Sijoitusvirheet

Alkuperäisenä ajatuksena oli pinota IPO-pikavoitot talteen OST:lle ilman välitöntä veroseuraamusta. Mikäli tässä markkinatilanteessa siinä epäonnistuu on aikamoinen tunari. Ensiksi valitsin EcoUpin IPO:n. Siitähän ei saanut pikavoittoa. Seuraavaksi olisi pitänyt myydä EcoUp ja osallistua Modulightin IPO:n, mutta halusinkin Modulightin OP:n arvo-osuustilille.

Mikäli olisin hankkinut EcoUpin OP:n arvo-osuustilille, niin olisin todennäköisesti keventänyt sen painoarvoa salkussa ennen kuin se romahti lopullisesti. Lisäksi tappion olisi voinut vähentää verotuksesta järkevästi.

1 tykkäys

Samaa mieltä olen että sijoittaminen kannattaa ehdottomasti aloittaa, mutta esim itselläni suurin virhe on varmaan ollut että olen lähtenyt sijoittamaan suoriin osakkeisiin ja hyppinyt vaan mukaan kaikenmaailman hype osakkeisiin ja mitä muutkin ostaa mutta itsellä ei ole ollut suunnilleen mitään tietoa mihin junaan olen hypännyt. Sijoittaa siis kannattaa mutta minunkin tilanteessa olisi pitänyt pysyä vain rahastoissa joissa ei tarvi pahemmin mitään tietää ja päiviä kuluttaa siihen miten firmoilla on mennyt, menee ja tulee menemään ja vaikka päivät niihin olenkin kuluttanut niin mitään ole kumminkaan lopulta ymmärtänyt (tulosten perusteella).
Aluksi sijoittaminen ja siihen perehtyminen oli mukavaa ajanvietettä ja harrastelua, mutta ei sitä paljoa itse edes huomannut paljonko siinä päivästä aikaa kului luuri kädessä…

14 tykkäystä

Täällä usein väitetään, että pahin virhe on se, ettei edes aloita sijoittamaan. Tämä on monen kohdalla totta, mutta sijoittamisen aloittamiseen tarvitaan kyky säästää. Joku varmaan kysyy voiko sijoittaa ilman säästämistä - kyllä voi. Oma varmaan tyhmin sijoitukseni on Invesdorin kautta johonkin start-uppiin luottokortilla. Ei ole varaa hävitä, kun ei ole varaa sijoittaa.

Pienillä summilla voi aloittaa rahastosijoittamisen helposti, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, jos lyhennät samalla luottokorttilaskua minimierillä. Otat vain turhaa riskiä, koska varmaa tuottoa saat maksamalla korkea korkoset lainat pois ensin.

Säästämisoppaista olen lukenut, että täytyy selvittää kaikki menot helvetillisellä kuittirumballa. Kuinka moni oikeasti pystyy tähän. Itse neuvoin erästä sukulaista, joka oli törmännyt somessa sijoittamiseen, että kannattaa siirtää rahaa ensin toisen pankin säästötilille (esim. Bank Norwegian). Vuoden päästä sitten katsoa onko sinne kertynyt jotain. Mikäli tilille ei kerry rahaa, vaan se vain pomppii tililtä toiselle, niin pitää tarkastella olisiko mahdollisuus vähentää menoja tai parantaa tuloja. Apuna menojen tarkasteluun voi käyttää esimerkiksi pankin mobiilisovellusta.

Mikäli rahaa on kertynyt puskuriin, kannattaa aloittaa sen turvin kuukausisäästäminen indeksirahastoon. Korko korolle - efekti pitää muistaa. Mitä nuorempana pystyy aloittamaan pienenkin säästämisen, sitä suuremmaksi se kasvaa ajan kuluessa.

10 tykkäystä

Olen merkannut tulot ja menot exceliin - oisko vuodesta 2016 alkaen, ja suosittelen! On silmiä avaavaa. Sain vuosi takaperin miehenikin innostumaan. Siihen asti häntä oli lähestulkoon ahdistanut loputon menovirta, eikä halunnut “katsoa totuutta silmiin” . Nyt kun hän kirjaa tulot ja menot ylös, ja huomaa, mistä voi hiukan nipistää, alkoi säästöjä kertymään. Mies jopa avasi ekan AOT:nsa tänä syksynä ja opettelee nyt sijoittamista. :blush:

Ettei menisi ihan offtopic niin omia sijoitusvirheitäni ovat ne, etten ole pysynyt mustaan vihkooni kirjaamissa sijoitussuunnitelmissa. Toinen on se, että välillä saattaa olla liikaa tunnetta pelissä. Siksi olisi hyvä, että on se suunnitelma ja et pysyisi siinä. :sweat_smile:

30 tykkäystä

Ehdottomasti kannattaa laittaa exceliin tulot ja etenkin menot. Itsekin tein näin muutamia vuosia takaisin. Huomasin että suurin menoeräni oli verot. Lopetin menojen seurannan.

