Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

No henkilö, kun väittää vastauksesi eksyvän aihesta, ei itse ymmärrä asiasta tuon taivaallista.
Ilmeisesti olet loukannut liputtajaa jossain viisaudellasi tai sitten taas on ollut jollain huono päivä.
Mun mielestä liputtajan nimi/taiteilijanimi pitäisi tulla esiin.

1 tykkäys

Pienet kehut moderoinnista - about minuutissa poistui viestini. Sen laitettuani arvasinkin niin kyllä käyvän…

Minä jo haaveilin, että Voxturin Q4- raportti on tullut ulos, koska ketjussa oli noin 30 uutta viestiä. Siellähän olikin läjäpäin sisällöttömiä viestejä, joista ehkä pari saattaa kuulua yhtiöketjuun. Ilmeisesti tuolla on joku vapaamielinen chat- päivä menossa pitkästä aikaa.

1 tykkäys

Voxtur-ketjussa 30 uutta ala-arvoista sisällötöntä viestiä, joista yhdessä kritiikkiä uskonlahkoa kohtaan, loput seurakuntalaisten kirjoittamaa löpinää keskustelun tasosta. Arvaatkaa mikä viesti poistui alle kahdessa minuutissa? :sweat_smile:

Kyllähän sieltä muitakin viestejä on poistettu. Hyvin sä kyllä yrität provosoida porukkaa. :hugs:

8 tykkäystä

En ehkä ole ihan yhtä mieltä kanssasi siitä ovatko viestit joissa keskustellaan yhtiöstä keskustelemisesta ja keskustelun paikasta sekä olemassaolosta ala-arvoisia taikka sisällöttömiä… sinun viestisi taas ketjussa toistuvasti ovat halventavia ja pilkkaavia keskustelijoita kohtaan sekä täysin sisällöttömiä itse yhtiötä kohtaan. Aivan kuten tämäkin viesti johon nyt vastaan. Ainoat asiat jota itse yhtiötä kohtaan kykenet sanomaan ovat roskafirma ja kusetusfirma kanadasta.

9 tykkäystä

Hyvä niin. Oma viestini toki poistui välittömästi.

Olen kiinnostunut Voxturin osarista, en tämänpäiväisistä off-topiceista. :slight_smile:

1 tykkäys

On kyllä nyt ihan vitun naurettavaa seurata tätä vouhkausta tietyn yhtiöketjun ympärillä. Ketjussa kuitenkin yksilösijoittajat tekevät varmaan parasta taustatyötä koko foorumilla firman suhteen, kun kaikki kivet käännetään ympäri.

Ehei, äläkä luule, että olen tässä puolen valinnut. Ihan vain neutraalina seuraajana, ja tämän foorumin suurkuluttajana, olen sitä mieltä että jotain järkeä tähän pitäisi saada. Miks sinne ketjuun ylipäänsä pitää mennä kirjoittamaan jotain ”paska firma, häviitte rahanne” tyylisiä viestejä. Kukaan ei kuitenkaan pakota ketään sijoittamaan kyseiseen firmaan eikä mihinkään muuhunkaan.

Foorumi on tosi hyödyllinen paikka saada tietoa, ja nyt on yksi keju kokonaan hiljentynyt turhien huutelijoiden takia. Mihin suuntaan tämä foorumi tästä menee? Jos joku firma ei kiinnosta, niin sen ketjun voi myös hiljentää itselle.

rauhaa ja rakkautta jokaiselle

34 tykkäystä

Tässä on äärimmäisen tärkeä kysymys jota kannattaa @Verneri_Pulkkinen miettiä tarkasti.

Liputusketjussa tämä yksi mestari jo näytti mallia tajuamatta että on yksi syy miksi Voxtur-ketju vietiin privakeskusteluksi, kun palstalla on niin paljon kirjoittajia joilla on liputusoikeudet ilman että he tuovat mitään lisäarvoa palstalle niin se ajaa keskustelun piiloon.

Tarvittaisiin järeä muutos, liputusoikeudet vain niille kirjoittajille jotka tuovat lisäarvoa keskusteluihin. Tästä on puhuttu paljon jo aikaisemmin mutta mikään ei ole muuttunut, ehkä kannattaisi miettiä nyt mihin suuntaan jatketaan.

20 tykkäystä

Ketjussa on sanottu ties kuinka monta kertaa, että karhuviestejä saa ja pitää laittaa kunhan niissä on jotain järkeä. Kyllähän foorumilla hyvin kirjoitetut karhuviestit saavat yleensä enemmän arvostusta kuin hyvät ”härkäviestit”.

