Sijoitusvirheet

Minun myyntini aikoinaan perustelin että en halunnut sijoittaa pieniin lääkealan yhtiöihin sen arvamattomuuden vuoksi. Laitoin rahat sitten kiinni terveys sektorin rahastoon. Sen mörnimiseen kyllästyin ja palasin takaisin suunnitelmaan ja peesaan Redeyen Top picksiä noin kolmasosalla sijoitusvarallisuuttani. Volaa kestän paremmin nykyisin kun sokean peesaamisen lisäksi luen myös analyysit huolella ja teen aina viimeisien päätöksen kuitenkin itse. Myöskin koitan saada turvamarginaalia ostoille ajoittamalla ostoksiani dippeihin.

3 tykkäystä

Myynnin syy taisi olla “noussu jo 50%, kohta varmana laskee”. Uskoa firman toimintaan oli myyntihetkelläkin, myynti oli jo saavutettujen, sinänsä ihan mukavien tuottojen varmistelua. Toinen virhe oli unohtaa firma pariksi vuodeksi, jolloin ei tullut ostettua takaisin salkkuun. Ehkä jatkan samaa virhettä ja jätän edelleen ostamatta arvostustasojen noustua mielestäni turhan ylös. @NukkeNukuttaja

3 tykkäystä

Turha noita myyntejä ja ostoja on hirveästi märehtiä. Päätökset on todennäköisesti tehty sen hetkisen parhaan tiedon mukaan ja tarkkaan harkittu mitä lappua myydään/ostetaan juuri sillä hetkellä

Jos niitä “kämmejä” tulee enemmän niin silloin kannattaa katsoa vain peiliin. Pieni määrä harkinnanvaraisia mokia kuuluu asiaan kaikista parhaimmillakin

9 tykkäystä

Monet kokeneet sijoittajat pitävät sijoituspäiväkirjaa, johon tarkasti kirjataan kaikki ostot ja myynnit perusteluineen. Voittojen kotiuttaminen voi usein olla järkevä tehdä niin, että jätetään ainakin pieni positio salkkuun siltä varalta, että nousu jatkuu. @KalleH mainitsema turvamarginaali on itselleni aivan oleellinen seikka riskienhallinnassa, jää aikaa reagoida, jos sijoituksen fundamentteihin ilmestyy säröjä. Kyllähän salkun optimaalinen tasapainotila ainakin itselläni vaatii pientä säätöä hyvin usein, välillä säädöt onnistuvat paremmin, välillä huonommin.

Hiukan kylmiä väreitä tulee itselleni, kun jotkut täällä kertovat, että salkusta 50% Harviaa. Entäs jos Muurameen tehtaalla tapahtuu tuhoisa tulipalo, siitä voi seurata pahoja tuotantovaikeuksia ja markkinaosuuksien menettämistä. No, kaikilla meillä on erilainen riskinsietokyky, mutta jos mainitsemani riski toteutuisi, niin tämä ketju olisi oikea paikka puida tätäkin.

Omia pahimpia virheitäni lienee ollut ostella muutama vuosi sitten Nordeaa ja Nokian Rinkuloita laskeviin kursseihin, toki niistä selvisin kohtuullisilla tappiolla veivausstrategiani avulla. Nordea-ostot aloitin joulukuussa 2017 yli 10 euron hinnoilla ja Rinkulat muutamaa kuukautta myöhemmin 37 euron tasoilta. Pohjan saavuttaminen kesti kohtuullisen kauan🙂Enää en ole yhtä innostunut putoavista puukoista.

Yhden Seppo Saarion sijoitusviisauden allekirjoitan täysin: Ota tappiot nopeasti! Tämä pätee hyvin rakennusyhtiö Lehtoon, jonka kurssi niiasi tunnin iltalenkin aikana 30% syksyllä 2018. Syynä tulosvaroitus kuten myös nyt muutama päivä sitten. Onneksi positio oli pieni ja myin heti seuraavana aamuna yli 5 euron hinnoilla enkä ole palannut sen jälkeen talousohjatun moduulirakentamisen pariin.

