Second hand – mitä sinä olet valmis ostamaan käytettynä?

Kirpputorit, Torit ja yleisemminkin second hand -tuotteet ovat nykyään ainakin jossain määrin trendikäs valinta. Erilaisia käytettyjen tuotteiden verkkokauppojakin on tarjolla runsaudenpulan verran ja toisaalta myös vastuullisuus sekä ilmastoasiat kannustavat shoppailemaan käytettyä.

Tästä innostuneena uskallan avata foorumille uuden ketjun, jossa keskitytään käytettyjen tuotteiden ostamiseen. Sinänsä aika tavallinen aihe nimittäin kätkee sisäänsä todella paljon pohdittavaa asiaa.

Ketjun tärkein kysymys kuuluukin: mitä sinä olet valmis ostamaan käytettynä?

Autot ja asunnot ovat varmaan se yleisin asia, joita me kaikki ostamme joskus käytettynä. Kukaan tuskin edes kyseenalaistaa sitä, että voiko auton tai asunnon hankkia käytettynä – se on aivan normaalia kaikille, jopa varallisuudesta riippumatta.

Mutta monen muun arkisen asian kohdalla asia tuntuu olevan jo huomattavasti vaikeampi. Voiko vaatteita ostaa käytettynä? Onko sillä eroa, ostatko käytetyn toppatakin, t-paidan tai uimahousut? Entä huonekalut? Joku ruokapöytä on helppo ostaa ”vanhana”, mutta ostaisitko vaikkapa sängyn käytettynä? Mites elektroniikka?

Itse ostan (ja myyn) yllättävän paljon käytettyä tavaraa. Minua kiinnostaa second handissa kaksi asiaa, rahan säästäminen ja toisaalta myös ympäristöasiat. Käytetyn tuotteen valinta on se, millä minä vältän kuormittamasta ympäristöä ja kannan oman korteni kekoon vastuullisuusasioissa.

Omat suosikkini second handin osalta liittyvät armeijan ylijäämään. Armeijan vaatteet ja varusteet ovat yleensä laadukkaita, esimerkiksi lämpimiä, mutta samaan aikaan myös äärimmäisen kestäviä. Samalla diggaan myös siitä, että joku armeijan villapaita on sellainen, joka sama vaate voi päätyä alokkaan tai kenraalin päälle – vain arvomerkit vaihtelevat. Siviilimaailmassa vastaava on melko harvinaista, että herrat ja narrit voivat pukeutua periaatteessa samoihin vaatteisiin.

Ostan myös monia muita tuotteita käytettynä. Viimeisen parin vuoden aikana käytettynä taloon on tullut ainakin nojatuoli, lumilapio, lumikola, ruokapöytä, hierontalaite ja metallinpaljastin. Myös nykyinen läppäri on second hand, sillä käytän aikoinaan yrityskäytössä ollutta läppäriä, joka on tyhjentämisen jälkeen myyty meille kuluttajille. Oli tuote melkein mikä tahansa, täysin ehjää ja käyttökelpoista tavaraa saa käytettynä murto-osalla siitä, mitä ne uutena maksaisivat.

Second hand toimii myös toiseen suuntaan. Meiltä ulospäin on mennyt häämekko, vannehame, useampi sohva ja yksi sänky. Tavara liikkuu yllättävän hyvin myös myydessä, kunhan kuvat ovat hyvät ja ilmoitus sisältää kaiken tarvittavan tiedon. Kun vielä ostaa käytettyä ja myyntiliipaisin on herkässä tavaran jäädessä käyttämättä, arvonalenemaa ei tule juuri lainkaan. Joskus on jopa tullut myytyä tavaraa voitolla eteenpäin, mutta ne tilanteet ovat harvinaisempia.

Tavaran säännöllisessä myymisessä on myös se hyvä puoli, että sitä kamaa ei jää nurkkiin pölyttymään, eikä pääomaa seiso turhassa krääsässä.

Hyödynnätkö sinä käytettyä tavaraa arjessasi?

