Sijoittamisen psykologia

Kun laiva keinuu ja aallot lyö, katsetta vaan kohti horisonttia. Tunteet kuuluvat luonnollisena osana kaikkeen elämään.

7 tykkäystä

Tykkään nykytilanteesta jossa oma ja lähipiirin salkut ovat pullollaan osakkeita jotka kohtuullisen maltillisilla tulevaisuudenskenaarioilla tulevat tuottamaan keskimäärin vähintään tyydyttävästi. Numerot AOT:eilla ja OST:eilla kuvaavat nyt oikeaa varallisuutta.

Se mikä minut sen sijaan saa voimaan pahoin on kupla-aikojen inflatoitunut feikki näennäisvarallisuus.

33 tykkäystä

Mielenkiinnosta, mitä ovat nämä yhtiöt, joita salkuissa on?

En ottanut kantaa mihinkään yksittäiseen viimeaikaiseen sijoitukseen tai edes viiteen tai kymmeneen firmaan. Esim. OMXH25-yhtiöistä on salkuissa suurin osa – moni pitkäaikaisesti osta ja unohda -tyyliin. Ruotsista ja USA:sta arpoutunut salkkuihin jotain myös.

Mutta siis yleisvaikutelma on että AOT:n ja OST:n numeroille voi nyt oikeasti olla vastinetta tulevissa vapaissa kassavirroissa. Ei vaadi toiveajattelua.

18 tykkäystä

Käsien päällä istuminen on välillä, tai oikeastaan aina, todella vaikeaa. Varsinkin kun samalla joutuu katsomaan, kuinka:

  • Seurantalistasi yhtiöt eivät ikinä tule ostohintoihin.
  • Ostamasi yhtiöt tuntuvat vain laskevan.
  • Juuri liian kalliina myymäsi yhtiö raketoi.

Lisämurheena on osakesalkun käteispaino. Tällä hetkellä se on itsellä noin 20%. Onko se liikaa vai liian vähän? Foorumilla monella vaikuttaisi olevan enemmän. Pitäisikö vaan ostaa jotain, ettei jää joulurallin kyydistä?

Omalla kohdallani oikeastaan kaikkiin osakkeilla pelailun psykologisiin haasteisiin on auttanut se, että tietää valtaosan sijoituksista menevän automaattisesti rahastoihin ja eritoten indekseihin. Joka kuukausi ei ole pakko ostaa mitään yksittäistä osaketta, kun tilipäivänä lähtee 15% nettopalkasta maailmalle.

Viimeksi tänään huomasin miettiväni osakesalkun käteispainoa. Kun otti askeleen taaksepäin ja vähän isomman perspektiivin, osakesalkun käteispaino ei enää tuntunut niin isolta asialta :slight_smile:

30 tykkäystä

EFECTE-KAUPAN OPIT

Minulle tosiaan kävi niin, että päädyin ennen tammikuun puolta väliä myymään jo jonkin aikaa omistamani ja seuraamani Efecten osakkeet. Kuinka ollakaan n. vko tämän jälkeen tuli tällainen ilmoitus ja menetin yli 90% tuoton.

HUONOA TUURIA VAI…

Luonnollisesti manasin asiaa joillekin tuttavilleni ja eräs sijoittamiseen aika syvällisestikin perehtynyt henkilö sanoi ”kävipä huono tuuri”. Sitä olin itsekin miettinyt, koska eihän näitä voi etukäteen tietää (ainakaan kaikki). En yleisesti ole ihminen, jolla asiat menisivät vahvasti tunteisiin, enkä tätäkään asiaa lähtenyt varsinaisesti v-sanan ympärille rakentamaan. Kyllä sana se tosin tiedotetta examin valvonnan aikana lukiessa taisi pariin kertaan kajahtaa ilmoille.

Pidän sijoittamisessa etenkin sen tuomasta älyllisestä haasteesta. Se on tavallaan tapa mitata kuinka sitä ymmärtääkään tätä maailman menoa. Omia tuottokäyriäni katsellessa en ole kovinkaan vakuuttunut oman ymmärrykseni tasosta. “Kävipä huono tuuri” ei kuitenkaan tyydyttänyt minua vastauksena. Siitä ei jää oikein mitään käteen. Aloin pohtimaan, että miten tätä tilannetta kannattaisi nyt lähestyä, että siitä saisi jotain irti tulevaisuuteen.

