Sijoittamisen psykologia

EFECTE-KAUPAN OPIT

Minulle tosiaan kävi niin, että päädyin ennen tammikuun puolta väliä myymään jo jonkin aikaa omistamani ja seuraamani Efecten osakkeet. Kuinka ollakaan n. vko tämän jälkeen tuli tällainen ilmoitus ja menetin yli 90% tuoton.

HUONOA TUURIA VAI…

Luonnollisesti manasin asiaa joillekin tuttavilleni ja eräs sijoittamiseen aika syvällisestikin perehtynyt henkilö sanoi ”kävipä huono tuuri”. Sitä olin itsekin miettinyt, koska eihän näitä voi etukäteen tietää (ainakaan kaikki). En yleisesti ole ihminen, jolla asiat menisivät vahvasti tunteisiin, enkä tätäkään asiaa lähtenyt varsinaisesti v-sanan ympärille rakentamaan. Kyllä sana se tosin tiedotetta examin valvonnan aikana lukiessa taisi pariin kertaan kajahtaa ilmoille.

Pidän sijoittamisessa etenkin sen tuomasta älyllisestä haasteesta. Se on tavallaan tapa mitata kuinka sitä ymmärtääkään tätä maailman menoa. Omia tuottokäyriäni katsellessa en ole kovinkaan vakuuttunut oman ymmärrykseni tasosta. “Kävipä huono tuuri” ei kuitenkaan tyydyttänyt minua vastauksena. Siitä ei jää oikein mitään käteen. Aloin pohtimaan, että miten tätä tilannetta kannattaisi nyt lähestyä, että siitä saisi jotain irti tulevaisuuteen.

MARKKINAN ERIÄVÄT NÄKEMYKSET

Tuon kaverini kommentin jälkeen syöksähti päähäni ajatus, että on se vaan jännä, kun markkinoilla on toimijoita, joilla on noin vahvasti eri näkemys yhtiön arvosta. Toki ostajaosapuoli on yritys, jolla on kaupasta saatavissa synergiaetuja, kun taas yksityissijoittajalla sellaiset puuhat ovat haastavampia.

@Aili tuolla kahvihuoneella jo osuvasti siteerasikin Seppo Saariota “Hyvää yritystä kannattaa omistaa”. Se on varmasti usein näin. Muistelen jonkun gurun myös sanoneen, että hyvä yritys ei välttämättä ole hyvä sijoitus. Lopputulos varmaan riippuu siitä mikä on hyvä yritys sekä omistamisajan pituudesta.

Itse pidän Efecteä hyvänä yrityksenä ainakin siinä mielessä, että se on tehnyt sitä mitä on luvannut ja luonnollisesti sijoittajaviestintä yksityissijoittajien suuntaan on ollut ensiluokkaista. Siinä on varmaan ollut ne päällimmäiset syyt miksi päädyin aikanaan yrityksen omistajaksi. Itse olen viime aikoina yrittänyt opiskella kriittisemmäksi tutkimieni yritysten suhteen. Liian usein ovat näpit on palaneet, kun uskoa on riittänyt vähän liikaakin. Efecten tapauksessa yritin lähestyä asiaa myös kriittisesti. Ajattelin, että osakkeen hinnassa ei olisi aivan valtavasti upsidea vaikka yritys pääsisikin tavoitteeseensa sekä miten orastava kannattavuuden kehittyminen näkyy liikevaihdon kasvussa. Lisäksi pohdin kuinka kestävällä pohjalla yrityksen kilpailukyky ja sitä kautta kannattavuus on. Nämä pohdinnat siitäkin huolimatta, että yritys oli tähän asti nykyisellä johdolla tehnyt mitä luvannut. Selvästi ostajalla oli asiasta vahva ja varmaan myöskin parempi näkemys kuin minulla. Lopullinen vastaus näihin kysymyksiin taitaa jäädä saamatta, kun emme enää pääse ihailemaan laadukkaita osarilähetyksiä. Kurssikehityksestä päätellen myös moni muu toimija markkinalla oli epäileväinen.

MITÄ SIIS OPIKSI?

Ei varmaankaan mitään, koska toisen osapuolen pään sisälle ei voi päästä eikä Efecten tulevaa kehitystä pääse enää seuraamaan. Ehkä nämä tällaiset tasoittuvat hyvällä yrityskohtaisella sekä ajallisella hajautuksella. Ja tietenkin entistä laadukkaammalla osaketutkimuksella.

Kuten sanoin, ei minua varsinaisesti tämä ota päähän sillälailla, että verisuonet katkeasi, mutta kyllä se kieltämättä olisi ollut mukavampi olla Efecten omistaja vielä tänä aamuna kuin olla olematta.

Onnea omistajille ja kiitos @niilo_fredrikson , @Lari_Nikkanen sekä @tatu_paavilainen mielenkiintoisesta yritystarinasta ja hyvästä sijoittajapalvelusta.

Näin sen minäkin ajattelin. Näkisin silti, että näitä asioita on hyvä reflektoida.

Eli hyvän yrityksen kohdalla voi luottaa, että se keksii keinot luoda omistaja-arvoa. Hyvä pointti!

51 tykkäystä