Seurasin menoja siksi, että kuluttaisin riittävästi. En siksi että olisin yrittänyt nipistää jostain. Verottaja auttoi kovasti.

Säästämisvinkeille löytyy kyllä oma ketjukin.

3 tykkäystä

Tällä logiikalla pahin sijoitusvirheeni on energiajuoma-addiktio (tarkalleen ED Lemon Light addiktio) johon kulutan 2050€ vuodessa. 7% tuotto oletuksella tuon summan sijoittamisella rikastuisin 10v aikana 29243€

Mutta teen saman sijoitusvirheen joka päivä

Edit: tämä sai kyllä miettimään kun kirjoitti tämän ylös…

55 tykkäystä

Täsmennän vielä, että viestini pääajatus oli se, ettei sijoittaminen kannata ilman kykyä säästää. Sijoittaminen on nyt kovassa muodissa ja aloittaminen erittäin helppoa.

Esimerkissä oleva sukulainen oli avannut mobiilipankissa rahaston, jossa oli kuukausisopimus. Hän menetti rahaa, kun myi rahaston pohjilta.

1 tykkäys

Hankalin tilanne on se, jossa sijoituksia on pakko myydä, halusi tai ei. Tuliko esimerkissä siis tarve käyttää näitä rahastoon sijoitettuja varoja ja pakko myydä tappiolla, jolloin järkevämpää olisi ollut olla sijoittamatta alkuunkaan?

Omien tulojen ja menojen selvittäminen on järkevää, mutta myös omia kulutustottumuksia kannattaa pohtia hieman. Jos rahat polttelee taskussa usein, niin pitkäjänteinen sijoittaminen voi olla hankalaa. Sijoitettuihin varoihin pitäisi pystyä suhtautumaan ikään kuin niitä ei olisikaan ja pitää kynnys niihin koskemiseen korkealla.

5 tykkäystä

Suurista tappioista ei puhuta, kun köyhä opiskelija oli sijoittanut. Koronakyykky taisi olla se joka pelästytti. Pitkäjänteisyys on avainasia.

Edit: Uusin virheeni oli aamuinen kirjoitus, josta hävisi punainen lanka. Koitin nyt parannella sitä Ganso36 ja minun keskustelun pohjalta. Oppimisprosessi jatkuu.

2 tykkäystä

juurikin näin, isotkaan tuottoprosentit ei paljoa auta jos niiden takana on vähän euroja.

Se säästäminen on kuitenkin sijoittamisessa se ainoa osa johon voi itse vaikuttaa 100%:sti.

Oma pahin virheeni on se tavanomainen: liian myöhään aloittaminen.
Koko elämäni olen säästänyt, mutta sijoittamisen aloitin liian myöhään.
Onneksi aloitin edes silloin :relaxed:

15 tykkäystä

Itse olen käyttänyt esimerkkinä korkoa korolle ilmiölle omia Tokmannin osakkeita. Kaksi ensimmäistä osaketta vastaa yli puolta tuotoista. Lisäksi niistä maksetaan osinkoa saman verran kuin kalliimmista. Voin olla tyytyväinen siitä, että heikkona aikana sentään jätin ne kaksi.

Lyhytaikaisena virheenä voin pitää, että olen tänä vuonna pilannut hienon Tokmanni-tarinani ostamalla sitä myös 26 euron hintaan.

Aloittelijoilla etenkin pitää minusta olla riittävä käteispuskuri, jotta ei heti tarvitse turvautua sijoituksiin.

5 tykkäystä

Tuo virhe on koitunut monelle tänä vuonna. Ja riskit on suuret, että vielä mennään alas alkaen ensi vuodesta. Mutta missä kohtaa on avoinna oleva kysymys. Käteistä olisi hyvä olla tällaisessa tilanteessa, kun vahvasti näyttää siltä, että kurssit ovat kaikkien aikojen huipulla, vaikkakin nyt ollaan jo useassa kohteessa laskettu 20-50% huipuista. Yleensä ATH:ssa ostaminen taitaa olla hyvä asia mutta nyt, kun rahaa on syljetty markkinoille ennätysmääriä, alan olla skeptinen huipuilla ostamiseen. Voihan se olla, että lockdownit jatkuu ja rahaa tulee markkinoille, mikä tukee kursseja mutta tarkkana saa olla. Omaan silmään näyttäisi siltä, että on vasta tulossa kaikkien aikojen sijoitusvirheet-kausi.

7 tykkäystä

Aiemmin tässä ketjussa avauduin Nordeasta. Silloin hinta oli pyörinyt noin 7eurossa.