MARKKINAN ERIÄVÄT NÄKEMYKSET

Tuon kaverini kommentin jälkeen syöksähti päähäni ajatus, että on se vaan jännä, kun markkinoilla on toimijoita, joilla on noin vahvasti eri näkemys yhtiön arvosta. Toki ostajaosapuoli on yritys, jolla on kaupasta saatavissa synergiaetuja, kun taas yksityissijoittajalla sellaiset puuhat ovat haastavampia.

@Aili tuolla kahvihuoneella jo osuvasti siteerasikin Seppo Saariota “Hyvää yritystä kannattaa omistaa”. Se on varmasti usein näin. Muistelen jonkun gurun myös sanoneen, että hyvä yritys ei välttämättä ole hyvä sijoitus. Lopputulos varmaan riippuu siitä mikä on hyvä yritys sekä omistamisajan pituudesta.

Itse pidän Efecteä hyvänä yrityksenä ainakin siinä mielessä, että se on tehnyt sitä mitä on luvannut ja luonnollisesti sijoittajaviestintä yksityissijoittajien suuntaan on ollut ensiluokkaista. Siinä on varmaan ollut ne päällimmäiset syyt miksi päädyin aikanaan yrityksen omistajaksi. Itse olen viime aikoina yrittänyt opiskella kriittisemmäksi tutkimieni yritysten suhteen. Liian usein ovat näpit on palaneet, kun uskoa on riittänyt vähän liikaakin. Efecten tapauksessa yritin lähestyä asiaa myös kriittisesti. Ajattelin, että osakkeen hinnassa ei olisi aivan valtavasti upsidea vaikka yritys pääsisikin tavoitteeseensa sekä miten orastava kannattavuuden kehittyminen näkyy liikevaihdon kasvussa. Lisäksi pohdin kuinka kestävällä pohjalla yrityksen kilpailukyky ja sitä kautta kannattavuus on. Nämä pohdinnat siitäkin huolimatta, että yritys oli tähän asti nykyisellä johdolla tehnyt mitä luvannut. Selvästi ostajalla oli asiasta vahva ja varmaan myöskin parempi näkemys kuin minulla. Lopullinen vastaus näihin kysymyksiin taitaa jäädä saamatta, kun emme enää pääse ihailemaan laadukkaita osarilähetyksiä. Kurssikehityksestä päätellen myös moni muu toimija markkinalla oli epäileväinen.

MITÄ SIIS OPIKSI?

Ei varmaankaan mitään, koska toisen osapuolen pään sisälle ei voi päästä eikä Efecten tulevaa kehitystä pääse enää seuraamaan. Ehkä nämä tällaiset tasoittuvat hyvällä yrityskohtaisella sekä ajallisella hajautuksella. Ja tietenkin entistä laadukkaammalla osaketutkimuksella.

Kuten sanoin, ei minua varsinaisesti tämä ota päähän sillälailla, että verisuonet katkeasi, mutta kyllä se kieltämättä olisi ollut mukavampi olla Efecten omistaja vielä tänä aamuna kuin olla olematta.

Onnea omistajille ja kiitos @niilo_fredrikson , @Lari_Nikkanen sekä @tatu_paavilainen mielenkiintoisesta yritystarinasta ja hyvästä sijoittajapalvelusta.

Näin sen minäkin ajattelin. Näkisin silti, että näitä asioita on hyvä reflektoida.

Eli hyvän yrityksen kohdalla voi luottaa, että se keksii keinot luoda omistaja-arvoa. Hyvä pointti!

51 tykkäystä

Eipä kestä, Teemu. Efecten tarinaa on ollut hauska tehdä ja lukuisten aktiivisten piensijoittajan kiinnostus täällä foorumilla ja muutenkin on ollut palkitsevaa ja kannustavaa. Nyt tietysti vielä katsotaan, meneekö tarjous läpi ja ainakin siihen asti jatketaan normaalisti listattuna yhtiönä.

