Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tämän viestin pointti on se, että omien vahvojen mielipiteiden ja totuuksien ohella kannattaa huomioida myös vastakkaiset näkemykset, jotka totta tosiaan saattavat osua jopa paremmin maaliin kuin ne omat ja jyrkät uskomukset, joiden kärkevän esille tuomisen pääasiallinen tavoite on hiljentää ”vääräuskoiset”. Osui ja upposi siis, koska tämäkin viestini poistettiin Tesla-palstalta.

Hyvää yötä.

2 tykkäystä

En ole lukenut tesla keskustelua enkä omistanut osaketta koskaan, mutta luin viestisi ja saman päätelmän tein kun vilkasin Teslan pörssikurssin kehitystä. Toki epäselväksi jäi vielä miksi kurssissa on paljon laskuvaraa? Eli ainoa asia minkä takia se sopisi yhtiöketjuun, jos perustelet syyt miksi siinä on laskuvaraa. Menneisyyden kurssikehitys ei ole tae tulevaisuuden kehityksestä.

Tesla uskovaiset ei sitten sietäneet tätäkään viesti, toki se on inhottava katsoa reaalitodellisuutta silmiin kuinka täydellisen väärässä on ollut jo niin pitkään:

Itse en tuhlaa aikaa numeroiden laskemiseen firmoille joiden yliarvostus on jo lähtökohtaisesti räikeä, en laskenut niitä QT:lle sen ollessa 160euroa enkä Kamuxille 18eurossa. Kamuxiin perehdyin kun se oli laskenut 60% ja ostin vasta myöhemmin kun se oli analyysin perusteella edullinen. Teslaan palaan laskelmien merkeissä jos osake laskeutuu edes lähelle järkeviä tasoja, nykytuloksella P/E 10-15 luokaan, eli useita kymmeniä prosentteja nykyistä alemmaksi.
Aikaa on aina rajallinen määrä ja näen sen käytön Teslaan näillä tasoilla hyödyttömäksi, kysymys on ajankäytön panos hyöty suhteesta.
Toisekseen en juuri noteeraa analyytikoiden kommentteja muutoin kuin helppona tiedon lähteenä firmasta itsestään, ennusteet on lähtökohtaisesti nolla arvoisia.

Muistelen että Jukalla meni sijoitusfirma vuosi-pari sitten peräti konkurssiin sijoitusvirheistä johtuvien massiivisten tappioiden johdosta. Mutta olen saanut häneltä hyvin paljon erinomaisia vinkkejä ja opetuksia, ja peräti ilmaiseksi kaikki. Toki joskus, mutta harvemmin huonojakin, joista väkisin kaikkein pahimpana nousee Teslan ostamisen lähes hurmosmainen suosittelu kun osake oli 300 dollarin tasolla. Muistan miten Jukka, herrasmiesmäisistä tavoistaan poiketen, hiukan alatyylisestikin kommentoi kritisoijia tuolloin, toki silloin oli pinnalla konkurssi-juttu joka varmasti vaikutti asiaan.

5 tykkäystä

En tiedä, mutta uskoisin tuon viimeisen kappaleen aiheuttaneen liputuksen/poiston.

Mitä lisäarvoa ajattelet tällaisella viestillä olevan, jossa kerrot, että sinä et käytä aikaasi numeroiden laskemiseen tai että analyytikon kommentit ja ennusteet ovat nollan arvoisia?

Minä pidän itseäni tesla-bearina, mutta ei tämä viestisi kyllä tuonut mitään lisäarvoa keskusteluun - ei ainakaan minulle.

8 tykkäystä

Näissä liputuskeskusteluissa kyllä aina toistuu sama kaava

  1. Liputetussa viestissä oli ehkä asiaa, mutta yleensä ei
  2. Tarkoituksella muotoillaan viesti ilkeäksi

Ja sitten kun joku liputtaa:

  1. Tivoli ja täysi sokeus että omassa viestissä olisi voinut olla parannettavaa

Aikuset ihmiset, peiliin kahtomisen paikka.

31 tykkäystä

Tähän jouluviikon episodiin sen verran vielä tekisi tosiaan mieleni palata, että ymmärrän ylläpidon ratkaisun sulkea ketju jouluksi, jotta möyhöttäminen saatiin loppumaan.

