Shift Technologies (SFT) Ameriikan Saka?

Avataan ketju tästä. Mielenkiintoinen kasvuyritys kyseessä, mihin törmäsin eräällä YouTube kanavalla. Shift Technologies on online autokauppa mikä listautui viime vuonna ja keräsi rahoitusta n.300m$ SPAC järjestelyllä.

Kyseessä on siis 2013 perustettu ja Yhdysvalloissa operoiva käytettyjen autojen online autokauppa millä on n.3000 autoa valikoimissa ja markkina-arvo on n. 600m ja P/S tämän vuoden ennusteilla vain 1.35

Yhdysvaltojen käytettyjen autojen markkina on valtava n.840 miljardia. Tästä online kaupan osuus vasta alle 1% Maan sadan suurimman autokaupan osuus koko markkinasta on alle 6%. Lisäksi Yhdysvallat on maailman toiseksi suurin online markkina Kiinan jälkeen, joten kasvualustaa löytyy tarpeeksi jo omalta mantereelta.

Yritys kasvaa yli 100% vuodessa, mutta kasvulla on ollut hintansa ja viime vuonna yritys teki tappiota 59m, 196m liikevaihdolla. Yritys on kerännyt vuosien varrella rahoitusta n. 220m ja suurimmat rahoittajat on olleet esim: Lithia Motors ja BMW iVentures.

Viime vuoden viimeisellä qartaalilla he käyttivät markkinointiin n. 10m joten jo markkinointi budjetti on tuolla yli 40 kertainen verrattuna esim: suomalaiseen autokauppaan.

Tappiot on hurjat niin Shiftillä ja myös sen kilpailijoilla.
Mutta pitkässä juoksussa sijoitus yhdysvaltalaiseen autokauppaan on ollut erittäin kannattavaa ml. Carmax, Autonation, Lithia Motors, Carvana ym…

Kilpailijat online autokaupassa mm:

Carvana => LV: 5.5mrd P/S: 2.54
Vroom => LV:1.3mrd P/S: 2.11

Lukuja viime vuodelta (2020):

  • Liikevaihto 195,7m
  • Nettotulos (-59.2m)
  • Myytyjä autoja 13135kpl

Ennuste Q1 2021

  • Liikevaihto 90-95m
  • Käyttökate (33m)-(35m)

Ennuste vuosi 2021

  • Liikevaihto 450m
  • Käyttökatemarginaali >(25%)
  • Myytyjä autoja 20900kpl

Kyseessä on numeroiden valossa erittäin riskinen sijoitus, mutta hyvin tuo Carvana on myös noussut vaikka jäätäviä tappioita on tehnyt viimevuosina. Shiftillä oli vielä viimevuoden lopussa kassassa taaloja 233m

Kasvu näyttää jatkuvan vuoden ensimmäisellä qartaalilla ainakin autovaraston osalta Q4 keskiarvo oli 850kpl ja nyt yli 3000kpl,(tammi 1665kpl, helmi 2089kpl) joten ainakin liikevaihdollisesti ennätys qartaali tulossa.

Korjailkaa jos tarvetta.

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus, kiitos siitä!

Alhaiselle arvostustasolle löytyy mielestäni yksinkertainen selitys:

Carvana GPU:
image

Carmax GPU:
Used vehicle gross profit per unit (GPU) rose 1.3% to $2,195

Vroom GPU:

image

Shift Technologies GPU:
20Q4 Adjusted GPU $514

Sijoittajat selvästi ovat huomanneet tuon verrokkeja selvästi alhaisemman katteen per auto ja eivät siksi suostu hinnoittelemaan firmaa samoilla kertoimilla kuin verrokkeja. Jää nähtäväksi saako yhtiö nostettua kannattavuutta verrokkien tasolle.

https://cdn.discordapp.com/attachments/829653627106492428/834493084917563422/unknown.png

Lisäksi näillä vaikuttaisi olevan kummallisen läheinen suhde Lithia Motorsiin. Tuota pitäisi varmaankin hieman enemmän vielä tutkia että kuinka riippuvaisia ovat kyseisestä yhtiöstä ja sen hyväntahtoisudesta.

Ei siinä mitään, jos saavat tuota GPU:ta nostettua ylöspäin, niin kyllä tämä on selvästi edullinen verrokkeihin nähden.

7 tykkäystä

Tuo yhtiön ohjeistus autokohtaiselle katteelle Q1 21 on 1200-1350$ per auto ja vuoden 20 osalta se oli 1350$

Lisäksi varaston kierto oli viime vuoden viimeisellä qartaalilla 43 päivää, eli kauppaa oli tehty katteen kustannuksella.

Yhtiö itse selitti tuota huonoa Q4 auto kohtaista katetta osittain alihankinnan käytöllä autojen kunnostuksessa.
He tosiaan yrittävät kuntotarkastaa ja korjata kaikki autot itse. Ilmeisesti jenkeissä auton korjaus on erittäin kallista, johtuen työvoiman hinnasta.