33 tykkäystä

Ajattelin jakaa erään viimeaikaisen kokemuksen/oivalluksen, josta itselleni on ollut hyötyä nimen omaan sijoituspsykologian näkökulmasta. Olen havahtunut siihen, että kurssi- ja tuottograafien tuijottelu on (ainakin minulle) todella haitallista ja sen minimointi puolestaan erittäin hyödyllistä. Minulla on selkeästi vahva “pattern recognition” taipumus, ja tästä on selkeästi haittaa sijoituksissa, vaikka se muussa elämässä onkin aika hyödyllistä.

En siis harrasta minkäänlaista teknistä analyysiä, mutta olen huomannut, että tuotto- ja kurssigraafien näkeminen aiheuttaa minussa alitajuista spekulointia ja halun “tehdä jotain” positioille - yleensä aivan turhaan. Sen sijaan samojen tulosten katselu taulukkomuodossa ei herätä vastaavia tunteita ja minun on paljon helpompi suhtautua objektiivisesti.

Tämän voi toki toteuttaa monella eri tavalla, mutta tässä siis hyvä käytännön vinkki jos muut kokevat lankeavansa samaan ansaan.

Tästä syystä olen myös todennut, että Seligson on minulle täydellinen palveluntarjoaja ja olen alkanut laittaa sinne taas enemmän sisään.

  • Käyttöliittymä on hyvin pelkistetty ja selkeä: Näet oletusnäkymässä vain selkeän taulukon ilman käppyröitä (ja esimerkiksi voittoja tai tappioita ei myöskään ole värikoodattu).
  • Olen havainnut, että minulle on uskomattoman paljon helpompaa istua position päällä ja eliminoida tunteet sijoittamisesta tällä lähestymistavalla.
36 tykkäystä

Jos yhtään saa lohduttaa, niin tuota myynnin epäonnista ajoitusta voi pyörittää useista näkökulmasta.

Voi miettiä oliko osakkeella nähtävissä triggeriä joka olisi kääntänyt kurssikehityksen ylöspäin lähitulevaisuudessa. Jos ei, niin itse ainakin saatan ulkoiluttaa sinänsä hyvän yhtiön osaketta jos parempia riski-tuottovaihtoehtoja on tarjolla, ja jos en pysty näkemään katalyyttia parempaan kurssikehitykseen lähitulevaisuudessa. Ajatuksena tietenkin palata osakkeeseen ennen nousun alkua, kuinkas muuten :smiley:

Vakavasti, ei Efecte pyörinyt missään yritysostospekulointien tai top-listausten kohteena, eikä osakkeessa ollut mielestäni mitään selkeää triggeriä millä kurssi olisi lähtenyt lähiaikoina yhtäkkiä korjaamaan ylös niin turha tuollaista on märehtiä.

Seppo Saarion opissa omistaa hyvää yhtiötä ikuisesti on se vinha perä, jossei muuta, että välttää tällaiset ajoitukselliset harha-askeleet.

10 tykkäystä

Itselle ainakin käynyt usein siten, että ei ole ollut mitään varsinaista syytä omistaa yritystä. Ei ajattelisi, että sen kanssa voisi tapahtua mitään kummempaa.

Eikä sitä tule ostettua, vaikka voisi vaikka omistaakin.

Esimerkiksi case Metso, Sampo, Neste, Konecranes…

Sitten se spinnaa ulos osiaan, saa ostotarjouksen, yhdistyy toisen kanssa, laajentaa johonkin, järjestelee rohkeasti toimintojaan ja muuntuu joksikin aivan muuksi.

Hyvät yritykset on hyviä yrityksiä ja niistä ei aina oikein tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi, mutta on mukava nauttia kyydistä.

Se onkin hyvä kysymys, onko tuollaiset hetket tyyntä myrskyn edellä…

Juuri tämä!

Sinänsä kun itse lainasin Seppo Saariota, niin hyvä nostaa esille, ettei hänen teostaan turhaan sanota ”Pörssiraamatuksi”.

