Sijoittamisen psykologia

Itselle ainakin käynyt usein siten, että ei ole ollut mitään varsinaista syytä omistaa yritystä. Ei ajattelisi, että sen kanssa voisi tapahtua mitään kummempaa.

Eikä sitä tule ostettua, vaikka voisi vaikka omistaakin.

Esimerkiksi case Metso, Sampo, Neste, Konecranes…

Sitten se spinnaa ulos osiaan, saa ostotarjouksen, yhdistyy toisen kanssa, laajentaa johonkin, järjestelee rohkeasti toimintojaan ja muuntuu joksikin aivan muuksi.

Hyvät yritykset on hyviä yrityksiä ja niistä ei aina oikein tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi, mutta on mukava nauttia kyydistä.

Se onkin hyvä kysymys, onko tuollaiset hetket tyyntä myrskyn edellä…

Juuri tämä!

Sinänsä kun itse lainasin Seppo Saariota, niin hyvä nostaa esille, ettei hänen teostaan turhaan sanota ”Pörssiraamatuksi”.

Raamatulle ominaista on, että sieltä löytyy argumentteja puolesta ja vastaan. Oikeastaan mitä vain haluat löytää päätöksiesi tueksi.

Muistelisin näin ulkoa myös, että siellä taisi olla sellainen kohta

  • kun yhtiö on noussut vuoden aikana 12%, voi odottaa, ettei se nouse enää liiketoimintaansa parantamalla enää juurikaan, joten sen voi yhtä hyvin myös myydä

Paljon hyviä helposti muistettavia pointteja, jotka ovat tilannesidonnaisia. Jos löytyisi jokin hyvä, joka kerta toimiva viisaus, aika moni meistä olisi jo miljonääri.

17 tykkäystä

Tekninen ja tekniset analyysit ovat tärkeitä (ts. yksi tapa järjestää jotain jo tiedettyä (= valitusta näkökulmasta) usein ajallisesti laahaavasti). Ne ovat vain ”yksi” näkökulma elävään todellisuuteen. Ehkä hieman menee ohi, mutta kiinnostava täydentävä ja enemmän elävän todellisuuden tiedonmuodostuksen tapa on esim. Nora Batesonin Warm data:n käsite. Löytyy kuukkelilla lisää.

2 tykkäystä

Tuli luettua Daniel Kahnemanin kirja Ajattelu, nopeasti ja hitaasti. Ohessa eräs katkelma kirjan sivulta 251. Boldaus oma nosto tekstistä. Tästä tuli mieleen, että tämä Inderesin keskustelufoorumi taitaa olla juuri tällainen yhteisö, jossa ihmiset horjumattomasti uskovat siihen, että osakepoimintaa kannattaa tehdä indeksisijoittamisen sijaan.

Miksi sekä amatööri- että ammattisijoittajat uskovat itsepäisesti, että he voivat menestyä markkinoita paremmin, vaikka se on heistä useimpien hyväksymän talousteorian vastaista ja ristiriidassa sen kanssa, mitä he voisivat oppia henkilökohtaisen kokemuksensa kiihkottomasta arvioinnista? Monet aikaisempien lukujen teemoista nousevat jälleen esiin finanssimaailman taitoharhan jatkuvuuden ja sitkeyden selityksessä.

Tämän harhan vahvin psykologinen syy on varmasti, että osakkeiden valitsijat käyttävät korkean tason taitoja. He tutkivat taloudellista aineistoa ja ennusteita, he tutkivat tilinpäätöksiä ja taseita, he arvioivat huippujohdon laatua ja he arvioivat kilpailun. Tämä kaikki on vakavaa työtä, joka edellyttää laajaa koulutusta, ja sitä tekevillä ihmisillä on välitön (ja pätevä) kokemus näiden taitojen käyttämisestä. Valitettavasti yrityksen liiketoiminnan mahdollisuuksien arvioimistaito ei riitä osakekaupassa onnistumiseen, sillä siellä keskeinen kysymys on, onko yritystä koskeva informaatio jo laskettu sen osakkeen hintaan. Meklareilla ei ilmeisesti ole taitoa vastata tähän ratkaisevaan kysymykseen, mutta he eivät näytä tietävän tietämättömyyttään. Kuten olin huomannut seuraamalla kadettiehdokkaita esteradalla, meklareiden subjektiivinen itseluottamus on tunne, ei arvio. Käsityksemme kognitiivisesta helppoudesta ja assosiatiivisesta johdonmukaisuudesta sijoittaa subjektiivisen itseluottamuksen tiukasti järjestelmään 1.