32 tykkäystä

Uffilla ja Relovessa tulee käytyä aika ajoin. Olen kyllä hyvin tarkka mitä käytettyjä vaatteita ostan ja millä hintaa. Esim tänään löysin erittäin hyvä kuntoisen Johnstons of Elgin lampaanvilla kaulahuivin 17€, vastaavat uutena lähtevät +200€.

Uffilta voi tehdä oikeasti hyviä löytöjä mutta pitää vähän tietää mitä etsii. +95% vaatteista joita katson ei lähde mukaan.

Happy hunting.

9 tykkäystä

En mitään, en edes asuntoa tai autoa. Ostan halvimman vaihtoehdon tai vuokraan/leasaan mikäli käyttö/tarve on vähäistä ja isompaan tarpeeseen ostan tarpeeksi laadukkaan vaihtoehdon, jota voi huoletta käyttää elinkaaren loppuun saakka. Esimerkiksi ruuvarisetti mitä tulee käytettyä lähinnä satunnaisesti maksoi Biltemasta vain kympin, kun taas jatkuvassa käytössä olevan iPad Pro:n elinkaari on tällä hetkellä vajaa 10 vuotta.

Periaatteessa tori.fi treidaamalla olisi mahdollista optimoida varallisuutta ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta, mutta se vie aikaa ja vaivaa.

2 tykkäystä

Kyllähän se asunto on pitkälti tällä hetkellä ainoa, jonka olen valmis käytettynä ostamaan ja luonnollisesti myös auto noin viiden tonnin hintaluokassa, jos se tulisi tarpeeseen, mutta autoton elämä kiinnostaa enemmän.

CD-levyjä ja DVD-leffoja ostin aikoinaan paljon käytettynä. Keräsin erityisesti 90-luvun suomilevyjä, nykyään ei tule enää osteltua niitäkään.

Voisin ostaa käytettynä myös retroelektroniikkaa, -pelejä tai -esineitä, jos niitä tulee vastaan sopivaan hintaluokkaan. Myös lippulaivaälypuhelimia olisin valmis harkitsemaan käytettynä, toistaiseksi ostan nekin aina uutena, mutta tarjoushintaan nekin, kovin kalliita ovat jo tarjouksessakin.

Vaatteet ovat minulle liian henkilökohtainen asia, joten niissä en tingi, vaan ostan ne aina uutena, mutta tarjoushintaan tottakai, en vaatteista maksa ikinä täyttä hintaa, aina vähintään -20% hinnasta pois, niin kiinnostun. En omista myöskään yhtään käytettyä huonekalua, pärjään halvoilla ja toimivilla Ikean tuotteilla helposti, sänky ja sohva on ostettu uutena muualta, mutta vähemmän yllättäen, hyvään tarjoushintaan.

Pitkässä juoksussa rahaa mennyt kodin sisustamiseen ja käyttötavaroihin hyvin vähän, vaikka uutena pitkälti kaiken tarjoushintaan ostanut.

5 tykkäystä

UFFia tulee käytettyä usein. Se on oma suosikkini, vaikka joskus tuotteiden hinnat ovat “bulkkituotteiden” osalta kovahkoja. Plussat UFFille siitä, että siellä kiertäminen on tuotteiden lajittelun vuoksi helppoa. Tosi monesti tulee käytyä kurkistamassa militaria-nurkkauksen anti, onko siellä mitään löytöjä.

Diggaan myös SPR:n kirpputoreista, jossa niin ikään on hyvä lajittelu ja sitä kautta helppo tehdä löytöjä. Militariaa SPR myy harvemmin, kenties haluavat vältellä niitä. Hinta on UFFia halvempi, mutta laatu voi olla heikompi.