Muistakseni heidän tämän vuoden tammikuun läpimeno autojen kunnostuksessa oli 500 autoa per-viikko. Eli kyllä noilla jo aikamoinen tehdas tuolla on.

2 tykkäystä

Tosiaan vielä tuohon autokohtaiseen katteeseen, niin koko vuoden 2021 ennuste on 1600$ (GPU).

Lisäksi esim tuossa Vroomin tapauksessa yli 50% tulee lisäpalveluista, esim; rahoitukset ja vakuutukset. Tuolla autolainojen korot voi olla jopa yli 30% vuodessa, niin tuossa esim Kamuxin 6.9% korko kalpenee. :slight_smile:

Tuota Product Cross Profit tietoa ei löytynyt tuolta heidän sivuilta, eli vielä ei ole tietoa että miten iso osa tuosta katteesta tulee rahoituksesta ja vakuutuksista. Mutta mitä isommaksi tuo yritys kasvaa, niin sen helpompi sen on neuvotella rahoitus ja vakuutusyhtiöiden kanssa sopimuksista. Eli tämä kasvaa kyllä yrityksen mukana.

Jossain haastattelussa tuo toimari totesi tuosta Lithian Motors jutusta että se on vain osakkeen omistaja ja tekee heille tänä vuonna vain muutaman palveluksen, esim: Floorplan, fiksuimmat voisi kertoa että mikä toi on?

Veikkaan että tuo Lithian on lähtenyt mukaan tuohon sijoitusmielessä, kun Shift on osittain softayhtiö eli niillä on omat insinöörit mitkä tekee niiden järjestelmät ja algoritmit ym… ja ne haluaa tosiian hyödyntää tekoälyä kaikissa niiden prosesseissa. Tuo niiden softa voi olla jo Lithianille tosi arvokas.

2 tykkäystä

Alla päivitetty Shiftin varastolistaus markkinaosuus vs osuus varastosta.
Pahoittelut että listassa ei ole kaikkien merkkien markkinaosuuksia kun ne oli 2018 top 10 listauksen ulkopuolella ja kokolistaus olisi ollut maksullinen.

Fordin ja Chevroletin pieni osuus varastosta selittyy sillä että, Shiftillä on suurin osa varastoista Californiassa ja
siellä noiden Pickup autojen myyntimäärät on pienempiä kun muualla maassa.

Lisäksi hyvä huomata että Japanilaismerkkien osuus on iso, kun niissä jälkikulut on pienempiä kun USA merkeissä.

2 tykkäystä

Loistava Q1 osari pihalle. Toki tuo EBITDA ja osakekohtainen tulos oli huonompi kuin ennusteissa, mutta liikevaihdon ja autokohtaiseen katteen osalta huima parannus.

Alla siitä kohokohdat:

Total revenue grew 254% year-over-year, reaching a record $106.0 million.

Total units sold were 5,979, up 181%. Total ecommerce units sold were 4,452 and total wholesale units sold were 1,527,
an increase of 213% and 116%, respectively.

Gross profit per unit was $1,655, growing 255% from $466 in Q4’2020.

Adjusted gross profit per unit1
(“Adjusted GPU”) was $1,690, growing 229% from $514 in Q4’2020.

SG&A was $50.2 million, or 47.4% of revenue, as compared to $13.4 million or 44.9% of revenue.
Marketing expenses were $15.4 million, or 14.5% of revenue, as compared to $1.8 million, or 6.0% of revenue.

Net loss was $42.8 million as compared to net loss of 12.3 million, and basic and diluted net loss per share was (0.55)

Adjusted EBITDA1
was a loss of $34.4 million or 32.5% of total revenue, as compared to a loss of $9.7 million or 32.3% of revenue in the prior year period.

3 tykkäystä

Loistava osari ja liikevaihto hurjassa kasvussa. Ehkä mielenkiintoisin tieto oli kuitenkin se että loppuvuoden ohjeistusta nostettiin.
FY 2021 Outlook

We are raising guidance for the year ending December 31, 2021 as follows:

  • Revenue in the range of $480 - $520 million, an increase of 145% - 166% year-over-year
  • Ecommerce units of 21,000 - 23,000
  • Adjusted GPU1,2 greater than $1,800 per ecommerce unit
  • Adjusted EBITDA Margin1,2 better than (24)%

Toisaalta kysessä kasvuyhtiö ja ex-spac, joten on ihan sama millainen tulos saadaan ulos, kun joka tapauksessa tämäkin varmaan laskee -5% tänään.

Kilpailija CarLOTZ julkaisi myös ihan ok tuloksen tällä viikolla, mutta ennusteista jäätiin hieman ja ohjeistukset jättivät toivomisen varaa. Sumuinen FY 2021 ennuste palkittiin -20% laskulla.

Molemmat salkussa toistaiseksi ja uskon, että komponenttipulasta johtuvat uusien autojen tuotanto-ongelmat ja käytettyjen autojen hintojen nousu tulee vaikuttamaan positiivisesti Q2 tulokseen.

Liiketoiminta kehittyy oikeaan suuntaan, mutta kurssien liikkeitä mahdotonta arvailla tässä markkinassa.