Mutta tosiaan, sijoittaminen on kokemuslaji, osa virheistä nyt vaan on pakko tehdä omakohtaisesti, vaikka kokeneempia sijoittajia kuuntelemalla eräät voikin välttää. Parempia osakepoimintoja kaikille!

35 tykkäystä

Hyzon. Voihan Kettu sentään. Ei jäänyt tästä paljon jälkipolville kerrottavaa.

5 tykkäystä

Voi olla, että itsekin saan muutaman vuoden päästä kirjoittaa Sijoitusvirheet-ketjuun nimen Hyzon, mutta kuitenkin… jos odotusarvona on, että tällä tehdään mahdolliset huipputulokset kenties n. 5-10 vuoden sisään, niin kannattaako muutaman viikon pidon jälkeen vielä lyödä lappuja laitaan ja realisoida tappiot?

Itseäni kirpaisee varmaan enemmän kuin ketään, jos tämän kanssa ei onnista, mutta näille keisseille, missä tiedossa on, että bisnes lähtee kunnolla rullaamaan vasta muutaman vuoden päästä, niin olisi ehkä syytä antaa vähän enemmän aikaa kuin pari viikkoa. :thinking:

37 tykkäystä

Niin, riippuu millä mielellä liikenteessä. Veivi tarkoituksessa itsellä. Menin odotusarvojen vastaisesti, tiedostetulla riskillä ja nyt kävi näin.

5 tykkäystä

Juu no sitten toki. Veiveillä oon itsekin saanut vielä pahennettua turskaa entisestään, kun ei oikein osuneet.

Yritän tässä nyt malttaa vaan muistutella itseään pitkästä pelistä ja vois vaikka kerran viikkoon kuunnella 100-baggers -kirjan, muistutuksena, ettei tässä kannata hötkyillä. Tappiolla tällä hetkellä enemmän kuin osaan laskea ja muita tappiollisia positioita oon realisoinut, että saanut tätä lisäillä. Mutta focus pitkässä pelissä ja toivotaan vaan parasta. :sunglasses:

16 tykkäystä

Kovasti tuhoa tämä on myös tuottanut omassa salkussa, mutta pitkään pitoon tätä itsekin olen hankkinut. Tämän hetkisen pulkkamäen näen enemmänkin positiivisena mahdollisuutena kasvattaa omistustani halvemmilla hinnoilla yhtiöön/teknologiaan, johon itse uskon ja pidän tärkeänä sekä isona palasena hiilineutraaliuteen pyrittäessä.

Toistaiseksi kurssilasku on mielestäni perustunut täysin ihmisten massahysteriaan ilman mitään muutosta yhtiön toiminnassa, jonka vuoksi en pysty henkilökohtaisesti osakkeeseen sijoittamista/pulkan kyydissä olemista kirjaamaan virheeksi. Mikäli alalta löytyy kilpailija, jonka toiminta on tällä hetkellä lupaavampaa, teknologia parempaa ja tulevaisuuden näkymät kirkkaammat, olen tehnyt virheen ja toivon, että joku kertoo minulle mistä/miten voin sijoittaa kyseiseen yhtiöön.

Huom! Ei ole missään nimessä sijoitussuositus.

3 tykkäystä

Itse ostin Hyzonia vain koska muutkin ostivat.

Aika näyttää kuuluuko tämä kommentti tähän vai johonkin muuhun ketjuun…

12 tykkäystä

Onhan noita virheitä tullut tehtyä vähän liikaakin. Tässä muutama mainio esimerkki pelkästään tältä vuodelta.

