Nimi: Sensys Gatso
Maa: Ruotsi, listattu Tukholman pörssiin vuodesta 2003
Toimiala: liikennevalvontaratkaisut
Liikevaihto: 624 MSEK
Markkina-arvo: 700 MSEK
P/B: 1,11
P/S: 1,05
IR: Information for investors | Sensys Gatso
Historia:
Sensys Gatso (SG) on liikennevalvontaratkaisujen alalla jo yli 40 vuotta toimnut yritys. Yhtiö on kasvanut orgaanisesti ja yritysostojen kautta, merkittävin oli fuusio Gatso-nimisen hollantilaisen yrityksen kanssa n. 10 vuotta sitten. Nykyisin Sensys Gatso on globaali toimija, jonka liiketoiminta kattaa useita maita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa.
Toimiala ja tuotteet:
Sensys Gatso on erikoistunut tarjoamaan liikennevalvontaratkaisuja, jotka auttavat parantaamaan liikenneturvallisuutta ja tehokkuutta. Tuotevalikoima voidaan jakaa seuraavasti:
- Liikennekamerat: Nopeusvalvonta, liikenteen ohjaus ja risteysten valvonta (punaiset valot jne)
- Liikennevalo-ohjausjärjestelmät: Älykkäät liikennevirtaa optimoivat järjestelmät
- Liikennetietojärjestelmät: Reaaliaikaiset tiedot liikenteestä
- Palvelut: Asennus, ylläpito ja neuvonta
Markkinatilanne:
SG on yksi alan suurimmista toimijoista ja suurin vain tälle sektorille keskittyneistä.
Kokonaismarkkina on kasvava ja SG on eurooppalaiseksi yritykseksi vahva USA:n markkinoilla. Yksi syy tähän on TrAAS (traffic enforcement as a service), jossa kunta tai kaupunki ulkoistaa liikennevalvonnan yritykselle sopimuksen määräajaksi. Julkiselle sektorille ratkaisu on pääomakevyt ja madaltaa hankinnan kynnystä. Euroopassa malli ei ole suosittu, ainakaan vielä, ja siksi kotimarkkinalla myydään edelleen järjestelmiä ja sen operointi jää ostajalle.
Alla olevassa kuvassa näkyy (copyright: Kepler Cheuvreux, kuten muutkin kuvat) yrityksen kansainvälistyminen vajaassa 10 vuodessa. Samalla nähdään Euroopan kotimarkkinan osuuden suhteellinen kutistuminen 61% → 22%.
Yrityksen oma myyntimix ilmentää hyvin järjestelmämyynnin (System Sales) ja liikennevalvontapalveuiden (TRaas) vaihtelu. TRaas kasvaa tasaisesti, mutta järjestelmämyynti vaihtelee saatujen diilien ja niiden toteutumisaikataulun mukaisesti.
Kuten niin monella muullakin sektorilla, yritys yrittää tasoittaa kausittaisesti vaihtelevan järjestelmämyynnin tulovirtoja palveluittamalla toimintojaan ja nostaen kateprosenttiaan TRaasin ja jälkimarkkinamyynnin kautta.
Tilauksissa ollaan (lähinnä) julkisen sektorin hankintaprosessien ja poliittisten virtausten armoilla. Esimerkiksi Ohiossa jo myydyt järjestelmät odottavat käyttöönottolupia hallinnon muutettua hyväksymiskäytäntöjä. Siten myynnin ja kassavirran välinen ajallinen ero voi olla kiinni muusta kuin yrityksen omasta suorituskyvystä.
Yrityksellä on tavoite kurottaa vuodelle 2025 yli miljardin kruunun myyntiin, josta TRaas:n osuus olisi yli 60%.
Koska Ruotsin ja Hollannin merkittävät diilit (yht. 1250 MSEK, jakautuu useammalle vuodelle) alkavat tuoda täysimääräisesti tulovirtaa ensi vuodesta alkaen, ei pomppu vuoden 2023 624 MSEK liikevaihdosta ole mahdoton.
Mitä jää viivan alle ja kassaan?
Järjestelmämyynnissä EBITDA-marginaali on ollut viime vuosina 10-15% ja palveluissa 17-22% välillä. Merkittävät kilpailutusvoitot ja TRaas-mallin kasvu luovat etupainotteisia kuluja ja myyntimix vaikuttaa yrityksen vuositason marginaaleihin. Ensi vuoden tavoitteessa EBITDA-tason tulisi olla yli 15%.
By the end of 2025, our ambition is to exceed SEK 1 billion in net sales, with more than SEK 600 million from TRaaS, while increasing our EBITDA margin to over 15%
Kasvun ja etupainotteisten kulujen vuoksi (kilpailutukset, TRaas) yritys ei pysty rahoittamaan kasvua pelkällä kassavirralla, vaan tänä syksynä otettiin 30 MEUR bondilaina (euribot + 4,75), jolla kasvu kyetään rahoittamaan ja samalla rullataan aiempia velkoja.