Raamatulle ominaista on, että sieltä löytyy argumentteja puolesta ja vastaan. Oikeastaan mitä vain haluat löytää päätöksiesi tueksi.

Muistelisin näin ulkoa myös, että siellä taisi olla sellainen kohta

  • kun yhtiö on noussut vuoden aikana 12%, voi odottaa, ettei se nouse enää liiketoimintaansa parantamalla enää juurikaan, joten sen voi yhtä hyvin myös myydä

Paljon hyviä helposti muistettavia pointteja, jotka ovat tilannesidonnaisia. Jos löytyisi jokin hyvä, joka kerta toimiva viisaus, aika moni meistä olisi jo miljonääri.

17 tykkäystä

Tekninen ja tekniset analyysit ovat tärkeitä (ts. yksi tapa järjestää jotain jo tiedettyä (= valitusta näkökulmasta) usein ajallisesti laahaavasti). Ne ovat vain ”yksi” näkökulma elävään todellisuuteen. Ehkä hieman menee ohi, mutta kiinnostava täydentävä ja enemmän elävän todellisuuden tiedonmuodostuksen tapa on esim. Nora Batesonin Warm data:n käsite. Löytyy kuukkelilla lisää.

2 tykkäystä

Tuli luettua Daniel Kahnemanin kirja Ajattelu, nopeasti ja hitaasti. Ohessa eräs katkelma kirjan sivulta 251. Boldaus oma nosto tekstistä. Tästä tuli mieleen, että tämä Inderesin keskustelufoorumi taitaa olla juuri tällainen yhteisö, jossa ihmiset horjumattomasti uskovat siihen, että osakepoimintaa kannattaa tehdä indeksisijoittamisen sijaan.

Miksi sekä amatööri- että ammattisijoittajat uskovat itsepäisesti, että he voivat menestyä markkinoita paremmin, vaikka se on heistä useimpien hyväksymän talousteorian vastaista ja ristiriidassa sen kanssa, mitä he voisivat oppia henkilökohtaisen kokemuksensa kiihkottomasta arvioinnista? Monet aikaisempien lukujen teemoista nousevat jälleen esiin finanssimaailman taitoharhan jatkuvuuden ja sitkeyden selityksessä.

Tämän harhan vahvin psykologinen syy on varmasti, että osakkeiden valitsijat käyttävät korkean tason taitoja. He tutkivat taloudellista aineistoa ja ennusteita, he tutkivat tilinpäätöksiä ja taseita, he arvioivat huippujohdon laatua ja he arvioivat kilpailun. Tämä kaikki on vakavaa työtä, joka edellyttää laajaa koulutusta, ja sitä tekevillä ihmisillä on välitön (ja pätevä) kokemus näiden taitojen käyttämisestä. Valitettavasti yrityksen liiketoiminnan mahdollisuuksien arvioimistaito ei riitä osakekaupassa onnistumiseen, sillä siellä keskeinen kysymys on, onko yritystä koskeva informaatio jo laskettu sen osakkeen hintaan. Meklareilla ei ilmeisesti ole taitoa vastata tähän ratkaisevaan kysymykseen, mutta he eivät näytä tietävän tietämättömyyttään. Kuten olin huomannut seuraamalla kadettiehdokkaita esteradalla, meklareiden subjektiivinen itseluottamus on tunne, ei arvio. Käsityksemme kognitiivisesta helppoudesta ja assosiatiivisesta johdonmukaisuudesta sijoittaa subjektiivisen itseluottamuksen tiukasti järjestelmään 1.

Lopuksi pätevyys- ja taitoharhoja tukee vahva ammatillinen kulttuuri. Tiedämme, että ihmisillä on horjuttamaton usko mihin tahansa väitteeseen, olipa se miten absurdi tahansa, kun heitä tukee samoin uskovien yhteisö. Finanssiyhteisön ammattikulttuurin perusteella ei ole yllättävää, että suuri määrä tässä maailmassa eläviä ihmisiä uskoo kuuluvansa niihin harvoihin valittuihin, jotka tekevät sitä, mihin eivät usko muiden pystyvän.