Mutta sitten on näitä sun kaltaisia ”karhuja”, vaikka ei kyllä voi tommosta nimeä edes antaakkaan.

E: en ymmärrä @pt99659 mikä sulla on kyseistä ketjua vastaan. Olisi varmaan sulle kannattavampaa vaan hiljentää kyseinen ketju, niin ei menisi aina päivät pilalle.

E2: voisin kyllä lisätä vielä senkin faktan tähän, että ketjussahan on huomattavissa osaketta omistavienkin kriittisyyttä usein. Kyllähän palstaa selaamalla on huomattavissa heidänkin karhumaisempia viestejä. Taitaa sulla mennä kaikki tälläset ohi, kun kyseessähän on täysi huijaus.

15 tykkäystä

Kun luet keskusteluja, huomaat että härkäviesteissä ei tarvitse olla mitään järkeä. Aivan uskomaton määrä kohinaa, joka saa ketjuun silti jäädä. Mutta karhuviestit olisivat sallittuja vain silloin, jos ne perustuvat huolelliseen analyysiin ja lähdeaineistoon?

Minulla ei sinänsä ole mitään ketjuja vastaan. Seuraan viihdemielessä monia yhtiöitä, joihin en kuitenkaan itse aio sijoittaa.

edit. En ole ikinä väittänyt, että Voxtur on huijaus tai kusetus. Kirjoitin joskus että kyseessä on itselleni sijoituskelvoton tapaus (koska tappiollinen, epäilyttävä tase ym). Olen kritisoinut vain sitä, että kritiikki näyttää olevan mahdotonta ja saa aikaan valtavan kuohunnan.

1 tykkäys

En tiedä voiko “paska kanadalainen kusetusfirma” tasoisia viestejä laskea edes karhuviesteiksi. Paskapostausta ovat

Edit: jos on sitä mieltä että voxtur tai jokin muu yhtiö on itselle sellainen yhtiö että siihen ei tahdo rahojaan sijoittaa, niin miksi sinne yhtiö ketjuun lähdetään silti tekemään sitä paskapostausta? “Voxturkultti, voxturseurakunta” yms vastaavaa. Siellä on oikeasti kaiveltu tiettyjen henkilöiden toimesta sellaisia asioita mitä ei perus Pulliainen löydä ikinä, ja näistä voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

19 tykkäystä

Varmaan olet saanut tuon Edit osuuden kirjoittaakin.
Oletan, että suurin osa on samaa mieltä että tuollainen yhtiö ei sovi kaikille.

Siis niistäkin ketkä on sijoittaneet yhtiöön.

2 tykkäystä

En saanut, vaan sekin liputettiin pois :sweat_smile: Toki kehuin sarkastisesti keskustelun tasoa samassa viestissä. Hieno foorumi.

No ehkä pysyt asialinjalla ensi kerralla, niin ongelmaa ei välttämättä synny.

Eihän tuo case ole mennyt tietysti niin miten ehkä ollaan toivottu, mutta eipä sen tarina vielä päätöspisteessäkään ole.

Toki emme tiedä miten tulee käymään.

5 tykkäystä

Ihan aiheesta lähti tuo “karhuiluviesti” pois, mutta jos tuolta kaikki viestit ehti lukea niin siellähän oli tasan yksi provoaminen ja 25 muuta yhtiöketjuun kuulumatonta viestiä. Suurin osa noista muista on vieläkin siivoamatta. Vähän harmi, että sinne piti edes laittaa provoa, koska meno yltyi mahdottomaksi jo ilmankin. Sitä ei olisi tarvinut siinäkään mielessä, että tuon tyyppisistä viesteistä lähtee usein uhriutuminen käyntiin. Keskustelun siirtyminen muualle johtuu arvatenkin jostain muusta kuin muualle siirtyneistä keskustelijoista. Joku herkästi henkilökohtaisuuksiin menevä saattaa myös triggeröityä jos liputusketjuun nostaa esille tilanteen, jossa yhtiöketju alkaa täyttyä yhden rivin tuumailuista, joista näkee heti, että ne päätyvät liputetuiksi. Mielestäni ihan aiheellinen nosto, mutta se aiheuttaa ilmeisesti vihan tunnetta jos nostaja ei tuo kontribuutiota palstalle.

Nyt tuli ainakin sitä ilmaista mainosta, josta päivän avauspostauksessa puhuttiin. :smiley:

“We don’t use Inderes anymore? I think atleast posts with information and DD should be out in there also. I think it is actually good for the stock. Now it looks like for those who don’t know about it that investor interest has just gone away. It also exposed the stock to many new finnish investors. If it keeps hanging around the top of Inderes it’s free advertisement for the stock.”

