollarin varallisuudesta 84,2 miljardia dollaria on kertynyt 50. ikävuoden jälkeen. Lisäksi 81,5 miljardia dollaria hänen varallisuudestaan on kertynyt 65. ikävuoden jälkeen.

Buffett aloitti sijoittamisen tiedettävästi kymmenvuotiaana. Mitä jos Buffett olisi aloittanut sijoittamisen 30-vuotiaana 25 000 dollarin säästöillä ja jäänyt eläkkeelle 60. vuotiaana, ja saanut jopa itselleen koko ajalta epäinhimillistä 22 %:in vuosituottoa? Hänen varallisuutensa olisi tänään 11,9 miljoonaa dollaria, eli noin 99,9 %:ia nykytilannetta vähemmän.

Tässä kontekstissa kannattaa pitää mielessä, että Suomessa hyvä tulotaso vaatii yleensä pitkän koulutuksen, ja verotus tasoittaa aivan olennaisesti vaikutusta. Ohessa on Ylen julkisesti saatavilla palkkakoneesta laskennalliset työuran aikaiset nettotulot sähköasentajalle (töihin 22 vuotiaana, mediaanipalkka nettona noin 2700 euroa) ja lainopin OTM:lle (töihin 27 vuotiaana, keskipalkka nettona noin 4000 euroa). Korkeakoulutettu henkilö pääsee tässä kuvitteellisessa esimerkissä niskan päälle vasta 40. ikävuoden jälkeen. En ota kantaa onko se reilua ja kenelle, ja kumpi on parempi ammatti (riippuu mistä itse tykkää), mutta ajatukseni on, että Buffettin esimerkin valossa se on melko myöhään. :face_with_peeking_eye:

No, tarinoita on loputtomasti, eikä kenenkään ura ja elämä ihan noin suoraviivaisesti mene. Siltikin: en ole lukenut yllä mainittua blogia, mutta onko jopa puolen miljoonan euro salkku itsestäänselvä asia hyväpalkkaiselle asiantuntijalle? Mediaani rahasto- ja osakesalkku Suomessa on noin 5 000 euroa. 500 000 eurolla pääsee muistaakseni jo lähes kovimman prosentin joukkoon, ja kannattaa muistaa, että sieltä löytyy Herlineitä, Hartwalleja ja Ehrnrotheja, joilla on muutakin etumatkaa kuin tonnin parempi nettopalkka valmistumisen jälkeen.

Minusta se on suorastaan ilmiömäinen suoritus. Parit taputukset sille ja pitkäjänteiselle, tavoitteelliselle sijoittamiselle ja säästämiselle. :clap: :clap: Kuten myös monille muille hienoille tarinoille tässä ketjussa.

Varovainen ajatus vielä loppuun: Tämä ketju oli mahtava alkuperäisessä muodossaan, jopa omia suosikkeja. Lainatakseni aloittajaa.

79 tykkäystä

Kateus, mustasukkaisuus, katkeruus, kauna ja viha ovat inhimillisiä tunteita, mutta kokonaan toinen asia on, antaako itsensä jäädä vellomaan noihin tunteisiin pahimmillaan vuosikausiksi ja myrkyttää mielensä niillä. Vai antaako niiden tulla ja mennä ohi kuin aalto.

Ihmisenä kehittyminen on mielestäni nimenomaan jälkimmäistä eli suuri ihminen osaa päästää myrkyllisestä tunteesta irti ja mennä elämässä eteenpäin. Hän ei elä elämäänsä vaikkapa vihan kautta.

Varmaan jokainen on joskus tavannut ihmisen, joka on läpeensä katkera kaikkia ja kaikkea kohtaan. Ei järin tavoiteltava ihmiskohtalo.

Itse en sanottavasti tunne kateutta ketään kohtaan, vaikka sijoitussalkku olisi moninkertainen omaani nähden, sillä ei muiden menestys ole minulta pois. Annan siis kateuden mennä ohi silmänräpäyksessä, jos sitä edes tunnen.

15 tykkäystä

Kylläpä mun kommentti herättää tunteita. Kunhan totesin faktan: taloudellista riippumattomuutta harva voi saavuttaa mediaanipalkalla ellei sitten ole kituutuksen samurai. Neljän tonnin nettopalkasta sen sijaan on helppo sijoittaa puolet, jolloin taloudellinen vapaus on vain ajan kysymys. Kateus on tunne, jota ei kannata liikaa stressata tai häpeillä. Ei se niin vakavaa ole. Kuollaan kuitenkin.