Lopuksi pätevyys- ja taitoharhoja tukee vahva ammatillinen kulttuuri. Tiedämme, että ihmisillä on horjuttamaton usko mihin tahansa väitteeseen, olipa se miten absurdi tahansa, kun heitä tukee samoin uskovien yhteisö. Finanssiyhteisön ammattikulttuurin perusteella ei ole yllättävää, että suuri määrä tässä maailmassa eläviä ihmisiä uskoo kuuluvansa niihin harvoihin valittuihin, jotka tekevät sitä, mihin eivät usko muiden pystyvän.

43 tykkäystä

Ainakin täällä ovat em. kaltaiset ihmiset enemmän äänessä, lukijoista paha vetää yhteenvetoa.
Ideksisijoittamisellekkin näyttää joitakin viestiketjuja olevan, mutta kovin hersyvää keskustelua niissä ei käydä, ehkä indeksisijoittajilla on joku oma fooruminsa tai ovat osakepoimijoita “hiljaisempia”?

2 tykkäystä

Varsinkin suuria ja suosittuja yhtiöitä arvioitaessa suuri enemmistö yliarvioi kykynsä. Mitä suositumpi joku yhtiö on, sitä enemmän sitä on tutkittu ja perattu. Siihen on todellla vaikeata löytää mitään uutta kulmaa, jota ei olisi jo mietitty. Vahvistusharha vainoaa someyhteisöjä seuratessa. Omille mielipiteille haetaan mieluummin vahvistusta kuin haastoa.

Itse pyrin pysymään etäällä keskusteluista varsinkin yksittäisiä yhtiöitä koskien. Vaikka minulla olisikin vahva näkemys jostain, en halua altistaa sitä joukkojen kritiikille. Olen itse itseni ankarin kriitikko.

Tykkään tutkia marginaalia (muutoinkin kuin osakemarkkinoilla), josta uskon jollain aikavälillä löytäväni omannäköisiä kohteita, jotka muutkin löytävät aikanaan. Mitä kauempana konsensusvalintojen keskipisteestä on, sitä todennäköisempää on löytää jotain uutta. Tämä toki tuo myös valtavasti riskiä, eikä sovi kaikille, mutta riski on tuoton parhaita kavereita.

61 tykkäystä

Olen tehnyt päätöksen siirtymisestä pääasiassa rahastosijoittajaksi. Joitakin suoria osakesijoituksia jää, ainakin Kempower. Omistan vielä OST:n jossa on nyt ainoastaan Mandatumia, mutta en aio sinne enempää rahaa siirtää. Annan sen kerätä osinkoja Mantasta ja sitten jossain vaiheessa luultavasti nostan sen tyhjäksi ja suljen.

Olen päätöstä jo pitempään miettinyt, mutta en ole sitä saanut tehnyä vaan olen jatkanut suoria osakesijoituksia. Taustaa sen verran, että olen tuore sijoittaja, noin 5 vuotta sijoitus"uraa" takana. Aloitin rahastoista, mutta siirryin verrattain pikaisesti suoriin osakkeisiin. Toki rahastoihinkin olen kuukausittain rahaa lisännyt.

Syy päätökselle on viime vuosien aikana kasaantuneet epäonnistuneet osakekaupat. Sille juurisyy löytyy omasta kärsimättömyydestä sekä siitä, etten jaksa tehdä tarkkaa tutkimusta yrityksistä joihin sijoitan. Olen toki oppinut tämän muutaman vuoden aikana kärsivällisemmäksi, mutta edelleen on tullut tehtyä hetken mielijohteesta tai FOMOssa kauppoja jotka ovat sitten osoittautuneet sellaisiksi, ettei olisi välttämättä kannattanut tehdä. On ehkä tullut juostua pikavoittojen perässä (tai yrittää juosta). Myös se on syynä, että sijoittamani summat ovat pienehköjä joten aika usein OST:llä ei ole ollut tarpeeksi rahaa, joten on tullut myytyä jotakin osaketta jotta saa rahaa ostaa jotain muuta, ja valitettavan usein niin ei jälkiviisaana olisi kannattanut tehdä.