Minua ja toimintaani on täällä kuvailtu aika värikkäin sanankääntein, alatyylisestikin, ja joiltain osin myös panettelevasti. Osa väitteistä on ollut ihan puppua ja silkkaa sontaa, ja sen takia tuntui vähän erikoiselta, että ketjun sulkemisen yhteydessä myös minun täysin asiallinen vastineeni poistettiin - ilmeisesti vain sen takia, että keskustelun haluttiin keinolla millä hyvänsä loppuvan. Tuomariksi ei minulla ole mitään tarvetta ryhtyä, mutta asianosaisen näkökulmasta ei tuntunut ihan johdonmukaiselta tai tasapuoliselta, että vain yksi versio tapahtumista sai “julkaisuluvan” tässä ketjussa.

Sinänsä varmaan on totta, mikä tässäkin on tullut joidenkin kommentoijen suulla esiin, että tällaiseen nimimerkkien takaa huuteluun ei pitäisi kovin paljoa huomiota kiinnittää. Eikä tämä vääntö varmaankaan kovin antoisaa seurattavaa sivullisillekaan ole, joten ainakin omalta osaltani yritän lopettaa asian käsittelyn tähän.

Tyylipisteitä tässä kokonaisuudessa en varmasti rutkasti ansaitse - vaan enpä niitä ole kuvitellutkaan monilta saavani. Olennaisinta mielestäni koko sopassa on kuitenkin se, mistä aloitettiin: siis se, että ylläpidon mukaan häiriköintiä yksityisviesteillä tai sukupuolielinten haistattelua ei tarvitse sietää. Ja hyvä niin. Kuten sanoin, julkinen soppa ei ollut ensisijainen toiveeni, vaan viimesijainen ratkaisu.

Myös asiasta käyty keskustelu on ollut minusta rohkaisevaa: ainakin valtaosa kommentoijista on ollut sitä mieltä, että tämän foorumin halutaan jatkossakin olevan kannustava, hyvän meiningin ja hyvän käytöksen palsta, jossa keskustelemme kunnioittavasti ja autamme kanssasijoittajiamme. Tähän myös minä tulen omalta osaltani pyrkimään.

4 tykkäystä

Ensin halusit sen loppuvan ja sitten haluat siihen palata. Julkaise nyt vaan koko se keskustelu alusta loppuun ja antaa kanssakeskustelijoiden päätellä, miten kukin käyttäytyi.

8 tykkäystä

Keskustelu oli täällä jo käytännössä loppunut mutta halusit vielä jatkaa? En oikein ymmärrä, eikö tuo sinun voivottelu poistetusta viestistäkin olisi ollut parempi käydä privaatisti modejen kanssa sen sijaan että kiukuttelet täällä?

Kannattaa tosiaan miettiä omaa foorumikäyttäytymistä samalla kun julistat näitä yleviä - sinänsä hyviä - toiveita foorumin osalta, ei ole tainnut sinulla osua ihan lankulle viime aikoina.

On foorumin etu että nämä keskinäiset kärhämät käydään privaatisti eikä vaivata muita niillä, jos mikään muu ei auta niin suosittelen tosiaan blokin käyttöä niin ei-toivottavat viestittelyt loppuu sillä sekunnilla.

10 tykkäystä

Ideaalimaailmassa vastineeni olisi tietysti saanut olla näkyvissä koko ajan, niin tähän ei olisi ollut tarve edes yhden viestin vertaa tauon jälkeen palata.

Huomioiden sen, kuinka pitelemättömästi sinäkin jaat näkemyksiäsi, pidän hieman yllättävänä että pidät niin valtavana ongelmana sitä, että muillakin on mahdollisuus esittää näkemyksensä asiasta. Oikein mukavaa illanjatkoa mukavammissa merkeissä!

OldFeki on pariin kertaan ehdottanut, jotta julkistaisit koko privaketjun. Mielestäni tuo toimintatapasi on vähintään kyseenalainen.

5 tykkäystä

Tämä on klassinen “haluan viimeisen sanan” -tyyli ja siihen oli varmaan ihan hyvä syy miksi vastineesi ei palstalla pysynyt. Peiliin katsomisen paikka?