Nyt Nordea 10-11 eurossa ja iso osinko tullut. Perun sanani.

5 tykkäystä

En ole pitänyt riittävää käteiskassaa. Kun lähes kaikki on kiinni osakkeissa tai rahastoissa, niin ostopaikat tai IPOt menevät ohi tai ostojen rahoittamiseksi joutuu tekemään myyntejä “ei niin parhaaseen” aikaan. Lisäksi en ole osannut valita arvo-osuutilille ja osakesäästötilille aina oikeita lappuja. OST:lla useita lappuja miinuksella. Jos ne olisi AOT:lla, niin voisi myydä tappiolla verotussyistä. Virhe on myös sekin, että en ole vielä osannut ottaa tappioita vastaan riittävän aikaisin vaan joissakin lapuissa olen jäänyt odottamaan uutta “vihreää kevättä”.

21 tykkäystä

Vaikka veroetu jääkin saamatta, on varallisuuden kannalta parempi jättää nämä mielummin kokonaan ostamatta - jos joskus löydät kaavan millä erottaa nousevat ja laskevat kurssit etukäteen.

7 tykkäystä

Taas näin jälkikäteen on helppo keksiä näitä “virheitä”. En itse pidä mitään näistä virheenä:

Riittävä käteiskassa - eikai sellaista ole edes olemassa?
Myynnit - miksi myyt, kun sinulla on ollut selkeästi aikaisemmin ollut syy ostaa? FOMO?
OST/AOT: Eikai muut kuin ennustajat osaa valita osakkeita niin, että laskijat AOT:lle ja nousijat OST:ille?
Tappioiden realisointi: Miksi nämä pitää aina realisoida? Et ole hävinnyt mitään niin kauan kun et myy osakkeita.

18 tykkäystä

Tämä osui ja upposi itseen. Kun näinä hetkinä katsoo salkkuun niin tekee mieli todeta kaikki ostokset virheiksi ja myydä pois ennenkun laskee lisää.

Hyvä muistutus on silti se että niitä ”oikeita lappuja” ei määritellä kurssin perusteella vaan firman itsensä kautta.
Omistan salkussani mielestäni loistavia ja varmoja firmoja ja niiden kurssit nyt vain sattuvat tällä hetkellä ottamaan turpaan jokaiselta suunnalta.

Ei se muuta mitään, edelleen suurin virhe on myydä näinä tälläisinä aikoina JOS firmassa ei ole tapahtunut mitään suurempaa.

Tämän virheen olen tehnyt monesti viime päivinä, joten jeesustelemaan en ryhdy lainkaan. Turhaa harventamista pienellä voitolla tai tappiolla ja aina kaduttaa jälkikäteen.

13 tykkäystä

Vaikka ymmärrän, miten odotukset ja fundamentit toimii teen usein ahneuspäissäni amatöörivirheitä ja spekuloin lyhyen aikavälin kurssimuutoksilla. Eritiysesti huteja on tullut Yhdysvaltoihin listautuneiden yhtiöiden osalta, joiden analyyttikkoennusteisiin olen liikaa luottanut. Viimeisimpänä Oatly, jonka tiesin olevan korkealle arvostettu, mutta uskoin, että hype ja analyytikoiden arviot kestävät. Myin annin jälkeen pienen position 27 dollarilla ja ~20 prosentin tuotolla. Ostin Oatlyä takaisin 18,5 dollarin keskihinnalla ja paino salkussa nousi samalla 10 prosenttiin. Nyt markkinahinta on 9 dollarin tietämillä ja edessä on pitkä peli. No onneksi Oatlyllä on vahva brändi ja uskottava kasvustrategia ainakin pari vuotta eteenpäin.

14 tykkäystä

Jep, tuon voin täysin allekirjoittaa, itse tullut kanssa jossain vaiheessa painettua sitä myyntinappia kun nyt ne kaikki romahtaa kuiteskin, ja jälkikäteen ajateltuna jokainen paniikkimyynti ollut täysi munaus, ei ole yleensä mennyt kahta viikkoa enempää niin kurssit olleet jo korkeammalla mitä olisin edes uneksinutkaan.

16 tykkäystä

Tänä vuonna on tullut tehtyä niin älyttömiä tappiollisia veivauksia niin seuraavana vuonna menen katsomaan osakkeita kerran kahdessa kuussa. Paniikkimyyntejä osa joiden takana on turhautuneisuus rahatilanteen myötä. Myöskään alle tonnilla ei ostella mitään pikkuhiluja PRKL.

2020 ja 2021 niitä kuuluisia oppirahoja. Oppirahoja joista vrm yli 25% on menny kuluihin + tappiot…

“Rauhoitutaan, vielä enemmän rauhoitutaan.” (MB Mononen 2021 youtube)

21 tykkäystä