Tietysti myös erityisesti Helsingin pörssin pitkäaikainen mörniminen on ärsyttänyt. Toki tässä täytyy ottaa huomioon nykyinen maailman ja markkinoiden tilanne. Parin vuoden päästä tilanne voi jo olla ihan toinen ja sitten varmaan kaduttaa tämä päätös.

Uskon päätöksen myötä saavuttavani mielenrauhaa, kun en enää käytä isoa osaa ajasta osakkeiden arvojen seuraamiseen. Uskon myös saavuttavani pidemmällä aikavälillä tuottoa jos en enempää, niin ainakin varmemmin kuin jos tekisin pääasiassa suoria osakesijoituksia. Pyrin kuitenkin jatkamaan oppimista asian tiimoilta esimerkiksi tätä foorumia seuraamalla.

57 tykkäystä

Kuulostaa erinomaiselta päätökseltä, varsinkin kun peilaan sitä omaan sijoitushistoriaani, joka on ollut ärsykkeille ja toiminnan aiheuttamalle sähläykselle aivan liian altis. Se tuhoaa tuottoja.

Kannattaa omistaa rahastojen lisäksi suoraan ainostaan sellaisia yrityksiä, joiden omistajana tiedät - toistan - TIEDÄT voivasi olla helposti seuraavat 5 - 10 vuotta.
Fomot ja hypet on syytä unohtaa, yrityksen omistajaksi ei kannata ryhtyä myöskään pohjaongen vuoksi, eli vain sen vuoksi että kurssi näyttää halvalta.
Jos et perehdy riittävästi yritykseen ja ymmärrä sen liiketoiminnan tulevaisuutta selkeästi ja vahvasti, ennen kuin ryhdyt sen omistajaksi, niin reagoit vain kurssiin, ja se ei ole yrityksen omistajana olemista. Se on markkinaärsykkeiden mukana kimpoilua. Olet silloin flipperipallo flipperissä.

Minun olisi kannattanut ryhtyä vuonna 2004 indeksirahastosijoittajaksi, olisin moninkertaisesti vauraampi nyt. Sählääminen syö tehokkaasti tuotot.

Menestystä

36 tykkäystä

Huomasin, että MAG 7 osakkeista vain Teslalla, NVIDIAlla ja Amazonilla on omat ketjut. Edes arvokkaimmalla yhtiöllä Applella ei ole omaa ketjua. Näissä ketjuissa on aika hiljaistakin, mitä nyt Tesla foorumi villiintyi jokin aika sitten. Koko MAGMA niputettu yhteen ketjuun.

Sen sijaan vaikkapa Tecnotreen foorumia on katseltu 1,5 M kertaa.

Mikä ajaa meidät niin kiinnostuneeksi senttiosakkeista ja huippuriskisistä lapuista? Miksi maailman menestyneimmät yhtiöt ei kiinnosta sijoituskeskustelufoorumilla? Ei kotimaisia? Liian tylsiä? Liian vaikeita analysoitavia? Alphaa ei löydettävissä koska kaikki wall streetin geelitukat analysoi niitä jo muutenkin? Mielestäni kaikki vääriä vastauksia. Miksi?

41 tykkäystä

Tämä on erittäin hyvä kysymys. Näin ulkosuomalaisena vielä ihmetys korostuu. USA:n pörssi tarjoilee kaikin puolin kiinnostavampia, likvidimpiä kohteita, ei todellakaan tulisi mielen viereenkään koskea mihinkään Suomi-lappuun.

14 tykkäystä

Toki olet ehkä hieman huono mittatikku tavalliselle härmäläiselle.

Asut jenkeissä, tunnet paikallisen kulttuurin ja politiikan, hallitset kielen täydellisesti, taisit olla teknologia-alalla vielä töissäkin, oliko jotain koodaushommia?

En sano että jenkkifirmojen analysointi tuota kaikkea vaatii, mutta ei niistä haittaakaan ole :smiley:

6 tykkäystä

Juu, ei niistä taidoista toki haittaa ole. Mutta otetaanpa esimerkiksi päivän treidauskohteeni premarketin gapin perusteella (huom, kello 6 aamulla, teillä se letkeä klo 16 ja työpäivä tapulteltu. Pitäisi olla helppoa osallistua…):

SMCI -4%
RIVN -4%
CVNA +26%
WBD -9%
SQ +17%

Näistä löytyy suurella todennäköisyydellä helppoja paikkoja volatiliteetin rahastukseen. Ja joka päivä on sama juttu. Tarjoileeko hesuli tällaista actionia?