Yritys ei ole erityisen velkainen. On silti pidettävä silmällä isojen projektisaatavien muuttumista rahaksi, jotta kasvu ei nuupahda ruudin loppumiseen. Julkisen sektorin etuna konkurssiherkkyys on tavanomaista pienempi.
Alla olevassa kuvassa näkyy selkeästi, kuinka vuositason Capex-menot vaihtelevat merkittävästi. Samasta syystä vapaa kassavirta vaihtelee, joskin tulevaisuudessa TRaas-tulon tulisi tasoittaa tarvetta ottaa vierasta pääomaa projektirahoituksen kuluihin.
Riskit ja uhat
Autonominen liikenne on aikanaan yksi tulovirtojen tyrehdyttäjä, mutta realistisesti ajatellen se purree tulovirtoja vasta 2030-luvun loppupuolelta alkaen, jos vielä silloinkaan. Autokannan päivittymisessä menee joka tapauksessa oma aikansa. Tunnettu riski nähdään tässä mielestäni kokoaan suurempana.
Yhdysvaltojen osalta isompi riski on poliittinen tilanne - oletan demokraattien voiton olevan yritykselle parempi vaihtoehto, joskin enemmän merkitystä lienee osavaltiokohtaisella tilanteella.
Kilpailutilanne voi muuttua AI:n myötä ja tuoda perinteisten toimijoiden rinnalle uusia yrittäjiä. Alalla ei kuitenkaan voi pärjätä ilman kohtalaista pääomatarvetta ja näytöillä hankittua uskottavuutta, joten nopeat disruptiot eivät ole mielestäni todennäköisiä.
Ala on luonnollisesti kilpailtu, joten SG:n asema ja tulostaso ei ole kiveen hakattu, kuten ei millään muullakaan firmalla.
Miksi tätäkin tulisi ostaa?
Miksi olisi hyvä aika ostaa juuri nyt? En ole asuntovälittäjä ja siksi kehota ostamaan aina, mutta kurssin ollessa viiden vuoden pohjissa (61,4 SEK) yrityksen kasvutarinalle ja sen kääntymiseksi kannattavaksi ei laiteta merkittävästi arvoa. Pelkkä pitkä pulkkamäki ei tietenkään itsessään ole häävi ostoperuste.
En tiedä, mitä negatiivista markkina osaa tai ei osaa hinnoitella, mutta perussuorittamisella ja ilman suuria poliittisia mullistuksia vuoden 2025 pitäisi tuoda pöytään kasvavaa liikevaihtoa ja positiivista vapaata kassavirtaa isojen projektitoimitusten tuloutusten myötä. Valuuttakurssien vaihtelut tuovat peliin omat mausteensa (etenkin pari USD/SEK).
Ero Kepler Chexreux (osto)analyysin tavoitehintaan 95,0 SEK on revähtänyt suureksi. Penser/Carnegie määrittää DCF-arvoksi 84 SEK ja fair value -haarukaksi 80-100 SEK. (Ostetulle analyysille voi kukin antaa haluamansa arvon.)
Kepler Chevreux’n arvioiden perusteella P/E olisi vuoden 2025 luvuilla 11 pinnassa ja kasvu edelleen 20% luokkaa. Yrityksen kommenttien perusteella suurimmat kasvuinvestoinnit olisivat nyt takana, joten TRaasin hyötyjen pitäisi näkyä kasvavasti vuosikymmenen loppua kohden.
Osinkoja tästä koneesta ei saa vielä useampaan vuoteen, mutta osinkojen sijaan nautin mieluummin TRaas-bisneksen kasvusta. (Puolueen kiihkojäsenet, laittakaa ne tervat ja höyhenet pois, kutittaa )
Osakkeen myyntiperusteita olisivat kasvun hiipuminen ja kustannuskurin höltyminen.
Disclaimer: Jos jaksoit jotenkin rämpiä tänne asti (tai olet muuten vain masokisti), kiitän huomiosta. Tämä(kään) ei ole ostosuositus ja vastuu jää kuulijalle. Tätä kirjoitettaessa ei vahingoitettu kuin suomen kieltä satunnaisten anglismien, ontuvan kieliopin ja vahinkotypojen muodossa.
–
Maksetut analyysit:
Näistä kannattaa hakea (etenkin Keplerin esitys) numerotiedot markkinan koosta jne tarkempi nyanssitason näkemys. Keskityin kirjoituksessa suureen kuvaan ja leveään pensseliin.
Kepler Chexreux: https://sponsored-research.keplercheuvreux.com/be/kepler-file/document?file=EQ360P_1069137.pdf&id=8c7ae4d2-add6-11ed-bd0b-0050568f8cb8
Penser / Carnegie: https://www.carnegie.se/pdf/commissioned_research/Y3JpZF84MDE4XzE0MTVfMQ==