7 tykkäystä

Paljon voi asioita saavuttaa, toki usein se vaatii myös paljon, että saavutttaa isoja juttuja. Jotkut kokee tietyt asiat uhrauksina tai vaikkapa kituutteluna ja jotkut nauttivat samasta asiasta. Monia isoja asioita voi moni saavuttaa periaattessa, mutta joitain ei vain kiinnosta tai eivät vain jaksa, mutta toki aidosti joskus jossain asioissa tulee jotkut rajoitteet vastaan, vaikka kuinka yrittäisi. :slight_smile:

Onhan se hienoa, että on erilaisia motivoivia tarinoita - oli sitten tavoitteena 100 000 euron, miljoonan tai kymmenen miljoonan salkku. Ihmiset selvästi motivoituvat erilaisista asioista… hienoa, että on erilaisia motivaattoreita.


Tässä ketjussa on kovasti kaivattu erilaisia tarinoita ja ne ovatkin saaneet melkoisesti tykkäyksiä, joten ehkä keskitytään pääasiassa niihin ja vähemmän muuhun. :slight_smile: Kiitos!

27 tykkäystä

Jotta päästään takaisin alkuperäiseen aiheeseen, kerron erään tuttuni tarinan. Hän sijoitti muutamien vuosien ajan globaalilla hajautuksella indekseihin. Salkku oli kokoluokkaa 30 000€ kun hän sai vanhemmaltaan perinnön. Perintöä taisi tulla hieman yli 100 000€. Hän sijoitti perinnön lähes kokonaisuudessaan indekseihin ja salkku on nyt jossain 160 000€ kieppeillä. Ikää alle 40v ja tekee lyhennettynä työaikaa julkisella puolella. Nettokuukausipalkka taitaa pyöriä 2000€ paikkeilla. Ei stressaa töistä tai taloudestaan juurikaan, koska salkku antaa mielenrauhaa. Asuu hieman syrjäisemmällä paikkakunnalla, joten tulee melko hyvin toimeen vaatimattomilla tuloillaan. Ei siis tarvetta myydä salkusta mitään.

32 tykkäystä

Mielenkiintoisia keskusteluita ollut tämän aiheen tienoilta, joka inspiroi kirjoittamaan myös oman tarinani. Itse olen ollut erittäin säästävä persoona jo lapsesta asti. Tämän hetkinen nto varallisuus on n. 220-250 ke, riippuen sijoitusasunnoiden todellisesta arvosta. Aloin pitämään kirjaa oman varallisuuden kehityksestä vuonna 2017, jolloin olin vielä opiskelija. Silloin salkun koko oli 54k e, josta opintolainaa 12k e. Olen tienannut alle mediaani palkkaa vuoteen 2022 asti <3.2k, jolloin vaihdoin hommia ja aloin tienata mielestäni hyvin.

Olin onnekas opiskeluaikoina, sillä sain tehdä sivutoimisesti töitä koko opiskelu ajan. Tästä tulosta sain n. puolet sijoituksiin (n. 8-10k e). Vuosiansiot oli tuolloin n. 18k €. (Ei ne pienet tulot vaan ne pienet menot.) Varallisuuden karttumista tietysti helpotti kun asui 550e/kk vuokra-asunnossa puolison kanssa, joka sisälsi veden ja sähkön. Olen aina harrastanut lajeja, jotka ei vaadi isoja rahallisia panostuksia.

Ensimmäisen sijoitusasunnon ostin heti kun valmistuin koulusta (2018). Pääoman sain sijoitusasuntoon opinnäytetyö palkkioista ja opinnäytetyön aikana tehdystä työstä (n10ke). Tätä sijoitusasuntoa käytin vakuutena seuraavan ostoon jne. Tällä hetkellä 3 sijoitusasuntoa. Sijoitusasunnoista kertynyt pääoma on ollut huomattavasti hitaampaa mitä kuvittelin sijoitusasunnoista saatavan pääoman olleen. Sijoitusasunnoista saa per asunto n. 300e verojen jälkeen varallisuutta kuukaudessa. Tuo on pieni raha siihen nähden mitkä riskit sijoitsasunnoissa on. (arvonalenema, korkoriski, oman talouden konkurssiriski, korkojen myötä).