Toki mun peli on puhdasta treidausta, jätän analyysit ammattilaisille.

E: 7 minuuttia ollut pörsä auki ja tein juuri $3k.

7 tykkäystä

Mä onnistun aina noissa treidauksissa olemaan se, jolla jää musta Pekka käteen :slight_smile:

6 tykkäystä

Erittäin hyvä kysymys. Sai miettimään omaa ajattelua ja perustelua miksi itse en ole omistanut yhdenkään Mag 7-yhtiön osakkeita. Jotenkin näin:

  • Silloin kun kertoimet on koholla, ei voi ostaa koska liian kallis

  • Silloin kun kertoimet on suhteessa fundamentteihin houkuttelevat (esim. Meta taannoin), ajattelen että tälle on jokin painava syy joka tulee ajan kanssa esiin ja kurssi laskee

  • Ehkä kolmantena tuo mainitsemasi laaja seuranta. Hesulin pikkulapuissa voi ainakin valehdella itselleen että kilpailuetua on löydettävissä. Mag 7 arvostukset + ajatus että lähdet analyysissa jäätävältä takamatkalta on varmaan pitänyt etäällä näistä.

Kaikki yllä voi olla täysin virheellisiä ajatusmalleja, mutta jotenkin noin se on omalla kohdalla mennyt. Samaistuuko kukaan?

31 tykkäystä

Itse ainakin samastun niin että jokaiseen kohtaan enemmän ja enemmän.

Mutta samalla lyhyen vajaa 15 vuoden sijoittelijan urani aikana olen törmännyt useamman kerran tilanteeseen, missä ihmettelen jälkiviisaasti “miksi en vain ostanut niitä voittajia”. :smiley: Se kertoo taas jotain markkinasta…

Olen kyllä joskus taannoin omistanut Microsoftia ja hetken Appleakin mutta siihenkin on ollut syy, miksi ne eivät ole pysyneet salkuissa (jotain muuta houkuttelevaa on noussut tilalle. Tai mitä on luullut ainakin houkuttelevaksi… :smiley: ).

Yleensä suurimmat yhtiöt eivät ole olleet parhaita sijoituskohteita, kuten muistutin tässä Vartissa. Mag7 on ollut aikamoinen poikkeus.

Ja jos Mag7 voittokulku jatkuu pitkään vielä tulevaisuudessakin… Meillä on todellinen ongelma markkinataloudessa! :smiley:

Samalla kannattaa muistaa, että mikäli omassa osakepoiminnassa vaikkapa korostaa tietynlaisia sektoreita ja yhtiöitä (esim. pienet yhtiöt Hesulissa tai vaikkapa teolliset firmat jenkeissä, teknot Kiinassa, mitä vaan jne.) niin väkisin välillä tulee missattua rajuja nousuja toisilla sektoreilla. Tällaisina aikoina korostuu oman strategian selkeys ja käsitystä siitä, mitä on tekemässä ja miksi sitä on ylipäätään tekemässä.

Esim. jos metsästää 10-kertaistuvia small cappeja tai joku toinen vaikkapa osinkofirmoja ja kolmas maailman tylsimpiä bisneksiä, ei Amerikan isoimmat yhtiöt ole yleensä se ensimmäinen looginen paikka etsiä niitä.

Lisäys: ja on niitä voittajia nytkin salkussa (ei siis noita isoja ja seksittäitä mistä kaikki puhuvat vaan öljyisiä mörnijöitä kuten Wärtsilä :smiley: ), mutta toki salkku kokonaisuutena ei ole kehittynyt hienosti viimeisenä parina vuotena siinä missä indekseissä raavitaan uusia huippuja.

30 tykkäystä

Isoista ja seuratuimmista yhtiöistä myös löytyy analyysiä todella paljon. Pienemmistä vähemmän, varsinkaan kotimaisista. Siinä mielessä itse tykkään jos keskustelua löytyy niistä vähemmän seuratuista nimistä.