Minä olen aina palstalla sanonut suoraan sen mitä ajattelen ja hyväksyn tämän tyylin seuraukset niin hyvässä kuin pahassa.

Olen kiinnittänyt huomiota siihen että olet aika kovaan ääneen ohjaamassa muita kirjoittajia tällä palstalla ja muilla (mm. olet minun kirjoitustyyliäni kommentoinut kahvihuoneessa) ja tyyli on vähän “do as I say, not as I do” eli pidät itsellesi nähtävästi eri kriteereitä kuin muille. Esimerkkinä se viesti jonka olit energiaketjussa osoittanut nimimerkille @OldFeki , sehän oli puhdas lällättelyviesti nolla sisällöllä ja sitten kovaan ääneen tuot julkiseksi tänne privassa tapahtuneen jatkokeskustelun.

Mitäs jos koittaisit enemmän hoitaa asioita/ongelmiasi privaviestien kautta, oli sitten kyseessä muut kirjoittajat tai moderaattorit? Ihmettelen tuota tyyliäsi että kaikki pitää julkisesti tuoda esiin, ihan kuin olisi joku tarve nostaa itseään jalustalle “katsokaa mitä toi teki, minä parannan palstaa tuomalla esiin tämänkin törkeyden”

Kysymys @Yu_Gong , toimiiko blokki täällä siten kuin twitterissä eli blokattu ei myöskään näe blokkaajan viestejä vai siten että blokkaaja ei vain näe blokatun viestejä? Kysyn kaverin puolesta.

12 tykkäystä

Siellä on 2 eri tapaa blockaa :slight_smile: siin lukee miten ne eroaa :slight_smile: Mute vs. Ignore.

2 tykkäystä

Kiitos, lähinnä tuota “ignored” -toiminnon laajuutta mietin eli onko yhtä kattava kuin twitterissä, tämä selvensi hyvin.

Ajatelkaa moderaattorien työkuormaa, älkää kuormittako tyhjänpäiväisillä asioilla turhaan vaan käyttäkää tuota ignore-toimintoa.

2 tykkäystä

Sivuuttamis/Ignore- toiminto ainoastaan piilottaa sivuutetun käyttäjän viestit yleiselle foorumille, mutta ne voi katsoa halutessaan yksitellen. Toimiiko tuo samalla tavalla YV- puolella eli sivuutettu käyttäjä pystyy lähettämään viestejä samaan malliin kuin ennen sivuutusta?

Täytyy sanoa että en oo varma ku en oo koskaan testannut :slight_smile: mut voidaan testata :wink:

5 tykkäystä

Mä blokkasin Mututuntuman niin myös privassa sen jutut on hidden, enkä saa mitään ilmoituksia niistä.

7 tykkäystä

Jeps, eli “blokattu” käyttäjä voi yrittää häiriköidä viesteillään jatkossakin ja “blokkaaja” voi katsoa viestit jos kiinnostaa tarpeeksi. :smiley:

3 tykkäystä

Hei @pae !

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi viestisi liputtajaksi. En nyt lähtenyt kaivamaan edellistä viestiäsi, mutta tämä oli ainakin puhdas nollapostaus. Totuus on varmasti jossain tuolla ulkona, mutta jos haluat keskustella siitä täällä foorumilla, niin valitettavasti me muut kanssakeskustelijat tarvitsemme jotain konkreettisempaa vihjettä oikeasta suunnasta.

3 tykkäystä

Yksi henkilökö täällä voi päättää viestin poistamisesta? Varma keino pysyä infokuplassa.

Ja pitääkö täällä kaikki selittää tavu tavulta? Viestissä oli kyllä implisiittinen sanoma siitä, että Teslan laskukierteen syyn on poliittinen ja vihjaus siitä liitteenä itse elon muskin toimesta…

  1. laianaus kysymyksestä, jossa pohdittiin syytä teslan muuhun markkinaan nähden suteettoman suureen arvonmenetykseen
  2. viittaus poistettuun ennustukseen, joka povasi teslalle ennalta-arvaamatonta kohtaloa
  3. Elon muskin juuri twiittaama matrix-twiitti, mikä oleellisesti liitty viestiini
2 tykkäystä