Alla löytyy sijoitusvarallisuuskehitys 2017 vuoden jälkeen
2017: 54k
2018: 64k
2019: 71k
2020: 96k
2021: 184k
2022: 225k
2023: 204k
2024: 236k

Oma tuntemus varallisuuteni kehityksestä ei vastaa yhtään excelissä olevaa varallisuutta. Vasta kun katsoo exceliä, tajuaa kuinka hyvin varallisuutta on kertynyt. Tällä hetkellä kuukausisäästän n. 500-1 000e /kk. Säästämisen into on alkanut hiipumaan. Sillä salkku voi tuottaa kuukaudessa enemmän mitä itse tienaa palkkaa. Alkuun sijoitus vain suoriin osakkeisiin. Vuonna 2019 aloin sijoittamaan pääsääntöisesti vain sp500 indeksiin, joka on ollut varallisuuskehityksen kannalta ilmiömäisen hyvä. Tällä foorumilla kun katsoo salkun tuottoprosentteja, niin itse kyseenalaistaa indeksisijoittamisen järkevyyttä. Nyt kun omaa varallisuutta on kertynyt, niin on alkanut kyseenalaistamaan koko FIREä. Tällä hetkellä on mukava mennä töihin, ja kotiin jääminen ei käy uuden työtehtävän aikana mielessäkään. Tavoitteena on kerätä 1m salkku ennen 50 ikävuotta.

55 tykkäystä

Itse kuulun tähän ns kultalusikkakerhoon. Tällä hetkellä olen valmistumassa KTM ja olen rahoitusalalla töissä. Olen 27-vuotias ja salkku on puhkaisemassa 100k nyt kesän aikana. Nämä on siis täysin omilla töillä ja säästöillä tehty. Sijoitukset ovat tuottaneet about sen mitä indeksit sillä näissä on noin 80 % salkusta ja hyvä niin sillä about 50/50 osakepoiminnat onnistuneet/epäonnistuneet. Se mikä sitten kultalusikaksi tekee on vajaa 10 vuotta sitten tullut perintöni isäni kuoleman johdosta mistä minun osuuteni on aikalailla tasan 1m arvosta asuntoja Helsingistä. Olen nyt viimeiset 18kk miettinyt paljonkin mitä tehdä näille sillä käteiselle ei oikeastaan ole tarvetta ja se mikä asunnoissa on ollut etenkin omalla kohdalla varmasti hyvä asia on epälikvidiys. Sanoisin että monella olisi alkanut tehdä mieli autokaupoille tms jos arvopaperisalkku olisi näkyvillä omassa verkkopankissa missä seitsemän numeroa. Tällä hetkellä ajatuksissa on pitää asunnot mutta ehkä osittain siirtyä joidenkin asuntojen osalta Airbnb puolelle missä nyt yksi itse ostamani asunto onkin. Tavoitteena minulla on päästä noin 5m varallisuuteen jollain aikavälillä mutta en siitä niin stressiä ota. Ja mikä tärkeintä, olen päässyt sijoitusalalle töihin mitä en näe edes niinkään työnä täysin vaan myös osittain harrastuksena. Alalla myös hyvät palkat mikä mahdollistaa varallisuuden kasvattamisen. Suosittelenkin jokaiselle varallisuudesta riippumatta kouluttautumaan sillä sen johdosta pystyy saamaan mukavampia ja mielenkiintoisempia töitä vaikkei se tietenkään tae tai edellytys aina olekaan,

46 tykkäystä

Minulla nettotulot kuukausittain on vähän päälle 2000 euroa ja kyllä siitä on helppo puolet sijoittaa, joskus jopa ylikin. Pakolliset menot (asuminen, laskut ja ruoka) vie vain noin 900 euroa joka kuukausi. Tuolla tavoin sain itse 100k€ salkun kasaan melko vaivatta 6 vuodessa ja 10 kuukaudessa.

En kituuta, hemmottelen itseäni ravintolaillallisilla ja matkailulla, mutta kaiken mahollisen ylimääräisen myös sijoitan. Taloudellista riippumattomuutta en metsästä, vain hieman aikaistettua eläköitymistä tai työn vähentämistä hyvissä ajoin.