43 tykkäystä

Ainakin täällä ovat em. kaltaiset ihmiset enemmän äänessä, lukijoista paha vetää yhteenvetoa.
Ideksisijoittamisellekkin näyttää joitakin viestiketjuja olevan, mutta kovin hersyvää keskustelua niissä ei käydä, ehkä indeksisijoittajilla on joku oma fooruminsa tai ovat osakepoimijoita “hiljaisempia”?

2 tykkäystä

Varsinkin suuria ja suosittuja yhtiöitä arvioitaessa suuri enemmistö yliarvioi kykynsä. Mitä suositumpi joku yhtiö on, sitä enemmän sitä on tutkittu ja perattu. Siihen on todellla vaikeata löytää mitään uutta kulmaa, jota ei olisi jo mietitty. Vahvistusharha vainoaa someyhteisöjä seuratessa. Omille mielipiteille haetaan mieluummin vahvistusta kuin haastoa.

Itse pyrin pysymään etäällä keskusteluista varsinkin yksittäisiä yhtiöitä koskien. Vaikka minulla olisikin vahva näkemys jostain, en halua altistaa sitä joukkojen kritiikille. Olen itse itseni ankarin kriitikko.

Tykkään tutkia marginaalia (muutoinkin kuin osakemarkkinoilla), josta uskon jollain aikavälillä löytäväni omannäköisiä kohteita, jotka muutkin löytävät aikanaan. Mitä kauempana konsensusvalintojen keskipisteestä on, sitä todennäköisempää on löytää jotain uutta. Tämä toki tuo myös valtavasti riskiä, eikä sovi kaikille, mutta riski on tuoton parhaita kavereita.

61 tykkäystä

Olen tehnyt päätöksen siirtymisestä pääasiassa rahastosijoittajaksi. Joitakin suoria osakesijoituksia jää, ainakin Kempower. Omistan vielä OST:n jossa on nyt ainoastaan Mandatumia, mutta en aio sinne enempää rahaa siirtää. Annan sen kerätä osinkoja Mantasta ja sitten jossain vaiheessa luultavasti nostan sen tyhjäksi ja suljen.

Olen päätöstä jo pitempään miettinyt, mutta en ole sitä saanut tehnyä vaan olen jatkanut suoria osakesijoituksia. Taustaa sen verran, että olen tuore sijoittaja, noin 5 vuotta sijoitus"uraa" takana. Aloitin rahastoista, mutta siirryin verrattain pikaisesti suoriin osakkeisiin. Toki rahastoihinkin olen kuukausittain rahaa lisännyt.

Syy päätökselle on viime vuosien aikana kasaantuneet epäonnistuneet osakekaupat. Sille juurisyy löytyy omasta kärsimättömyydestä sekä siitä, etten jaksa tehdä tarkkaa tutkimusta yrityksistä joihin sijoitan. Olen toki oppinut tämän muutaman vuoden aikana kärsivällisemmäksi, mutta edelleen on tullut tehtyä hetken mielijohteesta tai FOMOssa kauppoja jotka ovat sitten osoittautuneet sellaisiksi, ettei olisi välttämättä kannattanut tehdä. On ehkä tullut juostua pikavoittojen perässä (tai yrittää juosta). Myös se on syynä, että sijoittamani summat ovat pienehköjä joten aika usein OST:llä ei ole ollut tarpeeksi rahaa, joten on tullut myytyä jotakin osaketta jotta saa rahaa ostaa jotain muuta, ja valitettavan usein niin ei jälkiviisaana olisi kannattanut tehdä.

Tietysti myös erityisesti Helsingin pörssin pitkäaikainen mörniminen on ärsyttänyt. Toki tässä täytyy ottaa huomioon nykyinen maailman ja markkinoiden tilanne. Parin vuoden päästä tilanne voi jo olla ihan toinen ja sitten varmaan kaduttaa tämä päätös.

Uskon päätöksen myötä saavuttavani mielenrauhaa, kun en enää käytä isoa osaa ajasta osakkeiden arvojen seuraamiseen. Uskon myös saavuttavani pidemmällä aikavälillä tuottoa jos en enempää, niin ainakin varmemmin kuin jos tekisin pääasiassa suoria osakesijoituksia. Pyrin kuitenkin jatkamaan oppimista asian tiimoilta esimerkiksi tätä foorumia seuraamalla.

