Sijoittamisen psykologia

Olen tehnyt päätöksen siirtymisestä pääasiassa rahastosijoittajaksi. Joitakin suoria osakesijoituksia jää, ainakin Kempower. Omistan vielä OST:n jossa on nyt ainoastaan Mandatumia, mutta en aio sinne enempää rahaa siirtää. Annan sen kerätä osinkoja Mantasta ja sitten jossain vaiheessa luultavasti nostan sen tyhjäksi ja suljen.

Olen päätöstä jo pitempään miettinyt, mutta en ole sitä saanut tehnyä vaan olen jatkanut suoria osakesijoituksia. Taustaa sen verran, että olen tuore sijoittaja, noin 5 vuotta sijoitus"uraa" takana. Aloitin rahastoista, mutta siirryin verrattain pikaisesti suoriin osakkeisiin. Toki rahastoihinkin olen kuukausittain rahaa lisännyt.

Syy päätökselle on viime vuosien aikana kasaantuneet epäonnistuneet osakekaupat. Sille juurisyy löytyy omasta kärsimättömyydestä sekä siitä, etten jaksa tehdä tarkkaa tutkimusta yrityksistä joihin sijoitan. Olen toki oppinut tämän muutaman vuoden aikana kärsivällisemmäksi, mutta edelleen on tullut tehtyä hetken mielijohteesta tai FOMOssa kauppoja jotka ovat sitten osoittautuneet sellaisiksi, ettei olisi välttämättä kannattanut tehdä. On ehkä tullut juostua pikavoittojen perässä (tai yrittää juosta). Myös se on syynä, että sijoittamani summat ovat pienehköjä joten aika usein OST:llä ei ole ollut tarpeeksi rahaa, joten on tullut myytyä jotakin osaketta jotta saa rahaa ostaa jotain muuta, ja valitettavan usein niin ei jälkiviisaana olisi kannattanut tehdä.

Tietysti myös erityisesti Helsingin pörssin pitkäaikainen mörniminen on ärsyttänyt. Toki tässä täytyy ottaa huomioon nykyinen maailman ja markkinoiden tilanne. Parin vuoden päästä tilanne voi jo olla ihan toinen ja sitten varmaan kaduttaa tämä päätös.

Uskon päätöksen myötä saavuttavani mielenrauhaa, kun en enää käytä isoa osaa ajasta osakkeiden arvojen seuraamiseen. Uskon myös saavuttavani pidemmällä aikavälillä tuottoa jos en enempää, niin ainakin varmemmin kuin jos tekisin pääasiassa suoria osakesijoituksia. Pyrin kuitenkin jatkamaan oppimista asian tiimoilta esimerkiksi tätä foorumia seuraamalla.

57 tykkäystä