  • NIO ostos tammikuussa kurssin ollessa 62 USD. Tämä toki saattaa vielä maksaa itsensä takaisin.
  • Norwegian osto samoihin aikoihin. Kurssi oli tällöin vuoden korkein ja loput tietää kaikki. Pahasti turskalla myin pois.
  • Lohilo osto keväällä. Ensin meni nätisti +60 % ja lopulta myin kaiken pois kun 40 prosenttia oli tullut takkiin.
  • Alfi tuli hankittua kesällä kun kurssi oli 10 tienoilla. Sitä löytyy vieläkin salkussa ja uskon, että vuosien perästä saattaa noustakin nollille, mutta nyt 45 prosenttia tullut takkiin.
  • Kryptopuolella myin Algon juuri ennen nousua ja pari viikkoa sitten Shiban. Nyt olisin muutaman tonnin rikkaampi.

Onneksi muutama onnistuminenkin tullut matkan varrella, mutta tappioista ja virheistä oppii parhaiten.

15 tykkäystä

Osallistutaanpa tännekin. Pahimmat virheet n 3 vuoden sijoittajan uralta:
1: Gamestopin ostaminen kurssin huidellessa ~ 400€ tuntumassa. En haluaisi myydä sitä pois, joten muutama yksittäinen lappunen roikkuu vielä vuosikausia salkun painona.

2: Sotkamo silver. Lappu mörnii pohjamudissa , ja taitaa olla siellä iät ja ajat. Noh. Euromääräisesti en laittanut tähän paljoa, joten menee aikanaan luovutustappioihin.

3: Elämäni typerin sijoitus. Valoe Oy. Firma, joka ei ole saanut pörssihistoriansa aikana mitään aikaiseksi. Mikä mielenhäiriö muhun iski, kun laitoin tähän 50€? Pullakahveihin rahat laittamalla vatsa olisi kasvanut enemmän.

13 tykkäystä


Viimeisin virhe oli osakesäästötilin käyttöönotto. Kuluihin nähden liian vähän rahaa. Ei vaan soveltunut minulle.

Tärkein tavoite eli verojen välttely onnistui hyvin. Jos vielä saan lisää tappiota kerättyä, pian kannattaa maksaa Nordnetiin 50 € tilin purkamisesta.

13 tykkäystä

Olisko tilanne ollut AOT:n puolella jotenkin oleellisesti erilainen?

4 tykkäystä

Alkuperäisenä ajatuksena oli pinota IPO-pikavoitot talteen OST:lle ilman välitöntä veroseuraamusta. Mikäli tässä markkinatilanteessa siinä epäonnistuu on aikamoinen tunari. Ensiksi valitsin EcoUpin IPO:n. Siitähän ei saanut pikavoittoa. Seuraavaksi olisi pitänyt myydä EcoUp ja osallistua Modulightin IPO:n, mutta halusinkin Modulightin OP:n arvo-osuustilille.

Mikäli olisin hankkinut EcoUpin OP:n arvo-osuustilille, niin olisin todennäköisesti keventänyt sen painoarvoa salkussa ennen kuin se romahti lopullisesti. Lisäksi tappion olisi voinut vähentää verotuksesta järkevästi.

1 tykkäys

Samaa mieltä olen että sijoittaminen kannattaa ehdottomasti aloittaa, mutta esim itselläni suurin virhe on varmaan ollut että olen lähtenyt sijoittamaan suoriin osakkeisiin ja hyppinyt vaan mukaan kaikenmaailman hype osakkeisiin ja mitä muutkin ostaa mutta itsellä ei ole ollut suunnilleen mitään tietoa mihin junaan olen hypännyt. Sijoittaa siis kannattaa mutta minunkin tilanteessa olisi pitänyt pysyä vain rahastoissa joissa ei tarvi pahemmin mitään tietää ja päiviä kuluttaa siihen miten firmoilla on mennyt, menee ja tulee menemään ja vaikka päivät niihin olenkin kuluttanut niin mitään ole kumminkaan lopulta ymmärtänyt (tulosten perusteella).
Aluksi sijoittaminen ja siihen perehtyminen oli mukavaa ajanvietettä ja harrastelua, mutta ei sitä paljoa itse edes huomannut paljonko siinä päivästä aikaa kului luuri kädessä…