57 tykkäystä

Kuulostaa erinomaiselta päätökseltä, varsinkin kun peilaan sitä omaan sijoitushistoriaani, joka on ollut ärsykkeille ja toiminnan aiheuttamalle sähläykselle aivan liian altis. Se tuhoaa tuottoja.

Kannattaa omistaa rahastojen lisäksi suoraan ainostaan sellaisia yrityksiä, joiden omistajana tiedät - toistan - TIEDÄT voivasi olla helposti seuraavat 5 - 10 vuotta.
Fomot ja hypet on syytä unohtaa, yrityksen omistajaksi ei kannata ryhtyä myöskään pohjaongen vuoksi, eli vain sen vuoksi että kurssi näyttää halvalta.
Jos et perehdy riittävästi yritykseen ja ymmärrä sen liiketoiminnan tulevaisuutta selkeästi ja vahvasti, ennen kuin ryhdyt sen omistajaksi, niin reagoit vain kurssiin, ja se ei ole yrityksen omistajana olemista. Se on markkinaärsykkeiden mukana kimpoilua. Olet silloin flipperipallo flipperissä.

Minun olisi kannattanut ryhtyä vuonna 2004 indeksirahastosijoittajaksi, olisin moninkertaisesti vauraampi nyt. Sählääminen syö tehokkaasti tuotot.

Menestystä

36 tykkäystä

Huomasin, että MAG 7 osakkeista vain Teslalla, NVIDIAlla ja Amazonilla on omat ketjut. Edes arvokkaimmalla yhtiöllä Applella ei ole omaa ketjua. Näissä ketjuissa on aika hiljaistakin, mitä nyt Tesla foorumi villiintyi jokin aika sitten. Koko MAGMA niputettu yhteen ketjuun.

Sen sijaan vaikkapa Tecnotreen foorumia on katseltu 1,5 M kertaa.

Mikä ajaa meidät niin kiinnostuneeksi senttiosakkeista ja huippuriskisistä lapuista? Miksi maailman menestyneimmät yhtiöt ei kiinnosta sijoituskeskustelufoorumilla? Ei kotimaisia? Liian tylsiä? Liian vaikeita analysoitavia? Alphaa ei löydettävissä koska kaikki wall streetin geelitukat analysoi niitä jo muutenkin? Mielestäni kaikki vääriä vastauksia. Miksi?

41 tykkäystä

Tämä on erittäin hyvä kysymys. Näin ulkosuomalaisena vielä ihmetys korostuu. USA:n pörssi tarjoilee kaikin puolin kiinnostavampia, likvidimpiä kohteita, ei todellakaan tulisi mielen viereenkään koskea mihinkään Suomi-lappuun.

14 tykkäystä

Toki olet ehkä hieman huono mittatikku tavalliselle härmäläiselle.

Asut jenkeissä, tunnet paikallisen kulttuurin ja politiikan, hallitset kielen täydellisesti, taisit olla teknologia-alalla vielä töissäkin, oliko jotain koodaushommia?

En sano että jenkkifirmojen analysointi tuota kaikkea vaatii, mutta ei niistä haittaakaan ole :smiley:

6 tykkäystä

Juu, ei niistä taidoista toki haittaa ole. Mutta otetaanpa esimerkiksi päivän treidauskohteeni premarketin gapin perusteella (huom, kello 6 aamulla, teillä se letkeä klo 16 ja työpäivä tapulteltu. Pitäisi olla helppoa osallistua…):

SMCI -4%
RIVN -4%
CVNA +26%
WBD -9%
SQ +17%

Näistä löytyy suurella todennäköisyydellä helppoja paikkoja volatiliteetin rahastukseen. Ja joka päivä on sama juttu. Tarjoileeko hesuli tällaista actionia?

Toki mun peli on puhdasta treidausta, jätän analyysit ammattilaisille.

E: 7 minuuttia ollut pörsä auki ja tein juuri $3k.

7 tykkäystä