Tori on kanssa hyvä, mutta siellä melkein pitää tietää mitä etsii. Tori toimii tosi hyvin erilaisten välineiden kauppaan. Vaatteita tulee tosi harvoin hankittua sieltä, koska tuotteita on melko vaikea “penkoa” ja ihan pieniä juttuja ei kannata lähteä hakemaan kaukaa. Lisäksi Torissa on aika iso osa ostajista/myyjistä “sekopäitä”, keiden kanssa voi tulla omituisia mutkia matkaan kaupanteossa.

Kirpputorit ovat sitten “alinta kastia”. Sieltä löytyy nykyään tosi harvoin mitään. Omat kirpputorivierailut ovat usein vain ajantappoa ja reissuilta jää harvoin mitään käteen. Tuotteita on vaikea löytää, koska jokaisella myyjällä on oma pöytä ja omat tuotteet. Vaikka jotain löytäisit, niin hinnoittelu voi olla mitä vaan. Vähän kärjistäen kirpputoreilla myydään nykyään voitolla paketista avaamatonta Temu-shaibaa tai sitten ehtaa kaatopaikkajätettä.

Armeijan ylijäämää myyvät SA-kaupat olivat kovia, mutta harmillisesti niitä taitaa olla enää ainoastaan Hämeenlinnassa, joka ei osu oikein koskaan omalle reitille. Aikoinaan niistä tuli tehtyä kaikenlaisia löytöjä.

6 tykkäystä

Ikeallahan on omasta takaa jonkinlainen second hand -prokkis.

1 tykkäys

Ostan vähän ja käytän loppuun.

Käytettyjä tuotteita on tullut ostettua paljon.

Viimeksi tällä viikolla hiihto-, ulkoilu- ja pyöräilyhommiin lantiolaukku, jonka ovh n. 120€, nyt posteineen 30€, jossa jo hyvän mielen lisää mukana.

Asunnossa tällä hetkellä liki kaikki lapsen lelut, vaatteet ja huonekalut on käytettyjä, lähinnä sivulta ja kavereilta. “Säästöä” kertynyt tonnikaupalla uusiin nähden.

Lisäksi pari nojatuolia, ruokailuryhmä, senkki, Lundian hylly, pari jalkalamppua ja työpöytä käytettyjä sekä koko asunto & auto. Viisi pihan pyörää myös käytettyinä hommattu ja yksi jälleenkäsitelty pihakoristeeksi, mikä on kerännyt ohikulkijoita paljon positiivista palautetta.

Takaterassilla on taloyhtiöiltä poistoon mennyt pihakeinu, joka tuli kuntoon alle tunnin työllä.

Lisäksi liikuntatarvikkeita, vaatteita, rinkka, kirjoja, lautapelejä, taidetta, koriste-esineitä, mattoja, elektroniikan hajonneita osia (esim. laturi) ja mitähän kaikkea.

Käytettynä ostaminen kannattaa yleensä aina, ihmiset haluavat tavarasta eroon ja ovat valmiita myymään niitä tosi isolla alennuksella. Kun ei huvikseen ostele, niin tavaralle tulee käyttöäkin.

Ja kun ihmiset tietävät sinun ottavan poistokamppeita vastaan, niin voi tulla löytöjäkin, kuten esimerkiksi ruokailuryhmä. Meni läpi sekä minun että avovaimon silmästä ja jälkikäteen googlettelin, että n. 1 800€:n paketti olisi ollut kaupasta haettuna. Kaverille ei vaan uuteen taloon sopinut ja halusi helpolla eroon. Kantoivat vielä sisälle asti ja kiittelivät, kun otettiin vastaan.

10 tykkäystä

Tykkään tehdä puutöitä mutta tilat on niin rajalliset että projektit on 99% tehtävä valmiista liimapuulevyistä. Ongelma on että varsinkin suuremmat levyt on kalliita eikä monestikaan järin kuivia tai suoria. Olen monesti hakenut roskalavaryhmistä vanhoja puisia huonekaluja joista olen käyttänyt puut omiin projekteihini.