8 tykkäystä

Ainakin omasta kokemuksestani voin sanoa että aloitin sijoittamisen syksyllä 2019 ja ajattelin pitkään, että keskityn vain helsingin pörssiin, koska

-olin löytänyt inderesin palvelut ja inderesin kautta sai selkeimmin tietoa juuri suomen pörssin yhtiöistä

-homma oli alkuun tietenkin aikamoista opettelua ja kaikki aika meni yrittäessä ymmärtää yksinkertaisimpia asioita sijoittamisessa kuten tunnuslukuja ym.

-sain aluksi helsingin pörssistä tyydyttävää tuottoa ja koin myös, että saan täältä riittävästi tuottoa myös tulevaisuudessa

Kuitenkin ihan viime kuukausina tein ensimmäiset sijoitukset juuri yhdysvaltojen markkinalle. Tähän vaikutti se

-että olin käynyt jo läpi tehokkaasti helsingin tarjonnan ja omistin jo kaikkia niitä yhtiöitä, joita halusin omistaa. En kyennyt löytämään helsingin pörssistä enää uusia tutkittavia kohteita.

-aloin huomaamaan, kuinka pieni helsingin pörssi on ja täältä ei löydy läheskään kaikkia toimialoja. Olin kuitenkin kiinnostunut joistakin sellaisista toimialoista, joita täältä ei saa joten niitä varten oli pakko alkaa tutkia yhtiöitä muualta.

-Koen myös yleisesti kehittyneeni sijoittajana niin että uskallan sijoittaa myös ulkomaille. Alkuun ajattelin sitä, etten ymmärrä tarpeeksi (enkä todellakaan ymmärtänyt) jonka takia olin keskittynyt vain suomeen.

Suurin ajuri viime aikoina alkaa sijoittaa ulkomaille on myös helsingin pörssin karmivan surkeat tuotot ja oikeastaan ymmärrys laajemmin siitä, ettei tälläiset mörnivät, sykliset ja teollisuussektorin “vanhan maailman” yhtiöt oikeastaan voi paljoa tuottaakaan. Silmäni ovat avautuneet, kuinka jälkeenjäänyt helsingin pörssi ja koko eurooppa kokonaisuuteena on yhdysvaltoihin koko yrityskentän ja talouden osalta. Yhdysvalloissa on valtava määrä yrityksiä, jotka työskentelevät tekoälyn, softan ym. tulevaisuuden ympärille rakentuvan bisneksen parissa, joita ei löydy samassa mittakaavassa euroopasta. Siksi jatkossa etsin myös erityisesti yhdysvalloista uusia kohteita, sillä uskon sieltä nousevan jatkossakin ainakin läntisen maailman johtavia yrityksiä. Siellä sitä tutkittavaa riittääkin.

19 tykkäystä

Ihan yksittäinen välihuuto omalta kohdaltani. Olen asettanut itselleni sijoitusfilosofiaksi yksinkertaisen:

Lähde siitä, että pidät aina ja lisäät joskus. Se kun on tilastollisesti aika hyvä ohjenuora ollut varallisuuden kehittymisen kanssa, kunhan hajauttaa myös. Nimittäin tilastollisesti suurin osa nykyisistä menestyjistä häviää markkinoilta jossain vaiheessa. Kysymys on vaan siitä, että milloin.

Nyt olen alkanut pohtimaan myös toisen ohjenuoran lisäämistä omaan sääntökirjaani. Varaudu myymään silloin, kun joku alkaa näyttämään tarpeeksi häviäjältä. Mutta sepä onkin jo paljon vaikeampi asia pohdittavaksi, että millä kriteereillä ja milloin. Koska totuus on kuitenkin, että markkinat tekee mitä markkinat tekee - eli on välillä täysin ennustamattomat. Tai sitten pääomistajat tekee, mitä pääomistajat tekee - Finnair on ihan hyvä esimerkki tästä piensijoittajan näkökulmasta. Mutta jotenkin ajatus siitä, että myy mieluummin häviäjiä kuin voittajia on mulle sopiva. Eli en edelleenkään edes harkitse sitä, että yrittäisin optimoida korkealla kurssilla myyntiä.

Itsellä tämä ohjaa ostamaan osakkeita, jotka jakaa myös osinkoja. Koska se arvon tuoton ja kurssinousun yhtälö on niin kovin teoreettinen, ja tavoitteena ei ole tehdä matkan varrella tulosta myynneistä. Kursseihin vaikuttaa niin paljon enemmän psykologian kautta kertaantuvat asiat kuin yrityksen liiketoiminnan tila tai kyky tehdä tulosta (tai sijoittaa sitä vain investointeihin). Siksi suhtaudun osingonjakoon ihan hyvänä keinona palauttaa arvoa sijoittajille.