14 tykkäystä

Täällä usein väitetään, että pahin virhe on se, ettei edes aloita sijoittamaan. Tämä on monen kohdalla totta, mutta sijoittamisen aloittamiseen tarvitaan kyky säästää. Joku varmaan kysyy voiko sijoittaa ilman säästämistä - kyllä voi. Oma varmaan tyhmin sijoitukseni on Invesdorin kautta johonkin start-uppiin luottokortilla. Ei ole varaa hävitä, kun ei ole varaa sijoittaa.

Pienillä summilla voi aloittaa rahastosijoittamisen helposti, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, jos lyhennät samalla luottokorttilaskua minimierillä. Otat vain turhaa riskiä, koska varmaa tuottoa saat maksamalla korkea korkoset lainat pois ensin.

Säästämisoppaista olen lukenut, että täytyy selvittää kaikki menot helvetillisellä kuittirumballa. Kuinka moni oikeasti pystyy tähän. Itse neuvoin erästä sukulaista, joka oli törmännyt somessa sijoittamiseen, että kannattaa siirtää rahaa ensin toisen pankin säästötilille (esim. Bank Norwegian). Vuoden päästä sitten katsoa onko sinne kertynyt jotain. Mikäli tilille ei kerry rahaa, vaan se vain pomppii tililtä toiselle, niin pitää tarkastella olisiko mahdollisuus vähentää menoja tai parantaa tuloja. Apuna menojen tarkasteluun voi käyttää esimerkiksi pankin mobiilisovellusta.

Mikäli rahaa on kertynyt puskuriin, kannattaa aloittaa sen turvin kuukausisäästäminen indeksirahastoon. Korko korolle - efekti pitää muistaa. Mitä nuorempana pystyy aloittamaan pienenkin säästämisen, sitä suuremmaksi se kasvaa ajan kuluessa.

10 tykkäystä

Olen merkannut tulot ja menot exceliin - oisko vuodesta 2016 alkaen, ja suosittelen! On silmiä avaavaa. Sain vuosi takaperin miehenikin innostumaan. Siihen asti häntä oli lähestulkoon ahdistanut loputon menovirta, eikä halunnut “katsoa totuutta silmiin” . Nyt kun hän kirjaa tulot ja menot ylös, ja huomaa, mistä voi hiukan nipistää, alkoi säästöjä kertymään. Mies jopa avasi ekan AOT:nsa tänä syksynä ja opettelee nyt sijoittamista. :blush:

Ettei menisi ihan offtopic niin omia sijoitusvirheitäni ovat ne, etten ole pysynyt mustaan vihkooni kirjaamissa sijoitussuunnitelmissa. Toinen on se, että välillä saattaa olla liikaa tunnetta pelissä. Siksi olisi hyvä, että on se suunnitelma ja et pysyisi siinä. :sweat_smile:

30 tykkäystä

Ehdottomasti kannattaa laittaa exceliin tulot ja etenkin menot. Itsekin tein näin muutamia vuosia takaisin. Huomasin että suurin menoeräni oli verot. Lopetin menojen seurannan.

Seurasin menoja siksi, että kuluttaisin riittävästi. En siksi että olisin yrittänyt nipistää jostain. Verottaja auttoi kovasti.

Säästämisvinkeille löytyy kyllä oma ketjukin.

3 tykkäystä

Tällä logiikalla pahin sijoitusvirheeni on energiajuoma-addiktio (tarkalleen ED Lemon Light addiktio) johon kulutan 2050€ vuodessa. 7% tuotto oletuksella tuon summan sijoittamisella rikastuisin 10v aikana 29243€

Mutta teen saman sijoitusvirheen joka päivä

Edit: tämä sai kyllä miettimään kun kirjoitti tämän ylös…

55 tykkäystä