10 tykkäystä

Laskettelusukset, jotain DVD levyjä ja yksi lamppu taitaa olla viimeiset ostokset vaikka todella vähän tulee kyllä käytettynä ostettua. Lähinnä oikean tuotten löytäminen ja vaatteissa ja osassa muitakin tavaroita kuvitellut hygienia ja tai puuttuva takuu suurimpana syynä.

Myytyä tai oikeammin lahjoitettuna onkin sitten paljon enemmän kun en ehjää tavaraa halua roskikseenkaan heittää. Monasti vaan ihmiset eivät kyllä ole valmiita maksamaan oikein mitään niin että helpompi antaa ilmaiseksi kunhan haetaan kuin alkaa jostain 5 eurosta kinaamaan ja viestitelemään. Viimeksi lahjoitin vanhan sängyn ja patjan, parvekkeen pöydän ja vaatetelineen eli mekaanisen juoksumaton muuton vuoksi. Vaatteita meni myöskin kierrätykseen monta jätesäkillistä ja kiva jos jollekin vielä kelpaa.

Mitä tahansa olen etsimässä katson yleensä aina ensin Tori.fi tai facebookin eri myyntiryhmät.
Yleisesti minulla on kuitenkin tarkasti tiedossa mitä olen etsimässä.
Viimeisimpiä ostoksia Pax hyllyyn koreja puoleen hintaan uusiin verrattuna. Kesällä Suittarin puku 80€ hintaan ja harrastepuolella golf-varusteita, eli putteri ja uusi bägi tullut ostettua Torin kautta.

Olen usein valmis odottamaan hankinnan kanssa, periaatteessa aina kun on jotain ostoslistalla luon siitä hakuvahdin toriin ja teen kaupat nopeasti, kun huomaan että tuote tulee selkeästi normaalia edullisempaan hintaan myyntiin.

Yritän aina ostaa sellaisella hinnalla että saan ainakin omat pois. Monessa tapauksessa tiedän että saisin muutaman kympin voitonkin, jos nyt lähtisin myymään esim. kesällä hankittuja golf välineitä. Pääosin kyse on kuitenkin kympeistä, max. satasista mutta tuollainenkin säästö lämmittää omaa mieltä, kun saan tehtyä hyvän diilin ja voin käyttää säästettyjä rahoja muuhun.

Olen myös ostanut esim. Asketin kauluspaitoja käytettynä, kun tiedän kokoni.
Kengät, alusvaatteet, pyyhkeet, lakanat yms. kuitenkin sellaisia että niitä en lähde käytettynä ostamaan.

Aina kun olen luopumassa jostian yritän myös ensin saada sen kaupaksi Torissa. Jos ei siellä onnistu niin sitten vaan kamat eteenpäin kierrätyskeskukseen tai Uffiin.

6 tykkäystä

Kukaan ei vielä maininnut mm. kirjoja, joita second handina ostettaessa säästää huomattavasti hinnassa. Second hand kirjan kauppa siirtynyt lähinnä nettiin, kun kivijalka antikvariaatit kamppailevat kannattavuuden kanssa. Toki niilläkin valtaosalla jo nettimyynti tuo lähes koko tuloksen.

Sitten pieni varoituksen sana: tälläkin hetkellä Suomessa on valtava lutikkaongelma monissa kerrostaloissa, ja sänkyjä/sohvia ei tod. näk. kannata ostaa lahjoitettuina myydyistä. Monet kirpparit lopettaneet petivaatteiden/sänkyjen sohvien myyntiin tuomisen.

Lude - ongelmaa hoidetaan myrkyttämällä koko taloyhtiön kaikki asunnot, joka ei ihan pieni operaatio olekaan. Lutikat myös leviävät helposti reppujen yms. välityksellä.

Muuten kannatan kyllä kierrätysajatusta. Torin ostajakuntaan mahtuu kyllä kaikenlaista, mutta mielestäni suurin osa kuitenkin hoitaa asiansa hyvin. Mulla otoskokona kuitenkin melkein
60 kpl torimyyntejä, joista n. viiden kanssa ollut jotain säätämistä/ongelmaa.