7 tykkäystä

Sijoituspsykologiaan liittyy olennaisesti sijoittajan markkinauskomukset. Omaa ajatteluani näiden uskomusten pohtiminen on selkiyttänyt merkittävästi. Ajattelin jakaa pohdintani tänne.

Uskomus: Markkinat toimivat enimmäkseen rationaalisesti

Ihminen ei ole kovin rationaalinen olento, joten myöskään ihmisten yhteistoiminta kuten pörssikauppa ei voi olla ensisijaisesti rationaalista. Ihminen on myös biologinen, tunteva, luova ja sosiaalinen olento.

Sijoittajat eivät tosiasiallisesti pyri maksimoimaan riskikorjattua tuottoa, vaan heitä ajavat hyvinkin vaihtelevat kognitiot ja tunteet. Mahdollista sijoituspäätöstä ajavia heuristiikkoja ovat esimerkiksi saatavuus, tuttuus, halpuus, kalleus, niukkuus, odotusten täyttyminen, odotusten pettyminen, laatu, arvokkuus, sosiaalinen todiste, osingot, taloudellinen pakko, ajallinen hajautus, sijoitushorisontti, kaupankäyntikulut, veroseuraamukset jne. Esimerkiksi saatavuus ja tuttuus selittävät, miksi suurin osa suomalaisista sijoittajista sijoittaa lähinnä Helsingin pörssiin. Mahdollisia tunteita sijoituspäätöksen taustalla ovat esimerkiksi vaille jäämisen ja menetyksen pelko, ahneus, halu vaurastua, halu säästää, luottamus, epäluottamus, oppimishalu ja kotiseuturakkaus.

Elämme maailmassa, jossa koirankuvaa kantavalla meemikolikko Dogecoinilla on noin sama markkina-arvo kuin Nesteellä tai Sammolla. Ja tämä siis ympäristössä, jossa markkinakorot ovat jo nousseet ja raha ei ole enää ilmaista. Mikä voi selittää ilmiön? Ensinnäkin arvonmääritys tapahtuu sijoittajien heuristiikkojen ja tunteiden mukaisesti. Arvonmääritys on siis täysin subjektiivista. Toiseksi Dogecoinilla on noin 6 miljoonaa omistajaa mikä on enemmän kuin Suomen väkiluku. Useampi potentiaalinen sijoittaja lienee kuullut koirakolikosta kuin piskuisen Suomen pörssin yrityksistä. Kolmanneksi sijoittajat ovat eri sukupolvea. On vaikea kuvitella Warren Buffetin ikäluokan maksavan meemikolikosta yhtään mitään, kun taas nuorille se on hyvin luonnollista. Eri ikäiset sijoittajat käyttävät keskimäärin erilaisia heuristiikkoja ja kokevat erilaisia tunteita tiettyjä sijoitusinstrumentteja kohtaan. Arvonmääritys on siis yhtälö, joka sisältää potentiaalisten sijoittajien demografian, heuristiikat, tunteet ja käytettävissä olevat rahavarat.

Arvonnousua maksimoivan sijoittajan tulisi siis ensisijaisesti ostaa kohteita, jotka:

  • Ovat mahdollisimman monen sijoittajan saatavilla tai tulevat olemaan sitä tulevaisuudessa
  • Läpäisevät mahdollisimman monta heuristista kriteeriä, jotta sijoituskohde vetoaa mahdollisimman moneen sijoittajaan
  • Herättävät mahdollisimman paljon ostohalua lisääviä tunteita sijoittajissa nyt ja tulevaisuudessa
  • Vetävät puoleensa kasvavan määrän isoa rahaa tulevaisuudessa

Entä sitten kassavirta? Annoin yllä esimerkiksi Dogecoinin, mutta myöskään arvometalleilla, arvoasunnoilla tai vaikka taiteella ei ole kassavirtaa. Pelkästään se, että ihmiset haluavat jotain asiaa enemmän kuin on tarjontaa, riittää nostamaan hintoja. On vaikea sanoa, onko osakkeitakaan arvotettu enää pitkiin aikoihin ensisijaisesti fundamenttien avulla. Esimerkiksi AMD:stä maksetaan Nvidiaa enemmän dollareita per kassavirta, vaikka Nvidia on markkinajohtaja ja yhtiönä kannattavampi.