42 tykkäystä

Faktahan se on, että neljän tonnin nettopalkasta saa 100k salkun kasaan nopeammin ja helpommin mitä 2k nettopalkasta. Mutta nytkin on tullut tähän ketjuun esimerkkejä, miten oikeilla valinnoilla se onnistuu myös pienemmällä palkalla. Ja vielä kohtuullisen nuorena. Jos on tehnyt huonoja valintoja tai on käynyt huono tuuri 20-30 ikävuosina, silloin toki eri asia. Mutta ei selvästikään mikään mahdoton saavutus grindata 100k kasaan kolmikymppiseksi tultuaan, kun tekee asiat oikein.

20 tykkäystä

Olen luvuista samaa mieltä ja itsekin olen säästänyt viime vuodet puolet mediaanitasoisesta palkasta, vaikka olen perheellinen. Mutta aika kovaa kituuttamista se vaatii. Ymmärtääkseni olet lapseton sinkku, et omista autoa ja elelet hyvin vaatimattomasti?

4 tykkäystä

Juu kyllä, arvauksesi osui oikeaan, eli poikamies, eikä autoa. Olen onnistuneesti saanut pienennettyä kuukausittaisia menojani noin 300 eurolla 10 vuoden takaiseen samalla, kun itse palkkataso on noussut korotuksina yli tonnilla 11 vuodessa. Oli pitkä prosessi entisestä kulutusjuhlaeläjästä nykyiseen oman taloutensa asiantuntijuuteen, mutta oli ehdottomasti sen arvoista.

21 tykkäystä

38v, osakesalkussa noin 20ke, sijotusasuntosalkussa 250ke hyvin varovaisella arviolla.

Kaikki raha on säästetty 2010 alun jälkeen kun valmistuin diplomaatti-insinööriksi (tuta/kone). 2011 olin vielä hieman miinuksen puolella.

Ensin koitin johonkin 2017 vuoteen asti säästää osakkeisiin mutta en saanut kummoista salkkua läjään kun puoliso opiskeli, tuli lapsia ja piti ostaa isompaa kämppää. Palkkatulot olleet tutkintoon nähden suurimman osan uraa matalat, nyt kuitenkin noin 3500 netto.

2017 Otin tavoitteen että joka vuosi vähintään 1 asunto ostettava tai mieluummin 2. DIY-Remonttia tullut tehtyä enemmän kuin tarpeeksi, mutta ilman remontoimista asuntosalkun arvoa köyhän hankala nostaa. Menoja on paljon kun lapsia on enemmän kuin suomalaisilla yleensä.

Olisin voinut huomattavasti enemmänkin vaikka flipata asuntoja, mutta ajauduin valmentamaan junnuja kahdessa ikäluokassa. Tämä onkin syönyt ihan kauheasti aikaa, mutta ehkä siitä joskus vielä joku kiittää. Moni pitää itseään kiireisenä kun tuo lapsen silloin tällöin hallille, mutta valmentajien pitää sinne käytännössä joka viikko monta kertaa 1,5 tunniksi mennä vieläpä ilmaiseksi.

Arvostan ihmisiä joilla on isot osakesalkut, osakkeista suomeen virtaava raha on paljon parempi kansantaloudelle kuin että vuokrataan kämppiä toisillemme.

62 tykkäystä

Minä taas arvostan ihmisiä jotka hankkii Suomessa enemmän lapsia kuin yleensä ja pitää heistä hyvin huolta! Hieno juttu jos olet lisäksi pystynyt sijoittamaan maltillisemminkin!

PS. lapset on kivoja niin kauan kuin eivät ole omia. :slight_smile:

38 tykkäystä

Ei hän missään korvessa asu, muttei myöskään esim pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen maksaa paljon enemmän. On asunut samalla paikkakunnalla jo hyvin pitkään ennen perinnön saamista. Lyhennettyä työaikaa teki myöskin ennen kuin sai perinnön, joten ei liity mitenkään siihen. Ja siis salkku on noin 160ke, ei mainitsemasi 100ke. Mielenrauha taisi hänellä olla ihan kohdillaan jo aiemmin, mutta ei tunne enää tarvetta säästää juurikaan, vaan haluaa ennemmin nauttia elämästä.

1 tykkäys

Hän keräsi siis 30k salkun tekemällä lyhennettyä päivää 2k nettopalkalla. Hyvä esimerkki miten grindaaminen on kaikille mahdollista ja kannattaa :clap::+1: Kaikilla on näköjään tasapuolinen mahdollisuus vaurastua

3 tykkäystä