Hyvää viikonloppua kaikille :+1:

8 tykkäystä

Itse ostan taidetta huutokaupasta. Kirppareilta ei löydy nykyään juuri mitään tai jos löytyy niin naurettavan kalliilla.

Tori.fi olen tehnyt vuosi pari sitten paljon hyviä ultima thule löytöjä, joilla olen saanut kotiimme premium mummola core kattauksen. Nykyään harvemmin niitäkään - kai on persaukisen kansan perintöastiatkin jo myyty.

Huonekaluista vintage teaccia ostanut kun sitä ei oikein uutena löydy. Myös jotkut fanettit ostanut joskus, mutta sohva/nojatuoli/sänky/vaatteet on tiukasti lutikkavaaran takia KALI.

Luteista omakohtaista kokemusta balkanin ajoilta - ei tosiaan ole hääviä.

2 tykkäystä

Tuo lutikkaongelma on kyllä aiheellinen nosto. Kyllä sitä tulee kuumoteltua välillä, mutta siitä huolimatta tulee tehtyä kauppaa. Vielä koskaan ei ole itselle tai tutuille sattunut vahinkoja.

Olen joskus miettinyt sitä, että jos lutikoita haluaisi välttyä kokonaan, niin miten sen tekisi? Kuten tässäkin ketjussa sanottiin, niin pahimmillaan ne lutikat tulee jostain kaverin repusta. Eli vaikket ostaisi mitään muuta kuin uutta, voit silti saada niistä osasi. Tai jos asut kerrostalossa, naapurin spedeily voi tuoda lutikat sinun asuntoosi. Ja yhtä lailla lutikat voivat iskeä vaikka airbnb-asunnossa.

Uskallan väittää, että harva meistä ratsaa oman kodin vieraita tai suunnittelee lomamajoituksia lutikoiden ehdoilla, vaikka ihan yhtä lailla ne voivat levitä niissäkin.

1 tykkäys

Melkolailla näin itsekin, mielestäni hölmölöisen hommaa ostaa kaikki uutena, kun moni löytyy puoleen hintaan näin.

Ja vastaavasti pääsee eroon tavarasta, eikä tarvitse itse hävittää👌

Aloittajan kommentti on mielenkiintoinen. Toisaalta, jos ostat asioita kestävyyden kannalta, niin eihän sillä ole väliä onko se käytetty vai ei. Ajatushan on, että tuote kestää ja sen voi korjata. Jos elän pidempään kuin Pohjolan Eka, niin ostan sen ruuvisetin perikunnalta, kun laadukas kerran on. Ei minua kiinnosta kuinka monta lamppua sinne kattoon on sillä asennettu.

Harva tuote on vaan tehty kestämään. Aika turha ostaa vaatteita kierrätettynä, ellei löydä sitten jotain helmeä, jossa kankaassa ei ole säästelty. Vaikka olisi kerran käytetty ja sinänsä uusi, niin on iso todennäköisyys ettet tee ekotekoa. Kuluu puhki ihan pian ja haet taas uuden.

Teknologia kehittyy ja se iPad Pro jääköön perikunnalle, vaikka periaatteessa toimiva olisikin.

Aika monelle tuntuu olevan kauhistuttava ajatus ostaa käytettyjä vaatteita, lakanoita tai sänkyjä. Jostain syystä samat henkilöt useinkaan eivät hetkeäkään epäröi yöpyä hotellissa pedissä ja lakanoissa, missä on nukkunut kenties tuhannet tuntemattomat ihmiset.

Itse en keksi montaakaan asiaa, mitä en periaatteesta voisi hankkia käytettynä, jos vaan käytetty vaihtoehto on järkevällä vaivalla ja uutta selkeästi edullisemmin hankittavissa.