Tärkeimpänä heuristiikkana kassavirtaa voinee pitää vain siinä erityistapauksessa, että yhtiö maksaa suurimman osan tuloksestaan ulos osinkoina, ja sijoittaja luottaa saavansa tuottonsa ensisijaisesti osingoista. Osinkoyhtiöiden poiminta fundamenttianalyysin pohjalta on siten huomattavasti arvonnousuun perustuvaa osakepoimintaa yksinkertaisempaa, sillä tuotto on enemmän yrityksen liiketoiminnan kuin muiden sijoittajien käyttäytymisen varassa.

Entä sitten omien osakkeiden ostot? Esimerkiksi Nokian tapaus osoittaa, että omien osakkeiden ostaminen on yhtä lailla sijoittajien uskoon perustuvaa arvonnousua kuin muukin arvonnousu. Mikään voima ei saa sijoittajia automaattisesti ostamaan osaketta, jonka EPS esimerkiksi tuplaantuu omien osakkeiden seurauksena. Välillisesti omien osakkeiden osto voi toki nostaa yrityksen arvostusta, jos riittävän moni sijoittaja on valmis maksamaan alentuneista arvostuskertoimista.

Esimerkiksi viiden prosentin osingolla lienee kuitenkin psykologisesti huomattavasti suurempi vaikutus sijoittajaan kuin viiden prosentin laskulla arvostustasoissa omien osakkeiden oston seurauksena. Omien osakkeiden osto haihtuu helposti savuna ilmaan siinä missä jokainen sijoittaja huomaa tililleen kilahtavan osingon. Piensijoittajan kannattaa myös huomioida, että omien osakkeiden oston tuoma veroetu on kadonnut suomalaisten ja norjalaisten osakkeiden osalta, kun saataville on tullut osakesäästötili ja sijoitusvakuutus.

Uskomus: Markkinoita ei voi voittaa pitkäjänteisesti

Joidenkin tilastojen mukaan noin 70–90 % aktiivisista treidaajista häviää rahaa. Kun treidaaja myy tappiolliset kohteet tappiot minimoidakseen ja voitolliset kohteet voitot kotiuttaakseen, voittajia ovat usein välittäjä ja verottaja. Päivätreidaajista rahaa häviää jopa 97 % ja vain prosentti tekee tuottoa. Päiväliikkeet markkinoilla sisältävät paljon kohinaa. Ja vaikka osaisikin poimia tästä kohinasta treidauspaikkoja, liiallinen itseluottamus johtaa usein virhearvioihin. Ja vastaavasti, riskien realisoituessa iskee usein halu kiriä menetetyt tappiot kiinni vielä suuremmalla riskinotolla. Lopputulos on, että valtaosa treidaajista ei kykene tekemään pitkäjänteisesti voittoa.

Osakepoimijoiden keskimääräinen tuotto taas on joidenkin tutkimusten mukaan noin 2–5 prosenttia vuodessa. Toisaalta kaikkia Nordnetista saatavia ETF:iä sekä rahastoja teoreettisesti tasasummalla ostamalla viimeisen 10 vuoden vuosituotto olisi noin 6 prosenttia vuodessa. Keskimääräinen treidaaja tai osakepoimija ei siis voita markkinaa.

Jos keskimääräinen piensijoittaja olisi laittanut rahansa S&P500-indeksiin, olisi hän voittanut markkinan historiallisesti. Rahastonhoitajille ja muille sijoitusalan palkollisille taas ei sallita käsien päällä istumista, vaan työnkuvaan kuluu itsensä tärkeänä pitäminen. Siksi he tulevat häviämään markkinalle jatkossakin.

Markkinatuoton voittamiseen on yksinkertaisia keinoja. Ja siis todennäköisiä keinoja, ei varmoja keinoja. Häntäriski on aina olemassa. Annan esimerkin seuraavassa. Tehdään 60/30/10 allokaatio Usan markkinoiden, teknologiaindeksin ja Bitcoinin välillä. Tämä allokaatio olisi tuottanut 10 vuoden aikana 21,5 % vuodessa. Usan markkinoiden suuret yhtiöt (S&P500) ovat tuottaneet 10 vuodessa noin 15 prosenttia vuodessa. Teknologiasektori (MSCI World Information Technology) taas on tuottanut 10 vuodessa yli 21 prosenttia vuodessa. Bitcoin on tuottanut 10 vuoden aikana 62 prosenttia vuodessa.