3 tykkäystä

Carvanalta tuli myös kovat luvut viikko sitten

Edit: @Jylpyz Joo, juuri tuota siis tarkoitin, että tulee kovia lukuja kaikilta kautta linjan!

3 tykkäystä

Tällä hetkellä käytettyjen autojen kauppa käy Jenkeissä hyvin, joten melkein kaikilta autokaupoilta on tullut hyviä lukuja. Ps. Carvanan kurssi on noussut yli 20-kertaiseksi listautumisen jälkeen (2017)

4 tykkäystä

Nyt alkaa kyllä jo melko pahasti hatuttamaan, kun arvaus osui taas oikein…

En kyllä nyt vaan yhtään ymmärrä tätä markkinaa, ehkä pitäisi vaan myydä kaikki laput ja siirtyä indeksisijoittamiseen

3 tykkäystä

Verrokkeina kun käyttää kasvu- ja tech lappuja, niin on tultu alas jo pidemmän aikaa ja tänään on lyöty lisää oikein huolella isohkolla voluumilla. Katselen myös salkun sulamista lidar -lappujen pudotellessa -8-14% lukuja. Oikein mikään kasvu ei näytä maistuvan markkinalle, joka näkyy laajemmalla rintamalla isoina miinuksina. Ok-tulos ei riitä mihinkään, näköjään edes ennusteiden ylitys.

3 tykkäystä

Huimaa oli katsoa eilistä kurssia avaukseen +5% ja parhaimmillaan -6%

Toivottavasti markkina toipuisi näiden korkeiden arvostuskertoimien osakkeiden romahtamisesta, ennen mahdollista osakeantia. Nykyisen kassan pitäisi kestää nykyisiä menoja/kasvua n. vuoden eteenpäin.

On huomattavasti parempi nykyisille osakkeen omistajille jos rahaa kerätään 10$ => osakkeella, kuin => 6$ osakkeella. :slight_smile:

1 tykkäys

Hieno kehitys tuohon autokohtaiseen katteeseen Q4 (20) VS Q1 (21). Autosta saatava kate on saatu plussalle tukku ja asiakas kaupassa. Myös tuo lisäpalveluista tuleva kate on noussut huimat 147$ per-myyty auto. Varaston kiertokin on pysynyt alle 50 päivässä.

Q1

Q4
Screenshot_20210515_065335

1 tykkäys

75m Bondi pihalle ja uusia pohjia kurssille hakemaan. No onneksi ilmoitus tuli muuten vihreänä päivänä :slight_smile:

2 tykkäystä

Onneksi on tosiaan muuten vihreä päivä, muuten olisi saattanut taas kovasti harmittaa. Eiköhän tämä loppuvuodesta taas nouse ja jos ei, niin ainakin saa vähennettyä komeat tappiot verotuksessa.

3 tykkäystä

Tänään tuli näköjään muutos tuohon eiliseen vaihtovelkakirjaan. Keräävätkin yhteensä 125m

4 tykkäystä

Mielenkiintoinen tuo analyytikoiden Lv ennuste tulevan Q2 osalta. Korkein ennuste on liikevaihdon osalta vain 128.6m Verrattuna Shiftin varastossa oleviin autoihin ja meneillään olevaan qartaaliin, mikä on autokaupassa myynnillisesti vuoden vilkkainta aikaa.

Q1 (21) Lv oli 106m ja autovaraston keskiarvo oli 1648kpl

Q2 (21) Varaston arvioitu keskiarvo on n. 3016kpl (arvioitu että ensikuun alussa varastossa on autoja 3200kpl)

Yhtiö ennustaa Q2 liikevaihdoksi 120-130m

Lisäksi CPI raportin mukaan pelkästään huhtikuussa käytettyjen autojen hinnat nousi jenkeissä 10%, mikä antaa myös tukea tuolle meneillään olevan qartaaliin myynnille.

1 tykkäys

Sisäpiiri ostoksilla :slight_smile:

2 tykkäystä

Otettu aloituspositio tähän. Ärsyttävää kun tuossa ei näy tarkkoja numeroita, enkä löytänyt 2020 q2 lukuja mistään, vaan ainoastaan kasvuprosentit (jotka kyllä mukavan huimia :rofl:)
Marketscreenerin ennusteissa näkyy liikevoitto tappiollisena ainakin 2023 asti vaikka samalla ennustaa yli 1mrd liikevaihtoa :thinking: tuleeko tästä voitollinen millään liikevaihdon määrällä.

Edit. Löytyikin erillinen PDF täältä, mistä näkyy numerot (Q2 shareholder letter)
Events & Presentations | Shift Technologies, Inc.

1 tykkäys

Q2 tulos tuli tosiaan eilen illalla ja afterissä käväistiin jo yli $11 tason. Premarket näytti myös lupaavalta, mutta ilmeisesti jenkkien inflaatioluvut ja käytettyjen autojen hinnan nousun pysähtyminen aiheutti jälleen paniikkia ja nyt taas ihmetellään mihin suuntaan pitäisi liikkua - ilmeisesti taas alas

1 tykkäys