Tarinahan kertoo, että kuninkaallisten mielestä olisi suorastaan moukkamaista käyttää uusia vaatteita ennen kuin joku hovin alamainen on ne sisäänajanut…

8 tykkäystä

Haha, tää on tunnetusti mahtava keskusteluaihe, jossa mielipiteet on räiskyviä ja usein logiikka on melko ontuvaa. Mutta ihan samaa asiaa tulee pohdittua ja välillä jopa naurettua, kun joku vetää hygieniakortin käytetyssä tavarassa. Kun se logiikka ei aina kestä oikein tarkastelua.

Se on vähän ristiriitaista, että vaatteita, sänkyä tai pyyhettä ei voi ostaa käytettynä, koska hygienia. Mutta samaan aikaan nämä ihmiset pyyhkivät tyytyväisenä kasvonsa satojen tai jopa tuhansien hotellivieraiden käyttämään pyyhkeeseen, painavat pään tyynyyn sänkyyn, jossa on nukkunut niin ikään satoja tai tuhansia hotellivieraita, käyttäen samoja lakanoita. Samoin monelle tuntuu olevan ok ostaa vaatteita kaupan ale-rekistä, jossa niitä on mahdollisesti jopa kymmenet hikiset asiakkaat sovittaneet ylleen. Pointtina siis se, että se käytettynä ostettu vaate on saattanut käydä vähemmän ihmismäärän yllä kuin uutena myytävä vastaava tuote, mutta kun tuotteella on “uuden status”, niin se on mukamas turvallisempi ostaa. .

Yksi hauska omakohtainen tarina tulee kirpparilta ostetusta villapaidasta. Eräs tuttavani oli kavereineen vierailemassa perussiistillä kirpputorilla, josta tämä tuttavani osti villapaidan. Villapaita viikattiin nätisti muovipussiin ja matkaa jatkettiin tuttavani kaverin luo, jossa vietettiin sitten aikaa kokonainen ilta ja yö siihen päälle. Seuraavana päivänä oli aika lähteä ulos syömään, mutta asunnon omistaja säikähti sitä, voiko sen muovikassissa olevan villapaidan jättää yksin asuntoon, “koska sehän on kirpparilta ostettu ja siitä ei tiedä mitä siinä on”. Sinänsä ihan asiallinen pohdinta, mutta jos se villapaita on ollut jo puoli vuorokautta asunnossa, niin eikö tuo peli ole jo menetetty? Tai meinasiko asunnon omistaja, että se “jokin” villapaidasta hyökkää asuntoon vain silloin, jos kukaan ei ole paikalla? Sitten taas myöhemmin on kuitenkin ok vierailla asunnossa tuo samainen villapaita päällä, sillä harva meistä tajuaa/kehtaa/muistaa alkaa ratsaamaan kenenkään vieraan vaatteita.

11 tykkäystä

Ostan käytettynä sellaisia tavaroita, joiden käyttöarvo ei juurikaan laske iän myötä, mutta jotka ovat huomattavasti halvempia kuin uutena. Viimeisin esimerkki tori.fi-löydöstä: ostin melkein uudenveroisen polkupyörän 50 eurolla. Kaupassa vastaava olisi ollut luokkaa 400-500 euroa.

Joissain tuoteryhmissä vanha tavara saattaa olla jopa laadukkaampaa kuin uusi.

Uutena ostan pääsääntöisesti vaatteet ja yrityksen käyttöön tulevan tavaran, koska siitä voi vähentää alv:n.

1 tykkäys

Ainahan käytettynä ostaminen on tarpeesta kiinni, asunto, auto, taide ja kirjat sekä esimerkiksi harvemmin käytössä olevat työkalut ovat itselleni tyypillisiä ostamisen kohteita. Toisaalta esimerkiksi wc-paperia tai kondomeja en ole koskaan edes harkinnut ostavani käytettynä.

1 tykkäys

Osakkeet olen tähän mennessä ostanut käytettynä ja joku on niistä yleensä maksanut korkeamman hinnan. Pyrin ostamaan halvalla, mutta joskus olen myös tehnyt virheitä ostamalla liian kalliilla käytettyjä papereita.

Anteihin en ihan hevillä osallistu.

21 tykkäystä