2 tykkäystä

Ihmiset tuskin muuttuvat, kaikenlaisia viestejä väistämättä tulee, Foorumin sääntöjä voidaan kuitenkin tarkistaa tarpeen tullen.

Jos turhaa ja provosoivaa vastakkainasettelua luovaa keskustelua halutaan rajata pois, niin ehkä voisi ainakin harkita tämän tyylisten sääntöjen lisäämistä

  • toisten kirjoittajien nimittelyä tai mollaamista ei hyväksytä (esim. uskovaiset, opetuslapset…)
  • viestit, joiden päätarkoituksena ei ole keskustelu yhtiöstä tai osakkeesta, vaan kirjoittajan oman henkilökohtaisen mielipiteen tai oikeassa olemisen korostaminen haukkumalla muita sijoittajia, heidän näkemyksiä tai sijoituspäätöksiä, eivät sovi foorumille

Mainitun kaltainen kirjoittelu ei ole mitään “hyvää kriittistä haastoa”, vaan jotain muuta.

Tämä on sinänsä itsestäänselvyys suurimmalle osalle, mutta tällaisia viestejä silti tulee välillä ja siitä sitten asiat joskus eskaloituvat. Sääntöihin olisi mahdollista vääntää tämä asia rautalangasta. Silloin tilanne voisi olla myös selvempi heille, jotka tulevat tällaisen vuoksi liputetuksi,

13 tykkäystä

Yksi keino ainakin “yli-innokkaan” liputtamisen vähentämiseksi, olisi poistaa liputusvaihtoehdoista tuo pelkkä liputus ilman selityksiä vaan aina pitäisi perustella ylläpidolle, miksi viesti on omasta mielestä asiaton tai väärässä paikassa eli ainoastaan tuo alin “jotain muuta”- vaihtoehto, jossa avautuu ikkuna tekstin kirjoittamiseen. Tai sitten lisätä myös muihin vaihtoehtoihin tuo laatikko selitystä varten. Näin joutuisi liputtaja perustelemaan kantansa joka kerta liputtaessaan, miltä kuulostaisi @Yu_Gong !?

Toki liputusoikeutta voisi myös harkita annettavaksi vain esimerkiksi foorumin jäsenenä vähintään vuoden olleille, jolloin kokemusta on jo hieman karttunut ja foorumin ilmapiiri tullut tutuksi, mutta tässä tapauksessa muillakin toki pitäisi olla mahdollisuus helpolla tavalla kiinnittää ylläpidon huomio selvästi loukkaavaan tai asiattomaan viestiin. Joku toki voi sanoa ihan aiheestakin, että aikaraja asettaa uudet tulokkaat eriarvoiseen asemaan, mutta toisaalta rajoitteena olisi vain liputusoikeus ja tuskin kukaan liputtamisen ilosta tänne liittyy🙂. Lisäsin tämän eriarvoisuuspohdinnan tekstiin jälkikäteen, kun alkoi itseäkin mietityttämään, ammuttaanko tässä nyt norsupyssyllä hyttystä.

Mitä tulee Voxtur-keskustelun siirtämiseen kokonaan yksityiskeskusteluihin tietyn porukan kesken, pidän kehitystä erittäin valitettavana ja jopa foorumin sabotoimisena. Vaikeahan tuota toki on estääkään, mutta miettikää asianomaiset kuitenkin kaksi kertaa, mitä seurauksia tuolla voi olla, kun tapa leviää muihinkin ketjuihin.

Lopuksi totean, että olen jo aikoja sitten itse vaimentanut Voxtur-ketjun, koska en kyseisestä yhtiöstä mitään ymmärrä ja olen ollut aika ajoin havaitsevinani tiettyjä hypetyksen merkkejä🙂

16 tykkäystä

Ihan hyvä ehdotus, että aina pitäisi perustella liputus.

Ps. Aina on privana joillain kokoonpanoilla keskusteltu, kun ei ole mahdollista käydä keskusteluja foorumin ketjuissa vapaamuotoisesti ja osa informaatiosta ei ole sellaista mikä olisi varmennettua tai muuten sovellu ketjuihin.

Mitä paremmin käyttäydytään ja kunnioitetaan toisiamme ja perustellaan jne. Sitä paremmin tämä menee, mutta ei tämän foorumin käyttöliittymä mikään täydellinen ole.

Toki hyvä että on tullut kaikenlaisia vähemmän asia pitoisia ketjuja joissa uskaltaa kysyä asioita jne tai ihmetellä irrationaalisia kurssi liikkeitä.

5 tykkäystä