Miksi strategia tulee todennäköisesti voittamaan keskimääräisen markkinatuoton myös jatkossa? Ensinnäkin turvamarginaali 6 % ja 21,5 % välillä on suuri. Markkinatuotolle häviäminen vaatisi esimerkiksi sen, että keskimääräinen markkinatuotto nousisi 100 % samalla kun USA-TEKNO-BTC tuottaisi 50 prosenttia aiempaa vähemmän. Jonkinlainen regressio kohti keskiarvoa on toki odotettavissa. Toiseksi Usan markkinat, teknologiasektori ja Bitcoin ovat suuria kokonaisuuksia. Tilastotieteen periaatteiden mukaisesti otoskoon kasvaessa keskivirhe pienenee. Yksittäisen osakkeen kurssi voi olla 10 vuoden päästä melkein mitä tahansa, markkinoiden kokonaistilanne taas ei niinkään. Kolmanneksi jos maailmassa tapahtuu jokin systeeminen katastrofi, tulevat markkinat romahtamaan kautta linjan. Silloin laskee sekä keskimääräinen markkinatuotto että Usan markkinoiden, teknologiasektorin että kryptomarkkinoiden keskituotto. Neljänneksi Usan markkinat, teknojätit ja Bitcoin ovat globaalisti tunnettuja sijoituskohteita, joilla on houkutteleva tuottohistoria, vahva asema ja lupaava tulevaisuus. Voidaan olettaa, että näihin kohteisiin hakeutuu enemmän uutta rahaa kuin globaaleille markkinoille keskimäärin.

Markkinat voi siis todennäköisesti voittaa historiallisiin, tilastotieteellisiin ja markkinapsykologisiin asioihin pohjautuvalla makronäkemyksellä sekä pitkäjänteisyydellä.

Mutta ehkä tällainen strategia on liian yksinkertainen. Ihmiset haluavat tehdä asioista monimutkaisia. Itsekin yritän kaikenlaisilla nokkelilla tempuilla nostaa tuottoja, ja siinä sitten yritysriskit toteutuvat ja samalla sulavat tuotot. Toisaalta ilman tekemiäni virheitä en olisi oppinut mitään enkä pystynyt muodostamaan nykyistä näkemystäni. Se on lopulta varmaan arvokkaampi asia kuin matkalla hävityt tuotot.

32 tykkäystä

Tämä ei ole välttämätöntä tehokkaille markkinoille. Markkinat voivat olla tehokkaat vaikka kaikki toimijat olisivat irrationaalisia. Jotta markkinat olisivat tehokkaat (en sano että näin olisi) vaaditaan vain jokin yksi kolmesta vaihtoehdosta:

  • joukko rationaalisia toimijoita
  • joukko irrationaalisia mutta itsenäisiä toimijoita, jolloin markkinamekanismi silti johtaa rationaaliseen lopputulokseen virheiden kumoutuessa, vaikka kaikki toimijat tekisivät irrationaalisia päätöksiä
  • yksittäisiä rationaalisia arbitraasitoimijoita, jotka poistavat väärinhinnoitteluja

17 tykkäystä

Erittäin hyvä nosto tämä, että foorumin keskusteluissa ihme seitsikko ei ole kovin hyvin edustettuna, kun vertaa moniin pieniin suomalaisiin yhtiöihin.

Mietin juuri ihan hiljattain sitä, miksi esim. Nvidia on jäänyt itselleni vieraaksi yhtiöksi. Tiedän että valmistavat näytönohjaimia mutta siihen se sitten jää.

Tässä näkyy hyvin, kuinka omakin sijoittaminen on perustunut tosi paljon inderes.fi:n sisältöihin. Sijoitusanalyysi ja keskustelupalsta olleet pääasialliset tiedonlähteet, joita on kuluttanut. Se mitä täältä ei löydy jää helposti noteeraamatta.

Lisätään sen verran, että täältähän itseasiassa löytyy nvidian ketju, jossa on yli 300 viestiä. Joten omaan piikkiin kyllä menee, että en jostain syystä ole siihen perehtynyt.

6 tykkäystä